Wel of geen hooi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:24

Als ze haar hooi achter elkaar opeet, dan moet je gaan voor een hooinet met kleinere mazen. Niet helemaal het hooi weglaten. Hoe groot zijn de mazen van je huidige hooinet? De meeste paarden start ik met een 4x4cm maas en dan doen ze mooi 12 uur met een halve dagportie.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:39

Maartje1990 schreef:
Dennis schreef:
Dat is veel te lang zonder eten.
Als ze in goede conditie is op deze manier, of misschien zelfs al wat vol, dan zou ik niet onbeperkt hooi er bij geven. Maar lekker een net stro in de stal en 's avonds laat nog een net hooi er bij.
Dan heeft ze de hele nacht wat te knabbelen, zonder dat ze dik word van onbeperkt hooi en gras eten.

In 2 handjes krachtvoer zitten niet voldoende vitamientjes. Daarvan moet je meer voeren (kijk op de zak), of een vitamine korrel (dan voer je wel in kleine hoeveelheid veel vitamientjes).


Paarden hebben geen krachtvoer of vitamine brokjes nodig bij goed en voldoende ruwvoer hoor ;) maar ik zie liever een vitamine korrel dan (meer) krachtvoer, dat laatste is helemaal nuet goed.


Jawel hoor. In Nederland zit nu eenmaal te weinig koper, selenium en zink in de bodem en straks buiten het weideseizoen komen ze ook vitamine A, D en E tekort om optimaal te functioneren (dat is niet hetzelfde als niet overleven). Paarden komen oorspronkelijk uit een gebied waar veel koper en selenium (ik heb geen zink-kaart kunnen vinden van de VS) in de grond zit en A,D en E is bij volledig vers voer geen probleem, nog los van het feit dat het in het vet opgeslagen zit en bij het afvallen in de winter dus sowieso wel vrij komt in beperkte mate, alleen in gedroogd voer vertrekt het op vrij rap tempo (vit. A breekt voor 80% al af in de eerste maand na het hooien, dat is dus nog in de rustperiode van het hooi, en gaat daarna gewoon verder met afbreken op een iets rustiger tempo).

In de OVP is bloedonderzoek gedaan bij een hoop runderen en vrijwel alle onderzochte dieren bleken een koper- en seleniumtekort te hebben. Ze hebben misschien niet voldoende te eten, maar het is wel degelijk een zeer divers en natuurlijk dieet waarbij de mineralen over het algemeen veel ruimer aanwezig zijn per kcal aan voer.

Ik zou dus kiezen om een mineralenbrok bij te voeren, en of dit Force, Vital, Daily Complete, Broxxx of nog iets anders is, dat moet je zelf bepalen (ik voer bij volwassen dieren graag Vital).

Mijn advies (en dat is hoger dan de voerfabrikanten over het algemeen, maar hiermee kom je bij alle producten op een vergelijkbare mineralentoevoeging uit) is:
Marstall Force: 30g/100kg lichaamsgewicht
Pavo Vital: 30g/100kg lichaamsgewicht
Vitalbix Daily Complete: 75g/100kg lichaamsgewicht
Metazoa Broxxx: 100-130g/100kg lichaamsgewicht (afhankelijk van welk mineraal je als ondergrens neemt)

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:41

Azmay schreef:
Mizora schreef:
Als ze haar hooi achter elkaar opeet, dan moet je gaan voor een hooinet met kleinere mazen. Niet helemaal het hooi weglaten. Hoe groot zijn de mazen van je huidige hooinet? De meeste paarden start ik met een 4x4cm maas en dan doen ze mooi 12 uur met een halve dagportie.

Dan heb je wel geluk, die van mij doen 5 uur met een hele dagportie in een 3x3 net :+


Vanaf het begin af aan? De shetten begonnen ook met een 4x4cm maas en 12 uur met een halve dagportie, ondertussen zitten ze op een 2x2cm maas en krijgen ze 6 porties per dag om de tussentijden te beperken, 's nachts een dubbele portie (en dan staan ze 's nachts 5-6 uur zonder hooi en overdag maximaal 3 uur achter elkaar zonder hooi).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:25

Vitalbix dc is een vitaminebrok. Als je er minder dan 150g/100kg paard/dag van moeten voeren valt het in deze categorie. Maar bij een tinker (Ik reken met ruim 500kg) moet je van dit product tóch wel een kleine 400g per dag voeren, dus 2 handjes is dan niet voldoende.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:31

Bij echte stro-eters ga ik daar in mee, maar de meeste paarden eten veel te weinig stro om te voldoen aan de innamebehoefte om maag- en darmzweren te voorkomen. En stro-eters worden juist weer niet gewaardeerd. Als stro eten voldoende zou zijn, zou niet zo'n ontzettend groot gedeelte van de sportpaarden last van maagzweren hebben.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, MelissaV en 15 bezoekers