[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:16

Zijn er ook bokkers die ervaring hebben bij coolstance copra voor het aankomen?

Mijn paard is veel te schraal in volume en bespiering na meerdere keren hb. Na de eerste keer kreeg ik hem er boven op met onbeperkt schraal hooi, vitalbix dc, nutrimash, speedibeet en lijnzaadolie.
Van de nutrimash krijgt hij dit keer jeuk, ik ben dus even aan het zoeken wat ik als ander product kan bijvoeren.
Van lucerne (meerdere merken geprobeerd, ook in brokvorm) en wheypoeder (vitella) gaat hij allemaal schuren. Daarom dacht ik dat de copra misschien iets is ivm zn hb-gevoeligheid.


Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:32

Ik heb coolstance copra geprobeerd, laag in suiker en zetmeel veel eiwitten en vet. Heb nog een heleboel over, mocht je er belang bij hebben.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:01

Mijn paard ging heel goed op hennepzaad. Zit ook vol met vetten en eiwitten. Had zowel meer spier als vet nodig. Het ontgift erg en hij kreeg daardoor erg jeuk. Dat duurde dusdanig lang met dusdanige wonden dat ik er mee gestopt ben. Maar met kleine dosis opbouwen gaat denk ik beter.

Ik geef die van mij nog 150ml lijnzaadolie bij. Hij is er ook nog niet helemaal.
Ruwvoer is overigens hetgeen wat het beste hielp. Hij at wel een baal per dag en zit nu op driekwart. Is inmiddels 30 kilo aangekomen.

Ik wil nog de esparcettebrok van metazoa proberen. Maar durf het nog even niet aan, gezien hij van eiwitrijke producten snel jeuk krijgt.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:31

Esparcettebrok van metazoa of coolstance copra.


Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:03

Anoniem schreef:
Vraag me af of paarden die op luzerne reageren, dan niet reageren op esparcette?
Dezelfde plantenfamilie toch?


Ik moet het nog testen bij mijn paard. Maar ik heb meerdere ervaringen gehoord dat het expliciciet met de esparcettebrok wel goed gaat.
Mijn paard staat sinds 2 weken onder vliegendeken ipv eczeemdeken en dat gaat voor het eerst in 7 jaar goed. Dus ik durf het nog niet te testen :o maar de zak staat klaar.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:28

Mijn paard is door ziekte erg vermagert. Erg gevoelig voor veel eiwitbronnen en na lang zoeken bleek hebb ik eindelijk gevonden wat werkt (naast veel hooi) om hem echt wat ronder en gespierder te krijgen: de coolstance copra.
Hij krijgt echt super weinig en eet het vreselijk graag, maar met de week wordt hij weer wat ronder.

Ook krijgt hij er geen jeuk van wat hij bij andere eiwitbronnen wel krijgt.

Ik kan het anderen dus zeker eens aanbevelen om te proberen!

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:39

Je zou Den Hoek nog eens kunnen overwegen. Die kijken als holistisch dierenarts net even een stapje verder, of anders.
Of er er in gelooft of niet, als het werkt dan werkt het en voor mijn paard was het de uitkomst.
Hij had oa een blinde darmontsteking, schimmel in darmen en andere organen. Waardoor hij oa voedingststoffen niet meer goed opnam.
Knapte snel op na start behandeling en staat er inmiddels weer topfit bij, al blijven de darmen wel een zwak punt.

Mijn paard krijgt overigens coolstance copra als veilige aankomer. Je maakt hier slobber van en kan je ze zo op laten drinken. Komt geen kauwen aan te pas. Veel eiwitten en vetten zitten erin.
Maar ja, dan moet het lijf het wel op kunnen nemen. Ik zou dus nog even verder blijven zoeken naar de oorzaak en als je wil, kan ik je coolstance opsturen zodat je kan testen of je paard het lust tegenover vergoeding vd verzendkosten.
Esprcettebrok heb ik ook nog staan om te testen, ook die geef je als slobber. Is ook goed voor de darmen mbt bloedworm meen ik.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:56

Misschien is het al eerder ter sprake gekomen, maar ik snap niet zo goed waarom je sojaschroot zou geven. Of geven jullie de biologische variant?
Begrijp dat die duur is en nog moeilijker te verkrijgen.

Maar is men hier wel bekend met GMO? Je hoeft niet om het milieu te geven, want de grote soja afname is slecht voor het milieu (bossen kappen etc), maar er wordt ook gewoon round up gebruikt. Kennelijk gaat onkruid dood en blijft gmo-soja staan. Ik begrijp niet zo goed dat je je paard dat bewust zou geven.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:09

Het was niet zo zeer mijn bedoeling om een discussie te openen, het was een oprechte vraag of mensen ermee bekend zijn. Ik was dat namelijk niet en ik schrok ervan, met daarop de gedachte, weten bokkers dit wel en wellicht fijn om op geattendeerd te worden. Wat iemand met die info doet moet hij zelf weten natuurlijk :j

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 14:45

Kan ik nog mensen blij maken een zak Pavo Topsport of Coolstance Copra voor een notk bedrag? Uit beide zakken mist nog geen kilo.

Omdat lucerne hier gelijk jeuk geeft ben ik (tegen mn eigen gevoel in) sojaschroot gaan geven. Ben begonnen met 100gr en hij vond het vreselijk lekker. Maar hopelijk is het alleen voor de rui-periode en om in de winter bij te geven als extra.
Zag dat de houdbaarheid maar tot en met sept-19, maar de verkoper gaf aan dat als ik het droog bewaar het niet kapot gaat.
Hoe doen jullie dat?

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:28

ellepel schreef:
Haha, ja heb je wel gmo vrije sojaschroot dan :P
Maar ik snap je hoor,gaat om het paard he.. die moet het gewoon goed doen.
En als ze dan es iets krijgen wat wat minder voor het milieu is dan is dat maar even zo.
Ik had het in een zak in een voerton.
Als je het droog houd kan het inderdaad heel lang mee..


Als ik t GMO-vrij kon vinden had ik dat gedaan of een andere optie had... maar vond de sojaschroot an sich al een lastige. Dus idd maar even over mn eigen gevoel heen gezet :)
Bij grevers zelf is hij overigens het goedkoopste, incl verzendkosten 20,95:
https://grevers-winkel.nl/sojaschroot-s ... hypro.html

Die van 12,- of 13,- kon ik dichtbij niet vinden en anders verzendkosten waarmee je op t zelfde uitkomt.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:39

Interessant. Toch bijzonder dat het voor de particulier zo moeilijk te vinden is.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:32

Wanneer merkten jullie resultaat dmv sojaschroot?
Ik ben 3 mei begonnen met 4xpw 100gr, de week daarna 250gr en per vandaag 350gr.

In gewicht is hij nog niets verandert, hij oogt wel ietsje ronder op de billen.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:03

Oh misschien is mijn verwachting dan wel verkeerd. Van de coolstance wordt die van mij gewoon echt dikker (als in ribben weg), maar bleef wat hoekig. Ik had nu een combi van beide gehoopt.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:51

Ik ga vanaf morgen fibrenuggets (grasbrok van pavo) erbij geven. Hopelijk met dezelfde uitkomst als Zidore.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:34

Ik heb van vitella wheypoeder gegeven, weet niet of t werkte want hij kreeg er jeuk van.
En geef elke dag 150ml olie, heb niet t idee dat dat veel doet.

Nuggets vandaag gegeven, hij at t traag (welliswaar geweekt) maar likte wel de bodem ongeveer op. Ben benieuwd.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:28

Ik zou dan eerder voor grasbrok kiezen. Die van mij krijgt grasmix en is daar lekker lang op aan t kauwen. Grasbrok kan je kort weken.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:50

Mijn ervaring is dat alleen bietenpulp een volle, ronde, gevulde buik geeft (als een hooibuik), maar niet aanzet.

Ik geef nu grasmix bij van Hartog. Dat is gedroogd gras met een haverbrokje. Ik bouw dat heel rustig op en zit inmiddels op 1,2 kilo per dag. Het nadeel is dat mijn paard zn hooi nu laat staan omdat hij de grasmix te lekker vindt :+
Dus in gewicht stagneert het even helaas. Maar als hij dus ook zn hooi zou eten, zou hij wel aankomen.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:55

Hoe zijn de ervaringen met de cornmuesli van Marstall?

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:11

Mizora schreef:
Iemand noemt hier cornmuesli, en daar heb ik zelf bij mijn kwpn'er goede ervaring mee, maar het is wel een sterk zetmeelhoudend product, gezien het 40% ontsloten mais en 40% ontsloten gerst bevat. Wel de ideale manier om zetmeel te voeren, want deze zijn echt goed verteerbaar. Maar ik zou niet meer dan 1.5g/kg paard voeren, dus 750g bij 500kg paard, i.v.m. het waarschijnlijk hoge zetmeelgehalte.


Dat was ik. Maar zijn dat aantallen waarmee een paard ook aankomt?
Die van mij stond op (te) nat hooi, nu op voordroog en weer meer bewegen wordt het weer beter. Hij blijft echter ribbig. En voordat het koude weer komt én tijdens de winter wil ik graag wat geven om hem nu nog wat vetter te krijgen en in de winter op gewicht te houden.

Paard kan niet tegen lucerne en helaas gaat ook de coolstance niet goed (wat eerder wel werkte om hem goed op gewicht te houden). Ook bijv bietenpulp geeft een volle buik, maar zet niet aan in vet). Heb hem nu staan (naast voordroog) op hartog grasmix, vs200 en nog wat grasbrok (wat wordt vervangen door timotexxx Metazoa als het op is).
Lastige is dat hij drie jaar geleden, drie keer bevangen is geweest. Waar hij altijd dik werd van lucht, is hij nu moeilijk op gewicht te krijgen en te houden (paard krijgt max 20 min gras per dag ivm eerdere hb).

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:31

Mag ik vragen wat je dan wel zou geven ivm hb-verleden?

Hij krijgt nu ook 120ml lijnzaadolie per dag.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:18

Meet je ook Yaffie? Ik heb zo’n meetlint voor bij wormspuiten. Die zal vast afwijken van het exacte gewicht, maar dan kan je wel meten of ze aankomen. Of afvallen. Want op het oog zie je het lang niet altijd.
Denk dat je met onbeperkt ruwvoer een goede basis hebt, ik zou wekelijks even meten wat erop of eraf gaat.
Ik merk dat het hij die van mij ook langzaam gaat omdat hij veel loopt (24/7 paddock paradise) en niet onbeperkt voer krijgt (apart bijgevoerd). In ons geval werkt een pp dus even in ons nadeel om hem sneller op gewicht te krijgen.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:44

Mizora schreef:
Coolstance is kokosschroot. Dus kokos waar het grootste gedeelte olie uit gehaald is (10% vet ipv 65% vet zoals bij gedroogde kokos, https://stanceequineusa.com/products/cool-stance/)
Gemicroniseerd lijnzaad is ontsloten lijnzaad, daardoor extra goed verteerbaar (35% vet, https://www.purefeed.com/product/pure-linseed/ )
Sojaschroot is (getoaste, anders giftig) soja waar het meeste vet uit gehaald is (2% vet ipv 20% vet).

Coolstance bevat 20% ruw eiwit, Gemicroniseerd lijnzaad bevat 23% ruw eiwit en sojaschroot bevat 45-48% ruw eiwit.

Coolstance bevat 20% ruwe celstof, Gemicroniseerd lijnzaad 7% en sojaschroot 9%.

Coolstance bevat 0.05% ca, 0.5% p; Gemicroniseerd lijnzaad bevat 0.23%ca, 0.65% p; sojaschroot bevat 0.31% ca,0.74% p.

Even een eerdere quote gepakt (uit een ander topic). Hier zie je de verschillende soorten onverzadigde vetzuren per soort olie.
Mizora schreef:
Voor paarden met ontstekingen wil je zo min mogelijk omega 6 (blauw) en zo veel mogelijk omega 3 (oranje). Geel (omega 9) en rood (verzadigde vetzuren) maken niet zoveel uit voor paarden.

[ Afbeelding ]

Voor paarden met PPID zou ik dus gaan voor lijnzaadolie (flaxseed oil) of koolzaadolie (canola oil). Bij zonnebloemolie is het zo dat de goedkopere oliesoorten vaak minder omega 3 en omega 6 bevat (meervoudig onverzadigde vetzuren) en meer omega 9 (enkelvoudig onverzadigde vetzuren). Goedkoper is in dat geval dus beter.


Wellicht kijk ik er over heen, maar wat is jouw ervaring met rijstolie? Ik voer dit nu half om half met lijnzaadolie, met name voor de bespiering, maar ik merk na een paar weken/maanden eigenlijk geen verschil.

Betreft de alesie rijstolie:
https://www.jumbo.com/alesie-rijstolie- ... 149006FLS/

Meer info over rijstolie:

https://blog.dochorse.nl/ingredienten/rijstolie/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:35

Mizora schreef:
Bespiering komt niet door vet maar door eiwit. Indien er ruim voldoende verteerbaar eiwit gevoerd wordt, kan rijstolie net dat beetje extra geven. Maar dat ligt meer bij topsporters (racepaarden e.d.), niet bij gewone paarden.

Ik zou dus gewoon Gemicroniseerd lijnzaad (500g), hoog-eiwit-luzernebrok (1kg) of sojaschroot (200g) voeren (dosering voor verhouding, ingeschat voor een paard van 500kg).


In rijstolie zit een stof; Gammaoryzanol, dat schijnt een werkzame stof voor spieropbouw te zijn. Daarom de rijstolie. Er zit alleen omega 3 en 6 in, maar de verhoudingen kan ik zo niet vinden. Ik was dus benieuwd of je ook bekend met de Gammaoryzanol icm spieropbouw.

En wat is gemicroniseerd lijnzaad? Ik maal zelf altijd biologische lijnzaad, dat is weer anders?

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:56

Duidelijk, dank je wel. Kan je nog uitleggen wat je bedoelt met gemicroniseerd lijnzaad?
Als ik google kom ik gewoon op degene uit die ik koop bij de notenshop, maar het heet gewoon gemalen lijnzaad..

Edit: ik lees dat het even verhit is. Maar maakt het werkelijk zoveel verschil als lijnzaad geven dat je zelf maalt, gewone de rauwe?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers