Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:02

Luzerne is geweldig! gaat erg makkelijk. Je kunt het afknippen of met de zeis maaien en dan groeit het nog eens! net als gras zeg maar. Paarden vinden het heerlijk.

Hieronder 11 redenen om luzerne te telen.

- Dankzij diepe doorworteling heeft luzerne geen last van de droogte. De wortels bereiken in 1 jaar al een diepte van 1,80 meter. Daarna kan de plant tot 4,5 meter diep wortelen. Bij langdurige droogte kan luzerne vrolijk doorgroeien.
- Net als andere planten uit de vlinderbloemen familie bindt luzerne stikstof aan de wortels (-middels Rhizobium bacteriën).
- Luzerne is nuttig als 'pomp' om mineralen en voedingsstoffen uit de diepere lagen op te halen.
- Kan tot wel 4 maal per seizoen geoogst worden.
- Luzernehooi is zeer geschikt als mulch. Wat mulch en mulchen is, lees je hier: Verbeter de grond door mulch.
- Kan een ploegzool doorbreken. Nooit meer gesplitste (winter)wortels.
- Voedt bijen, hommels, vlinders en andere bestuivers.
- Is waardplant voor o.a. het groot koolwitje, het Icarusblauwtje, boomblauwtje, klaverspanne en luzernevlinder.
- Belangrijk voer voor kippen, want door de vezels stimuleert het de maagspier.
- Ook goede eiwitrijke voeding voor konijnen en vee. Is vóór de bloei en zaadvorming het voedingrijkst.
- Simpel genieten van de mooie bloemen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:42

Heb net de kalender bij je besteld Diana_Mabel, ben benieuwd of er nog iets nieuws op staat :D

www.fjordukie.nl

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:36

ukie schreef:
Heb net de kalender bij je besteld Diana_Mabel, ben benieuwd of er nog iets nieuws op staat :D


Ik ben ook benieuwd :) het is sowieso heel mooi om op te hangen :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:27

Joepie veel wind! Uit de treurwilg op het werk zijn 3 mooie takken gewaaid, feest voor de paardjes zometeen *\o/*

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:32

s_v schreef:
Joepie veel wind! Uit de treurwilg op het werk zijn 3 mooie takken gewaaid, feest voor de paardjes zometeen *\o/*


haha ik snap helemaal hoe dat voelt :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:12

Ik heb een lijstje voor jullie voor eetbare takken:
Braam
Linde
Berk ( let op alleen takken oogsten tussen mei en december anders bloed de berk dood)
Moerbei
Boswilg
Wilg
Tamme kastanje
Els
Hazelaar
Populier
Braam
Framboos
Es
Iep
Allemaal veilig om te geven aan je paard
Voor de bokkers op de veluwe, paarden mogen den (pinus)

Hebben julllie natte plekken in de wei of op de track? plaats een Es deze neemt het meeste water op en groeit snel heb je meteen schaduw in de zomer en droogt de grond niet zo uit.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 17:38

Super Diana voor je info over luzerne en het lijstje +:)+

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:13

Graag gedaan! leuk om kennis met elkaar te delen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:01

Omdat we een nieuwe wei voor de paardjes hebben gekregen die nog her en der wat afgezet moet worden, hebben we vanochtend uit onze tuin wat hazelaar stammetjes gezaagd opdat we die kunnen gebruiken als paaltjes voor het afzet lint.
Het afval viel dus gewoon in de tuin. Onze paardjes die geweldige nieuwsgierige hulpvaardigheid altijd tentoon spreiden }> als we werken, deden nu meer dan kijken. Onze lieve dikbillen zagen hun kans schoon en tussen het "helpen" door gingen ze lekker eten <3 :)) .


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 19:47

Heerlijk smikkelen en smullen ...

Zojuist gewandeld en .... nieuwe hop gevonden, ik helemaal blij
(vind het een zeer mooie struik met die bellen en in de lichtere kleur :j )
meegenomen vinden de paardjes het niet lekker,
lieten het beide liggen :(
Hopelijk is het nog even wennen, dat ze straks toch gaan eten ... :9

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:45

Wat een gezellig bosje!

Hier lusten ze ook geen hop :)

www.fjordukie.nl

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:55

Diana_Mabel schreef:
Ik heb een lijstje voor jullie voor eetbare takken:
Braam
<knip>

Braam wordt hier niet gegeten en ik wil het ivm de doorns ook niet bij mijn dieren hebben. Die geven precies de wondjes die grote ellende als einschuss, etc. geven door de soort diepe naaldenprikwondjes die ze maken. Koeien kunnen er een ziekte die ze "blackleg" noemen van krijgen (echt zwart spierweefsel zie je dan), is dodelijk en komt van een protozoa die in de grond zit en zo via doorns lijf binnenkomt. Ik snoei het dus zelf goed terug en de takken blijven ook niet in de wei liggen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:02

Mijn paarden eten de braam niet. Gelukkig want hun hele wei is er mee omheind. Is geen beginnen aan om dat terug te snoeien. Wordt één keer per jaar gedaan door de boer. De doorntjes vinden ze echtniet lekker.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:27

Ik heb soms per ongeluk wat takken braam tussen het hooi (dat heb je dan met mooi en arm hooi uit een natuurgebied :+ ) die blijven, als ik ze er zelf niet uitvis meestal gewoon liggen indd...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 19:06

Van de braam had ik begrepen de doornloze variant te nemen, dan heb je de stekels niet.
Meidoorn heeft trouwens wel stekels ...

De hop wil ik later nog weer eens proberen aan te bieden ...
Beer heeft nu koliek (dierenarts al geweest)
dus misschien gister al niet helemaal lekker maar liet dat nog niet merken....

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:36

O jeeh Karin. Sterkte!

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 22:01

Dank je ... geeft zorgen ...
Beer voelt zich al wel wat beter door de spuit, en ik hou hem goed in de gaten.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:07

He bah, koliek is altijd spannend, veel sterkte Karin en Beer! :(:)

Wat ik me wel spontaan afvraag door de koliek...
Je kan heel wat preparaten en supplementen kopen die de spijsvertering bevorderen. Maar zijn er ook dingen die je kan plukken om de spijsvertering te ondersteunen?

De mijne heeft vorig jaar namelijk zandkoliek gehad, met een operatie tot gevolg. Hij krijgt nu lijnzaad, een zeewierpreparaat en elke maand een kuur psyllium. Maar kan ik nog dingen gaan plukken ter ondersteuning? :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:20

Wij geven 1x per jaar sandclear. Nu krijgen ze dit al 4 dagen want het is hier zo verschrikkelijk droog (al 4 maanden ) en zanderig en de regen komt eraan en omdat wij naar Nederland gaan zondag, zijn we weide gang op aan het opbouwen. Voordeel is dat risico op zandkoliek minder wordt door sandclear. Ik ben van de kruiden en plantjes en meer maar als het om voorkomen van zandkoliek ga ik voor sandclear.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:41

Ik geef ook elke 3 maanden een vlozaad kuur van een week. Preventief.. en ook omdat mijn dame snel dunne mest /meester heeft. Zo houd ik het onder controle.

Wat mij echt opviel was dat ze echt hele mooie mest maakt nadat ze takken heeft gekregen. En dan vooral bij berk.

Ze zoekt het ook zelf op. Als er een tak in de weide waait zal ze hem gaan onderzoeken en opeten

Julius <3

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:07

Vezels zijn sowieso goed voor de darmwerking dus takken van elke eetbare soort zijn al winst.

Sandclear is hetzelfde als psyllium (psyllium ook wel vlozaad is een zaadje van een plant uit de weegbree familie). Je geeft het als kuur inderdaad 7 dagen aan een gesloten (1 week) per maand.

Van bramen kun je de doornloze variant aanschaffen en planten op het erf of in je eigen tuin.
In de natuur zijn er doorns en stekels volop. Dat een paard einschuss krijgt of een andere overdreven reactie is nuttige informatie. Het zegt iets over het immuunsysteem en hoe het lijf reageert op indringers. Een gezond paard dat in balans is zou prima een steek van een door op kunnen vangen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:19

Ik geef inderdaad elke maand een weekje psyllium vezels door hun voer de veearts lachte me nog net niet uit omdat ik het elke maand doe, maar een keer zandkoliek is meer dan voldoende :j ...

Ik vroeg me eigenlijk meer af of er specifieke plantjes zijn die de spijsvertering ondersteunen :)

Dat takken gunstig zijn ivm de vezels wist ik indd. Leuk voor de paardjes want ze vinden ze lekker, ze zijn leuk om mee te spelen en het is goed voor ze *\o/*

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:14

Iemand een idee of paarden takken van een perziken boom mogen? Papa heeft twee mooie takken gesnoeid om plek te maken voor een schuurtje...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:04

s_v schreef:
Iemand een idee of paarden takken van een perziken boom mogen? Papa heeft twee mooie takken gesnoeid om plek te maken voor een schuurtje...

Ben eventjes gaan speuren voor je op internet en ik las:
Citaat:
https://www.dehoefslag.nl/verzorging/gi ... tig-2.html Giftige bomen zijn o.a. de walnoot, wilde kastanje, beuk, rode esdoorn en kersen- en pruimenboom. Het beste is om een paard simpelweg geen toegang te geven tot takken, bladeren en vruchten van deze bomen. Eikenbladeren en eikels zijn eveneens mild giftig. Opname van losse esdoorn- bladeren is meestal fataal! Verder zijn de taxus en buxus zeer giftig; vermijd contact met deze struiken. Gemaaid gazongras is eveneens een risicofactor, omdat hierin endofyten (schimmels) kunnen zitten die gevaarlijke gifstoffen produceren.
Niet giftig

Dus hier wordt de perzikboom niet expliciet genoemd dus ik denk dat het niet zo'n kwaad kan.

Zo grappig die takken van de hazelaar bij ons in de tuin. Polie is er zo blij mee. Ze liep er me te sjouwen en zwaaien en op een gegeven ogenblik at ze van voor waar de takken van onder haar omhoog kwamen, stond ze over de bos takken heen, had ze haar kont laten zakken zodat ze heerlijk de onderkant van haar buik over de takken kon laten gaan en dus zo lekker krabben. _O- . Het was geen gezicht en zo grappig zo vanuit onze ontbijttafel.

Diana_Mabel schreef:
Je geeft het als kuur inderdaad 7 dagen aan een gesloten (1 week) per maand.
Ik geef het één keer per jaar aan beiden paarden 1 week. Altijd na een erg droog en zanderig seizoen (zoals afgelopen zomer was) en als ik verwacht dat het weer zou kunnen gaan regenen. De paardjes zijn onlangs 24 uur opbouwend weer op de wei gezet, zondag gaan wij naar Nederland en ik wil niet het risico achterlaten voor buuf op zandkoliek, mocht het stevig gaan regenen dan is dit zeker een risico. Morgen en zaterdag hebben de paardjes de laatste keer de sandclear. Gelukkig hebben wij nog nooit zand koliek gehad en op deze manier doe ik het al 20 jaar.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:08

Ik durfde het toch niet aan om de perzikken te geven, omdat je inderdaad leest dat pruimen en andere steenvruchten niet goed zijn...

Ik heb nog wat populier en hazelaar geoogst, papa zegt dat je die beide ook heel makkelijk kan stekken, vroeger hadden wij een giga rij populieren achter onze stallen, allemaal gestekt :j

Heb ook wat hazelnoten geraapt, lekker voor ons en misschien probeer ik er ook wel wat te planten :) !

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Syzygy en 39 bezoekers