Pony stijf, ontlast achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:19

Oke ja de titel is wat vaag en beschrijft niet helemaal wat er gaande is. :=

Door middel van bullit points wil ik graag mijn verhaal duidelijk maken. Ik heb al veel gebrainstormd met stalgenoten maar ben benieuwd naar meerdere visies of misschien zie ik wel dingen over het hoofd.

• Tinker merrie van 7 jaar oud, ongeveer 2 jaar onder het zadel en dressuurmatig B+1. Bijna 2 jaar in mijn bezit. Heeft CPL.

• Meen mij te herinneren dat ze vanaf het begin al kampte met een zwakke achterhand. Ze was af en toe wel eens stijf in haar lijf en met name in de achterbenen. Ze houdt haar staart altijd erg tussen d’r billen.

• Sinds eergister is ze ongelofelijk stijf in haar hele lichaam. Ze wil liever niet echt lopen maar doet het wel (loopt enorm traag mee en ook dit doet ze wel vaker) en stond tot 2 keer toe ineens in plashouding. Het leek alsof ze haar achterbenen wilde ontlasten op die manier. Versnellen in tempo wilde ze ook niet.

• We hebben niks raars gedaan de afgelopen tijd. We waren weer aan het opbouwen (rustig aan) na een periode van rustig/matig werk.

• Gister en vandaag liep ze net zo slecht/stijf als eergister. Vandaag niet meer in plashouding gestaan.

• Er zijn een aantal dingen waar ik zelf aan moest denken. Dat zijn PSSM1, hoefbevangen of spierbevangen. Ook dacht ik dat het misschien mogelijk was dat ze een schuiver had gemaakt in het land waardoor ze zo stijf was dus wilde het even aankijken. Daarom heb ik niet meteen een DA erbij gehaald.

• Vorige maand is er een volledig bloedonderzoek gedaan. Alle waardes waren in orde! :)

Waar moet ik beginnen? Ik heb haar nu van het land gehaald ivm suikers. Ze staat op onbeperkt hooi. Ze komt gewoon buiten in de paddock. Voerbeleid en buitengang is tip top in orde ivm haar CPL.

Begin ik bij het erbij halen van een DA ondanks de goede bloedwaardes? Zal ik eerst een osteopaat laten komen om te zien of ze vast zit? Meteen eerst laten testen op pssm1?

Ik wil het beste voor mijn paard maar ik ben zo enorm onkundig op het gebied van bevangenheid dat ik benieuwd ben naar jullie mening. Ze oogt verder niet ziek namelijk, ze is wel wat sloom en een beetje “meh” maar ze eet en drinkt goed. Urineert en mest voldoende etc.

Voor de liefhebbers heb ik wel een filmpje aan de longe die ik via pb kan sturen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-18 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:29

Als ze plotseling nauwelijks wil lopen zou ik er eerst maar eens een dierenarts bij halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:31

Anna79 schreef:
Als ze plotseling nauwelijks wil lopen zou ik er eerst maar eens een dierenarts bij halen!


Post een beetje aangepast!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:31

hoefbevangen, maandagziekte ?
in ieder geval niks forceren met bewegen tot je weet wat het is.
laat er een dierenarts eerst naar kijken.
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 18-08-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:32

Wat vervelend zeg. Op basis van wat je beschrijft, zou ik er wel op korte termijn een dierenarts naar laten kijken. Dat lijkt me geen kwaad kunnen. Ze uit toch flink ongemak... Van daaruit kan je altijd nog een andere deskundige erbij halen.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:39

In ieder geval de veearts laten komen om goede diagnose te stellen

En gezien leeftijd en de symptomen zou ik haar op Pssm 1 en 2 laten testen en alvast te managen als zijnde pssm patient. Het kan in ieder geval geen kwaad te stoppen ket suikers etc. Www.pssm.eu
Je kan nu pssm 2 dna laten testen door haren met haarzakjes op te sturen naar laboratoeium in duitsland.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:42

Op korte termijn zou ik een DA laten komen. Zeker bij mogelijke hoefbevangenheid is het van belang dat behandeling snel gestart wordt.Iom dierenarts kun je ook besluiten of je je paard op mogelijke andere aandoeningen laat testen.

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:46

Bedankt voor de snelle reacties! Maandag zal ik ook meteen bellen naar de DA.

@janouk, ze krijgt vrijwel geen suikers etc binnen omdat ik daar ook erg streng op moet letten vanwege CPL. :) Dus dat scheelt een hoop. Kan zijn dat ze de afgelopen periode wel ineens veel suikers binnen heeft gehad. Des te beter is het dat ik haar van het land heb gehaald nu. :)

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:54


romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:36

Onze pony deed dit ook en we hebben deze week op de kliniek ontdekt dat hij een urineweginfectie heeft en zijn blaas niet leeg plast. Maand geleden door een andere dierenarts nog ingespoten in zijn achterbenen. Blijkt dus al maanden met blaasontsteking te lopen helaas.

Zou niet te lang afwachten voor het geval hij wel spier of hoefbevangen mocht zijn.

Succes & sterkte met je pony!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:36

Ik zou er echt snel een dierenarts naar laten kijken, mocht ze hoefbevangen zijn is het belangrijk om snel te handelen. Sterkte ermee in ieder geval en hopelijk is het niets ernstigs.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:44

Spierbevangen of hoefbevangen lijkt het meest voor de hand liggend op basis van je verhaal. Ik zou er een DA bij halen als ik jou was.

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:01

Morgen bel ik de DA (Raaphorst) meteen. Zijn volgens mij 2 artsen binnen hun kliniek die ook osteopaat zijn en ik denk dat dat een goede stap is.

Daarnaast contact met het stamboek om te laten testen op pssm. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. :)

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:56

Ik snap niet helemaal dat je hebt gewacht tot maandag als een paard zo kreupel staat. Zeker met de mogelijkheid tot bevangenheid. Maar goed, ik ben benieuwd wat er uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:26

Bedankt voor je enorm relevante reactie Jolien.

Mijn paard loopt niet kreupel. Dat heb je helemaal zelf bedacht. Ze is ongelofelijk stijf in haar lichaam, zoals ik dat al benoemd heb in de OP. Als je die had gelezen had je nu niet een onnodige reactie geplaatst. Maar ik zal het nogmaals voor je uitleggen: een paard kan stijf in zijn lijf zijn door een schuiver of een klap in het land bijvoorbeeld. Ik heb aangekeken of dat beter werd en nee dat werd het niet.

Behalve dat ze wel wat meer wilde lopen wat positief is. Imo is er niks mis met het aankijken of het beter wordt ipv bij het minste geringste te bellen naar de DA. Maar dat zal mijn visie dan wel zijn.

De dierenarts is gebeld, filmpjes zijn doorgestuurd en nu afwachten tot ze contact met mij opnemen.

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:32

Geen idee wie jij bent, blijkbaar voel je je direct aangevallen door mij...
Stijf/kreupel, vind ik geen verschil maken. Omdat nu de fructaanwaarden in het gras torenhoog zijn, is bevangenheid nogal voor de hand liggend. Vandaar dat het me wijs lijkt om dat zsm uit te zoeken, voordat er schade is die niet te herstellen is.

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:35

Inderdaad, je reageert wel vaker wat apart in mijn topics. Of je reageert op iedereen zo, kan ook.

Stijf of kreupel is voor mij een erg duidelijk verschil. Volgens mij ken ik mijn paard het beste. Het lijkt je wijs om het zsm uit te zoeken. Wat ben ik nu aan het doen dan? Ik zit te wachten op een telefoontje van de DA.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:38

Stijf en kreupel zijn naar mijn idee ook wel anders hoor. Als je zelf van de trap valt en je voelt je de dag erna stijf, ga je ook niet als een gek naar de huisarts, maar kijk je het ook even aan.

Ik ben benieuwd wat de DA gaat zeggen TS. Maar klinkt wel een beetje als spierbevangen.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:59

Nou heel eerlijk, ik dacht wat Joolien zegt. Persoonlijk had ik ik bij verdenken op HB/SB ook niet nog 2 dgn afgewacht met de da bellen.

Kreupel, niet rad, stijf heeft allemaal gradatie's maar is geen van alle goed ;-)

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:02

Ja maar daar is nu niks meer aan te doen. Ik ben af gegaan op mijn gevoel.

