[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:22

Kan zeker wel kwaad, als je niet héél goed inleest.

Met name het "ff een kuurtje" idee is riskant.
Áls je ervoor kiest, kies dan in overleg met je veearts.
En: bouw extreem langzaam af.

Het is geen simpel supplementje, het is echt medicatie die in het lichaam nogal wat doet.
(het remmen van de maagzuurproductie)
Maagzuur heeft zeker functie! Alleen te veel is in een aangedane maag wel een probleem.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:11

hopelijk kan ik dit topic weer wat nieuw leven in blazen. Mijn 3 jarige is ook een enthousiaste luchtzuiger/kribbebijter. Ik heb hem nu ongeveer 2 maanden, hiervoor heeft hij even bij een handelsstal gestaan waar hij op stal stond en bijna elke dag een half uur bereden werd, maar niet luchtzoog. Bij de eigenaar daarvoor heeft hij het wel gedaan maar daar weet ik de omstandigheden (nog) niet van. Bij mij is hij gekomen toen hij een paar dagen gecastreerd is en heeft uiteindelijk een flinke zaadstrengontsteking gehad waarvoor hij 10 dagen in Utrecht bij de kliniek heeft gestaan. Daarna heb ik heb op een weiland gezet en een week later verzet naar een ander weiland (helaas had ik geen andere keuze dan hem te verplaatsen). inmiddels staat hij zo'n 4 weken op zijn plekje in een kudde van 7/8 paarden. Omdat hij flink vermagerde krijgt hij inmiddels 2 keer per dag een halve schep pavo nature's best en een halve schep Pavo 18+ (voor extra eiwitten). daarbij krijgt hij 3/4 schep Pavo daily plus. hij staat 24/7 op het land met inmiddels wel weinig gras, maar de andere paarden worden helemaal niet bijgevoerd en doen het er prima op. om de dag krijgt hij ipv dit eten een bak slobber. Dat krijgt hij altijd op de dag dat we hem wat intensiever hebben laten lopen (longeren).
Binnen een week nadat hij bij mij was is hij gaan luchtzuigen, toen stond hij nog in een stal met onbeperkt kuil en dagelijks naar buiten minimaal 1,5 tot 2 uur wandelen en grazen. nu dus in de kudde trekt hij aan alles wat hij maar tegenkomt. omdat ik er niet altijd bij ben kan ik niet zien hoe vaak hij het doet maar na het eten loopt hij recht op iets af waar hij aan kan luchtzuigen. Ik vind het een vreselijk gezicht maar los daarvan vind ik het ook vreselijk te weten dat er iets mis is maar ik weet niet wat. Bijna elke dag heeft hij de mogelijkheid om (minimaal een half uur) te grazen op een vol grasveld of een veld met verse luzerne, we wandelen bijna elke dag met hem, om de dag wordt hij gelongeerd / mee gespeeld / vrijheidsdressuur of noem maar op, altijd buiten zijn weiland, en zodra we dan weer terug zijn op het weiland begint hij weer te happen. Alles luchtzuig-proef maken is geen optie, omdat het weiland best veel hekken heeft, palen (waar hij het ook op doet), een vast bankje waar hij het ook op doet etc. het weiland is niet van mij dus ik kan aan de omstandigheden daar niet echt veel doen. De paarden hebben geen extra ruwvoer anders dan het gras dat er staat en als dat er echt niet meer staat gaan ze over naar het volgende weiland, maar dan is het gras ook wel echt helemaal op. Ik zou graag wat hooi bijvoeren maar dat is niet te doen omdat mijn paard zichzelf nog niet echt onderdeel vind van de groep en zich dus laat wegsturen, en dus wsl geen hooi eet, en de rest wel. Ik wil hem het liefste niet weer verslepen voor een endoscopie want er is al genoeg met hem gesleept de afgelopen tijd, maar ik wil hem wel helpen. Nu lees ik hier oneindig veel tips, zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie! hoe kan ik het beste beginnen met uitzoeken welk voer voor hem het beste werkt. Dat wat hij nu krijgt is het wsl niet, want anders zou hij denk ik niet zoveel luchtzuigen. Hoelang moet hij een bepaald soort voer krijgen voor hij eraan gewend is en je kunt zien hoe hij erop reageert? en hoe stap je het beste over naar een ander soort voer?

Ik heb de dierenarts hier ook over gesproken, omdat zij aangaf dat hij wel heel mager werd, en zij raadde mij dus aan extra eiwitten te geven in de vorm van bijvoorbeeld merriebrok maar ik wil hem liever niet gewoon brok geven, vandaar de 18+ (eerst was het een hele schep nature's best).

Ik heb ook gedacht hem een graasmasker aandoen, zodat hij niet meer kan luchtzuigen, maar ik weet niet of ik daar goed aan doe, zeker niet als ik niet weet of ik zijn voer wel op orde heb...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:16

En je veearts heeft niks voorgesteld mbt uitzoeken of je paard zweren heeft of een omeprazol kuurtje te proberen?

Merrie brok kan qua gewicht, maar door de hoeveelheid suikers en eiwitten zou ik dat dan weer minder snel doen eigenlijk.
Ik had die van mijn juist altijd op vrij lage brok in voedingstoffen omdat die dan altijd nog meer ging zuigen en giga veel ruwvoer en die stond er qua gewicht goed aan. (daarvoor altijd mager geweest).
Pavo daily plus door het biks is altijd goed, wat je inderdaad ook doet. want dan is het geheel wat neutraler voor de maag en kan hij het ook langzamer opeten en meer speeksel aanmaken.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:27

c_alsemgeest schreef:
En je veearts heeft niks voorgesteld mbt uitzoeken of je paard zweren heeft of een omeprazol kuurtje te proberen?

Merrie brok kan qua gewicht, maar door de hoeveelheid suikers en eiwitten zou ik dat dan weer minder snel doen eigenlijk.
Ik had die van mijn juist altijd op vrij lage brok in voedingstoffen omdat die dan altijd nog meer ging zuigen en giga veel ruwvoer en die stond er qua gewicht goed aan. (daarvoor altijd mager geweest).
Pavo daily plus door het biks is altijd goed, wat je inderdaad ook doet. want dan is het geheel wat neutraler voor de maag en kan hij het ook langzamer opeten en meer speeksel aanmaken.


Idd was dat precies de reden waarom ik geen (merrie)brok wilde geven. de veearts had nog wel iets in de auto staan dat ik kon proberen, kostte me 100 euro, maar ik wist niet precies wat het was en wil ook niet klakkeloos er iets in stoppen, want hij eet lang niet alles, en korrels al helemaal niet. Ik zal haar eens vragen wat het precies was...

Dakotha_
Berichten: 122
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:20

Iemand ervaring met een luchtzuiger wiens boven tanden nagenoeg versleten zijn of niet meer heeft? De boventanden van mijn luchtzuiger zijn na zoveel jaar vrij kort aan het worden. De tandarts welke hem elk jaar nakijkt zegt dat ze zich op den duur prima kunnen redden zonder.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:30

Dakotha_ schreef:
Iemand ervaring met een luchtzuiger wiens boven tanden nagenoeg versleten zijn of niet meer heeft? De boventanden van mijn luchtzuiger zijn na zoveel jaar vrij kort aan het worden. De tandarts welke hem elk jaar nakijkt zegt dat ze zich op den duur prima kunnen redden zonder.

Ik hoorde ergens dat als je het hout bedekt met rubber de slijtage van de tanden mee zou gaan vallen op lange termijn

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:40

Ja maar weg is weg hè, op ten duur zijn ze gewoon op. Die van mij (is pas 2 := ) heeft zulke korte tanden dat zijn tandvlees langer is en hij eigenlijk met zijn tandvlees moet bijten. Maar hij redt zich prima, kan gewoon hooi eten uit een zak dus volgens mij valt het wel mee.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:00

Ja dus voorkomen is beter dan genezen ;) 2 is nog jong, die tanden groeien nog wel

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:08

Cribbox doet wonderen :) Maar ik ben wel continu bezig met in de gaten houden of het er nergens af is geregend of dat hij weer een nieuwe plek heeft bedacht :')

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:09

_Reneee schreef:
Cribbox doet wonderen :) Maar ik ben wel continu bezig met in de gaten houden of het er nergens af is geregend of dat hij weer een nieuwe plek heeft bedacht :')

Ik gebruikte ook cribox maar dan vooral om zelf te bepalen waar ze het wel/niet mocht doen. Idd altijd controleren of ze geen nieuw plekje hadden gevonden :+

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:16

Ze worden er zo creatief van. Ik kende er een en die deed het op de schoft van een ander paard. Maar daar slijten de tanden dan tenminste niet van :')

Dakotha_
Berichten: 122
Geregistreerd: 11-05-11

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:19

Coot moet nog 10 worden, hij is zo slim. Ben wel bang met insmeren van de eet en waterbak dat ie er niet meer uit durft te eten. Spastisch geval :Y)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:23

De voerbakken heb ik weggehaald en de elektrische waterbakken wel ingesmeerd, ze drinken nu uit een ton. Daar probeert hij het ook op, maar het is te laag :')

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:23

Dakotha_ schreef:
Iemand ervaring met een luchtzuiger wiens boven tanden nagenoeg versleten zijn of niet meer heeft? De boventanden van mijn luchtzuiger zijn na zoveel jaar vrij kort aan het worden. De tandarts welke hem elk jaar nakijkt zegt dat ze zich op den duur prima kunnen redden zonder.


