Welk hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 15:10

Hallo Bokkers!

Ik heb een vraag aan jullie omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het zit namelijk zo dat ik sinds september een haflinger merrie heb, en ze afgelopen winter begon met hoesten, meerdere malen dierenarts erbij gehaald, steeds weer medicijnen. Haar strothoofd was ontstoken en dit zou komen doordat het hooi te stoffig was en te grof, als in het prikt en irriteert. Dus toen hebben we de rest van de winter het hooi steeds nat gemaakt, niet weken maar gewoon even onder water dompelen. In principe werkte dit redelijk, het hoesten was (bijna) over. Maar het is een hoop werk en ze bleef soms toch nog wat kuchen. Ik ben toen aan het nadenken gegaan over wat we dan aankomend winter moeten gaan doen. Ik moet zeggen dat het hooi wat we hadden ook wel echt zeer stoffig was, we hebben expres wel grof hooi gehaald omdat het gaat om een Haflinger en een IJslander.
Maar er zal toch iets moeten veranderen, en helaas al eerder dan verwacht. Ze staan namelijk het hele jaar 24/7 buiten, in de winter hebben ze dan zo goed als onbeperkt hooi uit een slowfeedernet, en in de zomer krijgen ze s'ochtends en s'avonds een strook gras, dit gras is helemaal uitgebloeid, staat ongeveer een meter hoog schat ik. Normaal gesproken als we dan bij het eind van de wei aankomen kunnen we weer vooraan beginnen. Maar door de extreme droogte is er dus helemaal geen gras, echt niks. Dus nu zullen we dus binnenkort al moeten beginnen met hooi. Maar ik weet dus niet zo goed wat we moeten halen. Mijn haf staat in de wei van een vriendin, de IJslander die erbij staat is van haar. Haar vader wil graag bij dezelfde boer zo'n grote ronde baal halen, nu hadden we kleintjes. Hij denkt dat die baal qua kwaliteit beter is (geen idee hoe hij daarbij komt). Maar naar mijn idee is het van hetzelfde gras en met dezelfde methode gehooid dus zullen we hetzelfde probleem weer krijgen.

Dus daarom mijn vraag wat jullie zouden doen, kuil (paardenkuil) heb ik zelf aan gedacht maar ik vraag me af of dit niet te voedingsrijk gaat zijn voor 2 sobere paarden. Ook had ik bedacht om dan evt kuil met stro te geven, maar ik weet niet of dat niet ook gaat irriteren bij haar strothoofd. Ik weet niet of er iets bestaat van wat zachter hooi? Net geen kuil zeg maar maar ook niet dat grove droge hooi.

o en misschien belangrijk om te vermelden, de haflinger is wel mooi op gewicht, we trainen redelijk intensief, ze word minimaal 4 keer per week flink aan het werk gezet, en loopt verder ook veel in de weide, ze krijgt wel jeuk van suikers(/eiwitten?) van een handje muesli staat ze al te schuren.
De IJslander word minder intensief bereden en is wel wat aan de zware kant.

Natuurlijk gaat het welzijn van het paard voor, maar het zou toch fijn zijn als het niet iets belachelijk duurs is, vooral omdat ze dus ook een lange tijd op hooi zullen moeten.

Sorry het is ee lang bericht maar ik hoop dat jullie genoeg informatie hebben om te helpen.
Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes!

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:20

Is het een idee om het hooi te stomen? Dan is het stof eruit. Of het zachter wordt durf ik uit mijn hoofd niet zeggen... Haygain is de bekendste stomer. Er loopt hier geloof ik ook een topic van iemand die het zelf gemaakt heeft.
Dat is het eerste wat in mij opkomt.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 15:27

Laurievc schreef:
Is het een idee om het hooi te stomen? Dan is het stof eruit. Of het zachter wordt durf ik uit mijn hoofd niet zeggen... Haygain is de bekendste stomer. Er loopt hier geloof ik ook een topic van iemand die het zelf gemaakt heeft.
Dat is het eerste wat in mij opkomt.

Bedankt voor je reactie! Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik weet niet wat de kosten van zoiets zijn? En hoe dit werkt? Dan zou ik dat even moeten uitzoeken. Het lastige is dat het vooral s'ochtends lastig is ivm. kort de tijd voor school. En het moet ook buiten, ik weet niet of zo'n stomer buiten kan staan?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:31

Kosten van de zelfgemaakte waren (dacht ik) +- 70 euro. Haygain (kleinste versie) kost 900 euro. Een heel verschil dus. Je moet een waterreservoir vullen en dan op een knop duwen, meer werk is het niet :P
Ik kan me zelfs herinneren dat er iemand op de zelfgemaakte een timer had staan zodat het hooi klaar was op bepaalde tijden :) Of de stomer buiten kan weet ik niet. Hier op stal staat hij onder een afdak. Wel 'buiten' dus, maar uit de regen oid.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 15:53

Laurievc schreef:
Kosten van de zelfgemaakte waren (dacht ik) +- 70 euro. Haygain (kleinste versie) kost 900 euro. Een heel verschil dus. Je moet een waterreservoir vullen en dan op een knop duwen, meer werk is het niet :P
Ik kan me zelfs herinneren dat er iemand op de zelfgemaakte een timer had staan zodat het hooi klaar was op bepaalde tijden :) Of de stomer buiten kan weet ik niet. Hier op stal staat hij onder een afdak. Wel 'buiten' dus, maar uit de regen oid.

ik heb inderdaad even wat informatie gezocht en ben toch wel geinteresseerd! Kant en klaar vind ik zeker te duur. Maar zelf maken is prima te doen, als ik dat in een goed afsluitbare bak doe, zou ik ook s'avonds het hooi voor s'ochtends alvast kunnen stomen (bij de advertentie van de haygain stond dat je het meteen kon voeren of binnen 24 uur), dan zou je s'ochtends alleen het hooi er nog maar uit hoeven te halen en dan ben je klaar. Dan kan dat ding wel buiten blijven staan maar dat ik bijvoorbeeld de stomer naar binnen zet? Of we maken een afdakje. Dit vind ik zeker interessant en is een goede optie! Bedankt!

Andere tips zijn altijd nog welkom!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:54

Je zou kunnen kijken of ze tegen gerststro kan. Dat is zachter dan het gewone tarwestro. Wel ook iets voedzamer, maar nog steeds minder dan hooi of kuil.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 16:00

Sintara schreef:
Je zou kunnen kijken of ze tegen gerststro kan. Dat is zachter dan het gewone tarwestro. Wel ook iets voedzamer, maar nog steeds minder dan hooi of kuil.

en is dat makkelijk te verkrijgen?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:06

Het is wel op veel plekken verkrijgbaar ja, het wordt ook wel aan koeien gevoerd of konijnen op gehouden. Maar of het bij jou in de buurt verkrijgbaar is weet ik niet :P

In Spanje kregen de paarden alleen maar gerstestro en helemaal geen hooi (wel regelmatig beperkt gras om te grazen)