En wacht nog steeds op een belletje van de DA. Dus we kunnen beter stoppen met praten over wat ik had moeten doen en nu focussen op wat de DA gaat zeggen als ze hopelijk vandaag nog komen. Toch? :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:21

Joolien schreef:
Geen idee wie jij bent, blijkbaar voel je je direct aangevallen door mij...
Stijf/kreupel, vind ik geen verschil maken. Omdat nu de fructaanwaarden in het gras torenhoog zijn, is bevangenheid nogal voor de hand liggend. Vandaar dat het me wijs lijkt om dat zsm uit te zoeken, voordat er schade is die niet te herstellen is.

Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar fructaangehaltes in gras zijn in deze regio erg laag ivm de aanhoudende droogte. Er groeit ook gewoon niks en even snel, de weides waarop Do haar pony staan zijn zo goed als kaal op dit moment. Beetje kort door de bocht om maar snel te stellen dat het aan het gras ligt.
ook als je de fructaan-index erbij pakt, zie je dat op dit moment de fructaangehaltes laag zijn. Is afhankelijk van meerdere factoren en slechts een richtlijn, maar goed.

Zoals Rena100 zegt: Als je stijf bent hoef je toch niet meteen een DA erbij te halen? dan kijk je het even aan. Er is nu wel een DA ingeschakeld omdat TS niet gericht is.
Beter om te kijken naar de toekomst dan wat in het verleden beter was geweest, want daar kan je toch niks aan veranderen.

Do: DA komt als t goed is vandaag, anders morgen. Laat haar eerst testen op eventuele hoef danwel spierbevangenheid. Als het even kan zou ik inderdaad PSSM1 meetesten, het is toch een tinker en je weet maar nooit. Dan kan je het in iedergeval uitsluiten.

Kan het een gevolg zijn van haar CPL? Zo goed ken ik CPL niet, maar wellicht is dat het. Is er verder nog iets veranderd in haar voerbeleid? Want ook daar kan ze op reageren uiteraard.

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:08

Ze heeft nog nooit zo gelopen vanwege haar CPL eigenlijk. :) Toen was ze wel echt duidelijk kreupelig maar dit was met 2 dagen stappen meteen weer over.

Dierenarts heeft me net gebeld. Naar aanleiding van de filmpjes denkt ze niet dat ze HB is. Daar loopt ze “te goed” voor. Dat er iets mis is, is wel duidelijk. Ze kon vandaag niet meer langskomen dus ze komt morgenochtend.

Vandaag staat ze gewoon lekker de hele dag in de zandpaddock.

Verder weet ik zelf niet het fijne van fructaangehaltes dus dat laat ik even in het midden.

Anoniem

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:11

PSSM test zou ik zéker doen. Als PSSM1 negatief terugkomt (dus geen PSSM1) dan zou ik ook zeker de test voor PSSM2 willen aanraden. Je kunt voor de PSSM1 test zelf haren trekken in insturen naar Animal Genetics. :)

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:15

Naast het al genoemde misschien ook eens kijken naar blaas, urinewegen en eierstokken. Merrie's kunnen enorm veel last hebben van cystes.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:52

Celiien schreef:
Joolien schreef:
Geen idee wie jij bent, blijkbaar voel je je direct aangevallen door mij...
Stijf/kreupel, vind ik geen verschil maken. Omdat nu de fructaanwaarden in het gras torenhoog zijn, is bevangenheid nogal voor de hand liggend. Vandaar dat het me wijs lijkt om dat zsm uit te zoeken, voordat er schade is die niet te herstellen is.

Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar fructaangehaltes in gras zijn in deze regio erg laag ivm de aanhoudende droogte. Er groeit ook gewoon niks en even snel, de weides waarop Do haar pony staan zijn zo goed als kaal op dit moment. Beetje kort door de bocht om maar snel te stellen dat het aan het gras ligt.
ook als je de fructaan-index erbij pakt, zie je dat op dit moment de fructaangehaltes laag zijn. Is afhankelijk van meerdere factoren en slechts een richtlijn, maar goed.


Onjuist. De fructaangehaltes zijn in deze tijd van droogte juist erg hoog. Veearts en chiropractor Morgan Lashley (overigens ook van de Raaphorst) noemde het stressgras. Doordat het slecht groeit gaat al het suiker zich concentreren in het korte gras. Paarden eten er meer van om hun buik te vullen en krijgen zo dus meer suiker binnen. Mijn paard werd er rap dikker van, terwijl hij maar 1,5 uur per dag op het land komt.