[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:17

Ik meld me ook in dit topic omdat ik op zoek ben naar het juiste voer om die bovenlijn weer wat bij te krijgen.

Mijn merrie (23jaar, draver) is de laatste maanden wat aan het schommelen in haar gewicht. Op zich ziet ze er redelijk uit, maar de bovenlijn, en dan voornamelijk haar rug(spieren) komen maar lastig bij. Ze doet op het moment eigenlijk geen werk, staat 24/7 buiten in een PP waar ze sinds kort weer op onbeperkt hooi staan (lastig want een deel is te zwaar vs deel dat wel onbeperkt kan). Ze staan daarnaast in de ochtend op de weide, met lang uitgeschoten gras, maar behoorlijk dor. Daarnaast ook nog ongeveer een uur per dag op een kleinere weide met groen gras wat een stukje korter is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat iets meer vet op haar rug en ribben zet met de winter in het vooruitzicht. Ik meet morgen de exacte gewichten, maar naast hooi krijgt ze 1x per dag:
- emmer grasmix
- voerschep Hartog Balance muesli (500-700gram gok ik)
- 100 gram Marstall Force
- 1/3 voerschep Hartog grasbrok (sinds een week) droog
- 1/3 voerschep grasbrok geweekt met
- 1/2-3/4 voerschep SP (winters bietenpulp maar weken duurt nu te lang en vooruit zetten wordt zuur)

Lastige is dat ze niet op stal komen en het voeren dus gebeurd 's avonds door mij. Ik merkte deze winter (toen kreeg ze een flinke emmer bietenpulp) dat ze soms gewoon vol was en er niet meer bij kon qua bijvoer. Dit oplossen is lastig, niet onmogelijk, maar ik hoor graag opties die iets praktischer zijn.
Ik denk dat ik moet gaan denken aan meer vetten, want ze bleef wel iets meer op gewicht toen we voordroog voerden)
Afspraak voor de tandarts is gemaakt, PPID wil ik dan ook laten prikken en afspraak met osteopaat is ook gemaakt. Als ik er 's avonds ben kan ze minimaal een uur, anderhalf uur los hooi eten, rest van de dag eten ze uit netten.

"Een draver, is gaver" :D



RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:28

Olie begrijp ik, maar welke olie zet nu echt aan? Doet zonnebloemolie evenveel als andere olie? Pak je met een omega olie dezelfde voordelen als een losse olie en een omega mix? Wat doet de omega mix (dat kan ik ook googlen hoor ;) )
Wat is het grote voordeel van hier nog merriebrok bijvoeren? Ik wil ook niet haar volpompen met eiwit, ze mag het wel hebben en gekeken naar het ruwvoer zitten we vermoedelijk laag in eiwit, vandaar ook de grasbrok.

Belangrijk om te weten is dat ze luzerne niet lekker vindt (te scherp) en qua energie goed zit, ze is helder en blij en eet ook goed overigens.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:17

Ik lees aandachtig mee over soja maar ik heb ook een vraag.

Ik zoek een senioren slobber (of nat te voeren brok/muesli) die aanvullend is aan zo’n 800 gram Pavo InShape (volle overschep) en 200ml lijnzaadolie. Nat voeren is belangrijk omdat paard nogal snel droge mest heeft en dan koliek krijgt.
In heb wel SP gevoerd of bietenpulp en nu voer ik Pavo slobber (ivm gemak doordat ikzelf een periode niet kon voeren). Dat raakt op en wil toch weer investeren in iets dat nog meer bijzet. Over SP ben ik niet heel tevreden.

Paard is 26 en staat in een groep met dikkere paarden, hooi is dus arm en wordt uit netten gegeven. Gebit is erg goed. Ze staat iedere dag minimaal 1x volledig apart voor 1,5 - 2 uur met haar bakje en onbeperkt hooi en dan nog 4 uren met één ander paard en flinke hooinetten.

Nu wordt er tegenwoordig zo veel seniorverpleegkundige aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En hoewel ik met liefde veel geld aan haar voer uit geef wil ik dan wel graag echt verschil merken, anders houd ik het bij pulp voor de vocht en zoek ik de eiwitten en vetten ergens anders. Wat zijn jullie ervaringen met seniorslobbers vergeleken met SP? Welke is de moeite waard?

"Een draver, is gaver" :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers