[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pantykous

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:23

Ik wil even melden dat ik goede ervaringen heb met het supplement weight builder. Een hele pot van gevoerd aan mijn merrie. Ze glimt als een spiegel, is op gewicht en blijft dat ook.

Verder krijgt ze bietenpulp, onbeperkt hooi en 3 scheppen muesli dagelijks. Momenteel ook merriebrok omdat ze drachtig is.

Maar goed, goede ervaringen met weightbuilder dus. Haha!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:39

Zonder het hele topic door te spitten: mijn zogende merrie is te dun. Zodanig dat ze al aardig op haar bespiering heeft ingeteerd.

Dat komt deels door haar veulen wat veel van haar vraagt, maar ze hebben ook net 5 weken op de kliniek in Utrecht doorgebracht. Stress heeft ook zeker meegespeeld.

Ik heb haar nu een week thuis, en ben even benieuwd wat ik nog kan doen om haar te helpen.

Ze krijgt onbeperkt goede kwaliteit voordroog, daarnaast:

4 scheppen (die plastic versie) merriebrok van Cavalor, met daarbij 200ml olie.
2 scheppen structuurbrok. Merk weet ik niet, volgens mij Havens.
3 scheppen Speedibeet + 2,5 schep slobber van Pavo + 2 schepjes Opkikker van Naf.

Wat kan er anders/meer/minder/beter? Ik ben een beeje huiverig voor nog meer brok, ik vind dat ze al best krijgt. Misschien zie ik dat verkeerd. Olie kan nog verder omhoog, dan moet er volgens mij vitamine E bij?

Hoor het graag.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:58

Mizora schreef:
Is de voordroog door middel van een quickscan getest? (en zo ja, wat was de uitslag)
Over hoeveel voerbeurten is dit hele rantsoen verdeeld?
Welke brok van Cavalor voer je exact? De Probreed is namelijk een muesli.
Hoeveel hoort je merrie ongeveer te wegen?
Hoe oud is het veulen?
Moet er met haar rantsoen nog rekening gehouden worden met waarom ze op Utrecht stond?

Ook de term structuurbrok ken ik niet van Havens. Dit is de folder, herken je toevallig de zak?
https://www.paardenvoeders.nl/files/med ... der-nl.pdf

IK denk eigenlijk dat je al te veel zetmeel voert. Het handigste is om van zowel de merriebrok, als de structuurbrok, als de slobbermash 4 voerscheppen voer af te wegen, dan zijn in ieder geval de kilo's voer al bekend. Er kan in ieder geval nog wel wat aangepast worden waarmee ik denk dat je beter uit komt.

De structuurbrok is de basis sportbrok van Havens

De voordroog wordt getest en samen met de dierenarts beoordeeld, omdat hier ook veel sportparken staan. Wat de uitslag is weet ik niet, alleen dat het spul van goede kwaliteit is.

Voerbeurten
De voordroog heeft ze de hele dag.
08.00 cavalor pro breed 4 scheppen + 200ml olie (veulen eet ook mee)
12.00 1 schep brok
18.00 1 schep brok
20.00-22.00 3 schep speedibeet + 2,5 schep slobber + opkikker

Merrie mag zeker 75 kilo aankomen

Veulen is 4,5 maand

Ze stonden voor het veulen in Utrecht dus voor de merrie maakt het niks uit.

Bedankt voor het meedenken!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:03

Even voor het beeld:

Afbeelding

Pantykous

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:09

Ja dat was ook de bedoeling hier. Ik durf het nu nog niet zo goed aan omdat het veulen 5 weken antibiotica heeft gehad dus haar afweer is niet zo best. Denk dat ze nog wel baat heeft bij de melk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:20

Het veulen had een nageltred waarvoor ze geopereerd is. Daarna is het bloedvat van de katheter gaan ontsteken en die ontsteking is vervolgens door het lichaam gaan zwerven en er bij de linkerknie uit gekomen. Je zou dus zeggen dat het veulen flink te lijden heeft gehad maar dat zie je niet zo.

De merrie heeft in Utrecht gewoon te weinig te eten gehad en dan met name te weinig ruwvoer.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:30

Ik heb hier gewogen, we zitten op 3 kilo merriebrok, 1,5 kilo basisbrok, 1,5 kilo pulp (droog) 2 kilo havens slobber (droog).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie