'Dikmaker' gezocht, maar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 08:52

Goh, nooit gedacht dat ik nog eens zo'n topic zou openen.
Mijn haflinger is altijd te dik geweest en heb ik minimaal gevoerd. Hooi natuurlijk wel gewoon goed, maar geen krachtvoer, alleen vitamines en magnesium met een arme muesli om te mengen.
Maar nu wordt hij schraal. Even een omschakeling, want nu moet ik eens anders gaan denken :+

Wat krijgt hij nu?
Hij staat in een Hit Actief. Dat betekent dat hij eet-tijd krijgt. Dat is via het systeem geregeld (met chip en computer) en maakt dus ook inzichtelijk hoeveel tijd hij eet. Momenteel krijgt hij het meest in de groep. Hij is de kleinste, maar is wel opgehoogd tot het niveau van de grotere paarden. Volgens het systeem gebruikt hij niet alle tijd, maar ik vind het wel fijn dat als hij vraagt om eten, hij het ook krijgt. Oftewel, hij biedt zich aan bij een hooistation en hij krijgt toegang. Dat is wat dat betreft goed geregeld. Hij maakt er dus alleen niet altijd gebruik van. Ze staan momenteel met goed weer in de middag een paar uurtjes op de wei om te snacken. Er zit weinig meer in het gras. Van de zomer hebben ze er niet op gestaan, want het was een enorme verdroogde vlakte omdat er een maand of 3 geen regen is gevallen en hoge temperaturen. Het gras was geel en dood. Nu weer groen, maar er zit weinig meer in.

Daarnaast krijgt hij 6 dagen in de week:
- Agrobs Fetura (1 kop droog, is ongeveer een halve kilo geweekt)
- 1/4 kilo lijnzaadbrok
- vitaminebrokje van Marstall Force, 100gr (80gr is aanbevolen)
- handje zwarte haver voor langzame energie afgifte
- magnesium
- Agrobs Alpengrün muesli
- aangepast brokje van stal om te mengen (vindt hij lekker), wat na hooi-analyse is gemaakt.
En als ik tijd heb maak ik slobber van Agrobs.

Het is dus vooral eten zonder graan en energie. Hij gaat snel stuiteren. Dat handje zwarte haver is voldoende voor nu. Is ook enorm actief en energiek en een heel blij paard. Ik bied hem nog een speciekuip hooi aan als ik er ben en ga regelmatig aan de hand grazen. Hij eet het wel, maar niet alsof hij enorm honger heeft. Gewoon hapje, beetje rondkijken, nog een hapje, lekkerste sprietjes eruit zoeken, enz. Op het gemak. Hij oogt dus verder gewoon gezond en happy. Is af en toe flink aan het klieren in de groep en veel in beweging. De groep is relaxt en hij er echt op zijn plek. Ik heb hem recent ontwormd. Tanden en kiezen zijn verder in orde. En wel met mezelf afgesproken dat als het volgende maand nog zo is, ik bloed laat trekken.

We rijden nu 3/4 x per week. In principe 2x een grotere buitenrit in het bos. Het is hier heel heuvelachtig, dus dat is best aanpoten. De ritten variëren tussen de 15 en 25 km. Dan doe ik vaak nog 1x een ritje tussen de 5 en 15km, afhankelijk hoeveel tijd ik heb. Gemiddeld zitten we rond de 40km per week in het bos. En ik train 1x in de bak/op de wei. Half uurtje, basiswerk, lekker buigwerk, rechtrichten, spieren trainen.
De andere dagen heeft hij vrij en ga ik hooguit een rondje wandelen en wat grazen of alleen poetsen en eten geven.

Wat me opvalt is dat hij voorheen echt een bodybuilder was. Toen reed ik 3/4 dagen fanatiek in de bak (30-60min per keer) en 1 dag een buitenrit. Nu dus precies andersom. Zijn bespiering is ook echt veranderd. Van bodybuilder naar atleet zeg maar. Pezige lange spieren.

Voor het oog lijkt hij wat schraal. Het is net aan. Hij is slank, maar soms staat hij in een bepaalde houding dat hij echt wel schraal oogt. Ik wil hem dus absoluut niet slanker hebben dan dit. De enige manier om hem weer iets voller te krijgen is hetzelfde eten geven, maar minder doen. Maar dat wil ik niet, want ik wil de spieren wel op orde houden. Dus moet er meer of ander voer in. De Fetura wil ik sowieso wat ophogen. Maar er zijn vast nog wel andere mogelijkheden.
Ik zoek dus iets dat hoog in de eiwitten staat, ook wat aanzet, maar vooral ook spieren ondersteunt.
Nu heb ik wel 2 'problemen'. Luzerne en granen mogen er niet in zitten vanwege gevoeligheid hierop (schuren en stuiteren) en hij is een moeilijke eter. Daarom meng ik nu ook met het brokje van stal en de muesli van Agrobs. Zonder eet hij de rest namelijk niet op. Olie kan met mate. Meer dan een scheutje en hij moet het niet meer.

En ter illustratie nog wat foto's.
Dit was 1,5 maand geleden:
Afbeelding

Afgelopen weekend. Hij staat er ook niet op zijn voordeligst bij zo. Maar het geeft dus wel het beeld waar ik af en toe van schrik.
Afbeelding

Zijn billen zijn wel enorm bespierd. Met rijden gebruikt hij ook echt goed zijn buikspieren. Dat is gelukkig het probleem niet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als hij dus scheef staat en zijn buik omgooit en de schaduw ook nog eens verkeerd staat ziet het er helemaal niet meer uit :o
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:00

Ik zou als ik jou was toch ook het rijden even wat rustiger aan gaan doen.
Wat minder kilometers maken zodat de energie in het aankomen gaat zitten in plaats van de beweging.

En weet je ook hoeveel kilo aan ruwvoer hij nou daadwerkelijk naar binnen krijgt?

Kwa dikmakers, ik ben zelf wel fan van grasbrok.
Hartog verkoopt dit ook wel,zou het wel van te voren weken want het zet toch wel uit
Verder iets als esparcette misschien?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:03

Als hij nu lange afstanden loopt, buitenritten, duurtraining, dan kun je hem misschien het beste gaan voeren als een endurance paard? Vetten ophogen voor de energie is dan een idee. Hoewel hij met een kwart kilo lijnzaadbrok al best flink zit.
Ken je Hipro Flexible Move? Dat is een brok, melassevrij, zetmeelarm, extreem hoog in het vet. Maakt niet heet, zet wel aan en geeft uiteraard de nodige energie. Niet op veel plaatsen verkrijgbaar, maar leveranciers bezorgen tegenwoordig alles ;)
Absoluut een interessant voer. Wij hebben het gevoerd toen onze jonge paints écht niet op gewicht te krijgen waren. (Een van de twee kreeg overigens daar nog seniores priores bij, maar die had dan ook wat tand-issues waardoor hooi niet goed weg te krijgen was en hij moest toch 'iets'.)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:06

Ik zou idd bloed laten trekken...wel groot verschil in korte tijd...

Qua voer en grasbrok of mix ( vind zelf dengie meadow erg fijn)
Of evt coolstance copra...

Maar denk dat oorzaak vinden betere optie is...

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 09:23

Wat een snelle reacties. Fijn!

ellepel: Agrobs Fetura is een grasbrok dat hoog in de eiwitten staat. Ben ik zelf ook erg voorstander van :j
Daarom denk ik dat ik dat ook wat ga ophogen. Nadeel is wel dat hij het lastig eet, dus bij ophoging hoop ik dat hij het niet laat staan.

Het rijden is inderdaad wat minder deze week. Zaterdag heb ik een ritje van 13 km gemaakt en maandag even in de bak gereden. Woensdag is hij geënt. Vandaag wilde ik nog een klein rondje doen van 5km.
Maar verder even rustig aan inderdaad. Vorige keer trok hij met 2 weken rustig rijden goed bij, dus dat was nu ook het idee.
Maar dan ben ik nog niet geholpen wanneer ik weer meer wil gaan doen. Wat ik met hem doe is op zich niet bijzonder veel vind ik. Met genoeg rust tussendoor voor hersteltijd.

Skippy: Ja, heb ik ook aan zitten denken. Vandaar ook de lijnzaadbrok. Die heb ik langzaam opgehoogd tot wat het nu is. Dat krijgt hij nu een week in deze hoeveelheid. Dus misschien ook nog even aankijken. Hipro Flexible Move ken ik niet. Ga ik eens naar kijken! Klinkt interessant.

Vleddertje: het afvallen is in een periode van maart tot nu gegaan, dus niet enorm snel. Het stopt alleen niet, hij blijft afvallen. Waar hij het voorheen prima kon hebben, moet ik nu op gaan passen.
Wel goed om te weten overigens, we zijn in december naar de andere kant van het land verhuisd, dus factor stress een verandering heeft ook zeker meegespeeld. Plus ander soort terrein en andere ritten (wel opgebouwd overigens). Daarom wil ik het eerst met ander voer oplossen en nog een maand aankijken. Veearts is deze week geweest voor de enting en vond het nog niet heel schokkend na het hele verhaal, maar wel wijs om het nog even een maand aan te kijken en dan kan bloed trekken alsnog.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:25

Wat is jouw ambitie, ben je bereid om zijn trainingsschema weer wat aan te passen (meer piste werk, minder buitenritten?) of wens je liever het schema aan te houden van nu?

Je hebt een heel mooi voedingsschema opgesteld, voor je hiermee begint te klooien zou ik eerst een bloedje laten trekken, kost de wereld niet en dan heb je een goed beeld . (je moet nl eerst 6 weken hetzelfde voer geven en dezelfde omstandigheden (ongeveer) om een goed beeld te hebben.
Als je nu al zijn voer omgooit, en dan binnen drie weken bloed laat trekken ga je een vervormd beeld hebben. Dus ik zou dit voorpakken om te kijken of er een tekort is en welk precies.
Indien het bloed goed is zou ik ook inspiratie uit de endurancewereld nemen om zijn voerbeleid aan te pakken.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:29

zou je hem niet senior priores bij kunnen voeren,dat is laag in energie maar zet wel aan,en dan echt een emmer per dag bij voeren ( geweekt) tot ie weer op gewicht is,hij is inderdaad wel veel afgevallen..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:31

Ik zou stoppen met de haver. Het zorgt er alleen maar voor dat de waardevolle energie verbruikt wordt ipv opgeslagen. En zo te horen is die fris genoeg van zichzelf voor een haflinger. Dus dan werkt de haver averechts zegmaar.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 09:39

Absolem: Zonder haver is hij met een rit halverwege echt wel trager. Dat handje (krijgt hij alleen voor een langere rit) maakt dat hij de rit prima uitloopt. Dat wil ik liever niet schrappen.

Duhelo: onze bak is momenteel niet zo lekker. Dus vandaar de vele buitenritten in de zomer. Tijdens een rit train ik overigens ook wel. Denk aan wijkend over de brede paden, galoptraining, overgangen, inbuigen, enz. Maar ook gewoon lekker lang teugeltje en genieten van de omgeving. Tempo laat ik hem aangeven. Is hij rustiger en relaxt, stappen we veel. Is hij jolig en vrolijk, galopperen we meer. Dat kan dus per rit ook echt verschillen.
Wat bloed trekken betreft ben ik het wel met je eens. Dit schema voer ik nu een week of 2. Dus misschien dit eerst nog een maand volhouden en dan bloedtrekken? Eventueel kan ik de Fetura wel wat ophogen en dan de rest nog even zo houden.

Kimmie: dat eet hij helaas niet. Dus dat gaat 'm niet worden. Ook dat is wel een lastige factor. Hij is echt kieskeurig. Gras en hooi gaan er super in. Maar de rest is echt lastig. Het brokje van stal eet hij met smaak, net als de Alpengrün muesli en slobber. Vandaar dat ik dat er standaard doorheen meng. Zodat hij de rest op eet.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:41

Ik vind een kopje van dit en een handje van dat ook niet veel toevoegen voor een paard van 500 kg eerlijk gezegd. Dan zou ik toch in halve kilo’s of kilo’s gaan denken, zeker bij ruwvoer en flink arbeid...

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 09:44

Daarom ook het topic. Ik was altijd van de handjes, want hij had nooit meer nodig dan dat. Dus ik ben echt zoekende naar hoeveel ik nu moet voeren. Prima om dit voer op te hogen. Liever zelfs nog, want hij eet het prima.
De Fetura bijvoorbeeld naar een kilo (nat) en lijnzaad naar 1/3 of 1/2. Zou dat een optie zijn?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:46

schema zou ik idd dan even zo aanhouden en binnen aantal weken bloedje trekken.
Goede scheut olie erbij kan ook wel even aanzetten.
Mijn oude merrie krijgt in de winter:
- 1 kilo droog bietenpulp (geweekt uiteraard)
- 1 kilo luzernebrok (meegeweekt)
- 1 schep (800 gram?) mijten quattro (of een slobbervariant van mijten) voor de smaak
- 100 gram vitaminebrok (lexa winter brok)
- een goede scheut olie (als in, 100-200 ml) (lijnzaadolie 40 ml + maisolie, eventueel gekookt lijnzaad erbij)
- onbeperkt hooi uiteraard

en daarmee krijg ik ze net op gewicht de winter door. Die zet enkel nog aan van gras en met al de rest hou ik ze net goed.

ophogen in die weken lijkt me geen probleem. Ik heb wel een vermoeden dat hij vast geen echte tekorten zal hebben, maar gewoon iets meer nodig heeft door de duurtrainingen ipv krachttrainingen.
Dus zou ik idd de eiwitten en de vetten gaan ophogen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:46

Ik heb mijn merrie na het afspenen een tijdje maïs - lijnzaad brok gegeven omdat ze ondanks een all you can eat dieet niet bij kwam.
Dit op aanraden van een andere bokker die er ook goede resultaten van had.

Afbeelding

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:47

Een handje haver maakt echt het verschil niet, maar ik zie er ook het nut niet van in. Voegt niks toe in die hoeveelheid.

Ik vermoed dat jullie hooi niet zoveel voedingswaarde heeft en hij daarom in combinatie met het werk zo verschraald is.

Je geeft aan dat hij slecht tegen luzerne kan. Heb je dat deze zomer nog gegeven of is dat ervaring oude plek? Misschien dat hij het nu nl wel prima hebben kan omdat er in het ruwvoer al (te) weinig zit.

Een aantal van de producten die je geeft zijn op zich al wel potentiele dikmakers, maar dan hangt het er alsnog ook erg vanaf welke hoeveelheden die je geeft. Waarom de Fetura niet ophogen naar het dubbele?
En hoeveel Alpengrun muesli geef je? Kan dat omhoog? Een paard dat zo'n 40km per week loopt mag best wat energie in het rantsoen hebben. En als dat dan niet in het ruwvoer zit, moet dat uit andere bronnen komen. De lijnzaadbrok is in ieder geval een hele goede, maar misschien dat dan ook nog ophogen samen met de Alpengrun muesli?

Edit: Ik zie dat Billy het ook zegt maar met veel minder woorden :))
Laatst bijgewerkt door Djilna op 07-09-18 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:48

wel opletten met mais, dit zit vol met zetmelen die omgezet worden in suikers. Met mijn trekpaarden bv moet ik hiermee echt niet afkomen, die hebben direct een cpl uitbraak, ook hoefbevangenheid is/kan hiermee riskant (zijn).

