Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:52

Mijn kieskeurige eter is ook zo lastig. Proefzakje van het een en ander krijg ik nog wel naar binnen, maar na verloop van tijd stopt hij er gewoon mee. Dan kan ik mengen met van alles, maar weet hij feilloos de vieze brokjes te laten liggen. Ik heb besloten mij minder te richten op wat ik het allerbeste voor hem vind maar gewoon te geven wat hij wel eet.
Deze zomer heb ik vitalbix gegeven, maar net als mijn voorgangers vind ik dat een beetje prijzig. Nu ben ik over gegaan op pavo vital, maar pas sinds 2 dagen dus kan er nog niks van zeggen behalve dat hij het nu nog wel eet.

Nadia je schrijft dat je de pavo niet wil voeren vanwege de Luzerne, maar vitalbix is toch ook op basis van Luzerne. En daar zou je meer van moeten voeren dus voer je dan ook meer Luzerne.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:28

KellyR schreef:
Ik kom hier even binnen vallen.
Mijn paard eet zo goed als geen brok.

Hij is vorig jaar februari uit Spanje gekomen en was niet gewend aan brok.
Ik wilde laag in suikers en onnodige toevoegingen blijven dus toen voor Metazoa gekozen.
Duurde altijd een minuut of 20 voor dat het op was, maar hij at het wel.
Einde zomer werd dat minder.
Toen ben ik het gaan mengen met een handje goedkope brok en een wortel.
Dit at hij ook in het beginsel.
Vervolgens kwamen er steeds meer dagen dat ik voer terug vond in zijn bak. Hij vrat al het lekkers er uit en liet de Metazoa staan.

Ah fijn, nieuwe brok: Dengie!
Hij was er gek op, vlag ging uit.
Paarden gingen het land op en het eten werd weer minder.
In het begin kreeg ik nog wel 2x per week een halve schep er door.
Inmiddels probeer ik nu al een maand wat er in te krijgen maar met geen mogelijkheid.

Lijnzaadolie wilde in het begin nog wel helpen omdat hij het lekker vind. Ook dat helpt niet meer.
Appel of wortel er in, pulkt hij eruit, ook al geprobeerd om super kleine stukjes te maken. Maar dat lukt hem allemaal zonder brok binnen te krijgen.

Omdat het gras zo kort is en naar mijn idee niet genoeg meer bevat zou ik hem wel bij willen voeren met vitamines. Hooi geef ik hem al extra op stal.
Hij eet wel goedkope brok waar super veel suiker in zit, maar dat wil ik niet. Heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde en is alleen lekker.

Inmiddels wel vitamine snoepjes om toch minimaal wat binnen te krijgen.

Ik ben bang weer te blijven zitten met een halve/3 kwart zak omdat meneer besluit het niet meer lekker vind.

Hebben jullie nog ideeën om het voer er in te krijgen?
Of zal hij het weigeren omdat hij het niet nodig heeft?


Ik geef mijn paard multivitaminepoeder van phytonics. Je kan dan bijv een broodje een beetje vochtig maken en de poeder er tussen doen. Eventueel met wat appelmoes. Of gewoon rechtstreeks in de mond spuiten.

NaatenTaat
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-08-17
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:04

Slmt,

Mag ik vragen welke Dengie je voert en waarvoor? Je geeft aan een brok. Is dit dan de balancer, de alfalfa pellets of de grass pellets?

Wij zijn distributeur van Dengie en denken graag met je mee.

Mvg Nathalie van Voergoed

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:59

NaatenTaat schreef:
Slmt,

Mag ik vragen welke Dengie je voert en waarvoor? Je geeft aan een brok. Is dit dan de balancer, de alfalfa pellets of de grass pellets?

Wij zijn distributeur van Dengie en denken graag met je mee.

Mvg Nathalie van Voergoed


Hi Nathalie

Ik voer de performance + balancer.
Dit als veelzijdige vitamine en mineralen aanvullen op het ruwvoer.
Tevens laag in suikers.

@slmt thanks voor de tip, ik ga door ook eens even naar kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:24

KellyR schreef:
Ik voer hem alleen, maar hij staat in een kudde.
Hij knabbelt dan wel lekker rustig op zijn hooi hoor, dus ik heb niet het idee dat hij terug naar de kudde wil en daarom bijvoorbeeld niet eet.

Pavo wil ik hem eerlijk gezegd niet op hebben, te kunstmatig. Laatst ook zo een koel gratis van ze kregen, hij kreeg het geen eens weg.

Aan wat voor ruwvoer mixen moet ik dan denken? Hij krijgt voldoende ruwvoer dus daar eigenlijk nooit naar gekeken.

Als ik hem alle tijd geef om te eten, gooit hij express de emmer en leeg, gooit hem weg etc en gaat dan weer verder met zijn hooi. :+


Oke, lastig. Lichamelijk alles ook al eens bekeken? Tanden bijv?

Die van ons staan op onbeperkt hooi, maar hooi is niet voldoende en als je wil bijvoeren, is een mooie ruwvoer mix een mooie manier om hem nog wat extra;s te laten binnenkrijgen. Stel je kiest voor een vitaminekorrel/brok voer je maar weinig. Door de ruwvoermix hebben ze langer wat te eten en misschien net die betere smaak.
Waar kun je goed aan komen? Ik vind de producten van Agrobs nog altijd de mooiste en dan hangt het er vanaf wat je wil geven, wat armer, wat eiwit erbij, fijn, grof...
Maar het is lastig te koop, dus wij voeren bijv wiesencobs van Marstall of Wiesen fasern of Mijten optiform.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 07:29

@KellyR: zo te lezen heb je nog maar 2 soorten brok geprobeerd?
Denk toch even verder zoeken. Ik heb ook een moeilijke eter. Wilde alleen maar krachtbrok eten. Dus ook geprobeerd te mengen met van alles.
Meerdere soorten brok geprobeerd.

Vitalbix at ze redelijk goed. Met lange tanden, maar het ging erin. Dit lang gevoerd. Want ik was blij dat ik iets heb gevonden wat erin ging.

Inmiddels ben ik over op Je paard gezond en fit. Dit vind ze zo lekker! Ze likt bijna de bak uit.

Maar dit is dus een langdurige zoektocht geweest.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:41

Door het berichtje van Nathalie een reminder gehad dat Voergoed bij mij om de hoek zit :)

Hij eet goedkope suikerrijke brok wel dus lichamelijk is daar niks mis.

Je paard fit zal ik later eens naar kijken.

Ik kom net terug van Voergoed en daar wat proef zakjes gehad. Die gaan we even proberen icm met de performer balancer. Ik sta zelf namelijk wel heel erg achter Dengie dus als dit lukt zou het heel fijn zijn! (En ook een proefzakje vitalbix erbij gekregen)

Afbeelding

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:50

Net de alfa-beet er in gegooid.
Dat is een brok die geweekt moet worden.
En daarbij een heeel klein beetje vitamine brok om te kijken wat hij er van ging vinden.

Meneer stond te smullen:D
Afbeelding


Vervolgens weer terug in de wei gezet. Andere paarden vonden het erg lekker ruiken, begonnen helemaal te flemen.

Voor het gemak hoop ik dat hij het gaat eten met de pellets of ruwvoer mix. Maar dat zal wel niet...

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:49

Hier inmiddels over op agrobs. JPGEF is ook behoorlijk prijzig geworden, en was toch nog niet helemaal tevreden. Toen even pavo vital maar daar werd paardlief drukkig van.
At het ook niet heel graag. Even kijken hoe agrobs op langere termijn bevalt. Voer dat hier overigens wel ook met handje muesli en hand luzerne (beiden inmiddels ook van agrobs).

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:08

JPGEF is toch niet duurder geworden?
Ik bestel altijd 25 kg. Doe ik even mee, dus heb geen idee.
Het kost mij ruim 19 euro per maand aan vitaminebrok

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:51

Jpgef lijkt altijd duur maar je doet enorm lang met de 25 kilo zak. En dan kom je op 0,60 per dag uit.
Dus vind ik meevallen.

Gebruik dit met aspero van agrobs. Agrobs voer vind ik duurder in verhouding maar wel erg mooi dus af en toe krijgt ie de meusli er doorheen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:45


xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:56

Oeh dat van Hartog ziet er interessant uit. Voor mijn pony op graanvrij dieet ideaal. Ga het zeker eens kopen als het verkrijgbaar is om te testen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:34

Mijn ruin heeft ineens weer besloten dat de marstall force niet nodig is :+
Eet er om heen en laat de korrels liggen.
Maar ik denk dan altijd dat hij zijn reden er wel voor zal hebben en dan eet hij het maar niet.
Mijn merrie eet het maar wat graag op voor hem :j

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:03

xLiez schreef:
Oeh dat van Hartog ziet er interessant uit. Voor mijn pony op graanvrij dieet ideaal. Ga het zeker eens kopen als het verkrijgbaar is om te testen.


Ik denk dat ik het ook wel ga testen. Het lijkt me een mooie aanvulling/afwisseling erbij...

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:44

ellepel schreef:
Mijn ruin heeft ineens weer besloten dat de marstall force niet nodig is :+
Eet er om heen en laat de korrels liggen.
Maar ik denk dan altijd dat hij zijn reden er wel voor zal hebben en dan eet hij het maar niet.
Mijn merrie eet het maar wat graag op voor hem :j


Bij Marstall Force is het van bekend dat sommige paarden het na maanden niet meer eten

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:44

meiske1577 schreef:
xLiez schreef:
Oeh dat van Hartog ziet er interessant uit. Voor mijn pony op graanvrij dieet ideaal. Ga het zeker eens kopen als het verkrijgbaar is om te testen.


Ik denk dat ik het ook wel ga testen. Het lijkt me een mooie aanvulling/afwisseling erbij...


Dat ga ik ook doen! Ook mooie aanvulling voor in de winter.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:03

Die van mij ging na een tijdje de force ook met lange tanden eten.
Staat inmiddels weer een half jaar op gastro met multivit poeder van phytonics en dat bevalt fantastisch. Meng ik met een kopje lijnzaad(olie) en paard gaat er geweldig op.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:35

Drico schreef:
ellepel schreef:
Mijn ruin heeft ineens weer besloten dat de marstall force niet nodig is :+
Eet er om heen en laat de korrels liggen.
Maar ik denk dan altijd dat hij zijn reden er wel voor zal hebben en dan eet hij het maar niet.
Mijn merrie eet het maar wat graag op voor hem :j


Bij Marstall Force is het van bekend dat sommige paarden het na maanden niet meer eten


Zal daar een rede voor zijn? Of is dat gewoon verveling?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:46

Bij mijn ruin is het de geur van de korrel, het ruikt vrij zoet en daar houdt hij niet van.
Zou ik er wat lijnzaadolie bij doen dan eet hij het wel omdat dat de geur wat weg neemt.
Winters krijgen ze wat geweekte grasbrok bijldan eet hij het ook prima
Maar ik maak me er niet zo zorgen om,hij is 26,zit super in zijn vel.
dus ga er vanuit dat hij nu wel alles binnen krijgt wat nodig is :j

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:49

Oké, wat apart! De meeste zijn juist gek op zoet :D Geukkig weet je wel waar het aan ligt dan, dat scheelt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:58


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:06

Die miste ik ook inderdaad! Misschien komt die als het op de markt is!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:39

SBravour schreef:
Die miste ik ook inderdaad! Misschien komt die als het op de markt is!


Dit antwoord kreeg ik op Facebook:

De samenstelling is als volgt: lucerne, gerstestro, hooi, glyverine, wortelvlokken, appelblokjes, rodebietenvlokken, cichoreikrullen, zonnebloempitten, lijnzaadolie, gistproducten, calciumbutyraat en magnesiumoxide. En verder nog de toevoegingsmiddelen aromatische stoffen (tanninen, flavours). Het zorgt ervoor dat ingrediënten uit andere voedselbronnen beter worden opgenomen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:01

Klinkt interessant, net iets meer dan de gewone Luzerne of gras mix waar ik nu mijn vitaminebrok mee meng. Ik gooi er nu vaak een paar korrels meusli van het paard van mijn vriend door heen voor het "lekker".