Wat extra geven na koliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 23:58

Ik heb 2 oude shetjes van 27 en 28. De 27 jarige was altijd een erg sterke pony, maar in de afgelopen 4 jaar heeft hij nu 5 keer koliek gehad. De eerste 2 keer lichte koliek, maar de laatste 3 keer wel in die mate dat hij er een paar dagen last van heeft. Gelukkig geen verdraaiing in de darm of iets dergelijks. Afgelopen donderdag was het dus weer prijs. Het is een binnenvetter, dus hij laat het niet heel duidelijk merken. Zo zweet hij bijvoorbeeld niet, trapt niet naar zijn buik. Hij gaat enkel plat liggen en heeft geen eetlust. Donderdag en vrijdag met de dierenarts bezig geweest met hem.
Maag leeg gemaakt, 2x een neussonde met paraffine gehad en ook een keer met water met daarin zout om de mest zachter te maken. Mest was namelijk knetterhard waardoor hij verstopt zat. Waarschijnlijk drinkt hij te weinig met de warmte. Zaterdagochtend controle en toen werd hij weer okee verklaard.
Hebben jullie ook oudjes die slecht drinken? Hoe motiveren jullie ze? Ik lees bijv. over appelsap in het water doen.

Verder merk ik dat hij dit keer wel weer wat langer nodig heeft om de oude te worden. Hij mag nu weer opbouwen met op de wei. Hij eet weer en mest komt er goed uit. Toch is hij nog wat rustiger dan anders. Ook wat kilo's kwijt geraakt. Het is niet zo dat hij nu mager is, maar moet wel even op gaan letten en hem straks voorzichtig wat extra gaan geven, zodat hij goed de winter in kan.

Ik zat even te kijken voor iets wat ik hem extra kan geven na koliek. Zo lees ik bijv. over Darmbalans. Ik vraag me alleen af of dat soort spul de mest alleen niet weer harder gaat maken? Want dan zit hij straks weer verstopt. Het wordt namelijk ook gegeven aan paarden met diarree. Maar ik lees ook dat het een aanrader is om na koliek te geven. Iemand enig idee of andere goede tips?

Hij krijgt nu zemelen (extra nat gemaakt), Vitalbix Nutrimash, Vitalbix Daily Complete (vitaminebrokjes) Lijnzaadolie van Vitalbix en een kuurtje Sandclear. Daarnaast mag hij nu weer opbouwen met weidegang. Vandaag is hij 11 uur op de wei geweest (normaal staat hij er 24/7 op) en dat gaat goed. Op stal krijgt hij zijn portie zoals hierboven beschreven en een heel klein beetje luzerne. Er hangt ook een hooinet, maar daar eet hij eigenlijk niks van, omdat hij er proppen van maakt (hij mist wat kiezen). Is puur om hem een beetje bezig te houden in stal.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:19

Weidegang lijkt me sowieso goed, gras is sappiger dan hooi dus daar krijgt hij ook al wat vocht mee binnen. Je zou eventueel wat zout door het voer kunnen doen om te zien of hij meer gaat drinken?

Mijn shet van nu 28 is ook gevoelig voor koliek, en ze is ook zo'n type wat dan stil in een hoekje gaat staan. Zij reageert heel goed op carbo-v. Dat is een middel tegen koliek, maar het wordt ook veel gebruikt voor oudere paarden, het bevordert de levenskracht. Je kunt het zonder problemen langere tijd geven. Mijn merrie heeft het alleen in de herfst en winter nodig.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:55

Ik heb ervaring met Darmbalans. :-) Dit maakt de mest niet per definitie harder, maar brengt juist de darmflora in balans zowel bij dunne als harde mest. De kruiden ondersteunen de spijsvertering en darmflora, wat erg welkom is na koliek!

Heb je ook Colosan gegeven?

