Voeradvies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 11:07

Hallo bokkers, ik ben op zoek naar voeradvies. Ik ben tevreden met wat hij nu krijgt maar er mag iets meer pit in, zowel mijn mening als van mijn leasers. Daarnaast viel hij de laatste 2 winter iets in, dat werd toen opgevangen door olie bij te geven maar dan is hij heel aan de schijt en met een extra warme deken

Dus het kan zoiets simpel wezen als handje haver door zijn voer, of gewoon een totaal ander voer. Hij is niet te mager (juist iets te dik, naar mijn smaak)
Geen fan van suiker, al is er niet echt bewijs dat het paard erop reageert. Liever safe than sorro.

Bij diverse voermaatschappijen al advies opgevraagd. Maar iets van "wij van sun, raden sun aan" :+
Maar ook gewoon zonder schaamte een paard van 1.65 op 2 kg brok zetten... :')

Het paard en arbeid
* 16de jarige kwpn-er
* Valt in de winter in, nu al 2 winters op rij
* Loopt 4x per week 45 min op L1/L2 niveau
* Loopt 2x per week aan de dubbele lijnen of passoa of op M niveau 45 minuten (of 1 om 1)
* Krijgt onbeperkt hooi (eigen oost)
* Stal voert geen krachtvoer, dat krijgt hij dus alleen als wij er zijn (voor de arbeid en na de arbeid een portie)
* Staat in een PP, 24/7 beweging daar dus. En hij schijnt nogal bezig te wezen met van merrie naar merrie te lopen over de gehele track...gelukkig niet meer in volle galop....

Krijgt op het moment
Voor de arbeid:
Portie Pavo Vital
1/4 cavalor perfomix
2 handen pavo care4life

Na de arbeid:
4 handen pavo care4live
1/4 cavalor perfomix


Omdat hij de brok voor de arbeid krijgt kan het niet al te grote hoeveelheden wezen. Daarna zou meer kunnen. Hij krijgt care4live erbij om gulzig eten te voorkomen. Dit deed hij nogal voor de verhuizing, had toen ook nog voerneid.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:13

Mij is altijd verteld dat voor het werk voeren 0.0 zin heeft, als in je paard haalt er voor het rijden geen energie uit, volgens mijn stalhouder na een uur of 5 pas o.i.d.
Ik zou gewoon na het rijden gaan voeren en verder niet.
Qua voerkeuze kan ik je niet helpen, maar er zijn er zat die dat wel kunnen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:27

Beweging is voor een paard heel belangrijk, maar op ze hebben ook rust nodig. Door wat je vertelt over het gedrag van je paard in de PP, lijkt het erop dat hij het te druk heeft en zijn lijf te weinig rust krijgt.
Qua voer zou het beter zijn om het krachtvoer over meer momenten te verdelen op de dag en bovendien in totaal meer te geven op een dag, hij doet er tenslotte genoeg voor. Dat cavalor voer is prima en daar mag hij best meer van hebben, dan hoef je ook geen olie of haver bij te voeren om hem meer pit te geven.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 11:31

moonfish13 schreef:
Mij is altijd verteld dat voor het werk voeren 0.0 zin heeft, als in je paard haalt er voor het rijden geen energie uit, volgens mijn stalhouder na een uur of 5 pas o.i.d.
Ik zou gewoon na het rijden gaan voeren en verder niet.
Qua voerkeuze kan ik je niet helpen, maar er zijn er zat die dat wel kunnen.



Ik voer hem voor het werk inderdaad niet voor de energie tijdens het werk, maar meer om de hoeveelheid in 2-en te hakken en om het leuk voor hem te houden op stal. Staat namelijk buiten in een kudde en wordt op stal opgezadeld om te werken (dus niet altijd even leuk, en regelmatig staat hij die periode ook even alleen op stal = dus lekker voer = afleiding) verder staat hij niet op stal.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:34

Je kan de perfomix wat verhogen of wat slobbber? wil je liever niet krachtvoer verhogen misschien lucerne bijvoer. doen ze gelijk wat langer over het krachtvoer eten.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:38

Ik zou het simpel houden en wat je nu voert eerst omhoog schroeven
Een handvol voer is vaak maar een paar honderd gram.
1/4 perfomix is muesli? Dan weegt dat misschien net aan 150 a 200 gram.
Ik vind dat niet veel,mag best meer zijn.
Zou het dan zo doen:

Krijgt op het moment
Voor de arbeid:
Portie Pavo Vital..die zou ik er na de arbeid bij doen
3/4 cavalor perfomix
2 handen pavo care4life

Na de arbeid:
5 handen pavo care4live
3/4 cavalor perfomix..

kijk even een andefhalve week aan hoe het gaat.
Mocht je dan niks merken kun je altijd nog kijken naar toevoegingen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:40

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:58

Ik vind ook dat je paard vooral heel weinig krijgt. Niet zo gek dat er wat pit bij mag. Een schep muesli is 700 gram ongeveer. Ik geef mijn kerel na het rijden anderhalve schep draversbrok en daarop heeft hij mooi gedoseerd pit. Zonder vliegerig te worden houd hij het mooi vol.

Ik ben wat van mijn suikervrij geloof afgevallen. Op de suikerarme voeren wordt hij een pak slomer namelijk. En ik ondervind geen nadelen van de draversbrok.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:59

Kijk anders eens op Rene Wielens diervoeders of vraag het even na bij hem. Weet niet of je al bij hem geweest bent? Heeft veel merken voer waaronder Dodson en Horrel en Agrobs fijne merken.
Hij kijkt wel erg naar voer zonder zetmeel, suikers en de juiste calcium fosfor verhoudingen.
Misschien is het wat voor jou?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:26

Als hij zoveel tijd en energie steekt in achter de merries aanjagen, dan zou ik eerst kijken wat iets als provarium breeding/monnikspeper/oid doet met zijn energieniveau en rust in hoofd qua hormonen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 23:04

Geen idee of het echt de merries is. Ik zie het hem zelf namelijk niet doen als ik er ben. Maar vooral ruinen wegjagen zegt de staleigenaars... Maar als ik er ben staat hij gezellig in een clubbie met ruinen en merries en is er geen gedoe. Soms oren even plat en eens stap naar voren.


Voor nu heb ik inderdaad het huidige voer omhoog gezet. Eens kijken of dit wat doet deze maand. En anders weer verder zoeken.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:07

speedybeet erbij geven? is gedroogde bietenpulp en maak je aan met water. De tinker die ik rijd heeft in de winter ook de neiging in te vallen en die krijgt het nu ook erbij na het rijden, hij krijgt nu een kwart voerschep op een liter water.