Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 00:40

Hallo,

*Voeren jullie altijd de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer, zoals geadviseerd door de fabrikant?
*Waarom wel of niet?
*Merk je bij bepaalde merken dat je minder kunt voeren dan bij een ander merk met een soortgelijk type muesli/brok? Welke zijn dit bijvoorbeeld?


Bij sommige merken moet ik >3,5 kilo voeren (paard is 600 kilo), om volgens hun te voldoen aan de benodigde vitaminen/mineralen etc.
*Waarom? Alleen om zoveel mogelijk zakken voer te verkopen?

Soms zie ik duurdere merken (bijvoorbeeld: D&H, Marstall, Cavalor), waarin bij hun meest hoogwaardige krachtvoeders, veel minder vitamines/mineralen zitten dan in bijvoorbeeld soortgelijke muesli van Pavo of Havens..

*Waarom hebben juist die duurdere/topmerken D&H etc. minder vitamines toegevoegd? Dan zou je toch verwachten dat juist veel meer in zit?

*In Cavalor zit bijvoorbeeld heel weinig magnesium in vergelijking tot Pavo. Waarom zal dit zijn? Dit is toch juist een mineraal waar je het liefst een zo hoog mogelijke waarde van hebt in een sportvoer?

Sommige (duurdere) merken hebben dus lagere waarden en adviseren ook nog eens een mindere hoeveelheid voer, dan bijvoorbeeld goedkopere merken met veel hogere waarden... Ik snap het dan niet helemaal: de fabrikant adviseert toch een bepaalde hoeveelheid voer, om te voldoen aan de dagelijks benodigde vitamines/mineralen..? Hoe kun je dan ooit bij dat topmerk met lagere waarden en een lager voeradvies aan voldoende vitamines en mineralen komen?

Even mijn eigen ervaring:
Ik voer nooit de aanbevolen hoeveelheid, ik heb dit ook nooit gedaan. Mijn paard haalt altijd voldoende energie uit minder dan ze adviseren. Ik voer maximaal 2 kilo krachtvoer. Als ze daar niet genoeg aan heeft, zoek ik naar een ander type waar de waarden hoger van zijn, zodat ik zo weinig mogelijk hoef te voeren.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en visie's.
Dank je wel :D

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:10

Nee ik kijk niet eens naar de aanbevolen hoeveelheid. Ik doe precies wat mijn gevoel me zegt. Mijn oude paard liep op zware tour niveau op een kwartje 5 granenmix per dag in de winter met een scheutje olie en een handje luzerne, en zonder krachtvoer in de zomer. Nu hij met pensioen is krijgt hij anderhalve kilo krachtvoer. Net wat hij aangeeft nodig te hebben

Ponylover45x
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-07-18

Re: Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:52

Die van mij krijgt ook minder dan de aanbevolen hoeveelheid.
bij ons op stal wordt biks van treurnier gevoerd volgens mij, we hebben hiervoor masters gehad.
Maar mijn paard wordt een beetje hieper de piep als ie de normale hoeveelheid biks krijgt := en niet een klein beetje ook.
ze krijgt dus aardig wat minder en dat vul ik kwa vitamines bij met Pavo Vital, dat gaat tot nu toe top

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:22

Ik voer vitaminebrok ipv normale brok, denk dat die van mij uit hun voegen barsten als ik ze de aanbevolen hoeveelheid brok geef maar merk wel dat ze de vitamines nodig hebben.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:00

Nee onze paarden krijgen onbeperkt ruwvoer als basis. ‘s Winters krijgen ze ook nog een bak luzerne. We voeren Draversbrok en slobber van Havens en muesli van Cavalor op gevoel. Geen van onze paarden heeft ooit meer als 2 kg op een dag gehad. Momenteel krijgen ze 1keer daags een schep slobber (handig voor het verstrekken van elektrolyten) en een schep biks. Muesli geef ik vaak een halfje van als ze op stal komen.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 19:44

Verder niemand die brok of muesli voert op bokt en zijn ervaring wil delen? *\o/*

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:46

Nee, ik voer op het zich eigenlijk. :)
Als ik de aanbevolen hoeveelheid moet geven ben ik aan het vechten tegen mijn eigen voer vrees ik.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:48

Ik kijk ook nooit naar de aanbevolen hoeveelheid. Ik kijk gewoon wat mijn paard nodig heeft. In het cross seizoen krijgt hij bijvoorbeeld (meer) sportbrok en s'winters vul ik vaak aan met een supplement. Het ene paard doet het goed op een halve schep, terwijl een ander daar bij lange na niet genoeg aan heeft. Ik volg gewoon mijn gevoel en kijk naar het paard