XladyX

Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:49

Zijn voerschema voor een haflinger, vooral als hij voorheen wel makkelijk dikker bleef, lijkt mij prima. Ik zou het dan ook over een andere boeg gooien.

Hoe staat hij verder in de groep/rangorde? Is hij verschoven naar een lagere rang? Ervaart hij meer stress of druk vanuit de kudde? Of heeft de warmte (stress) van afgelopen zomer hem misschien ook stress bezorgd?

Even vanuit een andere invalshoek; wordt hij wel eens behandeld door een goede osteopaat bv? Uit ervaring weet ik dat mijn paard bij vastzitten ook snel afvalt door constante lichte spanning in zijn houding. Een goede behandeling kan hem wellicht op weg helpen om meer te ontspannen. Bovendien spanning en stress maakt natuurlijk dat ze vlug afvallen. Ik zou zeggen geef hem eens een week vrij en een goede behandeling van een osteopaat (als je dat al niet doet). Van een week vrij gaan de spieren echt niet zomaar achteruit, van twee weken ook niet heel erg.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 07-09-18 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:49

Amanda schreef:
Kimmie: dat eet hij helaas niet. Dus dat gaat 'm niet worden. Ook dat is wel een lastige factor. Hij is echt kieskeurig. Gras en hooi gaan er super in. Maar de rest is echt lastig. Het brokje van stal eet hij met smaak, net als de Alpengrün muesli en slobber. Vandaar dat ik dat er standaard doorheen meng. Zodat hij de rest op eet.


[VS] Paard lust geen Seniores Priores

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:50

Handjes en kopjes zeggen zonder het na te wegen niks en handjes zijn sowieso al zo subjectief als de pest. Dus zorg voor vaste maatbekers (of dat nou kopjes, maatbekers of voerscheppen zijn). Reken daarna uit of wat je geeft ook aan de behoefte voldoet voor je paard en de arbeid die hij moet verrichten. Niet moeilijk, wel even een klusje.

Naast de toegenomen hoeveelheid arbeid, waarvoor je best ook wat langzame energie zoals bietenpulp of olie kunt toevoegen, is het daarna ook uitvinden of de extra arbeid alleen zorgt voor afname van gewicht - aangenomen dat je rantsoen passend is voor je paard. Mijn ervaring is dat pijn, niet-bij-het-paard-passende huisvesting of wormen ook een grote rol kunnen spelen, dus eigenlijk stress in de breedste zin van het woord.
Laatst bijgewerkt door Hilli op 07-09-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:51

Er hoeft helemaal niks medisch aan de hand te zijn, gewoon te weinig energie in het rantsoen is soms de meest voor de hand liggende oorzaak.

Als een paard al veel te eten krijgt en dan nog steeds vermagert moet hij door de molen heen, maar ik denk dat het hier gaat om schraal hooi en een paard wat gewoon best wat werk verzet en dus meer aanvulling nodig heeft. En er worden hier wel veel verschillende producten gevoerd, maar allemaal kleine beetjes.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:53

Je zegt dat hij de fetura matig eet, als je dat ophoogt gaat dat nog wel op? Ik zou het anders naar een halve kilo droog doen en standaard ook een halve kilo slobber, dan eet hij de fetura ws wel.
Paard ziet er verder gezond uit, dus ik zou pas bloed laten trekken als hij op ophoging van voer schraal blijft.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:54

Idd, eens met Billy.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 10:05

Super tips. Bedankt!
Maïs wil ik niet voeren. Vandaar dat ik heb gekozen voor een brokje van alleen lijnzaad.

