Fjord moet actiever worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:41

Hoi!
Mijn fjord is altijd een beetje sloom, wat best vervelend is in de training. Weet iemand misschien met werk voer ik haar wat actiever krijg? Ze is 6 jaar oud, staat 24/7 buiten, niet geschoren en ze werkt bijna elke dag. Ze is wel snel te dik.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:50

NinaCharlie schreef:
Eigenlijk is er geen advies te geven op de info die je hebt gegeven. Zo is voeding niet geheel onbelangrijk. Wat krijgt ze concreet aan ruwvoer en krachtvoer?

Ze is niet geschoren zeg je... een beetje fjord zit inmiddels al flink in de vacht. Heeft ze daar geen last van? Als je niet met dekens wil werken kan je eventueel de luchtpijn en borst scheren zodat ze warmte kwijt kan.

Ze werkt bijna elke dag zeg je, voor sommige paarden is dat veel te veel. Kan dus zijn dat ze stijf, stram, vervelend of dus sloom/lui van worden.

Hoe zit je training eruit? Wissel je af? Doe je elke dag hetzelfde? Longeer je wel eens, zet je een hindernisje neer, trek je er eens lekker op uit met een buitenrit?


Ik werk met dekens maar ze heeft evengoed een erg dikke vacht. Ze is absuluut niet stijf of vervelend. Ik doe meestal 1x in de week longeren, ik heb 1x in de week springles, 1x dressuurles en meestal doe ik ook 1x met neckrope of op buitenrit, meestal heeft ze ook 1 dag vrij. Voor de rest oefen ik de dressuur

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:51

enjoymyhorse schreef:
Is dit de fjord die ook met een maagzweer staat?
Als dat zo is zou ik die eerst eens met medicijnen gaan verhelpen en dan pas aan rijden gaan denken.


Ja maar de dierenarts zegt dat je met maagzweren gewoon kan rijden dus dat is het probleem niet:)

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:52

Als ik zelf thuis rijd, rijd ik ong een half uur tot 3 kwartier. Met de les is het 1 uur

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 22:48

Hoi, ik ben weer terug!
De maagzweren zijn nu verholpeb! Ik wil haar nu echt actiever hebben en ik heb jullie advies nodig. Ik zal even opnieuw wat over haar vertellen:
Lilli is een Fjord van 6 jaar oud. Ze werkt graag maar is erf lui en traag. Ze vluisterd ook niet goed naar mijn been waar we in de dressuurlessen nu aan werken. Ze is gevoelig voor jeuk en staart- en maneneczeem. Ze staat overdag in een wei waar redelijk veel gras staat, en ze krijgt 2x per dag hooi. Snachts staat ze in een wei waar nu weinig/geen gras staat omdat het kapotgetrapt is. Ze word ook snel dik. Ze is niet geschoren en staat nu onder een deken.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 08:51

Skippy01 schreef:
Ik hoor nogal vaak 'consequent rijden'. Maar hoe je dat moet interpreteren lees ik dan weer niet terug... Wat mij geleerd is: slome paarden rijd je met je been eraf. Hete paarden met je been eraan.

Vergeet overigens ook niet dat iets dat langzaam voelt, het natuurlijke tempo van je paard kan zijn! Daar gaan ook veel mensen de mist mee in... stalgenoten die gedurende mijn blessure mijn haflinger voor mij reden, heb ik aan vaak moeten vragen haar NIET over haar tempo te rijden: de beweging van een haf (of fjord, of tinker) is gewoon ánders dan van een grootramig kwpn paard. Betekent niet per se dat ze sloom zijn.

Dat gezegd hebbende: ga je paard een expres nóg trager rijden. Zo langzaam stappen dat hij bijna omvalt. En dan je zit openen (heup niet klemmen, been losjes geven, kin omhoog, borst vooruit) en been geven. Dan wil je ook écht reactie. Krijg je reactie, ga je terug naar het hele trage. Dit kun je langzaam uitbouwen.

Zorg ook af en toe voor 'playtime': wel gas, maar niets anders. Halthouden, omdraaien en ineens wegdraven bijv.

Bij dit soort paarden draait het - als fysieke ongemakken uitgesloten zijn - om motivatie.

En raak jij zelf gemotiveerd als iemand je vooruit schopt? Nee! Raak je gemotiveerd als iemand zegt 'zullen we een sprintje trekken?' Ja, dan wel!

Qua voer: droog hooi en een vitaminekorrel zijn vaak de sleutel. Voordroog maakt dit soort paarden vaak 'pafferig en sloom', dan zien ze er ook snel vét uit, terwijl het meer pafferigheid is - vocht vasthouden, wat maag- en darmproblemen mogelijk ook.

Zo'n paard kan ook prima zonder krachtvoer de basis lopen hoor, maar een vitamine/mineralenkorrel (balancer) zou ik wel geven om zeker te zijn dat je geen tekorten hebt.

Ow, en rijd vooral niet te vaak! Iedere training heeft eigenlijk een dag herstel nodig waarin je lekker wandelt, mentale training doet door grondwerk/vrijheidsdressuur, etc.

Fjorden zijn over het algemeen écht wel gemotiveerd te krijgen, maar op een heel andere manier dan typische sportpaarden vaak.

Zelf ben ik van de haflingers (en tinkers), maar ik durf die vergelijking wel te trekken ;)


Dankje! Hier heb ik nou echt iets aan! Ik ga het proberen!

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers