Rotstraal? Of tocht iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 20:22

Hoi!

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, 4 maanden geleden heb ik voor mijn 28 jarige sportpony besloten dat het genoeg was, en deze is naar een rusthuis gegaan, begin september is bij mijn 23 jarige ijslander een tumor vast gesteld en is hieraan geopereerd, de revalidatie is iets lastiger dan gehoopt maat inmiddels gaat het prima met hem.

In die tussentijd dat ik daar mee bezig was (vaak vanuit zuid-holland naar kliniek in brabant) heeft iemand anders de zorg van mijn shetlanders op zich genomen, en daar ben ik diegene ontzettend dankbaar voor! Want met werk en nieuwe school trok ik het anders echt niet meer

Nu zit één van de shetlanders al enorm dik in haar vacht, en vielen me toch een aantal dingen op toen ze terug de trailer af kwam..

Laat ik beginnen met het eerste, ze heeft dus een horizontale scheur in haar hoef (op deze foto zie je ook deels haar lange gekrulde vacht, cushing test misschien ook wel handig..)
Afbeelding

Mijn eerste reactie was een zoolzweertje, heeft een van de andere ook ooit eens gehad, maar toen ik haar hoef optilde en uit wilde krabben schrok ik een beetje, deze zag er namelijk zo uit:
Afbeelding

Dit is bij alle 4 haar hoeven zo, de een nog zwarter dan de ander

De dierenarts komt volgende week langs voor controle van mijn ijslander, en kan dan uiteraard hier ook even naar kijken, maar toch ben ik heel benieuwd wat het kan zijn

Mijn eerste reactie was rotstraal, maar daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee, de hoef is wel ontzettend zacht. Ponylief is 6 weken geleden bij de hoefsmid geweest, wel een andere dan ik normaal heb omdat ze dus bij een vriendin stond. De andere shetlanders hebben nergens last van

Iemand een idee? Dierenarts eerder laten komen?


Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 07:13

Niemand die kan helpen?

Pluttersput

Berichten: 15008
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:23

Voor een pony die 6 weken geleden nog bekapt is vind ik haar erg lang staan.. of groeien de voeten misschien erg snel? Ik elk geval zog ik niet de dierenarts erbij halen maar de hoefsmid. Ze moet imo sowieso bekapt worden, kan die meteen kijken of het rotstraal is of niet :j

Rotstraal kan je ook ruiken, dat stinkt echt flink. Heeft ze misschien heel nat gestaan? Dat het daardoor allemaal een beetje zacht en week is geworden?


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:25

Gewoon even je hoefsmid bellen. Ze kan in ieder geval wel een bekapbeurtje gebruiken. Je hoefsmid kan wel zien wat er aan de hand is.

Fleur ❤️

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:02

Inderdaad hoefsmid bellen en laten testen op PPID (is nu gratis) want daar kunnen ze ook flinke hoefproblemen door krijgen.

Rotstraal stinkt inderdaad vreselijk, het kan ook schimmel oid zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Diddykong

Berichten: 1461
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:18

Koop een flesje dry feet van cavalor en spuit de stralen daarmee in. Ik denk dat het dan binnen een week al een stuk beter is. Kan ook zijn dat de stralen enkel wat zacht zijn. Of het rotstraal is, vind ik vanaf een foto erg lastig te zeggen. Maar ook dan helpt dry feet zonder dat je de boel opsluit. Hoefsmid kan de stralen wat bijwerken zodat vuil er niet in kan gaan broeien. Dierenaeta bel ik zelf eigenlijk nooit bij hoefproblemen. En als ze verder goed loopt zou ik hem nu ook niet eerder laten komen.

Anoniem

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:38

De steunsels lijken volledig omgeklapt.
Werkt jouw hoefsmid die niet bij?
Dit paardje moet echt veel vaker bekapt/bijgewerkt worden. :o

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 08:39

Ik vond haar inderdaad ook lang staan, ik denk dat dit te maken heeft met dat ze bij mij dagelijks op straat kwam, en bij degene waar ze een tijd heeft gestaan vooral in de bak aan de slag ging

Ze staat 24/7 buiten, en gezien het nogsteeds redelijk droog is heeft ze dus niet nat gestaan..

Hoefsmid ga ik zo gelijk bellen! Het stinkt overigens niet...

Anoniem

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:43

Ik zou dan ook echt vragen of hij de steunsels bij kan werken, want die lijken al compleet vergroeid. :o
En anders eventueel een andere hoefsmid, want dit gaat anders flinke problemen opleveren.

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 08:43

Anoniem schreef:
De steunsels lijken volledig omgeklapt.
Werkt jouw hoefsmid die niet bij?
Dit paardje moet echt veel vaker bekapt/bijgewerkt worden. :o


Ze wordt al sinds dat ik haar heb door dezelfde hoefsmid gedaan, dat is nu ongeveer 6/7 jaar. Maar als ze bekapt wordt werkt hij inderdaad niet altijd de steunsels bij

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 12:55

Vanochtend haar hoef helemaal schoongespoten, leek wel alsof de bovenste zwarte laag eraf kwam, ondanks het natuurlijk geen viezigheid was

Toen 1,5 uur met haar gewandeld, zodat de hoef echt even de tijd had om op te drogen en misschien dus iets minder ‘week’ zou worden

Afbeelding
Dit is het resultaat toen ik terug kwam, ziet er al minder gek uit dan de foto in de opening
Alhoewel ze dus echt we heel nodig weer bekapt moet worden

Hoefsmid is gebeld en kan op zn vroegst pas over 11 dagen.. maargoed de afspraak staat ten minste

Lindsey_99
Berichten: 2438
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:02

Koop een vijl en vijl de wand zelf bij tot op zoolniveau. Dat zal al een heleboel schelen en dan imiteer je de normale slijtage die ze gewend was. En als je het leuk vindt, zelf cursus doen, dan kun je tussendoor even bijwerken als het nodig is. Die hoefjes zijn prima alleen is de wand veel te lange en de zool is zich aan het vernieuwen. Staat je shet nu op gras? Want de witte lijn is ook iets verbreedt.

Over de IJssel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:02

Dit is inderdaad een duidelijkere foto. :j
Geeft een ander beeld dan de foto in de openingspost.
(Sorry voor de ras-verwarring trouwens :+)

Mijn advies blijft wel hetzelfde, de steunsels netjes bijwerken en de hoefjes regelmatig laten bekappen, dan komt het hoogstwaarschijnlijk goed.
De horizontale scheur goed in de gaten houden, of hij groter wordt of dieper.

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 13:11

Lindsey_99 schreef:
Koop een vijl en vijl de wand zelf bij tot op zoolniveau. Dat zal al een heleboel schelen en dan imiteer je de normale slijtage die ze gewend was. En als je het leuk vindt, zelf cursus doen, dan kun je tussendoor even bijwerken als het nodig is. Die hoefjes zijn prima alleen is de wand veel te lange en de zool is zich aan het vernieuwen. Staat je shet nu op gras? Want de witte lijn is ook iets verbreedt.


Cursus lijkt me zeker leuk en leerzaam! Alleen echt de tijd niet voor voorlopig..

Ze staat inderdaad op gras (met graasmasker), heeft toegang tot hooi maar eet dat eigenlijk niet

Lindsey_99
Berichten: 2438
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:56

Daar kan deels al het probleem zitten. Met graasmasker eten ze meest de topjes van gras, zonder stengel die juist nodig is om het surplus in suikers in de groeitop te compenseren. Helemaal zonder hooi krijgt ze dan te weinig vezel. Beter is geen gras meer, maar hooi. Hoefjes zien er nog wel goed uit (ribbelloos) maar ze loopt wel het risico op bevangenheid, helemaal nu ze niet meer werkt.
Ik heb bij Heleen de cursus gedaan. Ze zit regelmatig door heel NL en Be met de cursus. Naar wens kun je het ook in een paar keer doen.

Over de IJssel

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 19:43

Lindsey_99 schreef:
Daar kan deels al het probleem zitten. Met graasmasker eten ze meest de topjes van gras, zonder stengel die juist nodig is om het surplus in suikers in de groeitop te compenseren. Helemaal zonder hooi krijgt ze dan te weinig vezel. Beter is geen gras meer, maar hooi. Hoefjes zien er nog wel goed uit (ribbelloos) maar ze loopt wel het risico op bevangenheid, helemaal nu ze niet meer werkt.
Ik heb bij Heleen de cursus gedaan. Ze zit regelmatig door heel NL en Be met de cursus. Naar wens kun je het ook in een paar keer doen.

“ helemaal nu ze niet meer loopt”
Waar haal je dat vandaan?

Niet meer op gras is geen optie, zonder graasmasker ook niet

Half november gaan we de track met gras afsluiten (paddock paradise) dan gaan ze onbeperkt hooi krijgen(zonder graasmasker) , volgend voorjaar gaan ze weer op gras (met graasmasker)

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 14:18

Helaas toch rotstraal...

Pluttersput

Berichten: 15008
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:20

Ik heb toen bij mij de rotstraal heel goed en snel weg gekregen met Kevin Bacons Hoof Solution :j
Niet direct aan ruiken want je neushaartjes verbranden waar je bij staat, maar het werkte als een tierelier..

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:26

Pluttersput schreef:
Ik heb toen bij mij de rotstraal heel goed en snel weg gekregen met Kevin Bacons Hoof Solution :j
Niet direct aan ruiken want je neushaartjes verbranden waar je bij staat, maar het werkte als een tierelier..

Dat spul is inderdaad geweldig. Enorm snel resultaat.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:27

Icelandshet schreef:
Helaas toch rotstraal...


Ja ik zag het al op de laatste foto, heeft de hoefsmid het geconstateerd en de straal wat bloter gelegd?

Het beste werkt het om de stralen zoveel mogelijk open te leggen zodat er zuurstof bij kan en behandelen met dry feet of iets wat daar op lijkt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Icelandshet
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 17:58

Elisa2 schreef:
Icelandshet schreef:
Helaas toch rotstraal...


Ja ik zag het al op de laatste foto, heeft de hoefsmid het geconstateerd en de straal wat bloter gelegd?

Het beste werkt het om de stralen zoveel mogelijk open te leggen zodat er zuurstof bij kan en behandelen met dry feet of iets wat daar op lijkt.


Hoefsmid is er nog niet bij geweest, dierenarts was er vandaag voor mijn andere pony en heeft er eventjes naar gekeken

De afspraak met de hoefsmid staat al wel, waar ik mee ga behandelen weet ik nog niet, krijg veel tips voor verschillende producten maar zie door de bomen het bos even niet meer, ik wacht even de hoefsmid af en hou het tot die tijd gewoon zo droog mogelijk

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:40

Verstandig, hoefsmid erbij is het allerbelangrijkste!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Rotstraal? Of tocht iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:22

Ook ik kan ke keven bacon’s hoofsolution ook aanraden!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aliedaa, Arlette1991, Iccc, jazzejam en 2 bezoekers