Wat geven bij mogelijke slechte vertering door graszaadhooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Wat geven bij mogelijke slechte vertering door graszaadhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 08:53

Mijn pony is 4 weken geleden verhuisd naar een uitloopstalletje (yeehhh eindelijk) waar ze graszaadhooi geven. Waar ik erg blij mee was gezien ik een shet heb en hij dan wat meer volume kan eten omdat er weinig tot niets in zit. Hiervoor kreeg hij prachtig droog kuil maar hij werd al dik als hij ernaar keek :-)
Ook kreeg hij dagelijks een plakje knabbelstro omdat hij op vlas stond.

Nu dus graszaadhooi (niet onbeperkt) en in zijn stalletje ligt stro wat hij heel graag eet.

Ik weet dus niet precies wat het probleem is; teveel stro eten, of het graszaadhooi wat natuurlijk slechter te verteren is of gewoon de combi. Of mogelijk zelfs de algemene verandering van ruwvoer. Maar hij heeft nu 2 x hele lichte koliek klachten gehad wat na half uurtje/klein uurtje weer weg was.

Ik ben natuurlijk bang voor erger en vraag me af wat ik nu het beste kan doen
- geen stro meer geven voorlopig
- ander hooi geven
- een supplement voor betere vertering specifiek voor ruwvoer. Bestaat dat? Is probiotica hiervoor bedoeld?

note; ik weet natuurlijk niet waar de licht koliekerige klachten vandaag komen. Ik vermoed het hooi maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn....



IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 09:07

Is in ieder geval van eigen land en dus niet bespoten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wat geven bij mogelijke slechte vertering door graszaadhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 10:15

Klopt indestal. Ik zie hem wel heel veel drinken dus geen idee of dat probleem is. Ook krijgt hij dagelijks 20 ml lijnzaadolie.

Wat zou het nut zijn van geven van een zandkuurtje nu Troi? Zijn poep is nog normaal verder. Kan wel eens kijken of het zand geeft als ik drollen in een teiltje doe.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wat geven bij mogelijke slechte vertering door graszaadhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 10:27

hij drinkt regelmatig, blijft niet uren lebberen maar echt meerdere keren.

Hij heeft 2 drink mogelijkheden. Zijn automatische drinkbak naast zijn hooi. Die gebruikt hij niet zoveel. Daarnaast 2 tonnen die vaak schoon gemaakt worden en gevuld. Daar drinkt hij meer uit (wat ik zie) Die staan stukje verder.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 20:16

Mystery hij krijgt gewoon vitamine brokjes maar dat heeft mijns inziens niet zoveel met mijn vraag te maken.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ben er vandaag veel mee bezig geweest en over gelezen.
Denk dat een stukje van het probleem ook is dat hij teveel stro eet. Hij vindt dat graszaadhooi niet zo geweldig, vertrapt het ook een beetje door zijn uitloop. Hij eet wel wat van het hooi maar niet echt veel. Staat overdag op het weiland trouwens. Ik bied nu een andere ruwvoer vorm erbij aan wat hij al kent zodat hij misschien iets minder stro gaat eten en wat gedoseerder kan wennen aan dit hooi. Het is gelukkig allemaal nog niet ernstig maar dat probeer ik uiteraard ook te voorkomen :-)
En in het ergste geval ga ik over op ander hooi.
Laatst bijgewerkt door IngridM op 13-09-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wat geven bij mogelijke slechte vertering door graszaadhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 11:19

het is niet bespoten, is van eigen land.

bedankt voor jullie tips, neem alles mee!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kwii, NewChapter, siloux, Talishe en 58 bezoekers