Wat voeren aan paard voor meer energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Wat voeren aan paard voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 16:00

Ik heb een 11 jarige ruin.

We rijden dressuurmatig, 1x in de week les, elke week wel een keer naar t bos,keertje longeren en een dagje vrij , zo ziet een gemiddelde week er ongeveer uit.
Staat nu nog op de wei, krijgt onbeperkt hooi en 1 kleine kilo krachtvoer verdeelt over 2 porties. Waarvan de helft biks en de andere helft sportmuesli.
Nu is hij tijdens het rijden / longeren energiek genoeg op zich. Maar vooral daarna zie ik m zo ontzettend inkakken ( bv even naar de spuitplaats na het afzadelen, of naar de wei brengen, hij slentert echt met zn hoofd zowat op de grond ) dat ik me afvraag of hij misschien wat meer nodig heeft ? Iemand nog advies ?

Ik wil m niet zo zeer heter, zeker nu de winter er aankomt. Maar nu heb ik het gevoel dat zijn energielevel precies dat half uurtje/uurtje beweging aankan en dat het daarna op is....

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat voeren aan paard voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:02

De mijne is ook wat suffer op het moment. Heb het idee dat het door het verharen komt in combinatie met het warme weer. Dat zou het kunnen zijn, als het al langer speelt kun je wellicht de dierenarts eens bellen om te vragen of het ook andere oorzaken zou kunnen hebben.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Wat voeren aan paard voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:07

Probeer eens geen krachtvoer of voer zonder suiker (moeilijk te vinden). Denk eens aan jezelf als je veel suiker eet of drinkt, dan heb je ook energie voor een half uur als je iets gaat doen en kak je de rest van de tijd in. Het liefst alleen hooi en iets erbij geven voor mineralen en vitamines (maar dan dus zonder suiker). Zeker met de hoeveelheid werk die jij doet heeft hij daar waarschijnlijk meer dan genoeg aan.
Als je in de top van de dressuur mee doet, veel springconcoursen doet of endurance is het natuurlijk een ander verhaal maar dat doe je zo te lezen niet.

Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wat voeren aan paard voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 16:37

@ upendo..
Heb ik ook aan zitten denken hoor.. Maar ik vind t inderdaad al wat langer spelen , en het is heel dubbel. S'avonds haalt mn vriendin ze altijd binnen en dan hebben ze standaard hun dolle half uur, als gekken gaan ze dan door t land. Dus zo heel doods is ie dan ook niet. Verder zou ik m ook niet suf noemen. Het valt me dus het meest op nadat ik heb gereden of heb gelongeerd, daarna lijkt elke meter teveel...
Misschien is het gewoon zoals hij is , ik heb m nog niet zo heel lang namelijk dus kan ook niet zeggen of dit normaal is bij hem .
Wel schiet hij in zn haar al en heeft echt van dat lange varkenshaar... Toen ik hem kocht in maart had hij dat ook nog. Deed lang over zn wintervacht kwijt raken.

Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 16:37

proven02 schreef:
Probeer eens geen krachtvoer of voer zonder suiker (moeilijk te vinden). Denk eens aan jezelf als je veel suiker eet of drinkt, dan heb je ook energie voor een half uur als je iets gaat doen en kak je de rest van de tijd in. Het liefst alleen hooi en iets erbij geven voor mineralen en vitamines (maar dan dus zonder suiker). Zeker met de hoeveelheid werk die jij doet heeft hij daar waarschijnlijk meer dan genoeg aan.
Als je in de top van de dressuur mee doet, veel springconcoursen doet of endurance is het natuurlijk een ander verhaal maar dat doe je zo te lezen niet.


Ik ga eens kijken wat hier in te vinden is, thanks.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wat voeren aan paard voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:42

Vetten geven de meeste energie in verhouding tot de hoeveelheid die je moet voeren. Je zou dus kunnen kijken naar lijnzaad(olie).

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Wat voeren aan paard voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:21

Ik heb mijn pony op cavalor endurix gezet. 2x per dag een kwart schep. Dus totaal een halve per dag. Gaat tot heden goed qua energie.