Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 12:42

Er zijn bizar veel krachtvoermerken: pavo, havens, hartog, horsefood, subli, cavalor en ga zo maar door. En allemaal hebben ze wel een basisbrok, sportbrok, basismuesli, non-heating muesli, sportmuesli, laag koolhydraat muesli enzovoorts. En zodra merk A iets succesvols nieuws heeft duurt het een paar maand of de andere merken lanceren iets vergelijkbaars. Ik zie er weinig verschil tussen en koop maar wat er bij een lokale voerhandel in de schappen ligt.

Maar misschien zijn er mensen die wel heel bewust voor een merk kiezen, ik ben benieuwd waarom? Wat vinden jullie onderscheidend factoren bij de verschillende merken!

Alvast bedankt!

Om het af te bakenen vraag ik expres naar krachtvoer merken en niet naar producenten van vitaminesupplementen. Anders wordt het wel heel veel :P

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:07

Ja hier de bikkels van 10 mm van subli
* voor het trekpaard dan kauwt ze tenminste op haar voer
* als beloning voor de senior shet bij de vrijheidsdressuur, net iets lekkers en ook nodig (en hij krijgt ook mineralen korrels) Van senior voer wordt hij adhd!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:11

Per merk zitten er vaak wel kleine verschillen in de ingrediënten.
Zo voer ik luzernevrij en dan vallen er al heel veel krachtvoeders af.

Sommige merken voegen soja toe en andere juist weer niet... Voor ieder wat wils!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:37

Een groot verschil is natuurlijk de marketing. De consument (wij dus) wordt overspoeld met informatie over krachtvoer en de zin en onzin ervan. Wel of juist geen granen, luzerne, eiwit enz.

Als je paard alles lust denk ik dat het heel weinig uitmaakt wat je voert. En als hij iets niet lust dan maakt 't hem blijkbaar wel uit, en zou ik voeren wat hij dus lust. Ongeacht wat je voert is de basisregel dat je krachtvoer een aanvulling is op het ruwvoer. Dus daar begin je mee. Basisregel 2 is wat mij betreft dat je voert op het oog. Doet je paard het niet goed op wat je voert dan ga je wat anders voeren.

Mijn eigen criterium, voor elk type voer, is dat er geen knoflook in zit. Daarnaast kan mijn merrie geen hele granen meer eten (ze is 28 en haar gebit is ook 28) en ik heb liever niet te veel suiker. Nou voer ik een vitaminebrok, maar voor krachtvoer zou bovenstaande voor mij ook gelden.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:47

Bij de aanschaf van merriebrok heb ik naast de kwaliteit ook gekeken naar de prijs. Ik had van mijn eerste paard al goede ervaring met de draversbrok van Havens en laat die nou net per zak €2,50 goedkoper zijn dan Pavo en er zit 5 kg in. Deze zomer door het gebrek aan gras met de droogte best veel van gevoerd, naast onbeperkt ruwvoer en dan telt de prijs zeker mee. Ik betaal niet graag voor het marketingbudget van een merk.

Voorwaarde is wel dat de kwaliteit goed is en mijn paard het er goed op doet.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 10:04

Dank voor de antwoorden, vooralsnog niet echt verschillen tussen de merken als geheel dus. Pavo vs subli bijvoorbeeld.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:40

Natuurlijk zijn er wel wat verschilletjes (vul in op voervergelijk en je weet het) maar hoe belángrijk die nou zijn..? Ik bedoel: de ene sportmuesli is natuurlijk niet wezenlijk beter dan de andere. De ingrediënten zullen misschien wat verschillen. En individuele paarden zullen op de muesli A beter presteren dan op muesli B. Dat zegt niets over de muesli of over die paarden. Hooguit over de combinatie ervan.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 13:19

@koper, tuurlijk maar dat zijn de verschillen tussen de aparte voeren. Ik doel meer op de verschillen tussen de merken, centrale zaken. Bijv merk a heeft alles biologisch of merk b voegt geen suiker toe.

Ik vraag me af of die verschillen er zijn of dat het allemaal 1 pot nat is.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:50

Hier bewust geen pavo, waarom? Mijn merrie wordt er knettergek van. En niet specifiek van 1 soort van pavo, heb meerdere geprobeert maar het werkte niet voor mijn merrie. Dus nu maar cavalor voor alle paarden omdat het hier gemakkelijk verkrijgbaar is.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Verschillen tussen de krachtvoermerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:02

Ik kijk naar suikergehalte.

En dat zelfs in verschillende voeren.
Ik vergelijk ook het magnesium. Selenium en vitamine e.

Van Pavo krijgt mijne al gauw jeuk.
Havens vind ik te veel suiker en zetmeel in zitten.

Momenteel dus subli
Eerst dieetmix. Nu omnia.
Maar ik zie nu ook voermeesters huid ... En die zie ik ook zitten