[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:35

Lotus83 schreef:
Hebben jullie enig idee: het valt heel duidelijk op dat mijn paard in de avond beter en minder pijnlijk loopt dan in de ochtend. Ze staat niet op stal. Medicatie zit 12 uur tussen.. 1 dag kan toeval zijn.. 2 x misschien ook nog.. maar nu 4 dagen op rij duidelijk verschil.

Voor iedereen die moeilijke periodes doorgaat of is gegaan met hun paard.. heel veel sterkte


Die van mij loopt eind van de dag ook vaak beter, hij kan 24 uur per dag zelf in en uit lopen dus waar het aan ligt?
Misschien loopt hij overdag toch meer oid waardoor hij ook minder stijf is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:36

Mag ik hier een vraag neer gooien? Ik pas op het moment op 3 paarden waar 1 hb gevoelig shetje tussen zit. Normaal zet ik ze ‘s morgens zo’n 4 uur op de wei, de rest staan ze met hooi op de paddock.
Nu lees ik overal over meer kans op hb met dit weer en twijfel ik wat ik met het shetje moet doen. Wei is nog wel groen, maar wel kort... merk nog niks aan het shetje

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:38

Geven jullie je hoefbevangen paarden een vitamine korrel bij?

Mijn pony kreeg altijd marstal force, hij heeft het nu 4,5 week niet gehad omdat hij dus bevangen is heeft hij alleen geweekt hooi gehad, we weken het om de suikers eruit te weken maar dan worden de voedingsstoffen ook minder natuurlijk.
Ik twijfel nu om hem weer er vitamine korrel te gaan geven, wat denken jullie doen of niet doen?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:39

LadyMadonna schreef:
Mag ik hier een vraag neer gooien? Ik pas op het moment op 3 paarden waar 1 hb gevoelig shetje tussen zit. Normaal zet ik ze ‘s morgens zo’n 4 uur op de wei, de rest staan ze met hooi op de paddock.
Nu lees ik overal over meer kans op hb met dit weer en twijfel ik wat ik met het shetje moet doen. Wei is nog wel groen, maar wel kort... merk nog niks aan het shetje


Het fructaan is erg hoog ivm de droogte ik zou een paard wat gevoelig is voor hb nu niet het land oplaten.

Misschien even met de eigenaren overleggen?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:42

bcd94 schreef:
Geven jullie je hoefbevangen paarden een vitamine korrel bij?

Mijn pony kreeg altijd marstal force, hij heeft het nu 4,5 week niet gehad omdat hij dus bevangen is heeft hij alleen geweekt hooi gehad, we weken het om de suikers eruit te weken maar dan worden de voedingsstoffen ook minder natuurlijk.
Ik twijfel nu om hem weer er vitamine korrel te gaan geven, wat denken jullie doen of niet doen?


Ik geef vitalbix.. zeer laag in suikers

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:34

Lotus83 schreef:
bcd94 schreef:
Geven jullie je hoefbevangen paarden een vitamine korrel bij?

Mijn pony kreeg altijd marstal force, hij heeft het nu 4,5 week niet gehad omdat hij dus bevangen is heeft hij alleen geweekt hooi gehad, we weken het om de suikers eruit te weken maar dan worden de voedingsstoffen ook minder natuurlijk.
Ik twijfel nu om hem weer er vitamine korrel te gaan geven, wat denken jullie doen of niet doen?


Ik geef vitalbix.. zeer laag in suikers



Ik geef ook vitalbix. Erg tevreden over. Ook hoef je niet zo veel er van te voeren.

https://www.vitalbix.com/vitalbix-produ ... lassevrij/

Deze voer ik. Zit per kilo maar Suiker 30 g (3,0%) Zetmeel 27 g (2,7%).

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:20

bcd94 schreef:
Het fructaan is erg hoog ivm de droogte ik zou een paard wat gevoelig is voor hb nu niet het land oplaten.

Misschien even met de eigenaren overleggen?


Waar halen jullie de info dat er nu veel fructaan is? Heb meerdere fructaanindexen gecheckt, en zijn allemaal laag. En het gras is zo kort dat ze nauwelijks iets binnenkrijgen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 07:59

Omdat het gras gestrest is door de droogte. Die index kijkt alleen naar temperatuur en bewolking.
Kort gras is ook gestrest gras dus daar zou ik ook voorzichtig mee zijn.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:52

Morgen met Sil naar de kliniek voor röntgefoto's. Nu een maand geleden dat de hoefbevangenheid begon en hij loopt nog niet beter helaas.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:36

hwn schreef:
bcd94 schreef:
Het fructaan is erg hoog ivm de droogte ik zou een paard wat gevoelig is voor hb nu niet het land oplaten.

Misschien even met de eigenaren overleggen?


Waar halen jullie de info dat er nu veel fructaan is? Heb meerdere fructaanindexen gecheckt, en zijn allemaal laag. En het gras is zo kort dat ze nauwelijks iets binnenkrijgen.


De index kijkt alleen naar bewoljibg en temperatuur en houd geen rekening met de hoeveelheid regen en mest wat erop komt.
Op paardnatuurlijk kun je er meer over lezen.

Het gras is erg gestresst omdat het wilt groeien maar ivm vocht te kort groeit het niet, het fructaan word dan opgeslagen in het gras waardoor ze nu echt veel fructaan binnen krijgen, juist dat hele korte gras is zo gevaarlijk.
Over het algemeen kun je ze beter op lang uitgebloeid gras zetten,

ik weet alleen niet hoe het fructaan daarmee nu is, inprincipe is dat toch uitgebloeid dus zou dan nog fructaan aanmaken?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:40

Jenkins schreef:
Morgen met Sil naar de kliniek voor röntgefoto's. Nu een maand geleden dat de hoefbevangenheid begon en hij loopt nog niet beter helaas.


