Wel of geen hooi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandylin
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-18

Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 13:19

Vraagje:

We hebben een sinds een paar weken ons eerste eigen paardje gekocht en zijn nu benieuwd wat we met het voer moeten doen.
Het gaat om een tinker merrie van 8 jaar oud.

Bij haar vorige eigenaar stond ze vaak op stal en af en toe in de wei. Daar kreeg ze 2 handjes vitalbix daily complete per dag en in de stal hadden ze een hooinet hangen voor het hooi.
Daar werd ze praktische iedere dag bereden.

Bij ons wordt ze ook recreatief bereden, maar staat ze van 7.30 tot +/- 18.00 op de wei, waar ze ook toegang heeft tot haar inloopstal en 's avonds in de paddock met inloopstal.
Ook krijgt ze bij ons 2 handjes vitalbix daily complete per dag.
Ze word bij ons ongeveer 3 dagen in de week bereden.

Maar de vraag is; zou ze 's avonds ook nog hooi nodig hebben als ze in de paddock staat nadat ze de hele dag in de wei heeft gestaan?
Ze staat wel naast de wei, waar ze dus nog wat weg kan knabbelen langs de kant.
Want naar mijn idee eet ze haar hooinet meteen helemaal leeg en heeft ze de rest van de avond/nacht geen hooi meer...

Ze heeft in haar stal stro liggen
Wie kan ons raad geven....
Laatst bijgewerkt door Mandylin op 04-09-18 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:20

Als ze de nacht geen gras kan eten moet je zeker voldoende hooi geven.
Een paard kan niet de hele nacht zonder ruwvoer, dat is heel slecht voor de maag.
Dus een groot net ophangen met grof arm hooi, evt gemengd met stro, zou ik zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:20

Van 18:00 tot 8:30, daar zit 14:30 uur tussen.
Dat is meer dan een halve dag.
Ik zou zeker weten meerdere porties hooi geven in dit tijd, zodat de kans op maagzweren afneemt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:20

Mijn paarden mogen van mij echt niet langer dan 3 uur zonder voer staan. Is het niet wat een (slowfeeder) net met stro erbij te hangen?

Mandylin
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 13:21

Anoniem schreef:
Van 18:00 tot 8:30, daar zit 14:30 uur tussen.
Dat is meer dan een halve dag.
Ik zou zeker weten meerdere porties hooi geven in dit tijd, zodat de kans op maagzweren afneemt.


Of later in de paddock zetten?
Zou dat een optie zijn?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:21

Ja, ik zou ook zeker hooi geven, dat is erg lang om zonder eten te staan. Dan loop je ook het risico dat ze zand gaat eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:22

Mandylin schreef:
Anoniem schreef:
Van 18:00 tot 8:30, daar zit 14:30 uur tussen.
Dat is meer dan een halve dag.
Ik zou zeker weten meerdere porties hooi geven in dit tijd, zodat de kans op maagzweren afneemt.


Of later in de paddock zetten?
Zou dat een optie zijn?
Dat zou helemaal mooi zijn, heeft ze ook meer beweging. :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:24

Ik zou dat krachtvoer eigenlijk weglaten, zeker niet minderen in het hooi. Maar kijk eens op www.equiculinair.nl daar hebben ze mooi en grote slowfeeders, ideaal om hooi voor de nacht in te stoppen!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:24

Als ze haar hooi achter elkaar opeet, dan moet je gaan voor een hooinet met kleinere mazen. Niet helemaal het hooi weglaten. Hoe groot zijn de mazen van je huidige hooinet? De meeste paarden start ik met een 4x4cm maas en dan doen ze mooi 12 uur met een halve dagportie.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:26

Mandylin schreef:
Anoniem schreef:
Van 18:00 tot 8:30, daar zit 14:30 uur tussen.
Dat is meer dan een halve dag.
Ik zou zeker weten meerdere porties hooi geven in dit tijd, zodat de kans op maagzweren afneemt.


Of later in de paddock zetten?
Zou dat een optie zijn?


Anoniem schreef:
Dat zou helemaal mooi zijn, heeft ze ook meer beweging. :)


Ze staat 24/7 buiten?! Hoe moet ze nog meer beweging krijgen?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:26

Dat is veel te lang zonder eten.
Als ze in goede conditie is op deze manier, of misschien zelfs al wat vol, dan zou ik niet onbeperkt hooi er bij geven. Maar lekker een net stro in de stal en 's avonds laat nog een net hooi er bij.
Dan heeft ze de hele nacht wat te knabbelen, zonder dat ze dik word van onbeperkt hooi en gras eten.

In 2 handjes krachtvoer zitten niet voldoende vitamientjes. Daarvan moet je meer voeren (kijk op de zak), of een vitamine korrel (dan voer je wel in kleine hoeveelheid veel vitamientjes).

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:29

Dennis schreef:
Dat is veel te lang zonder eten.
Als ze in goede conditie is op deze manier, of misschien zelfs al wat vol, dan zou ik niet onbeperkt hooi er bij geven. Maar lekker een net stro in de stal en 's avonds laat nog een net hooi er bij.
Dan heeft ze de hele nacht wat te knabbelen, zonder dat ze dik word van onbeperkt hooi en gras eten.

In 2 handjes krachtvoer zitten niet voldoende vitamientjes. Daarvan moet je meer voeren (kijk op de zak), of een vitamine korrel (dan voer je wel in kleine hoeveelheid veel vitamientjes).


Paarden hebben geen krachtvoer of vitamine brokjes nodig bij goed en voldoende ruwvoer hoor ;) maar ik zie liever een vitamine korrel dan (meer) krachtvoer, dat laatste is helemaal nuet goed.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:30

Mizora schreef:
Als ze haar hooi achter elkaar opeet, dan moet je gaan voor een hooinet met kleinere mazen. Niet helemaal het hooi weglaten. Hoe groot zijn de mazen van je huidige hooinet? De meeste paarden start ik met een 4x4cm maas en dan doen ze mooi 12 uur met een halve dagportie.

Dan heb je wel geluk, die van mij doen 5 uur met een hele dagportie in een 3x3 net :+

Mandylin
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 13:34

Nouvel schreef:
Als ze de nacht geen gras kan eten moet je zeker voldoende hooi geven.
Een paard kan niet de hele nacht zonder ruwvoer, dat is heel slecht voor de maag.
Dus een groot net ophangen met grof arm hooi, evt gemengd met stro, zou ik zeker doen.


Ze heeft in haar stal stro liggen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:34

Kan je niet gewoon de wei open laten 's nachts? Of wordt ze dan te dik?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:39

Maartje1990 schreef:
Dennis schreef:
Dat is veel te lang zonder eten.
Als ze in goede conditie is op deze manier, of misschien zelfs al wat vol, dan zou ik niet onbeperkt hooi er bij geven. Maar lekker een net stro in de stal en 's avonds laat nog een net hooi er bij.
Dan heeft ze de hele nacht wat te knabbelen, zonder dat ze dik word van onbeperkt hooi en gras eten.

In 2 handjes krachtvoer zitten niet voldoende vitamientjes. Daarvan moet je meer voeren (kijk op de zak), of een vitamine korrel (dan voer je wel in kleine hoeveelheid veel vitamientjes).


Paarden hebben geen krachtvoer of vitamine brokjes nodig bij goed en voldoende ruwvoer hoor ;) maar ik zie liever een vitamine korrel dan (meer) krachtvoer, dat laatste is helemaal nuet goed.


Jawel hoor. In Nederland zit nu eenmaal te weinig koper, selenium en zink in de bodem en straks buiten het weideseizoen komen ze ook vitamine A, D en E tekort om optimaal te functioneren (dat is niet hetzelfde als niet overleven). Paarden komen oorspronkelijk uit een gebied waar veel koper en selenium (ik heb geen zink-kaart kunnen vinden van de VS) in de grond zit en A,D en E is bij volledig vers voer geen probleem, nog los van het feit dat het in het vet opgeslagen zit en bij het afvallen in de winter dus sowieso wel vrij komt in beperkte mate, alleen in gedroogd voer vertrekt het op vrij rap tempo (vit. A breekt voor 80% al af in de eerste maand na het hooien, dat is dus nog in de rustperiode van het hooi, en gaat daarna gewoon verder met afbreken op een iets rustiger tempo).

In de OVP is bloedonderzoek gedaan bij een hoop runderen en vrijwel alle onderzochte dieren bleken een koper- en seleniumtekort te hebben. Ze hebben misschien niet voldoende te eten, maar het is wel degelijk een zeer divers en natuurlijk dieet waarbij de mineralen over het algemeen veel ruimer aanwezig zijn per kcal aan voer.

Ik zou dus kiezen om een mineralenbrok bij te voeren, en of dit Force, Vital, Daily Complete, Broxxx of nog iets anders is, dat moet je zelf bepalen (ik voer bij volwassen dieren graag Vital).

Mijn advies (en dat is hoger dan de voerfabrikanten over het algemeen, maar hiermee kom je bij alle producten op een vergelijkbare mineralentoevoeging uit) is:
Marstall Force: 30g/100kg lichaamsgewicht
Pavo Vital: 30g/100kg lichaamsgewicht
Vitalbix Daily Complete: 75g/100kg lichaamsgewicht
Metazoa Broxxx: 100-130g/100kg lichaamsgewicht (afhankelijk van welk mineraal je als ondergrens neemt)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:41

Azmay schreef:
Mizora schreef:
Als ze haar hooi achter elkaar opeet, dan moet je gaan voor een hooinet met kleinere mazen. Niet helemaal het hooi weglaten. Hoe groot zijn de mazen van je huidige hooinet? De meeste paarden start ik met een 4x4cm maas en dan doen ze mooi 12 uur met een halve dagportie.

Dan heb je wel geluk, die van mij doen 5 uur met een hele dagportie in een 3x3 net :+


Vanaf het begin af aan? De shetten begonnen ook met een 4x4cm maas en 12 uur met een halve dagportie, ondertussen zitten ze op een 2x2cm maas en krijgen ze 6 porties per dag om de tussentijden te beperken, 's nachts een dubbele portie (en dan staan ze 's nachts 5-6 uur zonder hooi en overdag maximaal 3 uur achter elkaar zonder hooi).

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:47

Mandylin schreef:
Ze heeft in haar stal stro liggen


Dat vind jij een volwaardige vervanger van hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:48

Maartje1990 schreef:
Anoniem schreef:
Dat zou helemaal mooi zijn, heeft ze ook meer beweging. :)


Ze staat 24/7 buiten?! Hoe moet ze nog meer beweging krijgen?
Paarden bewegen meer d.m.v grazen dan bij een hooinet staan. ;)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:00

Anoniem schreef:
Ze staat 24/7 buiten?! Hoe moet ze nog meer beweging krijgen?
Paarden bewegen meer d.m.v grazen dan bij een hooinet staan. ;)

En dus is het zaak om meerdere kleine hooinetten op te hangen voor je paard. En niet 1 groot net.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:21

Een paard heeft 24/7 toegang nodig tot hooi ivm maagzweren zoals al wordt aangegeven. Ik vul mijn net voor de nacht met ongeveer 12 a 13 kg zodat ik zeker weet dat hij het redt. wat hij niet op eet dat blijft gewoon schoon in het net ipv dat ze erover heen poepen en plassen.

Mandylin
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 16:18

Dennis schreef:
Dat is veel te lang zonder eten.
Als ze in goede conditie is op deze manier, of misschien zelfs al wat vol, dan zou ik niet onbeperkt hooi er bij geven. Maar lekker een net stro in de stal en 's avonds laat nog een net hooi er bij.
Dan heeft ze de hele nacht wat te knabbelen, zonder dat ze dik word van onbeperkt hooi en gras eten.

In 2 handjes krachtvoer zitten niet voldoende vitamientjes. Daarvan moet je meer voeren (kijk op de zak), of een vitamine korrel (dan voer je wel in kleine hoeveelheid veel vitamientjes).

Ze is nu goed in de verhoudingen dus leek het mij ook niet goed op onbeperkt hooi te geven.

Maar wat dan wel???
Dat is eigenlijk een beetje hetgeen waar ik tegen aan loop...
Ik weet ook dat ze de meeste tijd van de dag moeten eten.

En ze krijgt nu vitalbix daily complete brokken, weet eigenlijk niet zo goed of dat krachtvoer is of vitamine-brok....

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wel of geen hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:25

Vitalbix dc is een vitaminebrok. Als je er minder dan 150g/100kg paard/dag van moeten voeren valt het in deze categorie. Maar bij een tinker (Ik reken met ruim 500kg) moet je van dit product tóch wel een kleine 400g per dag voeren, dus 2 handjes is dan niet voldoende.

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:31

Als ik naar mijn eigen paarden en land kijk:
Mijn land stond totaal geen gras op door de droogte (trekt nu wel weer wat bij gelukkig), maar eerst was het dus meer een paddock dan een wei. En nu het gaat groeien laat ik mijn paarden niet te lang op de wei ivm dat de paarden in dit gras erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid (veel fructaan in het gras door lange periode droogte).

Mijn paarden stonden in de droogte dus veel op het land, en werden hier gevoerd met hooi (ze konden vrijwel niks eten op het land dus volledig portie hooi bijgevoerd). Nu krijgen de paarden 4x per dag hooi, staan ze veel in de paddock en een uurtje buiten in het gras. 's Nachts op stal.

Nou weet ik natuurlijk ook niet hoe jouw land erbij ligt :) Maar ik zou toch sowieso wat hooi bijvoeren. Al geef je maar een kleine portie in een slowfeeder, zodat ze toch langere tijd doet over het hooi.

Mandylin
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 16:37

Mizora schreef:
Vitalbix dc is een vitaminebrok. Als je er minder dan 150g/100kg paard/dag van moeten voeren valt het in deze categorie. Maar bij een tinker (Ik reken met ruim 500kg) moet je van dit product tóch wel een kleine 400g per dag voeren, dus 2 handjes is dan niet voldoende.

Ze staat al 3 jaar op 2 handjes per dag bij haar vorige eigenaar, en ziet er top uit.

Ook op de verpakking staat; bij weinig arbeid, 60 gr. Per 100kilo.

Aangezien ze 450 kilo weegt, is het dus +/- 270gr. Per dag