Nog een "pony af laten vallen" topic...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 10:09

Hallo,

Hoewel ik bijna mijn hele leven al paardrij (en dat is al lang :+ ) moet ik bekennen dat ik niet al die tijd zelf heb hoeven voeren en er nu toch eigenlijk niet zo ontzettend veel verstand van heb... Dat levert op dit moment een toch een wat te dikke pony op -O-

Het gaat om het volgende:

- e-pony, ca 1.53
- licht werk, ca 2/3x per week dressuurmatig of buitenritjes
- staat dagelijks van 08:30 tot 19:30 buiten, strookbegrazing, staan op schrale grond, weide wordt nauwelijks bemest en er groeit vanalles doorelkaar
- 1 schep basismuesli per dag met wat dailyplus
- 1 klein plakje hooi bij binnenkomst
- 2/3 grote plakken hooi rond 23:00, het hooi komt van een hobbyboer die ook nauwelijks bemest, natuurweitjes.

Het mooiste zou zijn dat ie (veel) meer kon bewegen natuurlijk, maar ik heb nogal een druk schema en ook door andere omstandigheden komt het er helaas gewoon niet vaker van op het moment.

Hij staat wel de hele dag "met de kop aan de grond", maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ie nou zoveel binnenkrijgt van die schrale sprietjes die daar staan. Verder wil ik dan weer niet dat ie 's nachts te lang zonder wat te eten staat. Daar kan ik natuurlijk een slowfeeder ophangen, maar ik wil eerst graag weten waar hij dan nou te dik van wordt. Hij moet natuurlijk wel voldoende ruwvoer binnenkrijgen!

Ik heb al eens uitgerekend hoeveel ruwvoer hij eigenlijk zou moeten krijgen, maar ik weet niet hoeveel hij overdag op het gras binnenkrijgt, dus daar kan ik dan ook niet zoveel mee.

Ik heb overigens de mogelijkheid om de ponies op zand te zetten, heb ik afgelopen winter ook gedaan, maar dan voerde ik onbeperkt hooi (en dat hielp ook al niet echt -O-) en voor nu vind ik dat ook wel zonde want ik heb nog een stuk gras en alleen hooi voeren is natuurlijk duurder.

Kortom: waar zou ik wat kunnen aanpassen zodat hij toch iets meer in model komt? Wordt hij nou dik van teveel hooi, de muesli, het gras?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:23

Heeft hij de muesli echt nodig of zou hij genoeg hebben aan een goede vitamine korrel?

Ik denk dat ze van zo'n korte wei nog meer afkrijgen dan je denkt. Plus kort gras is gestresst en bevat meer fructaan.

Ik zou ervoor kiezen om ze (een deel van de dag) op de paddock te zetten en dan bij te voeren vanuit slowfeeders. Je hooi kun je (deels) vervangen door armer ruwvoer. Bijvoorbeeld graszaadhooi of stro. Ik voer die van mij al jaren graszaadhooi gemengd met weidehooi en sinds toen kon ik ze pas op gezond gewicht krijgen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:26

Is het ruwvoer getest? Arm hooi kun je meer van geven dan rijk hooi. Eventueel beetje mengen met stro kan soms ook verschil maken.

Verder kunnen die kleine grassprietjes behoorlijk wat 'suikers' bevatten, kan ook een paard dik maken.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:28

Ik zou hem eerst maar eens van de muesli afhalen. Wat is de reden dat hij zoveel (1 kilo :oo ) krijgt? Ik zou dat persoonlijk inwisselen voor een vitaminebrokje, zoals metazoa of vitalbix.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:28

Qua beweging zou je desnoods een bijrijder kunnen zoeken mocht je dit willen.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:34

In natuurhooi zit vaak ontzettend veel suiker! Dus daar zou ik mee oppassen. Daarnaast zou ik hem helemaal van het gras af halen en de muesli vervangen door een vitaminekorrel.

Dat heeft mijn pony ook ontzettend geholpen om af te vallen. Maar ook veel beweging is hier belangrijk in :j

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:40

Mijn haflinger is enorm afgevallen sinds hij met graasmasker om staat, dus dat kan ik je aanraden.
En de Muesli vervangen door een vitaminebrokje ( equilin, metazoa of vitalbix).

