Paard neemt bijna geen zout in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 15:45

Goedemiddag bokkers! Ik loop tegen een klein probleempje aan. Waar de een geen gevaar ziet, blijft de ander er maar over denken.
Sinds mijn merrie 24/7 op de wei staat, heeft ze geen onbeperkt toegang tot haar rode liksteen, enkel tijdens het borstelen leg ik hem neer voor haar. Soms een likje, maar dat lijkt meer uit nieuwschierigheid dan uit aanvullen. Met dit weer, horen ze een hoop zouten kwijt te raken, die ze niet zullen kunnen aanvullen met het schaarse gras dat op de wei staat. Ze krijgt momenteel marstall force gemend door Vitalbix Active+. Dat bevalt top! Mijn concern is alleen dat ik geen idee heb of ze dus haar zout uit haar voer haalt, of dat ze gewoon een tekort zout binnen krijgt.
Wie o wie weet wat verstandig is? Gewoon aanbieden maar niet aandringen, of juist een supplement bijvoeren? :Y)


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:50

Je kunt een beetje zout door het voer heen geven als je bang bent dat ze te weinig binnen krijgt.
Het zoutblok zou ik ergens ophangen zodat ze er onbeperkt bij kan.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:58

Idd zout aan het eten toevoegen.
Hier wel onbeperkt toegang tot zoutsteen, maar blijft zo goed als onaangeroerd.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:19


connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:21

zoutsteen op de wei hangen, leggen, vastmaken aan paal, naast waterbak etc etc

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:27

Hoe meer vers gras je paard eet, hoe meer zout ze nodig heeft. Op dot moment zijn er maar heel weinig weides waar nog groen, sappig gras staat. Als jij de gelukkige bent die je paard in zo'n weide heeft staan zal ze meer zout nodig hebben. Zout = kalium + chloor. Die twee mineralen moeten in balans zijn met kalium, wat dus veel in vers groen zit. Als je paard (voornamelijk) hooi of gelig, stengelig gras eet neemt de behoefte aan zout af.

Zout is de enige mineralencombinatie die paarden op tijd zelf kunnen aanvullen. Met andere mineralen doen ze dat pas wanneer er al een tekort is. Als je paard geen interesse heeft in het zoutblok zou ik me daar geen zorgen om maken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:38

Zout = Natrium + chloor, maar ik denk dat je dat bedoelt Koper.

Dat paarden die als enige op tijd aanvullen ben ik niet met je eens. Een hoop paarden hebben gewoon geen behoefte om veel aan een zoutsteen te likken, terwijl ze met een bak van los zout wel degelijk likken en bij het door het voer aanbieden (dus gecontroleerd aanbieden) dieren vaak ook verbeteren. Soepeler worden in de beweging en minder snel verzuren (en 's winters minder kans op winterbevangenheid). Dus blijkbaar zitten ze daar ook vaak flink suboptimaal.

Hooi bevat vergelijkbare hoeveelheden kalium (en natrium) als gras op drogestof-basis. Er is dus evenveel behoefte aan zout op een hooidieet als op een grasdieet. Alleen 's zomers hebben paarden vanwege het zweten vaak meer behoefte aan zout, en dat gaat vaak gelijk op met op het gras staan.

Het zijn de vitaminen die wel in het gras zitten, maar niet in hooi of verhooid gras.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:43

Oh ja, natrium inderdaad.

Dat paarden geen liksteen gebruiken hoeft natuurlijk niet alleen aan de behoefte aan zout te liggen maar eventueel ook aan de vorm waarin het wordt aangeboden. Als een paard normaal gesproken wel een zoutblok gebruikt en nu niet zou ik me daar niet druk om maken hoor. Normaal gesproken is het in Nederland drukkend weer wanneer het warm is. Deze zomer niet, hoera!, en die van mij (en ik) zweten in elk geval een heel stuk minder.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:14

Werkt/zweet ze veel? Zelf meng ik elektrolyten door de dagelijkse hap voer heen. Dat kan voor tijdelijk geen kwaad en wat ze niet nodig hebben, lozen ze wel weer.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:24

Himalaya steen. En himalaya zout is ook in potjes kruiden tk in de supermarkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 19:18

Himalaya geef ik liever niet. Ik bied haar het jaar door een rode liksteen aan van KNZ dacht ik.
Ze zweet overigens absoluut niet veel, en werkt ook (nog) niet veel!
Ze staan met een kudde, omheind met enkel paaltjes en lint. Een liksteen ophangen zal dus lastig worden! Bedankt voor alle reacties!
Ik ga even onderzoek doen naar de elektroyten, en misschien houd ik het inderdaad gewoon bij het aanbieden van een liksteen


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard neemt bijna geen zout in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:25

Wij hebben de likstenen in een plastic kratje met sleuven liggen zodat eventueel water weg kan, werkt prima!

Met een paard dat niet veel werkt of zweet zou ik me verder niet te druk maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera en 35 bezoekers