Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:09

Leuk topic! ik volg graag

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:32

Chasey schreef:
Wij hebben onlangs samen met iemand van de provincie overijssel een heel nieuw plan gemaakt voor onze weide.
Het is geen 'saai' weiland meer. We zijn nog volop bezig, maar het begin vorm te krijgen. Zo is er een grote paddock 30x15m van waar uit de paarden aan 3 kanten eruit kunnen dmv poorten die open gezet kunnen worden.
Rondom de paddock staan 'knabbelstruiken'. Verschillende struiken waarvan de paarden veilig kunnen snoepen. Het zijn verschillende soorten, maar dan moet ik even het plan erbij pakken daar staan de namen wel bij.
Op verschillende andere plekken staan de struikjes ook. En in het midden van het geheel is een poel/vijver.
Het is nog volop in de maak hoor. De bijna 440 stuks struikjes/bomen staan er nu bijna allemaal in.
In de weide van de buurman, waar de paarden ook kunnen komen, staan in de hoek wat grote maria distels. Die laten we staan. De paarse bloemen schijnen erg gezond te zijn. Nick eet ze tot te grond toe af.
Naast de geplante struikjes zijn er natuurlijk nog brantnetels, bramenstruiken ed... die in het wild groeien waar ze ook bij kunnen. Kleefkruid groeit niet binnen paardbereik, maar als zoonlief ergens kleefkruid ziet rondom de sloten dan haalt ie het voor de paarden eruit en voert hij het ze.
Al met al is de bedoeling dat de paarden straks gevarieerd kunnen eten/knabbelen, naast hun dagelijks porties hooi/weidegang.
De aanplant hebben we gekregen van de provincie. Die heeft ons plan goedgekeurd en gesponsord. Ze vonden het een erg mooi geheel. En ook hebben ze meegeholpen met het ontwerp.
Als alles wat meer af is, zal ik er een fototopic van maken.
In mijn volg topic van Nick en Bliksem staan wat foto's van de vorderingen.


Klinkt als een dream come true!
Zalig! ik ben reuze benieuwd naar de foto's!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:33

missfalki schreef:
Evelien, benieuwd naar je knabbelstruiken en boompjes, welke soorten het zijn
En 440 stuks, dat zijn er wel heel veel ... :9
Maar dat zijn hele veranderingen met zo'n plan :))
Wat voor grondsoort heb je ...

Groet Karin.


Een landgoed _/-\o_

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:34

Festeropre schreef:
[ [url=m/W3Zd7Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kruiden voor op de weide/ padock.
In bv. een band met daaroverheen een raster zodat de plant bespaart blijft ( op de foto een omgekeerde haning basket) en ze de uitgroeiende scheuten kunnen eten.


Heb jij dit toegepast voor je paarden? gaat dat goed? droogt het niet snel uit?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:06


Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:54

Soms eten ze het niet maar later hebben ze dan ineens de val erop. De behoefte veranderd per seizoen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:57

missfalki schreef:
Is citroenmelisse geschikt voor paardjes ...

En benieuwd hoe heggen eruitzien met verschillende soorten beplanting erin. *-:)
En zijn doornen/stekels van invloed .... hoor graag ervaringen,
een heg met verschillende soorten erin lijkt me wel een grote meerwaarde :j

Groet Karin.


Citroenmelisse is geschikt voor paarden. Ze kiezen het bij mij regelmatig in de kruidenmix.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:44

@missfalki Citroenmelisse is een kruid dat veel gebruikt wordt in de kruidengeneeskunde. Citroenmelisse is namelijk een kruid dat bij uitstek geschikt is voor het behandelen van alledaagse stressklachten en spanningen. Citroenmelisse ontspant het lichaam, gaat aderverkalking tegen en beschermt het lichaam tegen schadelijke radicalen.

Je kunt citroenmelisse op verschillende manieren verwerken, waaronder citroenmelisse thee (van verse blaadjes), citroenmelisse massageolie en limonade van citroenmelisse, citroenmelisse zalf (met etherische olie van citroenmelisse).

De plant groeit heel makkelijk je kunt er veel van plukken. Zelf gebruik ik alleen de blaadjes maar ik denk dat paarden alles wel eten van de plant :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:25

Weegbree kun je nog volop vinden maar verder is het om te huilen, kamille gaat ook nog wel idd.
Op stal heb ik een kruidenstrook ingezaaid van het voorjaar, alles bloeide heel mooi maar nu heeft het nu ook zwaar. De mariadistel lijkt zich juist kiplekker te voelen :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:22

Niet elke bamboe is eetbaar, welke voer jij?

Grappig dat hazelaar niet in de smaak viel, mijn paardje heeft daar juist de val op op dit moment.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:40

De vertaling:
Kamille
Zonnehoed
Hokjespeul
Goudsbloem
Lavendel
Tijm

De zonnehoed zou ik niet zomaar aan paarden geven ik heb daar een keer iets over gelezen ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden. Hokjespeul ken ik niet, jullie?


je kunt ook kijken op de plantenlijst van paard en plant wat je kunt geven, en eventueel kun je het ook kopen :)
https://paardenplant.arborealis.nl/catalog/index.html


Kennen jullie het fenomeen tree hay al?
https://youtu.be/_GAR1FN-qwc
Ook leuk om te doen en zeker met het mogelijke tekort aan ruwvoer een goed alternatief voor hooi.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:42

BrittS schreef:
Wat een leuk topic! Ik lees graag mee. Wij zijn een maand geleden verhuisd en hebben nu de paarden aan huis en zijn een paddock Paradise aan het opzetten. Wij hebben de grote mazzel dat de twee percelen beide rondom afgezet zijn met Beukhaag, Meidoorn, Wilgenbomen en Witte Berken. Naast de beek achter de boerderij staan ontzettend veel brandnetels, dus daar maken we ook gebruik van :j

Ik maak gebruik van deze website over wat ze wel en niet mogen hebben: https://paardenplant.arborealis.nl/catalog/index.html


Wat een rijkdom heerlijk!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:03

Je kunt takken zeker ook drogen! hang ze in bundels aan op en geef ze van de winter. Super juist voor ze!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:03

Wanneer je plantjes koopt voor je paarden kies dan bij voorkeur de biologische variant.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:25


Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:42

Weegbree en duizendblad zie ik nog veel hier in de omgeving.
Rozenbottels kun je nu ook volop vinden.

Het is ook lastig maar het komt vanzelf!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:25

Welkom, leuk!

Heel erg leuk topic :) er is veel meer eetwaar voor paarden te vinden wanneer je verder kijkt.

Jaren gaf ik hooi en brok en in de zomer weidegang. Nu sleep ik met takken, zet ik mijn fiets aan de kant om kruiden te plukken voor mijn paard, meng ik gedroogde kruiden tot een mix, neem ik groente mee naar stal. Echt zo leuk om te doen :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:26

Welke groente mag je paard eten?

De volgende groente geschikt en veilig om aan je paard te geven:
- pastinaak
- pompoen
- radijs
- witlof
- spinazie
- wortel
- broccoli
- rijpe tomaat
- rijpe paprika
- zoete aardappel
- rode biet
- peulen
- sperziebonen
- erwten
- courgette
- selderij
- komkommer
- raapstelen
- mierikswortel
- venkel
- andijvie

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:21

Er is mij verteld dat kool gasvormend is maar dat broccoli dat niet zou zijn. Wat naar dat jouw paardje daar last van heeft ik ga voor de zekerheid broccoli uit de lijst halen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:21

Diana_Mabel schreef:
Welke groente mag je paard eten?

De volgende groente geschikt en veilig om aan je paard te geven:
- pastinaak
- pompoen
- radijs
- witlof
- spinazie
- wortel
- rijpe tomaat
- rijpe paprika
- zoete aardappel
- rode biet
- peulen
- sperziebonen
- erwten
- courgette
- selderij
- komkommer
- raapstelen
- mierikswortel
- venkel
- andijvie

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:35

Olikea schreef:
Ik zat me dat ook af te vragen. Iemand vroeg me of ik een lading hop wil hebben voor de paarden .


Gefeliciteerd Olikea met je verjaardag! *\o/*

Hop mogen ze zeker hebben!
Is goed voor de spijsvertering, heeft het op de man een geslachtsdrifttemperende werking, menstruatiebevorderend, helpt het mee aan de botopbouw, werkt kalmerend.

Hop beschikt over een lange lijst secundaire geneeskrachten. Hier staan enkele werkingen inclusief de medische reden waarom hop een goed middel is:
* Dysbiose of verstoorde darmflora, omdat omdat het infectiewerend, bacteriewerend en schimmeldodend werkt.
* Te weinig moedermelkproductie, doordat het als galactogoog werkt,
* Adjuvans bij darmzweren omdat de slijmvliezen van schimmels worden verwijderd en hop antibacterieel werkt,
* Jicht, omdat het urinezuur verminderd en urinedrijvend is,
* Adjuvans vbij artritis en artrose omdat het zweet-, vocht- en urinezuurafdrijvend is.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:49

belle_boef schreef:
Is tomaat goed, dat valt toch onder de nachtschade?


de rijpe vrucht is eetbaar voor paarden

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:50

s_v schreef:
Leuk dat ze de hop ontdekt hebben mirriejj :D

Ik had gisteren berkentakken geplukt voor ze, maar die vielen niet echt bijzonder in de smaak er liggen zelfs nog wat takken met blaadjes aan vandaag... Het minst succesvolle wat ik tot nu toe geprobeerd heb :)

Ze waren wel nieuwsgierig :D
[ [url=m/YiUXSY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn paardje eet het ook niet misschien lusten ze het alleen een bepaalde periode van het jaar?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:52

Citaat:
Is het daaraan te linken dat ze ook meer zouden gaan plassen?
Het is grappig dat ze er nu aan beginnen, 2 jaar lang hebben ze er niet naar omgekeken en nu ineens lijken ze er behoefte aan te hebben.


Zou heel goed kunnen, zeker omdat kleefkruid ook vochtafdrijvend is.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:33

Er is een kalender van paard en plant geschikt en ik heb zelf een plukkaart gemaakt op A4 formaat.
Wanneer jullie interesse hebben kan ik een kaart opsturen. Voor jullie wil ik dit wel kosteloos doen *D stuur maar een pb bij interesse. Op dit moment werk ik hard aan een uitbreiding van deze kaart.

De paard en plant kalender is in mijn webshop te verkrijgen en natuurlijk bij paard en plant zelf.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, ogidni en 26 bezoekers