Maak een luchtzuigplek. Ze doen het nl. toch.

Ik heb een waterbak gekocht met een rekje erom heen. Agradi heeft ze. Is eigenlijk bedoeld om de waterbak heel te houden. Maar werkt fantastisch als luchtzuigplek.

Omwikkel dat rekje met touw (action) en vervang het touw als ze er doorheen zijn.
Mijn paard heeft haar tanden weer terug (die groeien nl 2 mm per jaar uit).

Dakotha_
Berichten: 122
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:25

Anya schreef:
Dakotha_ schreef:
Iemand ervaring met een luchtzuiger wiens boven tanden nagenoeg versleten zijn of niet meer heeft? De boventanden van mijn luchtzuiger zijn na zoveel jaar vrij kort aan het worden. De tandarts welke hem elk jaar nakijkt zegt dat ze zich op den duur prima kunnen redden zonder.


Maak een luchtzuigplek. Ze doen het nl. toch.

Ik heb een waterbak gekocht met een rekje erom heen. Agradi heeft ze. Is eigenlijk bedoeld om de waterbak heel te houden. Maar werkt fantastisch als luchtzuigplek.

Omwikkel dat rekje met touw (action) en vervang het touw als ze er doorheen zijn.
Mijn paard heeft haar tanden weer terug (die groeien nl 2 mm per jaar uit).


Thanks voor de tip! Ben al met rubber aan de slag gegaan maar krijg dit op geen enkele manier op de voerbak plakkende...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 00:17


SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:54

Iemand tips voor mijn verzorgpaard? Ze zuigt echt heel veel. Staat 24/7 buiten met genoeg ruwvoer... heeft geen maagzweren oid

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:42

Ik heb het maar geaccepteerd. Die van mij staat ook 24/7 buiten met ruwvoer en vriendjes. Hij mag nu op een touwtje zuigen.
Afbeelding

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:56

_Reneee schreef:
Ik heb het maar geaccepteerd. Die van mij staat ook 24/7 buiten met ruwvoer en vriendjes. Hij mag nu op een touwtje zuigen.
[ [url=m/Vipxcw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Origineel, dat heb ik nog nooit gezien! Hoe ben je daar op gekomen?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:35

Nou, hij heeft het eigenlijk zelf bedacht :+ Ik had een touwtje voor de stal gehangen zodat hij er niet uit kan en toen begon hij daarop. Toen dacht ik tja, hij zal het nodig hebben. Ik heb echt alles ondergesmeerd, maar zolang hij het op een touwtje doet schaadt het zijn tanden niet dus nu heeft hij zijn eigen plekje. Merk wel dat hij het nu meer doet, maar ach. Ik moet er maar mee leren leven.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:46

_Reneee schreef:
Nou, hij heeft het eigenlijk zelf bedacht :+ Ik had een touwtje voor de stal gehangen zodat hij er niet uit kan en toen begon hij daarop. Toen dacht ik tja, hij zal het nodig hebben. Ik heb echt alles ondergesmeerd, maar zolang hij het op een touwtje doet schaadt het zijn tanden niet dus nu heeft hij zijn eigen plekje. Merk wel dat hij het nu meer doet, maar ach. Ik moet er maar mee leren leven.

Lijkt mij inderdaad ook één van de minst schadelijke voor de tanden! Dat is ook het beste he, gewoon accepteren! Je kan het toch niet tegenhouden & dat levert alleen maar meer stress op. Ik deed het net zoals jou, mijn paard had 1 plek waar ze mocht, de rest werd lekker ingesmeerd :D

Dakotha_
Berichten: 122
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:39

Naar aanleiding van de tip: Ben benieuwd!

Afbeelding

Jezebell95
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:11

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik dit hier mag schrijven maar ik zit met mijn handen in het haar..
Graag reacties die mij ook helpen en niet negatieve reacties.
Vorig jaar december is mijn paard gevallen op de trailer compleet met zn 4 benen om vol op zn gezicht echt super, super zielig!
(Ik zelf reed niet, de stalbaas reed en zij dat hij er niks aan kon doen en ik zelf was er ook niet bij)
Hij had mij toen verteld dat mijn paard door het deurtje waardoor wij naar binnen gaan mijn paard na buiten heeft gehaald,
Heel gestoord!
Gelukkig ben ik ook weg bij die stal en
weet ik wel dat ik nu met de klachten zit tekijken mijn paard deed voor het ongeluk minimaal luchtzuigen hij maakte aventoe een boer geluid op een schaal van 1 t/m 10 zou het eigenlijk nog minder dan 1 zijn een 0,7 zou ik het geven hebben toen maar nu na het ongeluk is dit steeds erger geworden hij zuigtlucht op moment voor een 9 nu heeft hij wel een band om als de band af zou zijn zou hij het continue doen niet op een paal ofzo gewoon in de lucht doet hij het.
We staan er nog niet zo heel lang 4 maand ongv op de nieuwe stal staat wel een stroommast ook heb ik het idee dat hij last van zn achterhand heeft maar vooral zn rechter achterbeen met rijden merk je dat al helemaal, hij is nog gewoon bij een osteopaat geweest de dierenarts wil niet komen voor het luchtzuigen want volgens de dierenarts kan hij me duizend dingen voor schrijver het zou me alleen maar handen met geld kosten en me paard zou toch niet stoppen met het luchtzuigen.. dus word je mooi mee bedankt
hij staat van smorgens 07:30 tot 18:00 buiten krijgt mijten voer herba-mix en bodybuilder en luzerne hippoluz 3 x per dag en 3 x per dag hooi ook word iedere dag de poep uit zn stal gehaald en komt er iedere dag een plak stro bij.
Ik heb al van alles geprobeerd om mijn paard telaten verminderen van zn luchtzuig probleem we hebben geprobeerd
- puur maag
- Groene Oss
Puur maag doet hem helemaal niks en groene Oss laat het wel iets verminderen maar niet het gewenste resultaat wat ik zou willen want het liefst zou ik willen dat hij het niet meer deed en gewoon weer aventoe deed boeren
Ik merk ook aan mijn paard dat hij zich er totaal niet prettig bij voelt om het heel de tijd tedoen het stofje zou wel fijn zijn maar de rest denk ik dat hij het net zo irritant vind als ik.
ik heb er over na gedacht over een thermografies onderzoek tedoen vanwegen zn achterhand en vanwegen zn luchtzuigen tegaan ontgiften door alleen hooi & stro & luzerne tevoeren en verder niks..
Nu is mijn vraag wie zou me kunnen helpen al het advies is welkom zoude jullie een thermografies onderzoek laten doen?hebben jullie meschien ook zn probleem gehad? Hoe hebben jullie het op gelost? Alles is welkom!

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:53

In de bodybuilder preparaten zit vaak veel suiker, ook lucerne is wat zuur waardoor dat meer zuigen veroorzaakt.
Pure spirulina doen zuigers het vaak goed op om wat beter in de spieren te komen. Wordt ook goed verwerkt in een maag en darmstelsel wat snel van slag is.
Pavo daily plus is een goed alternatief voor lucerne. Veel minder zuur en ook een toevoeging die het zuur wat neutraliseerd.


Verder zou ik altijd een maag scopie laten maken en als er veel zweren zitten behandelen met omeprazol. De meeste reguliere suplementen werken niet voldoende als er veel actieve zweren zitten.
Omeprazol kan je trouwens van Abler ook online met creditcard bestellen. Veel goedkoper en kan je daarna ook een onderhoudsdosering van blijven geven.
De band zou ik persoonlijk altijd af doen, zeker als hij er soms doorheen zuigt. Het geeft namelijk extreem veel, vaak blijvende schade aan de stembanden en soms luchtpijp als ze dat doen. De mijne bleek bij de scopie ook littekenweefsel te hebben op 1 stemband van dat ding.
Je kan beter de oorzaak (maag/darm problemen) aanpakken ipv het symptoom luchtzuigen.
Ze doen het namelijk altijd vanuit ongemakken.

Mijn vorige paard zoog eerst 24/7 non stop. Vanaf jaarling tot ik hem kocht met 6 jaar. Na behandeling en aangepast voer deed hij het bijna niet meer. Alleen soms als hij krachtvoer at.

Als je geïnteresseerd bent kan ik je wel even zijn volledige voerschema sturen die ik voor hem samen met Utrecht en een diëtist had samengesteld?

Jezebell95
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-02-12

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:20

@c_alsemgeest graag!