'Dikmaker' gezocht, maar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:35

Amanda schreef:
2-in-1 haf? Die moet je even uitleggen :D
.

Er zijn nogal wat haflingers moddervet ;)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:58

is de fetura 2 kilo droog dat je dan weekt, of 2 kilo in geweekte vorm?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 13:06

Staat er bij: geweekt :D

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:10

ik dacht dat ik het zo moest opnemen, maar was het niet zeker, vandaar :D

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:10

Heel herkenbaar hoor, denk ook gewoon de overgang naar de Hit actief.
Pe en kyr zijn ook behoorlijk afgevallen en krijgen nu seniores priores bijgevoerd wat gelukkig goed aanzet. Hoog in hun ruwvoer en twee kg sport brok.
Bij ons op stal zeggen ze dat het een goed jaar nodig heeft voordat de paarden weer stabiel in gewicht energie zijn. Hiervoor voerden wij ook slechts een handje.

Pe en kyr lopen er nu zo bij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra ik de seniores priores stopt vallen ze nog verder in.
Voorheen waren ze altijd te dik en hadden alleen schraal hooi en vitamine brokje.

Ik denk dat je nu goed voert nav de tips hier.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 12:12

Zo zijn ze wel mooi in model, maar minder hoeft inderdaad niet.

Jim is ontploft. Hij heeft bedacht dat het KOUD wordt :+
Wel jammer dat die ouder drukplekken zo goed zichtbaar zijn :\
En zijn ribben voel je echt nog wel duidelijk door de vacht.
Voor de rit.
Afbeelding

Na 14 kilometer en 5 hopen mest :+
Hij was zeiknat, dus dit weekend toch maar scheren. We hebben rustig aan gedaan en hij was fit zat, maar had wel duidelijk last van zijn dikke vacht.
Maar wat vooral opvalt is het verschil in gewicht. Tussen voor en na de rit zitten ook 3 singelgaten.
Maar, het is beter dan het was. Dus ik voer gestaag door :j
Afbeelding

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:21

Zeggen die singelgaten echt wat? Heb je hem gewogen voor en na je rit? Want het zou wel eens minder kilo's kunnen schelen dan je denkt.

Ik vind hem zo op de foto's vooral wat bloot op de bovenlijn. Ribben mag je gewoon voelen, vind hem ook prima op gewicht zo.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 12:26

Helaas geen weegschaal op stal. Laat ik het anders formuleren: het verschil in omvang was wel opvallend.
Bovenlijn is gelukkig aan het bijtrekken. Die was gewoon schraal. In de slechte weken lag de ruggengraat bovenop. Dat is gelukkig al een stuk verbeterd.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:48

de mijne kan ik voor het rijden en na het instappen ook drie gaten bijsingelen, ik denk niet dat ze daar een hoop gewicht in verliest :D

Omvang zal ook eerder hooibuik / vocht zijn dat verloren wordt, maar niet perse gewicht als in nodige vetjes. dus daar zou ik me niet teveel zorgen in maken.
Kwa uiterlijk vind ik hem er nu wel goed uit zien, bovenlijn idd wat schraal maar de training was de laatste tijd ook wat minder, dus dat is wel een logische verklaring :).

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:05

Als die bovenlijn met iets minder training zoveel terugvalt (en dat normaal gesproken niet doet), dan moet je je ernstig zorgen maken. Ik heb teveel paarden met veel minder training gezien met een prima bovenlijntje.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 13:37

Nee, dat heeft niks met de training te maken, maar met voer en vooral interen van de spieren. Niet alleen op de rug, dat was op meer plekken te zien. Hij was gewoon schraal.
Nu moet goed voeren komt het er rap weer aan. Maar dat is niet van de 1 op andere dag weer terug op het oude niveau;)

Overigens maak ik me geen zorgen hoor. Ik dacht dat het leuk was om af en toe een update te geven.
Het gaat goed zoals het nu gaat.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:18

Fijn dat hij bij trekt door je nieuwe voerbeleid.

Mocht hij straks toch te schraal blijven dan zou je ook kunnen overwegen om eens op cushing te laten testen. Mijn welsh moest ik eerst sober voeren maar op een gegeven moment viel ze ook in. Zij bleek wel cushing te hebben.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 14:31

Ja als hij schraal blijft wil ik sowieso bloed trekken. Maar ik verwacht niet dat het nodig is. Het is puur de omschakeling vermoed ik. Plus het arme hooi. Plus meer werk in de zomer. En mentaal heeft hij ook wel even ingeleverd. Is wel heel happy overigens, maar ik merk wel dat er mentaal ook wel wat stress aan het landen is zeg maar. Juist omdat hij happy is en wat brutaler is. Een teken dat hij wat meer durft te geven, maar voorheen dus niet. Hij is ook enorm aan het donderstralen met wandelen en rijden. Echt grapjes aan het uithalen en enorm jolig. Goed teken hoor, maar ook wel dat er wat uitkomt.
Komt goed, heeft gewoon tijd nodig.
Ik zeg altijd: wat er in 2 weken af gaat, heeft zeker 2 maanden nodig om er weer aan te komen.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:53

Als je olie wilt bijgeven, probeer dan eens hennep-olie. Dat is veel smakelijker, mijn fjord likt het echt uit alle hoekjes van zijn bak.
Is wel duurder en voornamelijk bij eco-winkels te koop.
Is ook goed voor de huid en vacht.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:10

Interessant topic om te volgen! Alles gelezen. Fijn dat t beter gaat!

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:33

Fijn dat hij weer een beetje bijtrekt.

Wou nog wel 1 ding aangeven, onderschat de energie die het verharen naar de wintervacht kost niet! Ik zie het aan die van mezelf, beetje sipjes, energieloos, uit z'n hum en aan het invallen. Nou verander ik niets aan zijn dieet aangezien hij nog wel wat reserves heeft(ahum...) maar merk de verandering in weer en opmaak naar de winter duidelijk!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:41

Laat zijn tanden ook eens goed nakijken is het eerste wat ik denk.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 09:53

Tooske schreef:
Laat zijn tanden ook eens goed nakijken is het eerste wat ik denk.

Ik niet. Hij eet gewoon goed, maakt geen proppen en voer gaat er gewoon prima op normaal tempo naar binnen. Hij geeft nergens mee aan dat hij last van zijn gebit zou hebben.

Voorlopig houd ik alles zoals het nu is. Hij komt er goed op bij, dus zolang dat zijn werk doet is het prima en ga ik niks meer veranderen. De verhouding werk/eten lijkt goed te zijn nu.
Afgelopen zaterdag heb ik hem wel geschoren, want hij had het echt warm met zijn dikke vacht. Dekentje op en dat gaat prima.
Vandaag komt de osteopaat en zijn jaarlijkse tandartsbeurt staat in november gepland.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 09:07

Osteopaat was erg positief. Hij was wat scheef naar links, maar dat is niet onbekend.
Zij vermoedde door oud trauma, een val linksom. Ik had het haar niet verteld, maar we zijn inderdaad over de kop geslagen, vanuit galop, net door de bocht linksom.
Maar verder niks gevonden gelukkig. Zijn lijf voelde helemaal los, maar mentaal laat hij heel slecht los. Het duurde ook even voor hij begon te kauwen, hij heeft 1x gezucht en gapen zelfs niet. Zoveel moeite met loslaten. Hij zocht ook echt een uitweg om onder de behandeling vandaan te komen. Voor mij heel herkenbaar overigens.
Wel vond ze hem ook wat schraal, maar was ook wel positief na het zien van de foto's van een maand geleden en hoe hij er nu uitzag. Zij vermoedt ook het mentale stukje in combinatie met het meer/anders rijden maar nog steeds sober voeren + verhuizing + andere kudde + andere omgeving als oorzaak. Ze vond dat ik op een goede manier dacht en het goed aanpakte met het voer. Dus moest er ook vooral mee doorgaan. Toch fijn om die bevestiging te krijgen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:49

Ik zie een buik en flank met te weinig ruwvoer....niet de andere dingen die geeft....hij heeft genoeg eetsignalen via de herseren uitgevoerd en gras is lekkerder. Peuzelen op hooi duurt nu misschien te lang zodat zijn tijd erop zit..kijk of hij genoeg drinkt...nu veel rijden is leegrijden

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:47

Welke osteo heb je uiteindelijk laten komen?

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:49

Ik heb niet alles gelezen. Misschien is merrie brok een idee??

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 21:58

Misschien toch het hele topic even lezen :)

Wijslander schreef:
Welke osteo heb je uiteindelijk laten komen?

Natascha Burgers is gisteren geweest.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 17:20

Is Martine Burgers zie ik net :o

Het gaat goed. Hij komt weer in model. Rijden doe ik nog steeds. Hij is super fit en blij en loopt graag.
Inmiddels geschoren. Hij heeft heel eceb onder een deken gestaan, maar nubweer zonder. Veel te warm.
Nog even een foto van vandaag.
Op de wei voor het rijden.
Afbeelding

En net na het rijden.
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:01

Dat ziet er al beter uit.
Toch op de ene of andere manier niet geheel gerust op. Ik zou voor de zekerheid nu bloed laten controleren, dat was je al van plan, en dan ook leverbot en dergelijke bijpakken.