Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:43

Dit topic volg ik al vanaf het begin en vind ik erg leuk en interessant. Hopelijk mag ik af en toe meepraten?
De paardjes hebben hier een grote wei waar inderdaad in de heggen en vooral in het voorjaar van alles groeit. Ik hou het van een afstandje in de gaten en grijp in als het te gek wordt: bijvoorbeeld Hercule onze krachtpatser die de hele dag op twee achterpootjes staat vanwege het eten van de kersen of appels uit de boom. Als ik zoiets zie, dan zet ik het eventjes af zodat ze alleen eventjes zelf mogen plukken on der onze toezicht.
Zo ook met de eikeltjes. Er liggen er nu nog maar een paar, dus kan geen kwaad. Maar zoals zoals vorig jaar er een tapijt van groene eikels ligt in de paddock, dan grijp ik in en als de paarden op de wei zijn, dan haal ik er vlug alles uit zodat er gewoon weer wat gevallen eikeltjes liggen als ze terug komen.
Ik ben niet gauw in paniek, want ik zie dat paardjes het vaak zelf regelen en soms zelfs een beetje eten van iets dat giftig zou zijn. Zolang het bij klein hapje blijft laat ik het gaan want wie weet waarom ze dit doen.
Helaas heb ik heel veel brandnetel dat ze echt niet lekker vinden. Dus nu besloten, dat als ik naar NL ga en de paarden op de wei dat ik vooraf toch een keer alles spuit zodat dit weg is paar weken later. Het wordt echt veel en veel te veel en ze doen er niets mee, ook niet als ik het met de bosmaaier maai en ook niet de verse brandnetels laat drogen en ze aan ze geef.
Kleefkruid daar zijn ze gek op, net als paardenbloemen en gele bloemen die hier vooral omhoog komen (geel ook) bij droogte. Deze laatste moeten we voorzichtig zijn want die kunnen te rijk zijn voor ze en risico geven op HB.
Vaak zie ik de paardjes smullen van de bramen in de struiken.
Ze zijn gek op fruit en ze kennen het goed. Paar weken geleden waren we de draad vergeten te doen en Polie zette het gelijk op een holletje en trok één rechte streep naar de appelboom waar al kleine appeltjes aanhingen ~~}> . Niet echt slim dus want wij kunnen ook heel hard rennen als het moet :)) . Maar ze had toch een tak al leeg geschraap, dekselse meid. Met name Polie zal de fruit voorjaarbloesems van de bomen eten als ze kans krijgt.


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:48

Diane klopt dat alles een functie heeft, maar troost je er blijft nog heeeeeeeel veel brandnetel over voor de vlinders. Ik haal hoek je weg met gif omdat het flink uitbreid en ik er te vaak me pijn aan doe want de plek is te onhandig.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:19


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:01

Omdat we een nieuwe wei voor de paardjes hebben gekregen die nog her en der wat afgezet moet worden, hebben we vanochtend uit onze tuin wat hazelaar stammetjes gezaagd opdat we die kunnen gebruiken als paaltjes voor het afzet lint.
Het afval viel dus gewoon in de tuin. Onze paardjes die geweldige nieuwsgierige hulpvaardigheid altijd tentoon spreiden }> als we werken, deden nu meer dan kijken. Onze lieve dikbillen zagen hun kans schoon en tussen het "helpen" door gingen ze lekker eten <3 :)) .


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:02

Mijn paarden eten de braam niet. Gelukkig want hun hele wei is er mee omheind. Is geen beginnen aan om dat terug te snoeien. Wordt één keer per jaar gedaan door de boer. De doorntjes vinden ze echtniet lekker.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:36

O jeeh Karin. Sterkte!

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:20

Wij geven 1x per jaar sandclear. Nu krijgen ze dit al 4 dagen want het is hier zo verschrikkelijk droog (al 4 maanden ) en zanderig en de regen komt eraan en omdat wij naar Nederland gaan zondag, zijn we weide gang op aan het opbouwen. Voordeel is dat risico op zandkoliek minder wordt door sandclear. Ik ben van de kruiden en plantjes en meer maar als het om voorkomen van zandkoliek ga ik voor sandclear.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:04

s_v schreef:
Iemand een idee of paarden takken van een perziken boom mogen? Papa heeft twee mooie takken gesnoeid om plek te maken voor een schuurtje...

Ben eventjes gaan speuren voor je op internet en ik las:
Citaat:
https://www.dehoefslag.nl/verzorging/gi ... tig-2.html Giftige bomen zijn o.a. de walnoot, wilde kastanje, beuk, rode esdoorn en kersen- en pruimenboom. Het beste is om een paard simpelweg geen toegang te geven tot takken, bladeren en vruchten van deze bomen. Eikenbladeren en eikels zijn eveneens mild giftig. Opname van losse esdoorn- bladeren is meestal fataal! Verder zijn de taxus en buxus zeer giftig; vermijd contact met deze struiken. Gemaaid gazongras is eveneens een risicofactor, omdat hierin endofyten (schimmels) kunnen zitten die gevaarlijke gifstoffen produceren.
Niet giftig

Dus hier wordt de perzikboom niet expliciet genoemd dus ik denk dat het niet zo'n kwaad kan.

Zo grappig die takken van de hazelaar bij ons in de tuin. Polie is er zo blij mee. Ze liep er me te sjouwen en zwaaien en op een gegeven ogenblik at ze van voor waar de takken van onder haar omhoog kwamen, stond ze over de bos takken heen, had ze haar kont laten zakken zodat ze heerlijk de onderkant van haar buik over de takken kon laten gaan en dus zo lekker krabben. _O- . Het was geen gezicht en zo grappig zo vanuit onze ontbijttafel.

Diana_Mabel schreef:
Je geeft het als kuur inderdaad 7 dagen aan een gesloten (1 week) per maand.
Ik geef het één keer per jaar aan beiden paarden 1 week. Altijd na een erg droog en zanderig seizoen (zoals afgelopen zomer was) en als ik verwacht dat het weer zou kunnen gaan regenen. De paardjes zijn onlangs 24 uur opbouwend weer op de wei gezet, zondag gaan wij naar Nederland en ik wil niet het risico achterlaten voor buuf op zandkoliek, mocht het stevig gaan regenen dan is dit zeker een risico. Morgen en zaterdag hebben de paardjes de laatste keer de sandclear. Gelukkig hebben wij nog nooit zand koliek gehad en op deze manier doe ik het al 20 jaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers