Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 19:20

Met Beer gaat het beter, vandaag kleine porties hooi gehad en zojuist weer wat brokjes.
Nog wel erg alert en gelijkmatige overgangen ten aanzien van eten, voorzichtig opstarten.

Perzik zou ik inderdaad ook niet geven ... ivm steenvrucht
en die bomen zijn niet goed ook pruim en kers niet.

Groet Karin.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:49

Perzik is een prunus volgens mij. Die mogen ze niet helaas. Ik had het laatst ook opgezocht. Had ook gesnoeid

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:02

Olikea schreef:
Perzik is een prunus volgens mij. Die mogen ze niet helaas. Ik had het laatst ook opgezocht. Had ook gesnoeid


idd steenfruit zoals dat heet mogen ze niet

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:03

s_v schreef:
Ik geef inderdaad elke maand een weekje psyllium vezels door hun voer de veearts lachte me nog net niet uit omdat ik het elke maand doe, maar een keer zandkoliek is meer dan voldoende :j ...

Ik vroeg me eigenlijk meer af of er specifieke plantjes zijn die de spijsvertering ondersteunen :)

Dat takken gunstig zijn ivm de vezels wist ik indd. Leuk voor de paardjes want ze vinden ze lekker, ze zijn leuk om mee te spelen en het is goed voor ze *\o/*


ik zal een shortlist samenstellen. Welk deel van de spijsvertering? maag of darm?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:45

Weet iemand hier hoe je voorkomt dat een rimpelroos door je hele tuin woekert? Zou het helpen om ze, net als bamboe, met een pot in de grond te zetten?

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:57

Diana_Mabel schreef:
s_v schreef:
Ik geef inderdaad elke maand een weekje psyllium vezels door hun voer de veearts lachte me nog net niet uit omdat ik het elke maand doe, maar een keer zandkoliek is meer dan voldoende :j ...

Ik vroeg me eigenlijk meer af of er specifieke plantjes zijn die de spijsvertering ondersteunen :)

Dat takken gunstig zijn ivm de vezels wist ik indd. Leuk voor de paardjes want ze vinden ze lekker, ze zijn leuk om mee te spelen en het is goed voor ze *\o/*


ik zal een shortlist samenstellen. Welk deel van de spijsvertering? maag of darm?


Oh dat zou echt heel fijn en handig zijn! Ik vind beide wel interessant, maar in ons geval is wat goed is voor de darmen het interessantste :j

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:32

Is de walnoot al noot ook slecht voor paarden? Die van mij zijn gek op het blad en vandaag heeft er ook een de noot ontdekt

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 20:11

belle_boef schreef:
Is de walnoot al noot ook slecht voor paarden? Die van mij zijn gek op het blad en vandaag heeft er ook een de noot ontdekt



Die van mij snoept ook van de bladeren en de noten, :Y)
probeer ze zoveel mogelijk weg te halen,
en bij harde wind gaat er een draadje erdoor
maar de ruimte wordt dan ook gelijk beperkt en is niet ideaal. :n
Had dit topic ontdekt

[VS] Help mijn paard eet okkernoten!

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:36

Brandnetels, fantastisch voor paarden en al helemaal voor paarden met maneneczeem. Je moet ze plukken en een tijdje laten drogen dan gaat de prik er uit want als ze nog prikken eten ze ze vaak niet op, hoewel er bij zijn die ze gewoon zelf plukken. Kleefkruid zelfde verhaal reinigt ook waardoor jeuk minder wordt. Van beide kun je vrij veel geven, maar te veel is natuurlijk nooit goed

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:06

belle_boef schreef:
Is de walnoot al noot ook slecht voor paarden? Die van mij zijn gek op het blad en vandaag heeft er ook een de noot ontdekt


Walnoot bladeren mag met mate maar beter niet en de noten zijn een No Go ze bevatten tannine.
Tannine zit ook in eikels en ik denk dat jullie die verhalen wel kennen van wat dat met paarden doet.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:47

Ja helaas wel, en hier stikt het van de eiken. Echt frustrerend. Heb alles afgezet rond deze tijd van het jaar. Straks als alles gevallen is wordt het harken en kunnen te linten weer weg.
Want als ze de kans krijgen... eten ze het als snoepjes... moet er echt voor waken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:22

Kruiden/Planten ter ondersteuning van de spijsvertering:

Maagdarmkrampen
Algemeen: duizendblad, grote engelwortel, karwij, venkel, hysop, echte kamille, citroen melisse, pepermunt, basilicum, wilde marjolein, anijs, rozemarijn, salie, tijm, winter linde, echte valeriaan
Stress gerelateerd:citroen melisse, echte valeriaan

Verstoorde darmflora
grote klit (grote klis), bijvoet, wilde cichorei, echte kamille, olijfblad, weegbree, echte tijm, blauwe bosbes

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:14

Interessant topic dit, ik kom voor mn merrie niet veel verder dan gewone knotwilgen hahah.

Diana, wat is het verschil tussen 'echte' kruiden en deze kruiden zonder 'echt' ervoor?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:43

Diertjec schreef:
Interessant topic dit, ik kom voor mn merrie niet veel verder dan gewone knotwilgen hahah.

