Voeding voor sport(ieve )paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 16:10

Voeding blijft een interessant onderwerp en nu mijn paardje na 8 jaar van tralala-recreatie richting prestatie gaat qua training, mag ik mezelf er weer in verdiepen. *\o/*

Daarom ben ik nieuwsgierig wat, hoeveel en wanneer Bokt sport(ieve )paarden voert. Vezels, brok, graan, olie? Wat en hoeveel dan precies en waarom? Voor/na de training? En niet onbelangrijk: voor wat voor training en aan wat voor paard?

Mijn IJslander kreeg naast vrijwel onbeperkt voordroog al een vitaminekorrel, magnesium en 50 gram (gemicroniseerd) lijnzaad vermengd door een handje slobber, alles graanvrij en zetmeel- + suikerarm.

Sinds begin dit jaar hebben we de training opgebouwd tot nu 5-6 keer per week, buitenritten van 15-30 km afgewisseld met een uurtje dressuur. Dit om de laatste overtollige kilo's kwijt te raken en conditie op te bouwen voor endurance.

Hij krijgt er nu ook wheypoeder (snel spierherstel), elektrolyten (zelf gemengd, maar hij eet het slecht dus daar moet iets anders voor komen) en sinds vorige week een halve kg gemengde haver bij in de vorm van Havens Kentucky lite E.

Dat laatste voor net wat extra energie en kracht/explosiviteit. Hoewel het relaxte ook wel echt in zijn karakter zit, lijkt hij hier toch al wat scherper op te worden.
In overleg heb ik voor haver gekozen om eerst te proberen met het oog op die laatste vetjes.

Voeren doe ik in gedeeltes: voor het werk een klein beetje Kentucky Lite en al de rest na het werk. Met het voermoment ben ik nog aan het testen wat het beste werkt.

Ik ben heel benieuwd naar andere voerschema's en redenaties erachter!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:36

Hier erg tevreden over vitalbix active+ muesli naast onbeperkt hooi.

Mijn 7 jarige staat er volledig op, 2,1 kilo per dag. Is een grote kwpn’er die snel wat invalt. Hij krijgt daarnaast een slobber van wiesencobs, bergwiesen mash en lijnzaadmeel.

Mijn andere paard wat niet intensief gereden wordt ivm blessure (hoefbevangen) krijgt nu ook weer vitalbix daily complete 300 gram per dag en 600 gram active+ muesli. Daarnaast slobber van wiesencobs en lijnzaadmeel.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:28

Mijn kerel stond altijd op suikervrije vitaminekorrel en grasbrok (naast onbeperkt hooi of gras) maar bleef wat energieloos. Na een tip van mijn instructeur geef ik hem nu draversbrok en verdraaid, hij blinkt als een spiegel, heeft veel energie (op een goede manier) en maakt flink spier aan. Ik wilde er eigenlijk niet aan maar het werkt bij ons dus echt geweldig

scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:39

Mijn merrie Arabisch volbloed training endurance klasse 3 krijgt vitalbiks...Zo`n 600 gram per dag 2 bekers .
na het werk een halve schep muesli van vital biks.
En wat gedroogd gras van Dengie...Ze heeft meer dan genoeg energie en voelt heel energie vol aan zonder heel neurotisch te zijn.

Maar train jij 6 x in de week 15/30 km...?
Dat is bij 6*15 km 90 km in de week voor een klasse 1 wat veel.
Is hij niet gewoon moe?
Laatst bijgewerkt door scooby09 op 17-07-18 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:52

whey poeder voor een paard???

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 23:05

Vitalbix had ik graag gevoerd als er geen luzerne in zat, maar helaas...

Scooby, nee, we maken 2 keer per week een bosrit en de rest is hersteltraining van een half uur tot een klein uur per dag. Dit i.v.m. de laatste loodjes van het afvallen. Uiteindelijk zal 4 keer per week hopelijk genoeg zijn. Hij is nu energieker dan als ik hem maar 2 of 3 keer per week pak.

Cowgirl jazeker, wordt gemaakt voor paarden en bevalt top. Ik merk het meteen als ik ermee stop.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:12

Hier een tinker x haflinger die ook altijd wat meer mocht hebben, en ik die vast zat aan het feit zo min mogelijk suikers.
Er was maar slecht energie in te krijgen, en was na 20/30 minuten echt leeg.

Ze krijgt nu ¾ schep Pavo SportFit muesli en ¼ schep Subli zwarte haver mix en doet het hier goed op. 2 dagen voor een wedstrijd veranderen we dit naar ½ schep SportFit en een ½ schep zwarte haver mix omdat ze dan toch net ff heter is.

Ze loopt overigens 5/6 dagen in de week. Afwisselend dressurmatig, springen, buitenrit, longeren.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:58

Mijn 8 jarige draver die nu een jaartje uitgekoerst is, maar snel afvalt krijgt het volgende.
We rijden ong 3x per buiten ritjes varieerend tussen de 12 en 30 km en verschillende snelheden. en dan nog 2x longeren of 1x in de bak rijden.

in de ochtend krijgt die van mij
1/2 kilo Pavo energy control
1/2 Pavo topsport muesli
2 handjes Havens grasmix

Middag
1/2 kilo Pavo energy control
1/2 Pavo topsport muesli
2 handjes Havens grasmix

Avond:
1 Kilo Cavalor Enduranix met 2 handjes Havens grasmix

Verder krijgt hij na het rijden
1/2 kilo Pavo energy control
1/2 Pavo topsport muesli
2 handjes Grasmix van Havens
en indien hij weer invalt starten we weer met de Speedibeet van Pavo.

Als supplement geef ik Lijnzaad olie en hij krijgt 1x per dag 1 schepje van het supplement Equitop myoplast. Hij heft onbeperkt toegang tot ruwvoer of hij staat op de wei
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:38

Toen mijn vorige pony actief gereden werd voerde ik ( voor hij te dik werd) graag pavo energy control.
Ook equiral stud heb ik n tijdje gevoerd.
Toen later bleek dat hij toch moeilijk reageerde op suikers en graan en we toch echt actief reden ( lange ritten) kreeg hij oa dieetmix van subli, omega369 van subli.
Bijna Alle brok en muesli mixen bevatten wel luzerne, dus als je dat niet wilt wordt het lastig.
Kom je op puur graan uit evt met een vitamine brok of evt olie erbij.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:59

Ik rij mijn eigen rijpaard ook sportgericht (gangentraining), train vrij intensief en rijd haar ca 5x per week (al rijd ik dit jaar om uiteenlopende redenen geen wedstrijden), en ik maak me niet zo druk over het voer.
Ze krijgt maximaal 1/2 schep PAVO sportbrok en daarnaast een paar handjes muesli met weinig suikers.
ca 2x per week een extra schepje magnesium. Heeft een topconditie (nooit moe) en glimt als een spiegel.
Electrolyten zijn niet nodig want zelfs na een intensieve training zweet en hijgt ze nauwelijks. Als ze meer zou zweten, zou ik dan wel overwegen. Ik rijd overigens niet midden op de dag, maar vóór 10.00 in de ochtend. De andere (les)paarden krijgen hooguit een halve schep muesli, soms met wat basisbrok.
M.i. is vooral de kwaliteit van het ruwvoer belangrijk. Krachtvoer geef je al snel te veel aan een IJslander, ook als ze intensiever gereden worden.
Ik gaf eerst ook meer, maar ben bewust gaan minderen en ze worden er alleen maar beter van.
Endurance op hoger (?) niveau met een IJslander is overigens wel een uitdaging, vooral qua warmteregulering. Dan heb je iig zeker wel electrolyten nodig.

Anoniem

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:29

Was bij mijn vorige ( sobere ) pony ook.
Die liep uiteindelijk echt wel beter op minder rijk voer of idd het handjes werk..
Regelmatig ritten rondom de 20-35 km.
Teveel suikers maakt juist traag.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:52

Mijn sport pony (shet x welsh) die 3-5 x per week loopt (m/z niveau aangespannen) krijgt:

Vital bix van pavo zowel in de ochtend als avond. Daarnaast krijgt hij magnesium, glucosamine en zeewier ter ondersteuning dagelijks. En bij veel zweten krijgt hij slobber met electrolyten

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:59

Tja, het verschilt hier enorm. Per paard, per seizoen etc.
Op het moment staan ze soort van 24/7 buiten op gras (ze hebben geen schuilstal, dus staan ze soms een paar uur binnen ivm hitte ed). Op stal hebben hooi en buiten krijgen ze ook hooi bij omdat ze het gras momenteel niet zo lekker vinden (ondanks sproeien).
De 4 jarige van 1.78 krijgt dan nog 2 kilo brok + 2 scheppen lucerne erbij, anders valt hij gewoon af. De andere krijgt een paar handjes brok + lucerne. Ze is eigenlijk wat te dik, omdat ze ook niet in het werk staat momenteel, maar we willen ze graag veel buiten hebben en ze is ook niet mega vet.
Ze krijgen de brok over 2 porties. Nooit voor het werk, altijd er na, want anders rijd je tijdens de glucosedip.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 06:48

Bedankt voor alle reacties! Voer blijkt toch ook weer een erg individueel iets te zijn. Best logisch eigenlijk.

Inmiddels voer ik andere elektrolyten die meneer wel blieft (van de Paardendrogist) en afhankelijk van het werk die dag geen / 250 gram zwarte / een halve kg gemengde / 250 gram zwarte + een halve kg gemengde haver.

Dit naast zijn dagelijkse kostje van vitaminekorrels, klein beetje muesli van Agrobs, lijnzaad, wheypoeder en momenteel elektrolyten.

Zo ga ik het een poosje volhouden om te zien wat het doet met zijn energie en gewicht.

Anoniem

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:16

Het meeste haalt het paard uit het ruwvoer. Dit kan enorm verschillen in gehalte eiwitten, zetmeel, suikers etc. Veel mensen gaan enorm op brokjes en supplementen zitten puzzelen terwijl ze helemaal geen idee hebben wat hun ruwvoer bevat.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:37

Zo spannend als sommige bokkers voer ik de mijne niet: ook heel sober eigenlijk. :o

Beide springpaarden (waarvan één inmiddels wel uit de sport) staan overdag (nu ‘s nachts) buiten, krijgen onbeperkt ruwvoer van eigen land en ze krijgen allebei een (halve) schep Herbs & Fibre mix van Equifirst. Beide hele frisse paarden, als ik er brok of iets met haver in gooi ga ik dood. :') Een van de twee krijgt nog een schepje magnesium bij. Paar appels, Himalayasteentje in de stal en dat is ‘t wel.

En eigenlijk krijgen ze die muesli ook alleen maar voor het idee, omdat ze dan iets te snoepen hebben wanneer ze binnen komen (lees: dan hebben ze een reden om naar binnen te komen en hoeven we er niet als debieltjes achteraan). Ik zou ze eigenlijk ook nog wel puur op ruwvoer kunnen houden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:17

Elektrolyten van pharmahorse kan ik erg aanraden, zeer goede kwaliteit, geen vulmiddelen en netjes qua prijs.

Mijn jonge sportpaard was bij de vorige eigenaar niet dik te krijgen en kreeg een enorme berg voer, nu bij mij groeit ze de pan uit en moet ze echt op dieet. Ik schrik ook wel een beetje van sommige hoeveelheden die hierboven beschreven worden.
Maar mijn voerschema is:

Merrie kwpn 7 jr, m/z niveau:
Voordroog in slowfeeder (bijna onbeperkt), sochtends 300 gram luzernemix van havens en 1/2 schep basisbrok van subli. Einde ochtend 1/4 schep basisbrok, middag 1/2 schep basisbrok, avond 1/4 schep basisbrok. Verder krijgt ze na het rijden 1/3 schep slobber met suplementen en vitaminekorrel.

Ruin kwpn 12 jr, zz licht:
Voordroog in slowfeeder, bijna onbeperkt. Ochtend 300 gram luzernemix, 1/4 basisbrok en 1/2 schep ease en excell van pavo (hij kan niet goed tegen veel suikers). Einde ochtend, middag en avond klein handje basisbrok. Hij krijgt zijn suplementen en vitaminekorrel met 1/2 schep ease en excell.

PRE, 8 jr, L/M niveau.
Voordroog, ochtend 1/4 basisbrok en handje luzernemix, einde ochtend handje basisbrok, middag 1/4 basisbrok en avond handje basisbrok. Hij krijgt een vitaminekorrel samen met een kwartje muesli na het rijden.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:50

Mijn 16 jarige pony loopt 5 a 6 x per week en wordt getraind op Z dressuur niveau. Hippiade starten we nog M en daarna gaan we Z starten.

Hij krijgt 3 x per dag ruwvoer (ligt meestal nog een beetje van de vorige voerbeurt) en 2x per dag 450 gram Pavo Ease&Excel.

Daarnaast nog slobber na het werk + supplementen (vit. E, magnesium, gluco balance alleen in de zomer) en wat Subli luzerne als ik weg ga. Soms een 'kuurtje' zeewier. In de zomer krijgt hij vaak ook elektrolyten van Pharmahorse, maar niet dagelijks. Voornamelijk voorafgaand aan wedstrijden/pittige trainingen.

Van mei tot plusminus oktober op de wei. Altijd 's nachts op stal zomer en winter.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Voeding voor sport(ieve )paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:43

Mijn paard (groot, hoog perc volbloed) loopt in de eventing. 6 dagen pw training, bijna elk weekend op wedstrijd. Krijgt een ruime portie voordroog, overdag op het land. 2x pd 3/4 schep basisbrok en na het werk 1/2 tot 1.5 schep Pavo Sportsfit muesli. Daarnaast MSM en bij flink zweten electrolyten. In e winter staat hij op de paddock en krijgt hij luzerne extra.