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:13

Onze Tinker heeft onlangs verstopt gezeten. Wij lieten hem na die tijd een ruime week in de weide ipv in de paddock met hooi en gaven hem slobber met zonnebloemolie. Oorzaak was te weinig drinken in combinatie met warm weer en het verblijven op een andere locatie (waar hij wel vaker was geweest overigens). De les die wij hierui geleerd hebben is dat we de volgende keer een steen in de automatische drinkbak leggen en hem water in emmers gaan verstrekken, dan hebben we beter zicht op wat hij drinkt.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:20

Een scheutje olie is wel heel prettig na koliek
Dat smeert de darmen een beetje
Geef niet ineens te veel maar bouw het op

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:34

Mijn shetjes van 21 drinken niet ontzettend goed, maar we hebben hier een manier op gevonden. Ze houden namelijk er van zout en dus heb ik een keer een beetje (niet te veel!) zout op mijn hand gedaan en dit likten ze er meteen vanaf. Het help echt want ze hebben (heb het bijgehouden) echt meer gedronken. Ook kan je een zoute liksteen op hangen (die hangt er nu bij mij). Ik weet alleen niet of zout kwaad kan net na koliek. Hopelijk heb je er wat aan... Ik weet niet of ze het nu trouwens al mag, maar je kan eventueel ook dunne slobber maken.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:41

Wij geven de paarden standaard zonnebloem olie, en dan gewoon echt een flinke scheut hoor. Nooit geen koliekgevallen meer gehad (afkloppen natuurlijk)

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:50

Mijn vorige pony was onwijs gevoelig voor koliek. Die gaven we elke dag slobber met wat lijnzaadolie. Door het water in de slobber krijgt hij vanzelf meer vocht binnen. Door de olie blijven de darmen net wat "vettiger" en blijft er minder snel mest zitten. Pluspuntje, ze gaan ook onwijs glimmen van de lijnzaadolie :Y)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:00

Lijnzaadolie en een liksteen kreeg hij al en krijgt hij nu nog steeds :j hij maakt nu wel een fittere indruk. Heb alleen sterk het idee dat zijn zicht achteruit is gegaan en dat hij sowieso nachtblind is en dat hij daarom ook niet meer zo hard loopt als het avond is.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:05

Zijn ze allebei getest op ppid? Gezien hun leeftijd is dat geen overbodige luxe.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 22:14

Hij heeft zelf geen ppid. Zijn maatje wel, die krijgt al bijna 2 jaar prascend en doet het daar super op.

Het is bij hem echt gewoon puur zijn darmen.

Voor de duidelijkheid, hij is níet mager. Maar wel afgevallen van de koliek. Hij komt over het algemeen wel vrij gemakkelijk aan, dus ik maak me niet druk dat hij echt verder gaat vermageren. De koliek heeft gewoon veel energie gekost en kilo's geëist.

Hij krijgt zemelen (papperig, goed nat gemaakt) en lijnzaadolie om de mest op gang te houden.
Verder krijgt hij dus slobber (Vitalbix Nutrimash) om op die manier ook extra vocht binnen te krijgen. Daarnaast zitten er ook bepaalde kruiden in de Nutrimash die goed zijn na herstel van koliek (zoals Kamille -verzacht-). Plus nog vitaminekorrels van Vitalbix.

Dierenarts heeft hem Sandclear voorgeschreven, 1x per maand een week lang geven.

Het gaat me dus vooral om: hoe kunnen we koliekaanvallen zoveel mogelijk gaan voorkomen? Welke producten kunnen hem daarbij helpen? Of zou dit voldoende moeten zijn?

Colosan heb ik in huis gehaald, dat heb ik hem eerder nog nooit gegeven. Kreeg die tip inderdaad van een vriendin. Goed om in huis te hebben denk ik! Al denk ik dat het de laatste keren niet voldoende zou zijn geweest, aangezien de dierenarts dan nog een paar keer terug moest komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat extra geven na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 01:20

Normaal gesproken zeg ik altijd; 24/7 naar buiten en onbeperkt hooi. Bewegen is goed voor de darmwerking en hooi ook. Zacht voedsel, stilstaan, tijdje niet eten, hebben toch een aanslag op darmen, zeker als deze al gevoelig zijn.

Voor de vocht moet je het even meten met emmers hoeveel hij drinkt. Slobber geeft wel wat extra vocht, maar nog niet genoeg. Ik zou ook wat zout door het voer doen om te kijken of hij dan meer behoefte krijgt aan drinken. Hoe bied je water aan? Onze kiezen voor de bak leidingwater boven de bak met bal en vlotter met grondwater als ze die kans hebben.