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:50

*Voeren jullie altijd de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer, zoals geadviseerd door de fabrikant?
Nee

*Waarom wel of niet?
Omdat ze dat helemaal niet nodig heeft, ze doet het super op een handje brok en bij hard werk een halve kilo muesli. Daar krijgt ze al vetjes van met de hele dag land en onbeperkt hooi en kuil erbij.
In drukke wedstrijd/trainmaanden krijgt ze bij hard werken een handje extra :)

*Merk je bij bepaalde merken dat je minder kunt voeren dan bij een ander merk met een soortgelijk type muesli/brok? Welke zijn dit bijvoorbeeld?
Ik merk bij meer voer dat ze dikker wordt maar ook drukker (sportbrok), bij de muesli merk ik geen verschil (suikervrij, met geplette haver, met haver, met suikers) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:21

*Voeren jullie altijd de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer, zoals geadviseerd door de fabrikant?
Ja en nee. De voorgeschreven vitaminebrok wel.

*Waarom wel of niet?
Maar zelf muesli uit dezelfde lijn toegevoegd voor extra energie.

*Merk je bij bepaalde merken dat je minder kunt voeren dan bij een ander merk met een soortgelijk type muesli/brok? Welke zijn dit bijvoorbeeld?
Ja, ik voer nu Feral (Vitalbix) DC & Active+.
Met de voeders van Subli, Havens, Marstall moest ik meer voeren voor hetzelfde effect qua energie.

Al met al zal het onder aan de streep elkaar niet zo veel ontlopen qua prijs p.m, al vind ik wel dat mijn merrie er net even beter uitziet en beter presteert dan op de andere merken.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:55

Soms zie ik duurdere merken (bijvoorbeeld: D&H, Marstall, Cavalor), waarin bij hun meest hoogwaardige krachtvoeders, veel minder vitamines/mineralen zitten dan in bijvoorbeeld soortgelijke muesli van Pavo of Havens..

*Waarom hebben juist die duurdere/topmerken D&H etc. minder vitamines toegevoegd? Dan zou je toch verwachten dat juist veel meer in zit?

*In Cavalor zit bijvoorbeeld heel weinig magnesium in vergelijking tot Pavo. Waarom zal dit zijn? Dit is toch juist een mineraal waar je het liefst een zo hoog mogelijke waarde van hebt in een sportvoer?

Sommige (duurdere) merken hebben dus lagere waarden en adviseren ook nog eens een mindere hoeveelheid voer, dan bijvoorbeeld goedkopere merken met veel hogere waarden... Ik snap het dan niet helemaal: de fabrikant adviseert toch een bepaalde hoeveelheid voer, om te voldoen aan de dagelijks benodigde vitamines/mineralen..? Hoe kun je dan ooit bij dat topmerk met lagere waarden en een lager voeradvies aan voldoende vitamines en mineralen komen?


De fabrikant mag alleen de toegevoegde vitamines en mineralen op het etiket vermelden.
Dus stel dat een fabrikant magnesium toe wil voegen (gewoon even als voorbeeld hoor) en die voegt daarvoor bananenschijfjes toe om een natuurlijke bron van magnesium toe te voegen, dan mag dat percentage niet vermeld worden.
Zogezegd omdat dat per banaan zou kunnen variëren.
Dus een fabrikant die zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten wil gebruiken mag dat niet aan gehaltes op de zak zetten.

Ook opneembaarheid wordt niet getoetst, denk aan het schandaal met toegevoegd ijzer een aantal jaren terug in humane voeding, dus sommige producenten stoppen goedkope slechter opneembare voedingsstoffen in hun product en lijken dan goed uit de vergelijk te komen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Voeren jullie de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:46

Ik voer niet de aanbevolen hoeveelheid brok, maar voeg wel een vitamine brokje hiervoor toe. Reden is dat ik met brok nooit de juiste hoeveelheid energie krijg (of te weinig, of veel te veel). Ik voer dus brok op gevoel/aan de hand van training.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:50

*Voeren jullie altijd de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer, zoals geadviseerd door de fabrikant?
Nee
*Waarom wel of niet?
Ik voer op het oog en eigenlijk vind ik dat ze niks nodig hebben. Ze doen namelijk ook niks. Omdat onze 3 jarige nog zijn groeibrok nodig had kreeg de rest een handje muesli. Puur voor het idee.
*Merk je bij bepaalde merken dat je minder kunt voeren dan bij een ander merk met een soortgelijk type muesli/brok? Welke zijn dit bijvoorbeeld?
Ik vergelijk eigenlijk niet. Van de Feral vitaminebrok werden ze niet beter of slechter dan van een goedkope muesli. Aangezien het toch maar voor het idee is doe ik niet al te veel moeite.