[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:38

Ik lees hier al een hele tijd mee en kon me nu toch ook maar melden.
Mijn pony is sinds ik hem heb te dik, maar zonder er verder echt grote problemen van te hebben. Helaas is dat een probleem van het houden in groepsverband en "onbeperkt" voeren. Onbeperkt tussen aanhalingstekens omdat we altijd wel zoveel mogelijk probeerden met slowfeeders, stro erbij of graszaadhooi en dat soort dingen.
Nu was hij deze winter enorm afgevallen door omstandigheden tot zelfs aan de magere kant. Volgens mij heeft voornamelijk een dieet van langdurig teveel graszaadhooi en te weinig goede voedingsstoffen hiervoor gezorgd. Daar ben je dan het eerste jaar blij mee omdat hij mooi afvalt, maar dat let je even niet op en schiet het toch naar de andere kant.
Maar goed daar zijn we vanaf, maar nu gaat pony toch stilletjes aan weer richting spekrollade. Deze keer wil ik daar wat serieuzer wat aan gaan doen omdat het feit dat hij er eerder geen problemen mee had natuurlijk niet wegneemt dat het wel slecht voor hem is.

Hij staat nu 24/7 op een uitgedroogde korte wei. Tot een aantal weken terug met graasmasker nu zonder, met zal hij nu te weinig kunnen pakken denk ik. Elke dag krijgen ze er nu nog een klein strookje lang uitgebloeid gras bij. Hij krijgt daarnaast vitalbix dc volgens hun richtlijn. Ik probeer 3 tot 4 keer per week te rijden waarvan minstens 2 buitenritten van 1,5uur. Verder een korter ritje of in de bak en nog wat logeren of ander grondwerk.
Toen wij een weekje op vakantie waren op de Veluwe zag hij er echt goed uit, wel wat vetjes, maar verder mooi. Na een paar dagen thuis is zijn buik weer gigantisch, net een zwangere merrie. Zijn vetjes zijn nog steeds wel onder controle. Ik ben voornamelijk zoekende waar die buik vandaan komt en wat ik er aan kan doen. Veel meer volume aan ruw voer krijgt hij nu niet binnen. Zouden er hier thuis toch veel meer suikers in het gras zitten en zou hij daar zo'n opgezette buik van krijgen? Zou gluco balance hem daarbij kunnen helpen?
Zandkuur heeft hij net gehad en wormen zijn het ook niet. Zolang zijn vetjes redelijk onder controle blijven wil ik hem niet van de wei halen omdat dat weer alleen staan en veel minder vrij bewegen betekent.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:03

Heb je eventueel een recente foto van je paard/pony?

Glucobalans heeft voor mij tinker veel baat, maar dat is per paard/pony verschillend.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:11

Hier wat foto's. Komt niet helemaal uit zoals in het echt, maar dat hou je met foto's.

Drie weken geleden.
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Afbeelding

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:52

Die van mij heeft ook zo’n bol buikje :') Verder is hij nergens te dik. Maar wormen en zand zijn het niet. Afbeelding

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:24

Mijn paard heeft inderdaad ook zo'n hangbuik maar hij steekt aan de zijkanten absoluut niet uit. Zij heeft dan wel weer vetophopingen op de schouders en billen.
Uit mestonderzoek een tijd geleden bleek dat ze een matige bloedworm besmetting had, was niks van te zien overigens en heb ze ook nooit gezien in haar mest.. na het ontwormen ook niet :=
Maargoed, dat is bij haar dus ook niet de oorzaak van het buikje.

Zo ziet ze er goed uit, maar die vetophopingen zitten er wel degelijk en ze heeft geen bolle buik maar wel een hangbuikje ofzo.
Afbeelding

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:04

Bij die van mij steekt zijn bolle buik ook echt wel aan de zijkant uit. Geen gezicht als je van recht voor of achter kijkt als hij draaft.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:41

Beste Bokkers. Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik voor jullie zomaar binnen kom vallen.

Dit topic lees ik namelijk al een hele tijd mee. En ik heb jullie hulp nodig :+ . Het is een clownsgezicht met een traan want ik vind het helemaal niet leuk.
Uitleg. Door dit topic heb ik onderzoekje op internet gedaan naar graasmaskers. Mijn merrie heb ik namelijk 4 weken geleden van de wei gehaald want ze werd echt veel en veels te dik , wegens blessure uit het werk gehaald en daar wordt nu voorzichtig weer mee gerevalideerd aan de hand, dus na niet werken is ze dichtgegroeid.
Ze is een merens en die zijn zeer sober. Het gevolg van de wei halen is, dat mijn merrie gelukkig nu boven overal weer zachter begint aan te voelen ondanks dat ze niet afvalt.
Wat krijgen de paarden te eten, thuis hebben ze onbeperkt hooi van 2016 iets dat de paarden vies vinden dus alleen eten als ze erg honger hebben. Ze mogen één uur per dag op de wei, want Polie werd te chagrijnig en ze mogen één uur per dag op de kale gras punt voor ons huis, en dat vinden ze geweldig. Ze krijgen lepeltje magnesium nitraat en Polie krijgt ook devil´s relief tegen artrose en peesblessure. Er staat een emmer met mineralen en vitaminen op de wei waar ze uit kunnen likken en dat doen ze af en toe. Verder krijgen ze elk een half handje muesli, gewoon voor de lekkerheid en dat ik de medicijnen er door heen kan doen. Af en toe krijgen ze een halve appel als ik ze van de wei haal en we thuis komen. Dit om het naar huis gaan aantrekkelijk te houden.
Het gevolg voor Polie dat ze niet meer op de wei staat is dus niet verkeerd, want het is belangrijk dat de nek en bovenlijn weer normaal zacht begint aan te voelen.

MAAR, mijn ruin die het super deed op hele nacht weidegang daar hij veel loopt en rent en galoppeert, is nu in 4 weken tijd veel te dik geworden. Dus ze moeten eigenlijk weer meer de wei op voor hem.

Dus n.a.v. dit topic een graasmasker gekocht die vandaag is aangekomen.

Nu komt mijn probleem, ze weet absoluut niet hoe hier mee om te gaan, dus zoals op de beschrijving stond ben ik bij haar gebleven en heb af en toe stukjes gras gegeven door het gat als ik zag dat ze ontmoedigd raakte. Dat werkte goed want prompt begon ze weer te zoeken, hoofd van links en rechts over de grond schrapen etc. De wei heeft alle soorten hoogtes gras, van heel hoog tot kaal tot midden in enz en overal heeft ze het geprobeerd. Het is een wei van 1,5 ha en onmiddellijk zag je onze ruin weer in beweging komen. Maar ons Polleke heeft veel geschraapt, was gefrustreerd, rolde wel gewoon met haar masker toen ze last van de vliegen had en deed verder geen rare dingen en oortjes bleven er normaal op staan.

Zoals op de uitleg stond heb ik beiden na een uur er weer afgehaald en natuurlijk heb ik Polleke niet alleen gelaten, maar mijn hart brak zo sneu vond en vind ik het. Graag wil ik het voorzichtig opbouwen met het graasmasker en begin voorlopig met een uur overdag zodat ik haar goed in de gaten kan houden.

Ik plaats paar foto´s want volgens mij zit hij hetzelfde als op de foto van de beschrijving.

Vraag aan jullie is hebben jullie tips voor dit masker= Ik heb het overlaten komen uit Nederland dus ik wil eerst dit masker echt eens proberen voordat ik over ga op een ander, want het is er net 2 uur hier in Frankrijk.
Daarnaast wil ik jullie alvast bedanken voor dit fijne topic waar ik al veel tips uitgehaald hebt.

2de vraag is hoe lang laten jullie je paarden grazen met de maskers op. Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen jullie me helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:08

Die van mij heeft de hele dag zijn masker om. Eerst wist hij ook niet wat hij mee aan moest. Toen hij voor het eerst met de masker wou drinken. Schrok hij zo dat het water naar binnen liep, zo zijn neus in. Hij vergaat dus meteen te zuigen :') , dus een paar dagen niet gedronken met masker. Natuurlijk wel als ik er was (even zijn masker afgedaan). Tijdens de jaarlijkse Bqq (paar dagen later) zag ik dat hij kon grazen, drinken en hooi kon eten. Dus gun het tijd is mijn tip. Ze hebben het sneller door dan je denkt ;)

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:17

Ik heb hetzelfde graasmasker. Mijn paard snapte er eerst ook geen hol van maar ik heb haar niet direct de hele tijd het masker op gedaan zolang ze het nog niet snapte. Na een dag zag ik dat ze gewoon stond te kanen met dat ding, maar toen ze mij in de gaten kreeg ging ze weer moeilijk doen :+
Ik zou eens vanaf een afstandje toekijken wat ze doet, zonder dat ze je ziet. En sommige paarden hebben iets meer tijd nodig om eraan te wennen en het te begrijpen. Ik heb wel het gaatje iets groter gemaakt :)

Heeft iemand hier ervaring met Lifeforce Elite?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:08

Inderdaad gewoon tijd geven en nog een paar dagen zo een uurtje proberen zoals je al gedaan heb. De meeste paarden krijgen het dan echt wel door. Heeft ze wel genoeg ruimte rond de kaak? Het is moeilijk te zien, maar hij lijkt wat klein. Heeft verder geen effect op het leren eten ermee, maar het zou schuurplekken kunnen geven.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:23

BlackMoon dat geeft de burger moed. Ik wil Polie ook wat langer het masker omdoen bijvoorbeeld opbouwen naar 2x3 uur overdag op zo´n manier dat ze wel nog kan krauwen met Hercule want ik denk niet dat hij dat pikt als ze niets doet.

_Nynke schreef:
Ik zou eens vanaf een afstandje toekijken wat ze doet, zonder dat ze je ziet. En sommige paarden hebben iets meer tijd nodig om eraan te wennen en het te begrijpen. Ik heb wel het gaatje iets groter gemaakt :)
Morgen ga ik zeker van een afstandje eens kijken wat ze doet. En manlief heeft al beloofd dat als we een week verder zijn en het werkt niet hij het gaatje groter gaat maken. Want dat begreep ik ook dat ze vooral via dat gat moeten eten.

viola schreef:
Heeft ze wel genoeg ruimte rond de kaak? Het is moeilijk te zien, maar hij lijkt wat klein. Heeft verder geen effect op het leren eten ermee, maar het zou schuurplekken kunnen geven.
Het sluit goed aan, maar ga morgen nog eens kijken of het te klein is. Vandaag kon ik wel overal mijn vinger langs krijgen, want ik was ook bang dat het te krap zat.
Gelukkig dat dit geen effect op het kunnen eten geeft. Het is een shire graasmasker en die is gemaakt van heel zacht rubber en overal bontje juist tegen schuurplekken. Omdat ik er al zo´n moeite mee heb, vind het bijna dierenmishandeling als ik eerlijk ben, heb ik de zachtste gekocht die ik kon vinden. Een full maat gaat hem zeker niet worden want Polie heeft een echt cob maatje in tegenstelling tot merens Hercule die altijd een full moet hebben en heel af en toe een cob.
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga er zeker mee door en uit proberen en morgen wat meer op afstand zitten.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:00

@pien_2010 graag gedaan. Hoe lang komen ze in totaal op de wei (na het opbouwen er van)? Stel dat het maar 7 uur is dan zou ik voor de 7 uren het masker op laten en als ze naar de paddock gaan dan pas het masker af te doen. Op zich kunnen we wel een soort van krauwen, alleen komt dan meer in de buurt van schuren/duwen. Ziet er in begin erg raar en lomp uit maar het werkt zeg maar :')

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:12

Mijn ervaring met dit masker is wel dat hij klein uitvalt. Mijn Fries heeft normaal een maat cob/kleine full qua neusomtrek maar met dit masker heb ik extra full (drie maanden ofzo op moeten wachten _-:( ), van de full kreeg ze alsnog plekjes :=

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:25

Hij valt inderdaad klein uit Nynke, maar ik heb zonet gevoeld en ik kan mijn hand overal rondom plaatsen. Met gemak zelfs. Als Polie een cob heeft moet ik normaal alles vrij klein stellen maar nu staat alles op zijn grootst.
Ik ben net van de wei afgekomen want ze geeft het op en komt dan bij mij staan. Ik zat zoals geadviseerd hier, op afstand. Maar dat werkte dus niet, dus ik heb haar geknuffeld, gezegd dat ik het vreselijk vind haar zo te zien maar dat ze echt eventjes moet uitzoeken hoe dit werkt.
Het probleem is dat ik het gat onderen heel erg klein vindt. Het gras staat hoog genoeg, maar hoe kan zij dit in het masker krijgen, want het gras komt niet in het masker? Hoe doen jullie paarden dat?
Toen ik weg ging zag ik dat ze het wel weer ging proberen. Dus ik laat haar nog een uur staan en dan ga ik beiden ophalen.
Ik voel me als een dierenmishandelaar. ;(

