Hoeveel moet ik mijn a pony voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Hoeveel moet ik mijn a pony voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 08:44

Ik heb een vraag ik heb een a pony van 1.10,hoeveel voer moet ik haar geven?
Mijn pony is 11 jaar en rijd af
entoe nog wel eens.

Weet iemand hoeveel?


Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 08:51

Hilary schreef:
- onbeperkt hooi (dat zal zo'n 8 kg per dag zijn, maar zul je even uit moeten proberen)
- een vitaminebrok, zoals Marstall Force

Meer heeft je pony eigenlijk niet nodig. Daarbij ga ik er vanuit dat je pony niet te dik of te dun is en dat je geen ritten van 6 uur per dag maakt 7 dagen per week.


Bedankt!

Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 09:46

Mizora schreef:
Een pony van 1.10 zal, als hij niet een tank op pootjes is, vaak moddervet worden van 8kg hooi per dag. Een pony van 300kg heeft 5 tot 6kg hooi nodig. En dat is al een behoorlijk zwaar gebouwde pony. Weegt het dier maar 250kg, dan heeft hij 4-5kg hooi nodig.

Het is alsnog wel belang dat ze niet langer dan 3 uur achter elkaar zonder ruwvoer staan. Dus ik kies, als de pony niet zelf maat kan houden (want sommige dieren kunnen dat wel), voor een slowfeeder. Met mazen van 3.5x3.5cm is het mooi beginnen. En dan is het even kijken, want de meeste paarden vertragen dan genoeg dat ze met 2x een halve dagportie niet langer dan 3 uur zonder staan. Maar onze shetten moeten 5x per dag gevoerd worden (met 's nachts een dubbel net) om de tijd dat ze zonder staan niet te lang te laten oplopen. Dan staan ze 's nachts nog wel eens iets langer dan 3 uur zonder (laatste net om 23 uur, eerste net om 7 uur), maar blijft het toch beperkt. Maar anders worden ze moddervet, nu zijn ze nog wel iets te dik.

Ze krijgen overigens uit netten met een 2x2cm maas en dan ook nog eens schraal hooi. En krijgen er 40g/pony aan Pavo Vital bij. Dit is 30g/100kg lichaamsgewicht. Ook van de Marstall Force is 30g/100kg lichaamsgewicht in mijn ogen de beste dosering. Dan hoeft er geen krachtvoer naast gegeven te worden (bij een halve schep krachtvoer moet er 30g mineralenbrok af).


Bedankt,
Mijn pony kan geen 8 kg per dag op nee.maar ze eet helemmaal niet zoveel in de ochtend 1 kg hooi smiddags op de wei voor 5 uur en dan s avond 1 kg hooi.(die ze niet op krijgt).ze krijgt ook nog 1x pw slober.ze stopt vanzelf als ze vol is.Verder is alles goed met haar gezondheid en conditie.Maar ik vroeg me af of dat niet veel te weinig is
...

Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 09:51

:)
Afbeelding

Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 09:58

Hilary schreef:
Mijn Welsh van 280 kg eet rustig 8 kg hooi per dag weg, en is nog steeds niet moddervet (ze mag best wat dikker, daar krijgt ze aanvullend voer voor, maar ik zie haar liever genoeg hebben aan alleen hooi). Maar ik bedoelde meer: ga 8 kg per dag voeren en kijk wat daarvan op gaat. In een slowfeeder voeren is daarbij het handigst; het hooi wordt niet vies en is makkelijk te wegen (vooraf én achteraf).

Edit: als ze zelf niet meer eet dan dat je haar nu voert en er blijft echt over, zal ze er genoeg aan hebben. Je kunt nog kijken of ze ander hooi lekkerder vindt. Misschien vindt ze het maar matigjes te eten en eet ze daarom zo weinig.


Het hooi is geen probleem ze eet het gelijk.maar zou het mischien ool van stress kunnen zijn van het rijzen want ik heb haar pas een week.Het is een nieuwe omgeving voor haar.

Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 10:00

Duhelo schreef:
als ze het niet op krijgt én ze staat netjes kwa gewicht en energie dan is dat voldoende. als ze echter netjes stopt als ze genoeg heeft zou ik opteren voor slowfeedernetten.
Wij hebben netten van 1.20 hoog en 2 m breed, hierin passen 2-3 kleine baaltjes of 3 dikke plakken hooi van een grote baal (niet losgeschud).
Als je een dergelijke net kan vullen dan zal 1 net voldoende zijn schat ik voor 3-5 dagen (en dat scheelt je een heleboel werk).
Kan je gewoon ophangen tegen een stalwand of tussen twee paaltjes.
zoiets:
https://equiculinair.nl/hoogr3x1-5.html

Bij de trekpaarden heb ik een slowfeeder bak met een net erin. Er past ongeveer een halve grote baal totaal in. (net moet wel nog rondom aangepast worden, maargoed, je kan ook de zijkanten dicht maken zodat ze enkel aan de net kunnen eten)
[ [url=m/ndTiAH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets geeft je eens per week iets meer werk, maar de rest van de tijd meer vrijheid omdat je niet vasthangt aan voerbeurten en pony constant toegang heeft tot geslowed ruwvoer.


Bedankt! Ga ik zeker proberen!

Paardenjulia
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 18:09

Hilary schreef:
Ooh je hebt haar pas net. Ja, dan kan stress een flinke invloed hebben :j
Ik neem aan dat je pony met andere pony's staat? Wennen aan een nieuwe situatie kan best een tijdje duren. Als je wil, kun je haar Strezz druppels (van Phytonics) geven, dat heeft bij mijn pony al vaak geholpen.


Nee ze staat alleen.Ze zou bij haar oude eigenaar ook alleengestaan hebben en doet dominant tegen ander ponys.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hjartje, Laura_, Perros en 46 bezoekers