Hooistomer gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 21:28

Ik hoop dat het hier goed staat?
Maar ben opzoek naar een “betaalbare” hooistomer.
Momenteel maak ik het hooi nat, maar de paarden eten dat heel slecht en het merendeel vind ik s morgens vertrapt terug tussen het stro.
Wie weet waar ik er een kan kopen?
Mijn dank is groot _/-\o_
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-08-18 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast naar de regels

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:33

Een behangstomer met een kliko +:)+
Ik was voor 65 euro klaar :D

Ik heb een gaatje onder in de kliko gemaakt waar de slang van de behangstomer door past. Op deze manier gaat alle stoom in de kliko. Uurtje aan laten staan en ik heb heerlijk gestoomd hooi :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:34

Dropneus95 schreef:
Een behangstomer met een kliko +:)+
Ik was voor 65 euro klaar :D

Ik heb een gaatje onder in de kliko gemaakt waar de slang van de behangstomer door past. Op deze manier gaat alle stoom in de kliko. Uurtje aan laten staan en ik heb heerlijk gestoomd hooi :)

Ergens hier op bokt is een topic met meer zelfbouw-stomers, even zoeken :)

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 22:39

Bedankt voor de reacties!
Komt het stoom wel ook goed tussen het hooi met zo’n zelfbouw stomer?
Het mooiste lijkt mij namelijk als de stoom er verdeelt / op verschillende plekken uit komt?
En hoeveel bar of druk moet zo’n stomer hebben?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:49


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:43


sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:47

Let op dat het hooi in de stomer op de goede temperatuur komt. Een aantal behangstomer-constructies hebben niet genoeg capaciteit om warm genoeg te worden. Hierdoor creëer je dan een milieu/omgeving waar schimmels en bacteriën van houden en sneller door groeien.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:54

Ik kan me niet voorstellen dat er behangstomers zijn die de 100 graden niet halen. Dan krijg je helemaal geen druk en werkt het apparaat niet.
Ik heb de goedkoopste die ik kon vinden en die werkt prima.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:57

Ik denk dat de behaalde temperatuur vooral ook te maken heeft met isolatie van de bak. Geloof dat mensen in dat andere topic ook wel testen hadden gedaan de temperatuur te meten en op basis daarvan de constructie aan te passen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:59

Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven. De behangstomers kunnen die temperatuur inderdaad wel halen. Maar de warmte moet wel in de constructie (de bak waar het hooi in zit) blijven. En de stomer moet krachtig genoeg zijn om de gehele ruimte te verwarmen en de warmte moet niet enkel blijven 'hangen' rondom het stoomapparaat of de ijzeren pinnen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:03

Dat is waar inderdaad.
Daarom is het t beste om een hoge smalle bak te gebruiken en de stoom aan de onderkant in de ton te laten gaan, dan kruipt de stoom door de warmte omhoog.
Isolatie is dan niet nodig.

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 16:49

Dat is indd iets wat ik ook meerdere malen heb gelezen, dat de kliko bakken of regentonnen, niet voldoende geïsoleerd zijn.
Waardoor de temperatuur te snel afneemt en niet een langere tijd boven de 90 Gr blijft in de ton.

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 21:42

Iemand ervaring met een vrieskist?
Goed geïsoleerd en sluit super af!

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 21:43

En hoeveel watt heb je nodig en moet je ook nog naar de druk kijken, hoeveel barr?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:59

Een vrieskist is niet heel hoog maar wel breed, waardoor de stoom snel aan een kant van de kist blijft hangen. Ik heb slechte ervaringen met liggende kisten/bakken.
Voor het beste resultaat heb je echt een smalle, hoge ton/kist nodig, simpelweg omdat stoom opstijgt.
Isolatie maakt dan echt geen verschil. Ik brand echt mijn handen aan de stoom die boven uit mijn regenton komt.
Als je beneden maar ruimte hebt waarin de stoom zich kan verspreiden dan wordt het hooi perfect gelijkmatig gestoomd.
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:12

8nnemiek, hoeveel hooi stoom jij per keer en per dag? Hoe lang duurt het voordat een portie klaar is?
Wellicht wil ik in de toekomst ook naar stomen (momenteel maken we nat in een IBC vat), maar ik zoek nog naar een ideale (maar niet duizenden euro's kostende) oplossing.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:49

Ik stoom per keer een kilo of 8, en de stomer staat dan 30 min aan. Als je het hooi een beetje los schudt en lichtjes aanduwt dan wordt het t meest gelijkmatig gestoomd.
Ik werk meestal met een timer. Het hooi doe ik er ‘s avonds in, ‘s morgens van 7 tot half 8 springt ie aan, en rond 8 uur haal ik het eruit. Dan is het hooi echt mooi zacht en niet meer te heet om vast te pakken.

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 09:11

8nnemiek schreef:
Een vrieskist is niet heel hoog maar wel breed, waardoor de stoom snel aan een kant van de kist blijft hangen. Ik heb slechte ervaringen met liggende kisten/bakken.
Voor het beste resultaat heb je echt een smalle, hoge ton/kist nodig, simpelweg omdat stoom opstijgt.
Isolatie maakt dan echt geen verschil. Ik brand echt mijn handen aan de stoom die boven uit mijn regenton komt.
Als je beneden maar ruimte hebt waarin de stoom zich kan verspreiden dan wordt het hooi perfect gelijkmatig gestoomd.
[ Afbeelding ]


Duidelijk verhaal, maar toch nog een paar vragen;-)
Als je naar de haygain kijkt, zie je eigenlijk t zelfde liggende model.
En jij zegt, het stoom blijft aan 1 kant hangen.
Dat snap ik niet helemaal?
Je blaast het stoom van onderaf erin.
Stoom stijgt op, maar zodra het nergens anders naar toe kan, blijft het hangen en komt er steeds meer totdat de hele ruimte is gevuld?
Ik vergelijk het met de badkamer wanneer mijn dochtertje verkouden en benauwd was.
We sloten ramen en deuren en zette de warme kraan aan.
Na verloop van tijd stond heel de badkamer vol stoom, gewoonweg omdat het nergens anders naar toe kon :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooistomer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:36

Dat klopt op zich wel, maar het duurt veel langer voor stoom om zich horizontaal te verplaatsen dan naar boven, en hooi werkt hierbij als isolator. Als je het stoom van onderaf erin blaast, verdeeld over de hele bodem, dan werkt dat prima, maar veel ontwerpen hebben de stoomingang aan een enkele kant.
En als jij bijvoorbeeld in je badkamer een douchegordijn of grote handdoek ophangt dan duurt het veel langer voordat je ruimte gevuld is met stoom.
De haygain schijnt goed te werken, vooral ook doordat zich druk opbouwt en de stoom echt in het hooi wordt geperst, maar moet alsnog 50 tot 80 minuten draaien.
Als je dat ontwerp zelf wil namaken met apparatuur die zoveel druk aan kan dan wordt dat best duur. Vandaar dat ik zelf liever een hoger model neem waar los hooi in gaat. Dat werkt net zo effectief, maar is veel zuiniger in gebruik.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:49

8nnemiek schreef:
De haygain schijnt goed te werken, vooral ook doordat zich druk opbouwt en de stoom echt in het hooi wordt geperst, maar moet alsnog 50 tot 80 minuten draaien.



Wij hebben er voor gekozen om de haygain aan te schaffen omdat wij op een pensionstal staan en dus gewoon een veiligheidskeurmerk erop wil. Maar het is inderdaad een fantastisch apparaat en heel makkelijk in gebruik. Mijn ervaring is dat bij het maximum aantal kilo's hooi wat in de bak kan deze na 3 kwartier op 90 graden is. Ik heb hem dan ook nooit langer dan een uur aan. Ik ben er erg blij mee en ja hij is even duur in aanschaf maar mijn astma paard heb ik er wel helemaal weer goed mee gekregen!

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:14

wij hebben ook de HayGain en die staat meestal wel een uur aan wil het goed gestoomd zijn in de binnenkant van de stapel hooi ( in die van ons past een halve baal)die je er in doet.
Het hooi duw je over de stoomverdelers die dus in het hooi gaan.

joycejj
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 16:38

Popstra schreef:
wij hebben ook de HayGain en die staat meestal wel een uur aan wil het goed gestoomd zijn in de binnenkant van de stapel hooi ( in die van ons past een halve baal)die je er in doet.
Het hooi duw je over de stoomverdelers die dus in het hooi gaan.


Weet jij toevallig hoeveel Barr die heeft?
Bij de behangstomers zie je vaak dat ze max 1,3 Barr hebben.
De stoomreinigers gaan meestal tot 3,5 a 4 Barr.
Ik weet niet hoeveel je nodig heb voor een goed resultaat?

Lorski
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:37

Wij hebben ook een grote haygain bak op stal staan en voor op wedstrijd zo een zak. Werkt heel goed. Duurt wel rond anderhalf uur vooralleer het klaar is maar lekker stof en bacterie vrij :j
De zak werkt sneller omdat die ook kleiner is. Past wel ongeveer 12 kilo in

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:32

Ik ben na veel overschakelen van stomen en weken toch weer op stomen over gegaan, omdat dat voor mij veel prettiger werkt.
Vorig jaar heb ik een grote bak aangeschaft. In eerste instantie kreeg ik hem niet warm genoeg dus hebben we hem geïsoleerd.
Het is belangrijk dat je materiaal hebt wat goed tegen de warmte kan, goed geïsoleerd is én goed afgesloten kan worden, anders wordt het sowieso geen succes.
Als je gewoon een goede, normale behangstomer koopt, moet de temperatuur ook geen probleem zijn.
Gestoomd hooi moet volgens de site van Haygain zeker 10 minuten op tenminste 80 graden stomen.
Ik meet de temperatuur dus regelmatig. Nu heb ik een bbq/vleesthermometer waar je van buitenaf de temperatuur kunt aflezen. De prikker kan behoorlijk diep in een plak, waarmee je zeker weet dat de binnentemperatuur goed is.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:39

Lorski schreef:
Wij hebben ook een grote haygain bak op stal staan en voor op wedstrijd zo een zak. Werkt heel goed. Duurt wel rond anderhalf uur vooralleer het klaar is maar lekker stof en bacterie vrij :j
De zak werkt sneller omdat die ook kleiner is. Past wel ongeveer 12 kilo in


Welke zak bedoel je? Ik zie die niet op hun site staan.