[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:44

Ik betaal 282 euro voor 160 tabletten.
Zou mooi zijn als dat patent er eindelijk eens een keer af ging


Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:48

Isapaardje, pergolide was echt stukken goedkoper dan prascend, dus dat het goedkoper kan is zeker !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:49

Waar las ik laatst nou dat er wel manieren zijn om de pillen goedkoper te krijgen....??

Edit : was per pb van een bokster

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:53

Kennis van mij besteld ze in Engeland. Heb je receptje nodig van de dierenarts.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:15

Lotus83 schreef:
Even een oprechte vraag; waarom zelf gaan knutselen met pergolide?
Alleen omdat het goedkoper is?
Vind het nogal een risico.. en niet alleen met Europa binnen krijgen.

Dus als jij iets voorgeschreven krijgt van de dokter, en bij de apotheek krijg je netjes door hen gemaakte capsules zie je dat ook als knutselen?
Want dan moet je ook een lijn trekken ook, en enkel kant en klaar gefabriceerde pillen aannemen bij de apotheek.
Ik slik zelf schildklierhormoon, echter moet ik dat 5x per jaar bijstellen in dosis anders functioneer ik niet.
Mijn internist ziet me al aankomen 5x per jaar, nu knutsel ik zelf een andere dosis pillen in elkaar en heeft hij er geen omkijken meer naar.
En het is heel simpel, je doet dit soort dingen goed of je doet het niet.
Ook bij apotheken werken gewoon mensen, net als jij en ik die gewoon geleerd hebben hoe ze dat doen moeten, het zijn echt geen raketgeleerden.
Ik slik tevens pillen die mijn bloeddruk en hartslag regelen, dat regel ik ook zelf en het is hetzelfde als met mijn schildklier, dat moet geregeld anders.
Niet erg hoor, maar waarom zou ik daar nu met mijn pony geen profijt van mogen hebben?
Mijn dierenarts vind het vooral heel fijn dat ik mijn pony nauwkeurig van zijn dosis prascend kan voorzien, de kans van slagen is gewoon groter.
Overigens vraag ik me af of ik überhaupt goed aan pergolide kan komen hoor, en ik ga ook niets riskeren met pakketjes van een vermogen.
Plus ik wil weten dat de leverancier goede pergolide levert, maar er zijn in china zat bedrijven die leveren aan grote farmaceuten.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:24

Mijn vraag was niet per se persoonlijk aan jou gericht, ik geloof oprecht dat jij precies weet wat je doet, en weet hoe je dit moet aanpakken. Absoluut.
Maar voor velen is dat niet zo, en daar zit het gevaar, dat mensen zoals ik dat noem zelf gaan knutselen en dat vind ik een groot risico. Pergolide is goedkoper, prascend is duur, voor sommige misschien te duur en dan vind ik het een gevaarlijk gebeuren als mensen denken dit zelf te kunnen (en daar bedoel ik jou dus niet mee)

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:30

Denk dat er gewoon info gevraagd word en niet meteen " geknutseld" gaat worden.
Vragen stellen mag altijd toch?
Puur uit nieuwsgierigheid

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:32

tylando schreef:
Denk dat er gewoon info gevraagd word en niet meteen " geknutseld" gaat worden.
Vragen stellen mag altijd toch?
Puur uit nieuwsgierigheid


Ik stel ook een oprechte vraag, niks meer en niks minder.

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:54

Lotus83 schreef:
Mijn vraag was niet per se persoonlijk aan jou gericht, ik geloof oprecht dat jij precies weet wat je doet, en weet hoe je dit moet aanpakken. Absoluut.
Maar voor velen is dat niet zo, en daar zit het gevaar, dat mensen zoals ik dat noem zelf gaan knutselen en dat vind ik een groot risico. Pergolide is goedkoper, prascend is duur, voor sommige misschien te duur en dan vind ik het een gevaarlijk gebeuren als mensen denken dit zelf te kunnen (en daar bedoel ik jou dus niet mee)

Ik denk sowieso dat enkel mensen die er kijk op hebben aan zoiets beginnen.
Dus daar ben ik niet zo bang voor, ik maak al heel veel jaar zelf capsules en ik kan me niet een persoon heugen die het trucje na is gaan doen in al die jaren.
Zo’n vaart loopt dat niet, maar ik weet vrij zeker dat als je een dierenarts vraagt om samen met jou de dosis per 24 stuks te berekenen dat ze best willen helpen.
Dan zet je samen op papier hoeveel mg pergolide je nodig hebt per 24, wat de kans op fouten verkleind of uitsluit.
Ik heb van mijn pillen ook de ‘recepten’ ( :+ ) in een map.

Qua de huidige prascend veranderen in dosis is echt alles behalve moeilijk, vooral omdat het toch vaak om kwartjes enzo gaat.
Dan weet je gewoon dat per 4 capsules je 1 pil nodig hebt, daar hoef je gelukkig niet enorm over na te denken.
En zoals ik al zei als er hulp nodig is bij problemen met breken zijn mensen welkom om eens te komen oefenen en kijken, als dat prettig is.
Zelf heb ik het geleerd door documenten van de studie apothekersassistente enzo uit te pluizen, maar ik moest nog mijn hersens laten kraken qua vulstof berekenen.
Nou ik kan nu al zeggen dat als je dezelfde vuller aanschaft hoeveel volume je in totaal nodig zult hebben, dan krijg je dat zo kado van me die informatie.

Ik hoop dat het patent gauw verloopt, dit is gewoon oneerlijk en het is onbegrijpelijk dat ze een middel wat al jaren goed werkt ineens tig keer duurder maken.

Jizzie

Berichten: 458
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:23

Hi Allemaal,

ik meld me ook in dit topic, vorige week mijn pony laten testen, maandagochtend te horen gekregen dat ze met een waarde van 87 toch wel aan de Prascend moet. Ik ging er eigenlijk al een beetje van uit dat ze hoog zou scoren: we kwakkelen al 2 maanden met astma/hoefbevangenheid etc. en er kwamen ineens zoveel symptomen bij die aan cushing deden denken, dat ik haar toch maar heb laten testen.

Ik heb de beginpost goed, en de rest van het topic vluchtig doorgelezen. Veel stalgenoten adviseerden me al rustig met een kwart te beginnen, dat doe ik nu, en toe te werken naar een half (wat de da aanraadt). Ik moet zeggen dat ik nu na 4-5 dagen al verschil lijk te merken, kan dat al zo snel? Wat zijn jullie ervaringen? Ik lees dat veel mensen weinig tot geen verschil ervaren?

Mijn da hamert erop wel na 4 weken al een nieuwe test te laten doen om te kijken wat de waarde dan is, maar ik lees net dat dat afgeraden wordt. Ik ben echt blij met dit topic en ga goed meelezen om zelf zoveel mogelijk kennis op te doen :)

If you climb in the saddle, be ready for the ride.
Lady Di <3


moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:31

Mijn pony was al anders binnen 24 uur.
Tegelijk met mijn pony is er nog een op stal aan de prascend gegaan en deze pony krijgt het nu een dag of 5-6, maar ik sta versteld van het verschil.
Hij voelt zich echt al zoveel beter en dat arme ding scoorde 900.
Zijn koppie oogt al zoveel kwieker en ik heb zelfs het idee dat hij al wat bijtrekt in zijn gewicht en bespiering, het is in elk geval anders.
Maar dat vind ik bij mijn pony ook, het is echt bizar om te aanschouwen. _/-\o_
Ik ben vandaag niet geweest, maar ik ben benieuwd hoe ik mijn pony morgen in zijn vel vind zitten tov gisteren.

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:34

Hier ook binnen een paar dagen verbetering van de hb. Verder had ze geen symptomen. Na een week of zes laten hertesten, toen was de waarde normaal. Weer een maand later een lichte hb-aanval, die heel snel onder controle was. Dat was in januari. Daarna is ze goed gebleven.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:59

tylando schreef:
Kennis van mij besteld ze in Engeland. Heb je receptje nodig van de dierenarts.


Oh ja kan dat? ik kan een recept krijgen van de da namelijk

Betaalde eerst 75 euro voor 100 pillen maar nu inmiddels veeeeeel meer

Aaron
Elmar
Lucky


mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:56

Nette prijs. Zouden dierenartsen daar aan mee willen werken?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:02

Weet ik niet. Heb mijn DA ( gelukkig ) al tijdje niet gezien.
Maar ga het wel vragen als ik hem zie.
Je krijgt dan halfjaarlijks een bericht dat t weer tijd is om te bestellen en recept was eenmalig geloof ik. Gegevens worden opgeslagen. Zo begreep ik het.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:03

Gewoon vreemd ook dat het in Engeland wel goedkoper kan. ( Ook vanwege het patent )

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:06

tylando schreef:
Gewoon vreemd ook dat het in Engeland wel goedkoper kan. ( Ook vanwege het patent )

Zeker vreemd. Het scheelt bij 160 tabletten €70.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:10

Dat is best het uitzoeken waard elk geval.
Ik ga straks ook gewoon gelijk goed inslaan denk ik, mijn pony krijgt het nu vijf dagen en ik had vandaag een enorm blije showende pony.
Dus gelijk maar twee stripjes even, dan kan ik even voort.

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:21

Ik lees hier trouw mee. Maar ik was wel benieuwd welke veranderingen jullie hebben gemerkt na het starten me medicatie?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31274
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:30

Mijn DA hield zich aan het 'normale' advies van 1 tablet per dag en mijn paard heeft alle bijwerkingen gehad die er maar zijn volgens mij, hij at niet meer, was lusteloos, kreeg koliek, kreeg diarree, vreselijk was het. Ik raad iedereen aan om met een lage dosering te beginnen.

Inmiddels staat hij volgens mij nu 4 jaar op prascend en ben ik er wel erg over te spreken, na de eerste moeilijke opstart is het verder wel goed gegaan, hij zit super glad in zijn vacht en is super fit met zijn 26 jaar.

Vorig jaar getest tijdens de SR en was de uitslag 57. Volgens DA was de grens 56 en moest de dosis omhoog, wat ik niet gedaan heb. In december weer getest en was hij 26.
Ik test voortaan dus later in het jaar.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 329 dgn / Nina x Vaderland 272 dgn (15-4)

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:37

Ik ben ook laag begonnen en die van mij hebben geen bijwerkingen gehad. Ik heb ze toen wel met de gratis test laten testen. Amber was erg dun en lusteloos. Als ze het gras op mocht dan sjokte ze naar de wei toe. Toen ze 2 weken op prascend stond was ze weer haar energieke zelf en was het in volle galop.

Ik vind het wel erg lastig om ze wat dikker te krijgen. Vooral Amber is schraal en spierloos. Dus ik ga ook eens kijken voor een goed supplement.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:25

Ik ben even benieuwd naar mensen met een paard met ppid en hb. Was dat goed onder controle te houden? Ik loop al 3 maanden te klooien met mijn pony van 11. Nu laten testen op oa ppid (en alles wat er nog merr uit bloed te halen valt). Maar mocht er ppid uit komen, dan maak ik me echt zorgen. Bij mijn vorige pony was het echt dweilen met de kraan open. Dus ik ven erg geneigd om dat traject niet weer in te gaan. Maar ik hoop natuurlijk op succesverhalen...

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:33

Ik kom me eventjes stilletjes als meelezer melden. Al een flinke tijd met paardlief aan de gang met allemaal vage symptomen.

Dierenarts van de week op bezoek gehad vanwege koliek en Justus gaat maandag over een week ook getest worden.

Erg gevoelige hoeven, met vlagen ontbreekt er veel energie, heeft flinke opstarten nodig wanneer we gaan rijden, met regelmaat zonder verkoudheid opgezette klieren, bespiering in de achterhand blijft wat achter ondanks gericht trainen en blijft ook wat slappig. Allemaal dingen die er wel bij zouden kunnen passen.

Ik ga eventjes jullie topic doorspitten. En verder afwachten :)

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:50

A_nouk schreef:
Ik kom me eventjes stilletjes als meelezer melden. Al een flinke tijd met paardlief aan de gang met allemaal vage symptomen.

Dierenarts van de week op bezoek gehad vanwege koliek en Justus gaat maandag over een week ook getest worden.

Erg gevoelige hoeven, met vlagen ontbreekt er veel energie, heeft flinke opstarten nodig wanneer we gaan rijden, met regelmaat zonder verkoudheid opgezette klieren, bespiering in de achterhand blijft wat achter ondanks gericht trainen en blijft ook wat slappig. Allemaal dingen die er wel bij zouden kunnen passen.

Ik ga eventjes jullie topic doorspitten. En verder afwachten :)


Voer je wel genoeg goed eiwitten ? Energie ontbreken, tijd nodig met opstarten, bespiering, slappig kunnen allemaal bij onvoldoende eiwitten horen....
Nu rooft PPID ook eiwitten van het lichaam, dus dat kan een oorzaak zijn. Maar best vaak zitten er ook nog genoeg eiwitten in het dieet.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELNTIE, IASCrawler, Trendiction en 87 bezoekers