Prednisolon pony, zonder echte reden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:56

Hm ik vind de vraag van de TS wel terecht hoor..

Ten eerste, de bultjes zijn niet schokkend en de pony heeft er geen last van.

Ten tweede kan prednisolon ook een hoop kwaad doen, dus terecht dat ze dat niet zomaar zonder goede onderbouwing wilt geven.

Wat je het beste kunt doen is bellen naar de DA waar je de prednisolon van gekregen hebt en vragen om verduidelijking. En vertellen dat je niet tevreden bent met de manier waarop je pony onderzocht is.
En een second opinion aanvragen bij een andere DA.

Het lijken mij overigens ook een soort talgbultjes, die kunnen veroorzaakt worden door vanalles. Je zou hem ook een keertje kunnen wassen met imaverol.
Is de pony goed ontwormd?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:49

De prednisolon moet wel door de hele spijsvertering heen he, weet je wat een ravage dat spul kan aanrichten.

Met bulten die er al een tijd zitten, niet jeuken, niet erger worden, niet groeien enz. zou ik ook niet met spoed iemand bellen. Helemaal niet als de veearts al eerder (bij de enting) aangaf dat het geen kwaad kan. Overigens wel apart dat het in maart geen kwaad kon en er een half jaar later prednisolon in moet maar dat zal wel weer aan mij liggen :+

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 13:33

Hij is niet geënt door dezelfde dierenarts als die hem heeft onderzocht van de week. Hij is geënt door Teunissen (degene die ik ook heb gebeld voor second opinion over presnisolon) en onderzocht door Wellensiek

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:04

Even vanuit de humane geneeskunde gesproken...

Een stootkuut prednison (korter dan 14 dagen) geeft over het algemeen weinig bijwerkingen en hoeft ook niet afgebouwd te worden. Alle horrorverhalen over prednison zijn vooral gebaseerd op langdurig gebruik en dan gaat dat ook absoluut op! Maar een korte kuur is niet echt iets om je heel erg zorgen over te maken.
Ik snap wel dat je het niet zomaar wil geven zonder duidelijke onderbouwing. Daar zou ik eerst naar vragen eerlijk gezegd.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:30

Ik had een paard die ook helemaal onder de bultjes zat. Eerst riepen ze komt door de eiwitten in het gras (voorjaar), toen was het door de muggen (zomer), vliegendeken op gedaan, toen was het door niet goed kunnen ventileren. Ik heb er voor gekozen om te kijken of dit van binnenuit genezen kon worden. Ben gestart met Maria distel en na een week al een enorme verbetering. Dit krijgt ze nu al meer dan een jaar en alleen af en toe 1 of 2 bultjes.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:47

Petra_O schreef:
Even vanuit de humane geneeskunde gesproken...

Een stootkuut prednison (korter dan 14 dagen) geeft over het algemeen weinig bijwerkingen en hoeft ook niet afgebouwd te worden. Alle horrorverhalen over prednison zijn vooral gebaseerd op langdurig gebruik en dan gaat dat ook absoluut op! Maar een korte kuur is niet echt iets om je heel erg zorgen over te maken.
Ik snap wel dat je het niet zomaar wil geven zonder duidelijke onderbouwing. Daar zou ik eerst naar vragen eerlijk gezegd.


Eens met dit. Dit is ook mijn ervaring met een korte kuur prednison. Mijn moeder leeft ook met dat waanbeeld, waardoor ze heel dom bij longontsteking weigert een kuurtje te nemen. Mensen wisten vroeger niet beter en voordat zoiets rechtgezet is, ben je decennia verder.

Die onderbouwing heeft de dierenarts gegeven, schrijft de ts in de op.

Beterschap voor je paard, ts.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:57

Petra_O schreef:
Even vanuit de humane geneeskunde gesproken...

Een stootkuut prednison (korter dan 14 dagen) geeft over het algemeen weinig bijwerkingen en hoeft ook niet afgebouwd te worden. Alle horrorverhalen over prednison zijn vooral gebaseerd op langdurig gebruik en dan gaat dat ook absoluut op! Maar een korte kuur is niet echt iets om je heel erg zorgen over te maken.
Ik snap wel dat je het niet zomaar wil geven zonder duidelijke onderbouwing. Daar zou ik eerst naar vragen eerlijk gezegd.


Eens. Ik zou ook gewoon 10 dagen geven. Dat is meteen een goed begin om dingen als het niet werkt. En als het wel werkt ben je van het probleem af. Of je ooit kunt achterhalen waar het vandaan komt is sowieso maar de vraag.
Wel weet je bij herhaling of de prednison werkt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:59

Is het geen schimmel?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:10

Ik zou ook zomaar geen prednisolon geven. Dat is echt rommel.
Zeker als er geen goed onderzoek is gedaan.
Gewoon die andere dierenarts grondig laten kijken en de oplossing laten onderbouwen dat jij er zelf achter staat.

Zo ooit dectomax geinjecteerd in mn paard terwijl hij letterlijk twee seconden heeft gekeken naar 1 van de plekjes die mijn paard had voeig jaar. Hij ging even iets halen in zn bus, kwam terug met twee injecties. 1 tegen de bacterie en 1 tegen de jeuk (hij zei direct dat het rainrot was terwijl ik daar grote twijfels over had). Gelijk injecties erin geknalt. Zag pas op de factuur dat het dectomax was. Gelijk gegoogled en blijkt dat je paard er per direct van kan omvallen. Dood.

Gelukkig dat allemaal niet gebeurt maar die arts komt nooit meer bij mijn dier.

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:54

Amado schreef:
@silvia
Nee er komt niks van spul uit

@knert
Wist niet dat je het moest afbouwen omdat daar niks over is gezegd tegen mij door de dierenarts, wel fijn om dat nu te weten dan na 10 volle dagen



10 dagen is opzich nog acceptabel. Mooier was dat het wel werd afgebouwd. Prednisolon zal aanmaak van eigen bijnierschorshormoon stopzetten. Bij het afbouwen van prednisolon komt dit hormoon vanzelf weer op gang. Ineens stoppen is dan ook echt onverstandig omdat een dier ineens zonder dat hormoon komt te zitten.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:29

Knert schreef:
Amado schreef:
@silvia
Nee er komt niks van spul uit

@knert
Wist niet dat je het moest afbouwen omdat daar niks over is gezegd tegen mij door de dierenarts, wel fijn om dat nu te weten dan na 10 volle dagen



10 dagen is opzich nog acceptabel. Mooier was dat het wel werd afgebouwd. Prednisolon zal aanmaak van eigen bijnierschorshormoon stopzetten. Bij het afbouwen van prednisolon komt dit hormoon vanzelf weer op gang. Ineens stoppen is dan ook echt onverstandig omdat een dier ineens zonder dat hormoon komt te zitten.


Bij een stootkuur hoeft er niet te worden afgebouwd. Pas na 2 tot 3 weken is dit noodzakelijk.