Balen zeg dat hij nog niet beter loopt :(

Laat je ons weten hoe het in de kliniek was?

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:43

Jenkins schreef:
Morgen met Sil naar de kliniek voor röntgefoto's. Nu een maand geleden dat de hoefbevangenheid begon en hij loopt nog niet beter helaas.


Jeetje balen zeg!



Hoelang duurde het bij jullie voordat er verbetering zichtbaar was? Wij hebben Lola nu 13 weken en gisteren liet ze uit zichzelf wat drafjes op de paddock zien, ze begint zich ook duidelijk beter in haar koppie te voelen.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:11

hwn schreef:
bcd94 schreef:
Het fructaan is erg hoog ivm de droogte ik zou een paard wat gevoelig is voor hb nu niet het land oplaten.

Misschien even met de eigenaren overleggen?


Waar halen jullie de info dat er nu veel fructaan is? Heb meerdere fructaanindexen gecheckt, en zijn allemaal laag. En het gras is zo kort dat ze nauwelijks iets binnenkrijgen.

De hoeveelheid suiker in het gras begint door de aanhoudende warmte en droogte nu juist weer terug te lopen.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:24

Grrrr ;(

Ik ben er een dagje niet en ze vergeten om 1 uur mistral haar prascend te geven. Krijgt ze standaard rond die tijd.. nu dus pas om 5 uur.
Kan het kwaad?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:41

Volgens mijn dierenarts maakte het tijdstip en de tijd ertussen niet uit

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:11

Waar halen jullie de info dat er nu veel fructaan is? Heb meerdere fructaanindexen gecheckt, en zijn allemaal laag. En het gras is zo kort dat ze nauwelijks iets binnenkrijgen.[/quote]

Hier vind je meer info over suiker en fructaangehalte in gras:

http://bokt.digidip.net/visit?url=https ... 3p99335346

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:57

Meert schreef:
hwn schreef:
Waar halen jullie de info dat er nu veel fructaan is? Heb meerdere fructaanindexen gecheckt, en zijn allemaal laag. En het gras is zo kort dat ze nauwelijks iets binnenkrijgen.

De hoeveelheid suiker in het gras begint door de aanhoudende warmte en droogte nu juist weer terug te lopen.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/


Was ook mijn vermoeden dat het momenteel wel meevalt. De mijne blijf ik toch de hele dag op de wei laten, soms 's middags paar uur niet om haar uit de zon te halen, en 's nachts paddock met elk een hooinetje.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:21

Ik hou het fructaan zelf in de gaten zonder index. Hier wijkt de temperatuur vaak erg af van de index en krijg ik een verkeerd beeld. Net als dat de index geen rekening houdt met droogte en bemesting.

Ik sproei de wei nu om de paar dagen en heb een wei gisteren bemest.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:43

@Damian, mogen jullie nog sproeien, of heb je nog regenwater? Hier mag je met leidingwater enkel nog het allernoodzakelijkste, met regenwater mag het ook maar meer tussen 20 en 8u, zelfs auto's wassen en zo.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:52

Ik gebruik de waterpomp van de paardenbak en die pakt water uit het aangrenzende natuurgebiedje/waterberging. Hier mag je nog sproeien. Eer dat het ijsselmeer is opgedroogd duurt het nog wel even.

De boeren sproeien hier zelfs het gras. Dat heb ik ze nog nooit zien doen.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:19

Het is ongelofelijk.. Al een maand liep Sil kreupel, vandaar dat we röntgefoto's gingen maken.
We laden sil uit de trailer bij de kliniek en hij loopt zuiver :?
Dierenarts zat ook te kijken van wat is er nou aan de hand. Toch foto's gemaakt en ziet er top uit.
Ze hebben zn hoeven beetje bekapt en dat is alles.
Hij mag zelfs weer aan het werk :+
Terug op stal in de paddock begon bij zelfs te draven en bokken.

Ik snap er werkelijk niets meer van.
Van het weekend nog hartstikke kreupel... 8)7

Opgelucht natuurlijk *\%/*

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:27

Fijn Jenkins! En je weet nu meteen dat zijn voeten goed zijn.. :j

Ik hoop dat wij de ellende nu achter de rug hebben... verdenking van 2e bevangenheid bleek vrijdag enorme hoefzweer. Vandaag ijzer er weer onder en ze liep goed.. hopelijk kunnen we (na de hitte) weer verder met opbouwen..

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:26

Heeft iemand van jullie een fijne hoefsmid in België? Paardje heeft toch baat bij de ijzers met zooltje, maar mijn eigen smid zet geen ijzers

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:51

Hoelang duurde het bij jullie voordat er verbetering zichtbaar was? Wij hebben Lola nu 13 weken en gisteren liet ze uit zichzelf wat drafjes op de paddock zien, ze begint zich ook duidelijk beter in haar koppie te voelen.[/quote]

Hier heeft het 5 weken geduurd, gisteren heb ik hem voor het eerst een drafje zien doen :)
Hij loopt soms nog wel een beetje stijf dus we zijn er nog niet maar hij loopt alweer lekker te scharrelen door de paddock.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:38

Love_Mirra schreef:
Heeft iemand van jullie een fijne hoefsmid in België? Paardje heeft toch baat bij de ijzers met zooltje, maar mijn eigen smid zet geen ijzers


Heb er hier één die wel goed is met bevangen voeten, maar die zet ook gn ijzers. Mocht je toch zijn gegevens willen, wil ik wel pb'en, maar in dit geval heb je er wss niets aan? Hij past ook hoefschoenen, mocht dat een optie zijn.