Bloedonderzoek en wat te doen met voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Bloedonderzoek en wat te doen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 21:50

Zoals de titel al zegt: wie wil er eens met mij meekijken n.a.v. bloedonderzoek?

Ik zal proberen aan 'het begin' te beginnen... Het gaat hier om mijn 6 jarige ruin, volbloed arabier. Een echte laatbloeier. In zijn jonge jaren al behoorlijk aan de maat, een lange slungel en zeker tot zijn derde jaar wat schraal geweest. Is niet erg, hij was jong en volop in ontwikkeling. Langzaam aan wat grondwerk opgepakt maar het uitzwaren en (minimaal) opbouwen van spieren is eigenlijk pas afgelopen jaar wat meer zichtbaar geworden. Vorig najaar kwakkelde hij wat; natte periodes en hij leek niet lekker in zijn vel te zitten. Ik zag wat vaker dunne mest en zijn weerstand was duidelijker lager dan dat van de andere paarden. Zo hadden wij helaas een uitbraak van ringworm (huidinfectie) onder de koeien en, hoewel de koeien apart staan van de paarden, kreeg ook mijn ruin (als enige van de paarden) hier last van. Mijn osteopaat adviseerde om hem multivit bij de voeren van phytonics. Dit ondersteunde hem duidelijk en hij zat weer lekkerder in zijn vel.

Halverwege augustus zijn jaarlijkse check gehad bij dezelfde osteopaat. Deze constateerde een wat gelig tandvlees en dacht daarbij aan 'problemen' met de lever. Hij adviseerde mij bloedonderzoek te laten doen, ook n.a.v. zijn kwakkelen afgelopen najaar. Dit heb ik gedaan en de volgende afwijkende waardes zijn daar uit gekomen:

Glucose: 6,1 mmol/l (zou moeten liggen tussen 3,05 en 4,99)
LDH: 469 U/l (zou <400 moeten zijn, de DA vertelde mij wel dat de hogere waarde kan komen omdat mijn ruin gespannen was)
Zink: 75,1 µmol/l (moet liggen tussen 9,2 en 19,9, veel te hoog dus)
Selenium: 60,6 µg/l (moet liggen tussen de 100 en 200)

Afijn, dat de waarde van selenium te laag is, kijk ik niet zo van op en daarmee valt het ook het stukje mindere weerstand en gebrekkige spieropbouw te verklaren. Van de hoge waarde van zink schrok ik. Uiteraard mijn osteopaat gevraagd, hij vertelde mij dat aan deze hoge waarde een sluimerend virus ten grondslag kan liggen. Wanneer de lever hier dan niet mee overweg kan, verhoogt dit de waarde van zink. Zijn advies: doorgaan met de multivit en aanvullen met selenium en liver comp.

Mijn ruin staat niet op het land en heeft de beschikking tot onbeperkt grof, stengelig hooi. Verder voer ik hem per dag een halve schep marstall vito. Goed om te weten is dat mijn ruin zeer gevoelig is en snel spanning opbouwt, wat zich uit in explosief gedrag. Zijn darmen blijven een aandachtspunt, in combinatie met zijn zenuwachtige karakter raakt hij snel aan de diarree.

Ik zou het fijn vinden om, naast het advies van mijn osteopaat (wat ik absoluut ter harte neem) eens kritisch te kijken naar wat mijn ruin nu eigenlijk binnenkrijgt en wat ik eventueel kan veranderen aan zijn voer. Zo las ik bijvoorbeeld dat het zinkgehalte in de Marstall Vito redelijk hoog is t.o.v. bijvoorbeeld andere soorten krachtvoer (en wat is daarin 'hoog')? Daarnaast ben ik wat twijfelend met het toevoegen van selenium. Dat mijn paard hier een tekort aan heeft is duidelijk, maar ik zie verschillende producten en doseringen. Ik lees goede dingen over de Chevivit E-Selen. Kortom: ik zie gewoon door de bomen het bos even niet meer en zou het fijn vinden als er wat mensen met mij meedenken. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust :)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:54

IlonavL schreef:
Zoals de titel al zegt: wie wil er eens met mij meekijken n.a.v. bloedonderzoek?

Ik zal proberen aan 'het begin' te beginnen... Het gaat hier om mijn 6 jarige ruin, volbloed arabier. Een echte laatbloeier. In zijn jonge jaren al behoorlijk aan de maat, een lange slungel en zeker tot zijn derde jaar wat schraal geweest. Is niet erg, hij was jong en volop in ontwikkeling. Langzaam aan wat grondwerk opgepakt maar het uitzwaren en (minimaal) opbouwen van spieren is eigenlijk pas afgelopen jaar wat meer zichtbaar geworden. Vorig najaar kwakkelde hij wat; natte periodes en hij leek niet lekker in zijn vel te zitten. Ik zag wat vaker dunne mest en zijn weerstand was duidelijker lager dan dat van de andere paarden. Zo hadden wij helaas een uitbraak van ringworm (huidinfectie) onder de koeien en, hoewel de koeien apart staan van de paarden, kreeg ook mijn ruin (als enige van de paarden) hier last van. Mijn osteopaat adviseerde om hem multivit bij de voeren van phytonics. Dit ondersteunde hem duidelijk en hij zat weer lekkerder in zijn vel.

Halverwege augustus zijn jaarlijkse check gehad bij dezelfde osteopaat. Deze constateerde een wat gelig tandvlees en dacht daarbij aan 'problemen' met de lever. Hij adviseerde mij bloedonderzoek te laten doen, ook n.a.v. zijn kwakkelen afgelopen najaar. Dit heb ik gedaan en de volgende afwijkende waardes zijn daar uit gekomen:

Glucose: 6,1 mmol/l (zou moeten liggen tussen 3,05 en 4,99)
LDH: 469 U/l (zou <400 moeten zijn, de DA vertelde mij wel dat de hogere waarde kan komen omdat mijn ruin gespannen was)
Zink: 75,1 µmol/l (moet liggen tussen 9,2 en 19,9, veel te hoog dus)
Selenium: 60,6 µg/l (moet liggen tussen de 100 en 200)

Afijn, dat de waarde van selenium te laag is, kijk ik niet zo van op en daarmee valt het ook het stukje mindere weerstand en gebrekkige spieropbouw te verklaren. Van de hoge waarde van zink schrok ik. Uiteraard mijn osteopaat gevraagd, hij vertelde mij dat aan deze hoge waarde een sluimerend virus ten grondslag kan liggen. Wanneer de lever hier dan niet mee overweg kan, verhoogt dit de waarde van zink. Zijn advies: doorgaan met de multivit en aanvullen met selenium en liver comp.

Mijn ruin staat niet op het land en heeft de beschikking tot onbeperkt grof, stengelig hooi. Verder voer ik hem per dag een halve schep marstall vito. Goed om te weten is dat mijn ruin zeer gevoelig is en snel spanning opbouwt, wat zich uit in explosief gedrag. Zijn darmen blijven een aandachtspunt, in combinatie met zijn zenuwachtige karakter raakt hij snel aan de diarree.

Ik zou het fijn vinden om, naast het advies van mijn osteopaat (wat ik absoluut ter harte neem) eens kritisch te kijken naar wat mijn ruin nu eigenlijk binnenkrijgt en wat ik eventueel kan veranderen aan zijn voer. Zo las ik bijvoorbeeld dat het zinkgehalte in de Marstall Vito redelijk hoog is t.o.v. bijvoorbeeld andere soorten krachtvoer (en wat is daarin 'hoog')? Daarnaast ben ik wat twijfelend met het toevoegen van selenium. Dat mijn paard hier een tekort aan heeft is duidelijk, maar ik zie verschillende producten en doseringen. Ik lees goede dingen over de Chevivit E-Selen. Kortom: ik zie gewoon door de bomen het bos even niet meer en zou het fijn vinden als er wat mensen met mij meedenken. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust :)


Glucose is je paard nuchter geprikt.....? dwz minimaal 8 uur niets gegeten?...

Referentiewaardes van glucose zijn standaard onder nuchtere omstandigheden. Is je paard niet nuchter geweest dan kun je ook niet vergelijken met de ref waardes

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bloedonderzoek en wat te doen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 21:55

Klopt inderdaad en daar maak ik mij dan ook niet zo veel zorgen over, wilde het er voor de volledigheid wel bij zetten :)

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:06

Zijn de leverwaardes ook gecheckt want dat is best interessant als je daar de oorzaak van klachten vermoed.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:13

Ik zou in eerste instantie je hooi laten analyseren, dat kan al veel verklaren. Ik weet niet of ijzergehalte ook bepaald is? Sommige bodems bevatten veel ijzer, andere veel zink, en dat keert terug in het hooi, dus dat kan best daaraan liggen, dan kan je uitkijken voor hooi uit een andere regio om dit recht te trekken (hier bij ons het omgekeerde, vaak te ijzerrijk hooi, ook niet zo gezond voor de lever, onbeperkt doe ik dan ook niet). Wat ik zou laten bepalen als je geen volledige analyse wilt: suiker en zetmeel, eiwit, ijzer, zink.

Ik geloof niet dat een half schepje Marstall Vito zo'n "overdosis" zink kan veroorzaken, ben ook niet bekend met problemen door teveel zink, ik vermoed enkel dat er dan een tekort van iets anders tegenover staat, die mss wel de problemen geeft.

Ik mis ook de mening van je DA hierin, wat is zijn mening?

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:20

pssm 2 is nog wel iets wat in mijn opkomt. Dit zou de slechte spieropbouw en de verhoogde ldh kunnen verklaren. Of dit ook een verhoging geeft in de zink durf ik niet te zeggen.

De hoeveelheid zink die je bijvoert vindt ik nog wel mee vallen. 140 mg via de halve schep en 4.8 mg via poeder (van uitgaande dat je 12 gram geeft). Een paard heeft gemiddeld 500 mg zink nodig per dag.
grof hooi zit gemiddeld op 41.5 mg per kg. (jouw hooi kan natuurlijk afwijken)

Stel ze eet 8 kg hooi is 330,0 +140 =470 +4.8 =478

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bloedonderzoek en wat te doen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:00

Voor spieropbouw heb je eiwitten nodig, in mager stengelig hooi vind je dat onvoldoende vrees ik. Het gras is momenteel suikerarm en eiwitrijk, dus mss toch dagelijks een uurtje weidegang geven?

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:30

Selenium is iig veel te laag idd en daardoor kunnen ze ook zwak zijn in hun lopen. De laagste waarde van mijn paard was 50. Hij liep als een dronken paard. Dit was na de zomer, dus na de grasperiode. Nav dat rare lopen heb ik een uitgebreide bloedtest laten doen en kwam het se-tekort eruit. Als de se-waarde echt laag is kunnen ze hier zelfs door omvallen, letterlijk!
In goed gras zit SE, maar op de meeste plekken in NL is de grond voortaan best arm en zit er dus weinig SE in gras, wat ook inhoudt dat er weinig tot niets in NL hooi zit.
Ik ben begonnen met een supplement poeder. Dat leverdere al flink resultaat op. Na 6 weken zat hij boven de 70 en na nog eens 6 weken bijna 100.
Poeder is echter een chemisch supplement en dat wilde ik niet. Ik ben daarna op zoek gegaan en het enige voer waar een hogere SE-waarde in zit is Marstall western mix. Dat ben ik gaan voeren, gemixt met gewone basisbrok (omdat hij die gewoon lekker vindt, maar eigenlijk eet hij alles wel).
2 jaar geleden ben ik van stal verhuisd en daar hebben ze écht goed weidegras. Dat heeft geresulteerd dat hij vorig jaar helemaal geen supplement bij heeft gehad maar alles uit het gras heeft kunnen halen, icm het voer (hij krijgt totaal niet veel, een ruime kilo over de ochtend & avond verspreid, ik doe geen zwaar werk).
Dit jaar, met de droogte, was er dus geen gras. Dat merkte ik meteen aan hem. Heb hem toen het pompje van Chevivit gegeven (had ik nog). Niet eens een vol pompje per dag, maar 1/2 tot 3/4.
Ik bouw het nl. liever rustig op dan dat ik hem ineens ga boosten (daarom zou ik ook nooit een SE injectie willen). Binnen 3 weken merkte ik verschil en nu heb ik praktisch weer het paard wat hij zou moeten zijn.
Misschien kun je iets met dit verhaal. Onderschat iig niet wat een SE-tekort kan doen.
Als je een supplement gaat geven, laat dan met regelmaat bloed testen zodat je ook weet of en wat het supplement doet. Maar eigenlijk werkt alles wel samen met het overige voer wat hij krijgt (ook ruwvoer). Ik ben ruim 2 jaar bezig geweest om er stabiliteit in te brengen en vanalles uit te zoeken.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bloedonderzoek en wat te doen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 16:39

Dankjewel voor alle bruikbare tips! Ruwvoer analyse wordt standaard gedaan i.v.m. de koeien dus daar zal ik sowieso naar vragen.

Dankjewel voor jouw ervaring Mabotje, heb ik zeker wat aan! Weidegang is helaas niet mogelijk dus daar kan ik de oplossing niet in vinden.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 23:24

@ Mabotje, ik kan de western mix van Marstall nog niet vinden. Heet het echt western mix of is dit de muesli? Die laatste komt dan lager uit op selenium dan de vito.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Bloedonderzoek en wat te doen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 23:34

Voor mijn gevoel begin je nu een beetje bij het einde. Er is een probleem die je in mijn ogen probeert op te lossen, logisch, maar wellicht handig om eerst naar de oorzaak te kijken?
Ik heb mijn paard sinds januari door Eric Laarakker binnenste buiten laten halen. Ook allerlei problemen met verschillende darmen en andere organen, ook de lever. Behandeling bij hun is zo goed aangeslagen, mijn paard had normaliter eczeem, maar staat inmiddels al een week alleen onder een vliegendeken en nergens last van.
Maar eerst die organen en darmen weer goed krijgen en dan komt dat voer wel.

Die van mij staat ook alleen nog op een kwart havens gastro, wat lijnzaad(olie) en phytonics multi.
Hij moet wel twee keer per jaar een kuur microcomp voor de darmen.