Peesscheur oppervlakkige buigpees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urchinlover
Berichten: 36
Geregistreerd: 11-02-07

Peesscheur oppervlakkige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 21:09

Hoi allemaal,

2 maanden geleden haalde ik mijn paard stapkreupel van het land. Ik heb meteen de dierenarts laten komen en die adviseerde om zo snel mogelijk een scan te maken. Dit hebben we meteen de dag erna gedaan en 25% van de oppervlakkige buigpees bleek gescheurd. Advies: prp en 2 weken boxrust. De prp behandeling hebben we uiteraard gedaan. Na 2 weken hebben wij haar in overleg met de d.a. op een klein postzegelstukje land gezet omdat ze mega druk werd. Maar dit was erg klein en hier kon ze ook korte draaien op maken (plus ze stond alleen).
4 weken later moest ik een controlescan plannen. Op de scan was herstel van peesweefsel te zien (normaal herstel) dus ik was voorzichtig positief.

Ik heb echter wel aangekaard bij de d.a. dat mijn paard wel echt naar buiten moet omdat ze anders meer schade veroorzaakt met druk doen op stal dan buiten. Optimaal was het niet maar ze is voorzichtig weer overdag een aantal uurtjes in de paddock geweest met haar 2 vriendjes. Dit gaat op zich goed maar af en toe gaan ze toch even aan de kletter. Dan hoor ik van stalgenoten dat ze erg kreupel loopt. Ik maak mij nu zorgen wat goed is. Ik heb een draversmerrie die qua temperament niet op stal kan blijven staan. Aan de hand stapt ze overigens niet kreupel. Ik mag ook onder het zadel stappen en ook dat gaat gewoon goed.

Ik ben zelf fysiotherapeut en ik weet dat stilstaan ook geen positief effect heeft met het vormen van littekenweefsel / herstel. Dus mijn voorkeur heeft ook naar buiten. Maar ik ben bang of ik wel goed doe. Ik heb online veel gezocht en zie dat veel mensen hun paard gewoon op het land zetten en dan kijken hoe het gaat. Pezen genezen langzaam dus ik weet dat ik ook niet te snel op moet geven.

Wat is jullie ervaring?

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:49

Mijn paard heeft 3 jaar geleden een peesblessure gekregen. Ze was echt goed kreupel en kreeg als advies ook boxrust en inspuiten en de hele riedel. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik dan mijn paard echt een half jaar op stal had moeten zetten... Ik heb haar verhuisd naar een kleinschalige stal met heel veel weidegang en heb veel met haar gewandeld over harde ondergrond. Tussendoor heeft ze ook nog een veulentje gehad. In de wei zag ik haar weleens draven en het werd beter, maar niet helemaal zuiver. Ik had de hoop al opgegeven dat ze nooit meer 100 procent rad zou gaan lopen en had daar vrede mee. Tot vorig jaar december. Het veulen was net afgespeend en de stalbaas zei 'waarom ga er niet een x op zitten'. En ze liep geen stap kreupel! We zijn nu bijna een jaar verder en hebben onze eerste buitenritjes en zelfs een paar wedstrijden gereden!

Mijn paard had echt een lastige peesblessure (diepe buiger) en ben nu toch wel overtuigd dat met veel buiten en rust het goed kan komen! Je moet wel geduld hebben, want het heeft bij mij 2 jaar geduurd... wat natuurlijk niet betekent dat het bij elk paard of blessure zo werkt!

Succes!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Peesscheur oppervlakkige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:16

Hier ook een scheur in de diepe buiger bij de arabier. We zijn een half jaar bezig geweest om 'm dicht te laten groeien.. Paard stond al die tijd op de paddock.

Beest is gewend pijn weg te bijten . Maar ik zag 'm toch afwijkend lopen ook al was het minimaal. 6 maanden herstel. 3 maanden absolute rust. Daarna stappen aan de hand. Toen hij weer mocht rijden ander meisje er voor gezocht die echt niks weegt. Die rijd er nu op. Beestje gaat voorruit. En rijd weer buiten etc.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Peesscheur oppervlakkige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:03

Hier geen scheur wel een gat. Mijn kliniek vond op stal zetten qua paard geen goed plan, wel qua blessure. Afijn na een week is ze er compleet doorheen geklapt en stond letterlijk op drie benen. Ik heb toen het geluk bij een ongeluk gehad dat ze echt niet kon lopen, onder de medicatie zat en een vriendje van haar ook met een blessure 2 weken op stal heeft gestaan. Het heeft in haar geval zeker even een boost voor de pees gegeven. Daarna is ze in vrij korte periode (2 a 3 weken) na scannen de wei opgegaan. Het is al een wat oudere merrie en ik ken haar maar al te goed: ze is haar weidegenootjes liever kwijt dan rijk :'). Ze zoekt ze wel op als het haar uitkomt. Grote voordeel is dat ze niet vaak zal meerennen of snel zal afhaken. Ze staat inmiddels nog steeds op het weiland, nu 5.5 maand. Afgelopen augustus hebben wij de laatste scan gehad en mijn dierenarts was echt verbaasd over haar herstel. Hij zei wel dat het littekenweefsel altijd voelbaar zal blijven, maar zelfs dat is in een maand tijd bijna gehalveerd.

In het begin van de blessure had het niet uitgemaakt of ik haar op het land of niet had gezet, ze was er waarschijnlijk toch wel doorheen geklapt. Voor later herstel is het voor ons dus zeker positief geweest, maar wel icm nuchter paard, rustige groep etc... wij kregen ook advies prp of stamcellen, uiteindelijk niet gedaan omdat het gat werd dichtgedrukt door complete verdikking van de pees.

Dat wij begonnen met buitenstaan is ze in een paddock gegaan ter grootte van haar stal, zodat ze niet kon rennen, maar in de paddock met haar maatjes. Hooi naast elkaar zodat de interactie er wel was, maar geen mogelijkheid tot rennen. Wel mogelijkheid tot draaien, maar dat kan je eigenlijk niet weghalen.


Kijk dus even goed naar de blessure en qua paard. Als jij weet dat je paard graag meewilt gaan in een groep qua rennen, dan zou ik het in de eerste periode van herstel niet doen. Maar soms is het echt kiezen tussen 2 kwaden :(:)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:09

Urchinlover schreef:
Hoi allemaal,

2 maanden geleden haalde ik mijn paard stapkreupel van het land. Ik heb meteen de dierenarts laten komen en die adviseerde om zo snel mogelijk een scan te maken. Dit hebben we meteen de dag erna gedaan en 25% van de oppervlakkige buigpees bleek gescheurd. Advies: prp en 2 weken boxrust. De prp behandeling hebben we uiteraard gedaan. Na 2 weken hebben wij haar in overleg met de d.a. op een klein postzegelstukje land gezet omdat ze mega druk werd. Maar dit was erg klein en hier kon ze ook korte draaien op maken (plus ze stond alleen).
4 weken later moest ik een controlescan plannen. Op de scan was herstel van peesweefsel te zien (normaal herstel) dus ik was voorzichtig positief.

Ik heb echter wel aangekaard bij de d.a. dat mijn paard wel echt naar buiten moet omdat ze anders meer schade veroorzaakt met druk doen op stal dan buiten. Optimaal was het niet maar ze is voorzichtig weer overdag een aantal uurtjes in de paddock geweest met haar 2 vriendjes. Dit gaat op zich goed maar af en toe gaan ze toch even aan de kletter. Dan hoor ik van stalgenoten dat ze erg kreupel loopt. Ik maak mij nu zorgen wat goed is. Ik heb een draversmerrie die qua temperament niet op stal kan blijven staan. Aan de hand stapt ze overigens niet kreupel. Ik mag ook onder het zadel stappen en ook dat gaat gewoon goed.

Ik ben zelf fysiotherapeut en ik weet dat stilstaan ook geen positief effect heeft met het vormen van littekenweefsel / herstel. Dus mijn voorkeur heeft ook naar buiten. Maar ik ben bang of ik wel goed doe. Ik heb online veel gezocht en zie dat veel mensen hun paard gewoon op het land zetten en dan kijken hoe het gaat. Pezen genezen langzaam dus ik weet dat ik ook niet te snel op moet geven.

Wat is jullie ervaring?


Wat je kunt doen in eerste instantie is een klein stukje land afzetten en je paard daarin laten lopen zodat ze niet echt kan rennen maar wel wat bewegen kan. De eerste periode na een peesblessure is cruciaal, als ze het overbelast ontsteekt het weefsel weer met meer littekenvorming (en kreupelheid) als gevolg en daardoor minder kans op volledig herstel. Daarna kun je het steeds meer uitbouwen en haar uiteindelijk ook gewoon in de groep zetten, het heeft vooral heel veel tijd en rust nodig.