Het hooi is inderdaad arm. Ver doorgeschoten en laat gemaaid. Dus dat is vooral buikvulling. Voorheen prima, maar nu lastig.
Osteopaat is na de verhuizing nog niet geweest. Die laat ik altijd 1x per jaar komen en is inderdaad binnenkort weer de bedoeling. Dus dat staat zeker op de planning.

Hij lijkt zich erg thuis te voelen in de kudde. Staat zeker niet bovenaan, maar ook niet helemaal onderaan. Beetje onder het midden. Hij stond voorheen onderaan, dus wat dat betreft wel omhoog geschoven. De groepen waar hij hiervoor heeft gestaan, waren wel kleiner. Dus daar moest hij ook echt wel aan wennen. Maar nu na 9 maanden, is dat wel gesetteld heb ik het idee. Wordt weer eens tijd voor een uurtje kudde kijken :D

Luzerne was inderdaad op de oude plekken (3 stallen in 9 jaar). Als het maar ergens doorheen zat ging hij zijn staart schuren. Vandaar dat ik al die tijd luzerne-arm heb gevoerd en naar andere eiwitten heb gezocht, zoals de lijnzaad.

Fetura door de slobber gaat er goed in. Daarom durf ik dat ophogen wel aan, samen met de slobber en het brokje van stal. Dan gaat het er wel in vermoed ik.

Dus als ik er zo over nadenk het plan voor nu:
Fetura ophogen en eens goed wegen wat hij nu echt krijgt.
Slobber en muesli van Agrobs ophogen, al dan niet met stalbrokje zodat hij het eet.
En dan de rest even houden zoals het is. Het verschil tussen wel of geen haver is bij hem met 1 handje wel degelijk te merken overigens. Op 2 handjes is hij bijvoorbeeld echt een stuiterbal, op 1 handje gaat het goed en zonder handje gaat met kleine ritten prima en op langere ritten wordt hij na een km of 10 wat trager. Ik ben begonnen met een kwart schep en daar had ik zo'n hyper paard van dat ik terug ben gegaan naar die handjes :=

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:10

Lijkt me een goed plan, die haver zou ik er dan gewoon inhouden.
Mijn paard is ook makkelijk schraal maar ook makkelijk stuiterig, die geef ik nu bietenpulp met lijnzaadbrok van horsefood. Dat doet het ook goed voor haar

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:11

Sluit me ook aan bij Billy.

Hier een merrie die graatmager was aangekocht en op advies van de kliniek oliesupplementatie kreeg, opbouwend naar een halve liter olie per dag. Dat is dus niet zomaar een scheutje. Inmiddels is ze zeker niet meer mager, maar het is net als jouw haf geen vreterd (stopt met eten als ze voldoende heeft gehad) en daarom heb ik het voer dat ze opneemt energierijker gemaakt. Compact gras van Hartog en Subli omega 369 mix door het krachtvoer. Ze staat overdag in een volle wei.
Je haf is lang niet mager genoeg om hem halve liters olie te gaan voeren, maar het lijkt me (zoals je zelf al zegt) goed om de hoeveelheden op te hogen. Dat ene bekertje doet dan niet genoeg. Omdat hij verder fit lijkt, zou ik ook eerst iets meer gaan voeren en bloed trekken als hij futloos wordt, niet aankomt in de komende weken of als je iets anders aan hem merkt.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 10:17

Die olie zou ik het liefst ook voeren. Maar zit er meer dan een scheutje in moet hij het echt niet meer :roll:
Ik doe het nu door de warme slobber gelijk mee mengen. Dan merkt hij er eigenlijk weinig van.
Blijf ik wel doen overigens, maar geen idee of dat nu echt effect heeft.
De grasbrok ophogen lijkt me een goede eerste stap.
De Subli mix heb ik ook al mensen over gehoord. Maar daar zit tarwe in en dat was voorheen echt geen succes. Eerst maar een maandje ophogen met het huidige voer proberen en dan verder kijken mocht dat niet werken.

Enorm bedankt voor alle tips! Heel waardevol :j