Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 09:46

Hallo,

Ik hoop dat iemand hier nog ideeën heeft.

Het gaat om mijn 12 jarige KWPN ZZ-licht ruin.
Hij heeft 3 jaar geleden ineens een allergie voor stro gekregen. Sindsdien staat hij op houtkrullen en dat scheelt een hoop. Hij blijft alleen wel hypergevoelig op zijn huid, heeft snel plekjes die dan moeilijk genezen en veel jeuk. Allergietest wees uit dat hij ook een allergie heeft voor mijten/schimmel, dus hij wordt nu geënt met Insol en elke 6 weken gewassen met neocidol.

Om hem te ondersteunen qua huid ben ik al een tijdje aan het experimenteren met voer.
Minder basisbrok, luzerne en pavo ease & excell vanwege het lagere zetmeel/suiker gehalte.
Hierdoor werd zijn huid en vacht wel beter.
Nu sinds vorige maand over op de vitalbix luzerne aangevuld met vitalbix active+ muesli en helemaal geen basisbrok meer. Hier merk ik geen verschil op met voorgaand voer.

Fijn dat zijn huid het beter doet met de ease en excell, maar hij is voor het werk wat hij moet doen net even te loom, hij moet wat meer pit krijgen. Hij is trouwens goed op gewicht en moet zeker niet dikker.
Hebben jullie nog ideeën? eigenlijk zijn alle voersoorten om ze heter te maken vol met suiker en zetmeel, en dat wil ik eigenlijk zo laag mogelijk houden. ik zat nu zelf te denken aan een aanvulling van gepunte haver, wel veel zetmeel, maar wel laag in suiker.

Wie heeft de gouden tip voor meer energie?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:50

SuperZodiaX schreef:
Hallo,

Ik hoop dat iemand hier nog ideeën heeft.

Het gaat om mijn 12 jarige KWPN ZZ-licht ruin.
Hij heeft 3 jaar geleden ineens een allergie voor stro gekregen. Sindsdien staat hij op houtkrullen en dat scheelt een hoop. Hij blijft alleen wel hypergevoelig op zijn huid, heeft snel plekjes die dan moeilijk genezen en veel jeuk. Allergietest wees uit dat hij ook een allergie heeft voor mijten/schimmel, dus hij wordt nu geënt met Insol en elke 6 weken gewassen met neocidol.

Om hem te ondersteunen qua huid ben ik al een tijdje aan het experimenteren met voer.
Minder basisbrok, luzerne en pavo ease & excell vanwege het lagere zetmeel/suiker gehalte.
Hierdoor werd zijn huid en vacht wel beter.
Nu sinds vorige maand over op de vitalbix luzerne aangevuld met vitalbix active+ muesli en helemaal geen basisbrok meer. Hier merk ik geen verschil op met voorgaand voer.

Fijn dat zijn huid het beter doet met de ease en excell, maar hij is voor het werk wat hij moet doen net even te loom, hij moet wat meer pit krijgen. Hij is trouwens goed op gewicht en moet zeker niet dikker.
Hebben jullie nog ideeën? eigenlijk zijn alle voersoorten om ze heter te maken vol met suiker en zetmeel, en dat wil ik eigenlijk zo laag mogelijk houden. ik zat nu zelf te denken aan een aanvulling van gepunte haver, wel veel zetmeel, maar wel laag in suiker.

Wie heeft de gouden tip voor meer energie?



Neem eens contact op met bio Ron, hij weet erg veel van voer, van losse granen en wat te combineren.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:24

Ik weet dat brok altijd het "schoonste" voer is wbt schimmels/ bacterieen.

Olie is een goede energiebron voor duurzame energie, haver kun je proberen. Sommige paarden reageren er erg goed op en anderen totaal niet.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 17:29

Elisa2 schreef:
Ik weet dat brok altijd het "schoonste" voer is wbt schimmels/ bacterieen.

Olie is een goede energiebron voor duurzame energie, haver kun je proberen. Sommige paarden reageren er erg goed op en anderen totaal niet.


Hij heeft een allergie voor ringworm, de huidschimmel dus. Sorry dat ik dat niet duidelijk vermeld heb. Olie al geprobeerd, maakt geen verschil.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 21:56

Niemand verder ideeen?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:58

Het enige veilige dat ik zo kan bedenken is omega olie, of een zuiver vitamine supplement

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 22:06

Nouvel schreef:
Het enige veilige dat ik zo kan bedenken is omega olie, of een zuiver vitamine supplement


Olie krijgt hij helaas niet meer energie van. Waar denk je aan qua vitamine supl? Hij krijgt al extra een balancer erbij dus komt daarin niets tekort

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:09

Haver/ zwarte haver of gerst.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:11

Misschien kun je naar het merk Dengie kijken. Krachtvoer volledig van ruwvoer

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 22:42

Senna21, morgen komt toevallig de nieuwe voervracht en heb ik een zak gepunte haver meebesteld. Efg benieuwd of dat helpt.

Sharon488 ik zal er eens naar kijken, ken het merk niet

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 22:49

sharon488 schreef:
Misschien kun je naar het merk Dengie kijken. Krachtvoer volledig van ruwvoer


Ik heb het bekeken en volgens mij zit daar echt te weinig energie in voor hem. Bij de hoogste energiesoort van Dengie is het vergelijkbaar met basisbrok of coolmix las ik. Hij staat nu op vrij hoog energie voer en daar is haalt hij ook al niet genoeg uit. Maar bedankt voor het meedenken!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:34

Is hij wel helemaal in orde dat hij op het meest energie rijke voer, dat je nu al geeft, niet voldoende kan presteren?
Ik heb soortgelijke problemen met mijn paard en mijn dierenarts zei nog eens, je kunt er wel van alles in gaan stoppen, maar als zijn lichaam niet op orde is krijg je dat in energie niet terug en is het alleen maar meer belasting.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 14-09-18 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 08:42

Nouvel schreef:
Is hij wel helemaal in orde dat hij oo het meest energie rijke voer, dat je nu al geeft, niet voldoende kan presteren?
Ik heb soortgelijke problemen met mijn paard en mijn dierenarts zei nog eens, je kunt er wel van alles in gaan stoppen, maar als zijn lichaam niet op orde is krijg je dat in energie niet terug en is het alleen maar meer belasting.


Ik geef wel minder dan de aanbevolen hoeveelheid omdat hij anders te dik wordt. Maar verder is alles getest, bloed ook in orde. Alleen heeft hij dus een stro, schimmel en mijten allergie.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:49

Mijn paard heeft een huidallergie en blijkt een auto immuun probleem te hebben, waardoor zijn weerstand laag is en zijn problemen steeds terug komen.
Bij hem was ook het energie niveau enorm laag en hij was heel snel moe.
Bloed was goed.

Ik ben na van alles proberen uiteindelijk naar Den hoek gegaan, daar is hij doorgemeten en behandelend en hebben we meerdere keren verschillende soorten druppels gekregen.
Daar is zijn allergie niet van over gegaan maar hij zit wel veel beter in zijn vel, hij heeft meer energie, houdt het werk beter vol en is niet meer moe na een dag op stap met de trailer.

Hij krijgt pure feed balance, aangevuld met wat extra vitamines, en een klein schepje omega power muesli van horsefood als hij veel/hard werkt.
Misschien is die muesli van Horsefood ook nog iets voor jou om te proberen?

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:55

Heb je hem laten doormeten?
Kan best zijn dat hij ergens een disbalans heeft die de allergie veroorzaakt en ook het gebrek aan energie verklaart. Als dat zo is Kun je blijven voeren tot je een ons weegt maar dat gaat dan weinig opleveren.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 09:00

Een aantal jaar geleden is hij wel doorgemeten, kwam toen uit dat hij iets meer ondersteuning op zn spieren en bloedsuikerspiegel kon gebruiken. Hij staat daarom nunop vitamine e en selenium extra en op glucobalance.
Maar misschien is nog een keer doormeten geen slecht idee. Ik ga even kijken of de haver wat doet en anders ga ik een afspr daarvoor maken.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 09:05

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft een huidallergie en blijkt een auto immuun probleem te hebben, waardoor zijn weerstand laag is en zijn problemen steeds terug komen.
Bij hem was ook het energie niveau enorm laag en hij was heel snel moe.
Bloed was goed.

Ik ben na van alles proberen uiteindelijk naar Den hoek gegaan, daar is hij doorgemeten en behandelend en hebben we meerdere keren verschillende soorten druppels gekregen.
Daar is zijn allergie niet van over gegaan maar hij zit wel veel beter in zijn vel, hij heeft meer energie, houdt het werk beter vol en is niet meer moe na een dag op stap met de trailer.

Hij krijgt pure feed balance, aangevuld met wat extra vitamines, en een klein schepje omega power muesli van horsefood als hij veel/hard werkt.
Misschien is die muesli van Horsefood ook nog iets voor jou om te proberen?


Die muesli ziet er goed uit, die hou ik in mn achterhoofd

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Sportpaard wat gevoelig is op huid meer energie geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:09

Ik zou iemand zoeken die werkt met een rayonex apparaat en hem dan laten testen op de bnps waarden, ziekteverwekkers en voer/voedingsstoffen. Dan zou je eigenlijk moeten kunnen vinden wat hij mankeert

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:19

Ik vind het een fijne muesli voor erbij inderdaad, voor net dat beetje extra.


pluisje88 schreef:
Heb je hem laten doormeten?
Kan best zijn dat hij ergens een disbalans heeft die de allergie veroorzaakt en ook het gebrek aan energie verklaart. Als dat zo is Kun je blijven voeren tot je een ons weegt maar dat gaat dan weinig opleveren.


Dat is wat ik inderdaad ook bedoelde, dat heeft mijn paard qua energie in ieder geval geholpen.
Qua allergie zijn wij ook nog steeds onderweg...