Operatie kissing spines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:27

Wat een interessant topic TS, ik hoop dat alles straks beter gaat. Fijn dat je al wat kleine resultaten ziet

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:02

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... 12.01013.x

Wetenschappelijk artikel, wel in het Engels, maar dus ook met zeer goede resultaten. Voor wie het interessant vind. :)

Oorzaak van KS is overigens niet bekend, er zijn wel vermoedens (erfelijk als in de bouw, vaak holle ruggen, maar vooral verkeerd belasten wordt vermoed als grote oorzaak bij oudere paarden, jonge paarden als TS zal het waarschijnlijk (deels) aangeboren zijn en/of misschien een ongeval in de opfok periode waardoor hij de rug verkeerd is gaan belasten). Kortom wat de oorzaak is, is nog niet bekend. Sowieso is er nog relatief weinig bekend over rug en hals. Er zijn ook vele paarden die KS blijken te hebben, maar klinisch echt helemaal goed zijn (kunnen paarden zijn die heel goed kunnen compenseren of extreem goede karakters hebben, maar ook gewoon dat deze paarden er daadwerkelijk minder last van hebben). Andersom komt het ook voor, klinisch veel problemen en op de foto eigenlijk maar licht afwijkend.

Ik vind dat je echt goed op weg bent met hem TS! :j
Ben zelf veel bezig met revalideren van paarden, daar dus ook een hele grote interesse in en volg veel wetenschappelijke onderzoeken. Hier in Zweden doen ze sowieso stuk meer onderzoek naar dit soort dingen.

Ik volg je graag verder in jullie traject en hoop dat het straks allemaal dubbel en dwars waard is en jullie straks fijn weer aan het werk kunnen! Zolang je heel goed naar hem blijft kijken en luisteren, gaat dat zeker goed komen. En goed de tijd voor nemen, maar ik ben er van overtuigd dat je dat zal doen!
Heb al zo'n mooie resultaten gezien. Ik ken enkele mensen hier in Zweden die zelf ook een paard hebben laten opereren aan KS, als er interesse is kan ik deze mensen vragen om hun ervaringen te delen? Wellicht zelf ook contact mee opnemen als Engels oké is? Geen idee of daar interesse naar is, maar wellicht prettig als je het overweegt maar de stap niet zo goed zorgt te zetten, omdat er nog zo weinig over bekend is.


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:27

Heb zelf 4 maanden met een 1 1/2 jarige hengst moeten revalideren, stappen op het harde opbouwend naar 2 x daags 25 minuten. Ondat hij best mans was heb ik hem een hoofdstel aangedaan ipv halster dat ging een stuk beter.

Over oorzaken zal ieder zijn mening hebben en zullen ook meerdere dingen een rol spelen voor jou is het nu vooruit kijken en met de goede zorgen op naar herstel hoor!!

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:01

Er schijnt ook verband te zijn met de voorvoeten en de stand ervan. KS en problemen aan de voorbenen is vaak een kip en ei verhaal.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 08:23

@jobanara
Ik heb inderdaad steeds met hoofdstel gelopen, dat maakt dus niet uit. Bij kaptoom zonder bit gaat het beter

@suzanne f
Dat gaat in het geval van Iresio niet op, hij heeft totaal geen afwijkende stand of problemen met de voorbenen.

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:36

hjozzy schreef:
@jobanara
Ik heb inderdaad steeds met hoofdstel gelopen, dat maakt dus niet uit. Bij kaptoom zonder bit gaat het beter

@suzanne f
Dat gaat in het geval van Iresio niet op, hij heeft totaal geen afwijkende stand of problemen met de voorbenen.


Misschien omdat je er vroeg bij was? Wat je vaak ziet is dat ze gaan compenseren in beweging en hierdoor de voorvoeten blesseren, vaak de hoefbanden. Maar andersom kan ook. Paarden met afwijkende hoefstanden kunnen ook rug en bekken problemen krijgen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 09:05

Interessant artikel Quir

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:14

Suzanne F. schreef:
hjozzy schreef:
@jobanara
Ik heb inderdaad steeds met hoofdstel gelopen, dat maakt dus niet uit. Bij kaptoom zonder bit gaat het beter

@suzanne f
Dat gaat in het geval van Iresio niet op, hij heeft totaal geen afwijkende stand of problemen met de voorbenen.


Misschien omdat je er vroeg bij was? Wat je vaak ziet is dat ze gaan compenseren in beweging en hierdoor de voorvoeten blesseren, vaak de hoefbanden. Maar andersom kan ook. Paarden met afwijkende hoefstanden kunnen ook rug en bekken problemen krijgen.



Je hebt gelijk, hoor. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor KS. Alle langdurige pijn en dus compensatie, kan uiteindelijk beenblessures opleveren. Er is langdurig sprake van ongelijkmatige belasting van de benen en dus bijna onvermijdelijk een keer overbelasting en dus blessures.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:22

Bekkenproblemen komen vaak voor bij paarden met strakgetrokken rugspieren en dit alles staat los van afwijkende beenstanden
Ik ben het met je eens dat er door een verkeerde manier van bewegen blessures kunnen ontstaan of kunnen opspelen. Maar die connectie die jij legt leg ik niet.

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:06

maria1990 schreef:
Bekkenproblemen komen vaak voor bij paarden met strakgetrokken rugspieren en dit alles staat los van afwijkende beenstanden
Ik ben het met je eens dat er door een verkeerde manier van bewegen blessures kunnen ontstaan of kunnen opspelen. Maar die connectie die jij legt leg ik niet.


Dat is een bewezen connectie hoor. Maar het beïnvloedt elkaar. Zo kan een extreem toontredende stand ook leiden tot rug of bekkenproblemen. Maar rug of bekkenproblemen kunnen ook blessures aan de voorbenen veroorzaken. Ik gaf al aan dat voornamelijk de hoefbanden geblesseerd zijn.
Bij de meeste blessures aan de hoefbanden is er verder in het lichaam ook iets aan de hand. De bewegingsafwikkeling is dan niet goed en vaak heeft dit een andere oorzaak. Of slechte rijderij natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:17

Bedankt voor het delen van je ervaring, fijn om te lezen dat de resultaten zo goed zijn.

Jaaaaaren geleden zijn ze in Duitsland ooit begonnen met KS foto’s bij jonge hengsten maar als ik het goed onthouden hebt is dat weer gestopt omdat het percentage behoorlijk hoog bleek en het klinische beeld niet goed te koppelen is aan de afwijking op de foto en daarmee zouden veel dieren ‚afvallen‘ die wellicht nooit klinische verschijnselen zouden krijgen.

Het fijne weet ik er niet van.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:01

Suzanne F., Sterker nog, ze is volledig röntgenologisch goedgekeurd op de foto's zonder bemerkingen op het keuringsrapport
Ik vind het niet erg om met je te discussiëren. maar dan moet het wel op wetenschappelijke feiten gebaseerd zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:20

maria1990 schreef:
Suzanne F., Sterker nog, ze is volledig röntgenologisch goedgekeurd op de foto's zonder bemerkingen op het keuringsrapport
Ik vind het niet erg om met je te discussiëren. maar dan moet het wel op wetenschappelijke feiten gebaseerd zijn.


Röntgenologisch zegt niks over de weke delen toch? Problemen aan hoefbanden en aanhechtingen zie je niet op foto's. Die van mij was ook op de benen helemaal goed, PROK goedgekeurd. Maar toch hartstikke kreupel terwijl ze weinig arbeid deed. Bleek later dat haar hoefbanden geblesseerd waren en dat het door compensatie vanuit de rug kwam. Veearts gaf aan dat paarden met KS vaak weke delen problemen hebben aan de voorbenen. Zullen ook best wetenschappelijke artikelen over zijn, de veeartsen zullen het niet verzinnen lijkt me.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:26

Het topic gaat over revalidatie na een operatie, het is mooi dat TS het wil delen met ons.
Er zijn vast topics over KS te vinden waar wel over ontstaan en mogelijke erfelijkheid enz enz gediscussieerd kan worden.

Heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen met de revalidatie.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 21:22

jobamara schreef:
Het topic gaat over revalidatie na een operatie, het is mooi dat TS het wil delen met ons.
Er zijn vast topics over KS te vinden waar wel over ontstaan en mogelijke erfelijkheid enz enz gediscussieerd kan worden.

Heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen met de revalidatie.


Inderdaad precies de reden van dit topic, ik weet nu ook nog niet waar dit verhaal gaat eindigen. Ik ben in het diepe gesprongen en wil graag zoveel mogelijk mensen delen in onder andere dit topic. Ik merkte in mijn omgeving dat iedereen weet wat kissing spines is en iedereen hierover zijn eigen mening heeft hoe het kan ontstaan, maar dat de operatie nog geheel nieuw is. Ik ben nog steeds heel hoopvol en hoop dat deze operatie in de toekomst veel paardenlevens kan redden. Ik wist niet wat mij te wachten stond en staat in de toekomst. Maar ik miste informatie en wil het proces graag delen. Iresio had kissing spines, hoe hij eraan gekomen is is op dit moment niet aan de orde, dat hij een pijnvrij leven moet hebben wel.

Ik ga daarom ook niet teveel op deze discussies in, die kan ik overal terug vinden. Ik geef gewoon regelmatig een update over de revalidatie en de voortuitgang van Iresio. Ik zal trachten dit wekelijks te doen.

tiwi1969

Berichten: 7625
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:24

De reden dat ik jouw topic volg is dat ik de optie voor een operatie zeker zou benutten mocht mijn merrie toch problemen met haar KS krijgen. Dan zijn ervaringen van anderen erg waardevol.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:47

Vandaag had ik een blij paard. Iresio heeft voor het eerst een uurtje los gestaan in een kleine paddock :) . Ik weet niet wie meer spanning had, hij of ik :D .
Maar hij was heel braaf. Eerst uitgebreid rollen en uit het boekje heerlijk continue omrollen. Vervolgens ging hij elke keer heel beschaafd de lucht in. Precies zoals ik gehoopt had. Hij raakte zo wel zijn frustratie en energie kwijt, zonder dat ik bang was dat hij zich zelf zou beschadigen. Ik probeerde filmpjes te uploaden, maar dat is (nog) niet gelukt, dus die volgen.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:58


Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:02

Leuk om te zien. :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:09

Wat een blij ei!

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:11

Heel leuk en wat een knap paard is het zeg <3

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 21:43

Mijn dag kan ook niet meer stuk. Amber_anne alleen zo jammer dat hij het zelf ook weet :+ . Het is in afstamming en in karakter een echte Charmeur :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:42

Heerlijk!!! Fijn dat het omrollen ook goed beide kanten op gaat.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 13:38

Iresio werd de laatste dagen zo rustig, dat ik gisteren heb besloten om hem vandaag voor het eerst te gaan longeren. Na lang wikken en wegen besloten hem zonder longeersingel te longeren om bokken op de longeersingel te voorkomen. Zo blij!!! Filmpje:
https://youtu.be/Rj7Td_7yIJU

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:44

Blij paard! Leuk om te zien. Ik zou wel voorzichtig zijn met galopperen. Ik mocht dat in het begin nog niet. Ik dacht pas na een maand stap en draf, mocht ik de galop er kort bij pakken. Bij de galop moeten ze de spieren meer oprekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis en 91 bezoekers