Meedenken in voeding voor pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rchell

Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-08-08

Meedenken in voeding voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 16:57

Hi bokkers,

Hoop dat jullie even willen meedenken in het volgende dilemma. Mijn lieve schoonouders hebben een boerderij met verschillende dieren. Waaronder sinds kort twee ponies die fungeren als grasmaaiers.

Nu probeer ik mij af en toe voorzichtig tegen het paarden beleid aan te bemoeien want mijn schoonouders (met name mijn schoonvader) heeft in mijn optiek niet erg veel kennis en is toch enorm eigenwijs. Mag ook, maar met name mbt de ponies valt er wel wat te verbeteren. Omdat ze uitsluitend als grasmaaiers gebruikt worden vind mijn schoonvader vooral dat het niet te veel moet kosten.

Het gaat om een 24 jarige new forest merrie. Last van artrose achter en daardoor stram maar niet pijnlijk. Zij is erg mager op de ribben en mag ook op heupen wel wat bij maar heeft wel een buik. Ik heb haar inmiddels 2 maal ontwormt (waarvan 1x equimax). Verder goed in de vacht maar duidelijk weinig vet. Met de winter in aantocht wil ik daar graag wat aan doen.

De 2e is een enorme draak in de vorm van een 9 jarige grote shetlander (mogelijk kruising) die echt te dik is. Ik was van de zomer bang voor hoefbevangenheid maar dat is goed gegaan. Kon schoonpapa overtuigen van halve dagen op de wei en hoop bijvoeren. Hij is in de bloei van zn leven maar is nooit wat mee gedaan. Beweging geven is voor mij lichamelijk geen optie, meneer laat zich niet vangen en trekt enorm als hij wel een keer een halster om heeft.
Ook is hij al 3 x uitgebroken, waarvan een keer op de openbare weg terecht gekomen. In mijn optiek door
Oa veel te veel energie. Helaas kan ik mn schoonpa er nog niet van overtuigen hem weg te doen...

Wat betreft voeding krijgen ze onbeperkt goede kwaliteit voordroog van eigen land en ponybrok. Vooral de dikke shet krijgt (vaak in een poging hem te vangen) gewoon te veel. Ook wil schoonvader deze winter weer volop appels en wortels gaan voeren (want dat is voordelig) :roll:

Ik wil dus graag beginnen met de voeding aanpassen om de oude muts wat meer spek te geven en die draak rustiger te krijgen.
Mijn idee zou zijn gewoon onbeperkt ruwvoer. De shet van de brok af en alleen iets bijgeven waar hij zijn vitamine/mineralen uit haalt zonder extra energie te krijgen. Gewoon voor het idee dat hij wat krijgt, als de merrie ook gevoerd wordt.
De oude dame zat ik aan seniores priores te denken, maar sta open voor een andere/betere? dikmaker.

De tandarts komt zeer binnenkort (geloof aankomende week) om beide te checken. Mocht dat bij haar niet de reden zijn ga ik voorzichtig aandringen op bloedje/ da bezoek.

Ik hoor graag jullie input, thanks!

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:04

Ik denk dat het handig is om voor je schoonvader op een rijtje te zetten hoe veel welke brok kost per voerbeurt. Van vitaminebrokjes hoef je maar heel weinig te voeren, waardoor je lang doet met een zak. Voor een shet kom je dan per dag mogelijk op een lagere prijs uit dan met een ponybrok.

Oudere paarden worden nou eenmaal soms wat dunner in de winter (niet alle). En dan kun je voeren wat je wil maar als de darmen het niet kunnen opnemen is al dat voer alleen maar belasting. Mijn pony (van nu 28) krijgt daarom in de winter druppeltjes voor de darmen, en verder gewoon hooi en vitaminebrokjes. Ik hoef haar niet méér te voeren, zo lang ze die druppeltjes krijgt. Ze is ook minder gevoelig nu voor koliek en voor mok, en blijft mooi op gewicht. De druppeltjes die ik nu heb kosten geloof ik 16 euro en ik doe er best een tijdje mee.

Die van mij krijgen ook wortels in de winter, voor de caroteen. Maar geen ladingen met appels.