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 10:53

Ok wauw, thanks al! Ik had eerlijk gezegd geen idee dat muesli al zoveel zou doen :o , daar ga je al.

Dan ga ik dat sowieso veranderen, want zo hard werkt hij dus helemaal niet. Bijrijder doe ik liever niet, maar stro bijvoeren is ook zeker wel een optie. Graszaadhooi heb ik al eens gehad, maar dat werd echt zo slecht gegeten, dat pak heeft er een jaar gestaan, volgens mij gingen ze liever dood dan dat te vreten := .

Ik wist ook niet dat in natuurhooi zoveel suiker kan zitten, ik dacht juist dat dat armer zou zijn. Ik moet op cursus geloof ik :7 Hoevaak zou je zoiets laten testen? Ik haal een trailer vol per keer (ca 30 baaltjes) en daar voer ik dan een ruime maand mee, er zit dan wel soms verschil in de snee en soms zijn het wat verschillende baaltjes door elkaar.

Die vitaminebrokjes hebben ze die ook bij de welkoop bv of moet je die ergens bestellen?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:01

Ik haal altijd de pavo vital vitamine korrel bij de Welkoop :)
Je hoeft niet altijd je hooi te laten testen natuurlijk, maar misschien is het wel eens Goed om het te laten testen zodat je een idee hebt :j
Mijn pony loopt ca. 4 keer in de week op M niveau en heeft ook genoeg aan 70 gram vitamine brok per dag! :)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:02

WowAmigo schreef:
Ok wauw, thanks al! Ik had eerlijk gezegd geen idee dat muesli al zoveel zou doen :o , daar ga je al.

Dan ga ik dat sowieso veranderen, want zo hard werkt hij dus helemaal niet. Bijrijder doe ik liever niet, maar stro bijvoeren is ook zeker wel een optie. Graszaadhooi heb ik al eens gehad, maar dat werd echt zo slecht gegeten, dat pak heeft er een jaar gestaan, volgens mij gingen ze liever dood dan dat te vreten := .

Ik wist ook niet dat in natuurhooi zoveel suiker kan zitten, ik dacht juist dat dat armer zou zijn. Ik moet op cursus geloof ik :7 Hoevaak zou je zoiets laten testen? Ik haal een trailer vol per keer (ca 30 baaltjes) en daar voer ik dan een ruime maand mee, er zit dan wel soms verschil in de snee en soms zijn het wat verschillende baaltjes door elkaar.

Die vitaminebrokjes hebben ze die ook bij de welkoop bv of moet je die ergens bestellen?


Dit hoor ik ook voor het eerst. Ik denk ook niet dat je dat per definitie moet zeggen. Je hebt natuurhooi en natuurhooi, ook daar zit veel verschil in. Kijk maar grondwaterstand, grondsoort, grassoort, bemesting, weersomstandigheden, wanneer is het gemaaid. Dieren laten weiden, is ook bemesting. Zo zijn er nog tal van zaken waarvan de voedingsstoffen afhankelijk.

Ik voer zelf metazoa en ben daar erg tevreden over. Bij de welkoop kun je het niet halen, maar op de website staan wel de verkooppunten: http://metazoa.nl/verkooppunten/ Ik haal zelf de metazoa bij een kleine dierenwinkel in de buurt.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:04

Heb je de mogelijkheid je hooi te weken voor je het voert (half uurtje)? Dit scheelt zo veel in suikers!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:05

__elise__ schreef:
WowAmigo schreef:
Ok wauw, thanks al! Ik had eerlijk gezegd geen idee dat muesli al zoveel zou doen :o , daar ga je al.

Dan ga ik dat sowieso veranderen, want zo hard werkt hij dus helemaal niet. Bijrijder doe ik liever niet, maar stro bijvoeren is ook zeker wel een optie. Graszaadhooi heb ik al eens gehad, maar dat werd echt zo slecht gegeten, dat pak heeft er een jaar gestaan, volgens mij gingen ze liever dood dan dat te vreten := .

