HELP Kuil en spierbevangen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

HELP Kuil en spierbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:26

Ik heb jullie hulp nodig.

In augustus heb ik mijn haflinger verhuisd van stal. Hiervoor kreeg hij altijd hooi en hebben wij nooit problemen gehad.
Op deze stal voerde ze kuil en dat wou ik graag een kans geven.
Na circa 2 weken ging hij kreupelen, rust gegeven en gewoon kuil. Hij leek het er immers goed op te doen.
Na een weekje rust leek het niet beter te gaan en heb ik de dierenarts gevraagd te komen kijken.

Hij vond hem erg stijf en wou niet buigen, bloed afgenomen voor spierbevangenheid en je raad het.
De waardes waren ernstig verhoogd. Ze hadden kleine baaltjes hooi geregeld en hier doet hij het super op.
Zijn waardes waren ook flink gedaald maar nog altijd veel en veel te hoog.
Omdat er meerder paarden van mijn vorige stal zijn verhuisd en die problemen kregen zijn er meerdere over gegaan op hooi.

Daarom was het nu bijna op, ze hadden voor een maand voor mijn pony geleverd.
Ik heb voorgesteld om ons oude hooi te laten komen van de leverancier van onze vorige stal.
Helaas is er nu ander hooi gekomen, heel kort en een soort gehakkeld. Er komt veel stof uit en het valt uit elkaar. Ik wou het graag een kans geven want wil liever niet zeuren. Maar mijn pony eet het niet en zit ik dus met het volgende probleem. Ze hebben circa 10 balen laten komen (grote). Hun vinden het naar hun idee prima, maar ik weet even niet meer wat te doen.

Weet iemand wat voor hooi dit is? & of het geschikt is voor zwaar spierbevangen pony?

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:29

Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: HELP Kuil en spierbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:34

Ik vind het er mooi groen en stengelig uitzien. Kan wat minder lekker zijn maar ik zou het gerust durven te voeren.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:37

Het enige waarmee je zekerheid hebt is om een analyse te laten doen zijnde pavo. Kost je 2 tientjes.

Laat je niet misleiden hoe het hooi er uitziet. Ik heb dit jaar al drie partijen van super langstengelig, grof hooi niet kunnen kopen omdat het heel hoog in suiker was. Ik heb nu een partij kort hooi wat dus wel prima is qua waardes.

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:38

SBravour schreef:
Ik vind het er mooi groen en stengelig uitzien. Kan wat minder lekker zijn maar ik zou het gerust durven te voeren.


Ik heb het geprobeerd, maar hij eet het niet...
Het is en blijft een haflinger en eet normaal alles, vandaar dat ik even niet meer weet wat te doen :(

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:38

damian23 schreef:
Het enige waarmee je zekerheid hebt is om een analyse te laten doen zijnde pavo. Kost je 2 tientjes.

Laat je niet misleiden hoe het hooi er uitziet. Ik heb dit jaar al drie partijen van super langstengelig, grof hooi niet kunnen kopen omdat het heel hoog in suiker was. Ik heb nu een partij kort hooi wat dus wel prima is qua waardes.


Ik stuur je even een privé berichtje voor meer informatie, ik wil het wel laten analyseren maar heb veel hogere prijzen gehoord.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:46

Als hij het niet eet heeft hij daar een reden voor. Jij kent je paard het beste. Maar zéker als hij wat mankeert zou ik het niet met dit hooi proberen als hij zo duidelijk aangeeft dat hij het niet wil.

Kun je niet zelf hooi bestellen voor jouw paard en die van je stalgenoten die zijn meeverhuisd? Dan hoeft je huidige stalhouder dat niet te doen en heb je zelf in de hand wat je voert. Als ik jou was zou ik dat maandag meteen even doen. Voordat de andere meeverhuizende mensen er waren was het geen probleem om daar voor jouw paard hooi te bestellen. Waarom zou het dat dan nu wel zijn? Dan kunnen de andere paarden die geen kuil mogen die grote pakken opeten en geef jij de jouwe gewoon de kleine baaltjes die hij gewend is.

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:52

Koper schreef:
Als hij het niet eet heeft hij daar een reden voor. Jij kent je paard het beste. Maar zéker als hij wat mankeert zou ik het niet met dit hooi proberen als hij zo duidelijk aangeeft dat hij het niet wil.

Kun je niet zelf hooi bestellen voor jouw paard en die van je stalgenoten die zijn meeverhuisd? Dan hoeft je huidige stalhouder dat niet te doen en heb je zelf in de hand wat je voert. Als ik jou was zou ik dat maandag meteen even doen. Voordat de andere meeverhuizende mensen er waren was het geen probleem om daar voor jouw paard hooi te bestellen. Waarom zou het dat dan nu wel zijn? Dan kunnen de andere paarden die geen kuil mogen die grote pakken opeten en geef jij de jouwe gewoon de kleine baaltjes die hij gewend is.


Ik denk omdat dit simpel weg goedkoper is, de andere paarden eten het ook niet tot matig.
Wil best zelf het hooi bestellen en regelen maar ze zitten nu simpel weg met 10 balen a bijna 7000 kilo hooi.
Ik snap dus ook wel dat hun zeggen dat we het moeten voeren, maar het had fijn geweest als er overleg was geweest. Er zitten ook veel bruine hartige dingetjes in en vraag mijzelf echt af wat voor hooi het is
Al zet ik 30 kilo voor hem neer, hij gooit het met zijn neus omhoog en loopt weg.

Helaas zijn de kleine baaltjes ook bijna op, liggen nog maar drie baaltjes. Ik maak mij dus ernstig zorgen over hoe ik dit volgende week ga oplossen. Ik heb al extra betaald voor dit hooi :( en dan niet eens heel de maand hooi wat mn pony eet.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:55

Die drie baaltjes kun je dan nu toch voeren? Als ik jou was zou ik maandag nieuwe kleine baaltjes bestellen. Als je er toch voor moet betalen dan in elk geval maar voor iets wat hij ook daadwerkelijk vreet.

Dat je voor die grote balen hebt moeten betalen is jammer. Afschrijven onder het kopje "leergeld" dan maar... ik heb eens een partijtje van 50 baaltjes gehad waarvan ik er 30 heb kunnen weggooien. Dat is ruk. Maar ja. Dat gebeurt helaas af en toe.

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Re: HELP Kuil en spierbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:15

Het is gelukt en opgelost, er staat super mooi hooi. Ga het wel laten analyseren zodat ik zijn rantsoen goed kan aanpassen. Dank voor de reacties.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:06

Fijn! Hopelijk knapt je paardje gauw op, niks aan als ze ziek zijn.