Diana, wat is het verschil tussen 'echte' kruiden en deze kruiden zonder 'echt' ervoor?


Echte is een soort kamille, er zijn meer dan 1 kamilles.

WIKIPEDIA:
Kamille (Matricaria) is een geslacht uit de composietenfamilie (Asteraceae).

In Nederland en Belgiƫ komen twee soorten voor:
Echte kamille (Matricaria recutita, synoniem: Matricaria chamomilla en Chamomilla recutita)
Schijfkamille (Matricaria discoidea, synoniem: M. matricarioides)

Reukeloze kamille (Tripleurospermum inodorum, ook Matricaria maritima) behoorde voorheen ook tot dit geslacht, maar wordt tegenwoordig tot het geslacht klierkamille (Tripleurospermum)gerekend.

Ook soorten uit het geslacht schubkamille (Anthemis) dragen de naam kamille, bijvoorbeeld:

Gele kamille (Anthemis tinctoria)
Stinkende kamille (Anthemis cotula)
Valse kamille (Anthemis arvensis)Er zijn ... soorten kamille bijvoorbeeld.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 20:40

In dit programma met een bezichtiging van een huis in Leeuwarden en wat gaat over een begrazingsgebied van IJslanders komen op het eind ook nog een aantal planten aanbod, erg interessant.
Het lukt mij zelf niet om die informatie specifiek te linken en te delen.

https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... uiten.html

Groet Karin.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:05

Diana_Mabel schreef:
Diertjec schreef:
Interessant topic dit, ik kom voor mn merrie niet veel verder dan gewone knotwilgen hahah.

Diana, wat is het verschil tussen 'echte' kruiden en deze kruiden zonder 'echt' ervoor?


Echte is een soort kamille, er zijn meer dan 1 kamilles.

WIKIPEDIA:
Kamille (Matricaria) is een geslacht uit de composietenfamilie (Asteraceae).

In Nederland en Belgiƫ komen twee soorten voor:
Echte kamille (Matricaria recutita, synoniem: Matricaria chamomilla en Chamomilla recutita)
Schijfkamille (Matricaria discoidea, synoniem: M. matricarioides)

Reukeloze kamille (Tripleurospermum inodorum, ook Matricaria maritima) behoorde voorheen ook tot dit geslacht, maar wordt tegenwoordig tot het geslacht klierkamille (Tripleurospermum)gerekend.

Ook soorten uit het geslacht schubkamille (Anthemis) dragen de naam kamille, bijvoorbeeld:

Gele kamille (Anthemis tinctoria)
Stinkende kamille (Anthemis cotula)
Valse kamille (Anthemis arvensis)Er zijn ... soorten kamille bijvoorbeeld.

Ah, duidelijk verhaal. Dankje!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:20

Vraagje, ik krijg vijgentakken aangeboden, maar kan eigenlijk niet vinden of paarden dit mogen hebben.
Is er hier iemand die dit weet=

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 20:01

Helaas in de informatie die ik tot nu toe heb, kan ik niets over de vijg vinden ... :?

Groet Karin.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:22

Olikea schreef:
Vraagje, ik krijg vijgentakken aangeboden, maar kan eigenlijk niet vinden of paarden dit mogen hebben.
Is er hier iemand die dit weet=


Vijg als vrucht is eetbaar voor paarden. Vijgenblad is volgens de permacultuur niet eetbaar voor mensen want het sap in het blad brengt brandwonden voort. Ik zou dit zelf niet durven geven aan mijn paard. Over de takken kan ik zo snel niets vinden maar ik zal erin duiken.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:28

Vallen snijbonen ook onder de sperziebonen en peulen? Of is dat echt iets heel anders?

Tof dat vijgen ook gewoon aan paarden gegeven mogen worden.
Ik geef mn merrie 2 keer in de week geweekte gedroogde cranberry's :)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:42

Wat ik me nog afvraag, hoe zit het eigenlijk met rozenbottels? Pluk je die gewoon en geef je ze zo, of droog je ze eerst? :)

Ik heb de mijne gisteren nog eens een komkommertje gegeven, dat vinden ze ook echt lekker hier :)

Bedankt nog voor het overzichtje ivm de maag en de darmen :j

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:45

Komkommers zijn hier ook heel populair. En maar goed ook want ik had een monster oogst deze zomer. En bewaren kan je sie niet.

tamary

Berichten: 29179
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:55

Rozenbottels geef ik hier zo uit de hand, drogen als hele vrucht wil niet zo goed en klein maken is lastig voeren.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:09

Kan je alle rozenbottel geven zonder problemen? Naast de kant van de weg staan veel rozen stuiken die nu vruchten hebben, dus het lijkt me wel leuk om wat te gaan plukken :j

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:13

s_v schreef:
Kan je alle rozenbottel geven zonder problemen? Naast de kant van de weg staan veel rozen stuiken die nu vruchten hebben, dus het lijkt me wel leuk om wat te gaan plukken :j


Omg dit is echt even een heel verhelderend bericht voor mij. Ik dacht altijd dat er maar 1 soort rozenbottel was maar kom er nu dus net achter dat iedere roos een rozenbottel maakt. :')