Ik wist ook niet dat in natuurhooi zoveel suiker kan zitten, ik dacht juist dat dat armer zou zijn. Ik moet op cursus geloof ik :7 Hoevaak zou je zoiets laten testen? Ik haal een trailer vol per keer (ca 30 baaltjes) en daar voer ik dan een ruime maand mee, er zit dan wel soms verschil in de snee en soms zijn het wat verschillende baaltjes door elkaar.

Die vitaminebrokjes hebben ze die ook bij de welkoop bv of moet je die ergens bestellen?


Dit hoor ik ook voor het eerst. Ik denk ook niet dat je dat per definitie moet zeggen. Je hebt natuurhooi en natuurhooi, ook daar zit veel verschil in. Kijk maar grondwaterstand, grondsoort, grassoort, bemesting, weersomstandigheden, wanneer is het gemaaid. Dieren laten weiden, is ook bemesting. Zo zijn er nog tal van zaken waarvan de voedingsstoffen afhankelijk.

Ik voer zelf metazoa en ben daar erg tevreden over. Bij de welkoop kun je het niet halen, maar op de website staan wel de verkooppunten: http://metazoa.nl/verkooppunten/ Ik haal zelf de metazoa bij een kleine dierenwinkel in de buurt.

Is natuurlijk niet bij elke soort natuurhooi zo, maar over het algemeen wel. Maar meten is weten, als je het zeker wilt weten moet je het laten testen

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:21

De suiker in hooi ligt aan veel factoren. Het idee is dat gras van onbemest land gestresster is dan gras dat makkelijk aan voeding komt en daardoor minder fructaan (suiker) bevat. Maar ook het aantal zonuren, temperatuur, moment van maaien etc is daarop van invloed.

Wij hebben ooit eens voordroog van eigen land gehad. Het land was deels bemest met eigen ponymest en het was lang en uitgebloeid gras. Het is in de ochtend gemaaid. Daar zat per kilo droge stof maar 35 gram suiker in. Dat testen is boeiend maar alleen bij grote partijen. Anders wordt het wel een duur grapje. Dan kun je idd beter je hooi weken

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 13:25

Weken ja? Nooit geweten. Is niet altijd handig qua tijd voor mij, maar ik hou het wel even in mijn achterhoofd. Ik ga beginnen met de vitaminebrokjes en stro opzoeken.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:51

Wij hebben het een periode gedaan, 2 paarden op geweekt hooi en 2 anderen (van andere eigenaren) op ongeweekt. De 2 paarden op geweekt hooi stonden op rust en slankten af, de andere twee hadden lichte arbeid en kwamen aan. Duidelijke 1 en 1 is 2 dus ;-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:57

Heb je een foto van opzij en van achteren?

Dat verduidelijkt of je te maken hebt met vet of vulling.

Via pavo kun je voor 2 tientjes een basistest doen van je ruwvoer.
Zeer de moeite waard!

pien_2010

Berichten: 43250
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:07

WowAmigo schreef:
e-pony, ca 1.53
- licht werk, ca 2/3x per week dressuurmatig of buitenritjes
- staat dagelijks van 08:30 tot 19:30 buiten, strookbegrazing, staan op schrale grond, weide wordt nauwelijks bemest en er groeit vanalles doorelkaar
- 1 schep basismuesli per dag met wat dailyplus
- 1 klein plakje hooi bij binnenkomst
- 2/3 grote plakken hooi rond 23:00, het hooi komt van een hobbyboer die ook nauwelijks bemest, natuurweitjes.


Jouw paard doet net zoveel als die van ons.
1 schep basismuesli vind ik echt ontzettend veel. Bij ons krijgen ze beiden één vrouwenhandje }> muesli elke dag en dat is handig omdat ik er zo nodig allerlei medicijnen etc aan toe kan voegen en ze er gek op zijn en dus de wei afvliegen als ik ze haal.
Daarnaast zou ik kijken of je niet een emmer mineralen en vitamine kunt kopen waar je paard zelf alles uit moet likken. Mijn paarden doen samen met één zo'n emmer 3 tot 6 weken naar gelang het seizoen. Zomer eten ze amper of niets, winter heel veel.
Onbemest hooi klinkt mij juist heel goed in de oren.

