Hét voer voor een kieskeurige eter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 20:29

Mijn vierjarige ruin is een erg kieskeurige eter. Ik heb inmiddels al verschillende soorten muesli's en brok geprobeerd (heb zelf een voorkeur voor muesli) en nu opnieuw na ongeveer 4 weken begint hij slechter te eten.

Heeft iemand de tip om hem weer aan het eten te krijgen? Ik heb al met een dierenarts overlegd over eventuele maagzweren, ze gelooft niet dat hij dat heeft. Hij is super fit, glanst als een spiegel, is mooi op gewicht en krijgt onbeperkt ruwvoer.

Welke soorten ik inmiddels heb geprobeerd en wat hij telkens een paar weken heeft gegeten:
- Höveler Vollkorn D mix
- Vitalbix Active +
- Horsefood summermix
- Pavo Nature's Best
- Cavalor Shine & Show

Als tweejarige heeft hij Horsefood merrie/jaarlingbrok gehad, dat ging opzich prima, Cavalor juniorix (ging ook nog prima).

Daarnaast wil ik de opmerking erbij plaatsen dat ik hem zelf gefokt heb en dat hij als veulen al nooit brok of muesli met zijn moeder mee heeft gegeten, wat haar andere veulens wel deden. Veulenbrokjes hebben we hem echt leren eten, ging in de opfok ook lastig.

Hij is wakker genoeg van zichzelf, dus geef het liefst iets onder de 30% suikers en zetmeel met als energieleverancier olie. Ik overweeg nu Pavo EnergyControl, brok eet hij over het algemeen iets makkelijker.

Slobber gaat overigens ook wel goed, al geeft ie dan wel ook voorkeur aan de Pavo Slobbermash over Cavalor. De nutrimash van vitalbix vond hij niet lekker.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:35

En sls je dan die slobbermash met een vitaminekorrel doet?
Dan krijgt hij wel de benodigde vitamines binnen per dag.
dan ben je er ook :j

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:36

Heb je wellicht pavo ease&excel al geprobeerd?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:47

Dan zou ik er slobber van maken, musli aangevuld met de brokjes die je hem wil geven.
Appeltje, worteltje erdoor zo nu en dan.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:02

Oja vergeten te zeggen, als ik de muesli door de slobber doe eet hij het niet meer :+ .

Nadeel is dat ik er niet twee keer per dag ben en dus voer klaar zet. Als ik de slobber een dag van te voren maak eet hij hem ook niet meer op. Zucht.

Vitamine korrel kan ik nog eens proberen! Tips voor een smakelijke vitaminebrok?

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:06

Gladijs schreef:
Heb je wellicht pavo ease&excel al geprobeerd?


Het proefzakje heb ik geprobeerd en ging goed, echter vind ik het wel erg prijzig voer als hij vervolgens de muesli laat staan. Meestal gaat de eerste zak goed en stopt hij met eten halverwege de tweede zak.

Nature's Best was pas een probleem bij de zesde zak voer en eet hij nu echt niet meer -O-

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:50

Havens Gastro misschien een optie? Mijn paard stond op de pavo energy control tot dat hij het niet meer at, hij is ook erg kieskeurig maar na anderhalve week geen brok gegeten te hebben en zelfs geen slobber meer eten heb ik hem op de gastro gezet en dat gaat erin als koek, hij eet zelfs de slobber weer, gok wel dat de mijne wat stress heeft gehad en dat slaat hem dan op zn maag,

Hij vind de gastro echt heel erg lekker en dan heb ik echt een giga zeur qua eten

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:54

Havens natural balance vinden ze vaak geweldig, wel hoog suiker en zetmeel.
Ik geef om die reden gewoon wat minder, maar nooit meer gezeur gehad met lussiknie of er op uitgekeken zijn.
En ja ik heb ook eerst alle armere opties gehad, maar ik was er klaar mee!

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:08

Ik voer die van mij nu ruim een jaar flexibel move van Hipro. Ook kieskeurig en kan niet goed tegen suikers en zetmeel. Is wel een brok. Heel laag in suikers en zetmeel en hoog olie gehalte. Hiervoor een hoop geswitcht maar nu super tevreden!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:45

Ik heb ook zo'n zeikerd.
Pavo Care4Life ging er met smaak in. Ik voer nu Agrobs Alpengrün muesli. Dat eet hij goed, maar niet zo fanatiek als de C4L. Daar likte hij echt de bak van leeg. Hij werd er alleen wat fris van en kon slecht tegen de luzerne, dus ik ben er mee gestopt.
Door de muesli meng ik dan een vitaminebrokje doorheen, zodat ik zeker weet dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
C4L is er volgens mij ook in kleine verpakking, dus ideaal om te proberen zonder meteen een grote zak te hoeven kopen. De Agrobs is er ook in een emmer van 4kg.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 16:34

Dankjewel voor jullie reacties, weer wat opties om te proberen. Heb nu uit nood zondag pavo condition brok gekocht en dat gaat nu nog goed. Maarja t gezeur begint meestal pas bij de derde zak.. Zucht

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hét voer voor een kieskeurige eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:53

Misschien een dom idee, maar als je nou om de zak/ om de zak wisselt tussen 2 die hij wel gewoon eet? Waarvan je weet dat hij ze wel gewoon heeft gegeten?
Of vertikt hij het helemaal om dan überhaupt de geprobeerde brok weet te gaan eten?

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 18:28

Pluttersput schreef:
Misschien een dom idee, maar als je nou om de zak/ om de zak wisselt tussen 2 die hij wel gewoon eet? Waarvan je weet dat hij ze wel gewoon heeft gegeten?
Of vertikt hij het helemaal om dan überhaupt de geprobeerde brok weet te gaan eten?


Hij vertikt het dus gewoon dan, meestal gaat dat na een paar weken wel weer een paar dagen, maar dat is niet altijd zo. Soms denk ik moet ik m dan toch laten controleren op maagzweren? Heb dat al bij verschillende dierenartsen aangekaart, maar ze denken allemaal dat de kans erg klein is..