Daarnaast je pony lekker veel laten bewegen en ik ben juist voorstander van kale grote weides want doordat de paarden meer bewegen (geen dekens op, zodat ze het lekker koud hebben en verbranden dus niet te dik worden) en spelen met elkaar als ze elke dag in een groep op de wei staan, vallen ze ook af. De vraag is natuurlijk of je dit kan organiseren.

Onze ruin was te dik, kreeg hier alleen nog maar hooi op de paddock in een slow feeder. Hij was te dik, niet van het vele eten, maar van te weinig bewegen. Hij was mooi in vorm naar huis gehaald daar de merrie echt veel en veel te dik was.
De merrie viel niet af, de reden dat de paarden van de wei waren af gehaald, want zij bewoog aan huis ook veel te weinig. Dus onlangs beiden weer op de wei gegooid. De ruin was al na twee weken weer flink afgevallen en beweegt weer veel meer. De merrie begint nu ook weer wat af te vallen, want de nachten zijn koud en zonder dekens verbranden ze meer. Dus als paarden iets te dik de winter in gaan geeft dat niet echt. Ze komen van zelf wel weer wat schraler de winter uit en dan is het zaak om ze in de lente op tijd strook begrazing te geven of van de wei af te halen.
Ze staan overdag op een wei met voldoende gras (onze hooi wei van 1,5 hectare waar ze tot januari op mogen staan) en in de nacht staan ze op een kale wei van 1 HA maar als sobere merens paardjes kunnen ze aan de kantjes en randjes nog genoeg er van af halen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:11

WowAmigo schreef:
? Ik haal een trailer vol per keer (ca 30 baaltjes) en daar voer ik dan een ruime maand mee, er zit dan wel soms verschil in de snee en soms zijn het wat verschillende baaltjes door elkaar.


Zijn dat baaltjes van 20 kilo en eet je pony 1 baal per dag? Want dat is wel erg veel.
8-10 kilo ruwvoer is een goede hoeveelheid voor een e-pony van, gok ik, 450 kilo?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 15:48

Even snel op jou ingaand Mara: nee we hebben 3 ponies staan en momenteel gaan er ca. 30 baaltjes in 6 weken door, zijn van die kleine baaltjes. Hij krijgt max. 4 plakken per dag, de rest dus op de wei.
Ja gewicht klopt wel ongeveer, ik denk dat ie nu wat zwaarder is, maar dat zou hij dus idd ongeveer mogen wegen.

Ja dat aantal kilo's had ik ook ongeveer berekend, maar met de weidegang erbij vind ik het dus lastig om te bepalen hoeveel hooi ik dan nog kan bijvoeren zonder dat hij te veel of juist te weinig krijgt.

Hmmm, ik ga acuut de muesli iig verminderen ook. Was altijd grote paarden gewend en die kregen wel meer dan dat, dus ik dacht dat het wel meeviel eigenlijk.

Ninx schreef:
Heb je een foto van opzij en van achteren?

Dat verduidelijkt of je te maken hebt met vet of vulling.


Naaah, foto is niet helemaal nodig denk ik :o gisteren wees iemand (met verstand er van) me even op wat plekken waar hij toch echt wat teveel vetjes heeft, en nee dat was geen vulling :')

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 09:35

Nou heeft iemand per ongeluk gisteren een deur open laten staan en hebben ze met zn drieen een kilo emmer snoepjes leeggevroten.

So far so good :')

Heb de muesli maar heel minimaal gehouden :+

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:58

Hahaha, dan schiet het natuurlijk nooit op! :Y)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:07

Houd zijn nek maar goed in de gaten. Mocht die dik en opgezet zijn dan ligt hoefbevangenheid op de loer. Niet om je bang te maken maar zo'n emmer koekjes kan net de trigger zijn

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Nog een "pony af laten vallen" topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 10:58

Dat doe ik zeker, bedankt!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:09

Ninx schreef:
Heb je een foto van opzij en van achteren?

Dat verduidelijkt of je te maken hebt met vet of vulling.


Hoe zie je of een paard vet of vulling heeft? Die van mij is best wel rond en wat aan de dikke kant vind ik.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 12:01