Black_Moon schreef:
Hoe lang komen ze in totaal op de wei (na het opbouwen er van)?
In de zomer gaan ze normaal 20.00 uur de wei op, zonder vliegenmaskers en haal ik ze 's ochtend rond 7.30 uur op want dan komen de vliegen en wordt het al snel erg warm. Maar dat kan nu helemaal niet, want ze zal toch echt eerst moeten leren kanen met dit masker.
Dus voor nu laat ik haar 2 uur oefenen en dan haal ik beiden naar huis. Bijna is een uur voorbij en ze zal echt wel trek hebben want we hebben nog aan de hand een wandeling met beiden gedaan. Dus vanaf 10.00 uur heeft ze geen eten gehad, op af en toe een beetje gras van mij dat ik in het masker propte.
Black_Moon, als ze doorkrijgt hoe het werkt, dan ga ik in de vroege ochtend en in de late avond de weidegang opbouwen tot 2 x 3 uur → 2 x 4 uur. De wei is 100 meter verder op dus dat kan goed.
Op dit moment krijgen beiden nog onbeperkt hooi van 2016 omdat ze dat toch niet lekker vinden. Maar ook het hooi wordt afgesloten zodra het hooi van 2017 komt want dit is helaas de laatste baal van 2016. 2017 zullen ze omdat het verser is veels te lekker vinden, dus dan zou het fijn zijn als ze weer 's nachts op de wei zouden kunnen. Ik weet alleen niet of ik dat durf want Polie is een echte brokkenpiloot i.t.t Hercule en als ze ergens met dit graasmasker blijft hangen hou ik mijn hart vast. Ik weet dus niet of de paarden op de wei bevorderlijk is voor mijn nachtrust, want normaliter doe ik ook geen halsters aan omdat ik dat allemaal veels te gevaarlijk vind.
Paarden, ik vind het veel moeilijker als kinderen en ik pieker me rot. Wel fijn dat jullie meedenken. Vooralsnog denk ik dat het weinig toevoegt om een full te bestellen daar ik verwacht dat dit echt veels te groot zal zijn en Hercule heeft geen masker nodig.
Iemand schreef iets over tanden. Wat betekent een grasmasker dan voor de tanden en waarom?
O ja, het grasmasker is tijdelijk, want zodra de herfst / winter invalt kunnen ze opbouwend weer 24 uur op de wei. Het gras is hier veel armer dan in Nederland en als de koude er is vallen ze vanzelf af. Meestal zijn ze in maart normaal en met name Polie groeit dan dicht in de lente/ zomer want dan is er volop te rijk voorjaarsgras.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:52

Wat lastig Pien :\
Zou strookbegrazing anders geen optie zijn voor jullie? Dan kunnen ze toch op de wei, maar beperk je wel het gras.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:09

Amanda schreef:
Wat lastig Pien :\
Zou strookbegrazing anders geen optie zijn voor jullie? Dan kunnen ze toch op de wei, maar beperk je wel het gras.


Daar heb ik niets aan. Dat hebben we hier bij wijze van spreke aan huis. Hier is nog zo weinig gras, elke ochtend mogen ze daar een uurtje op en dan hoeft Polie het graasmasker ook niet op. Het gaat juist in deze om Hercule want die wordt door niet te bewegen veels te vet. Dus ik wil hem zo spoedig mogelijk op de grote wei terug, want door al het bewegen, rennen galopperen is hij gewoon mooi op gewicht.

Hoe gaat het met het graasmasker. Ik laat eerst onze Polleke aan het woord.

Polleke: hoe ervaar ik het graasmasker? Tja, ik vind het dus helemaal niets >;) . Drinken ermee gaat goed, maar eten is waardeloos. Maar ik heb zelf het probleem al opgelost want ik weet nu hoe ik het masker af moet krijgen :)* . Dus mjammie is het weer. Ik vind het verder maar een stom ding en ik begrijp eigenlijk niet wat ik ermee moet en waarom mijn baasje dit voor mij heeft gekocht |o

Pien: hoe ervaar ik het graasmasker voor Polie? Tja, ik denk dus dat het hem niet gaat
worden. Eergisteren heeft ze het masker uitgekregen en vandaag ook alweer ~~}> . Dus of ze er nu wel of niet mee eet is eigenlijk wel onduidelijk. Drinken was gelijk geen probleem. Dat kan ze als de beste. Dus vandaag heb ik het graashalster eens opgelaten toen ze hier thuis kwam na de wei, en kijken of ze er mee kan eten uit de ruif of hoe ze het af weet te krijgen. Ik ben bang dat het weggegooid geld is geweest, maar ik geef nog niet op. Het is me een raadsel hoe ze het halster afkrijgt, want na eergisteren heb ik het toch echt wel strak bevestigd. Dus ik vind het teleurstellend.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:18

Naar aanleiding van het verhaal dat ze hem af doet nog even naar je foto's gekeken en ik ben bang dat je echt een maat groter nodig heb. Dan kan je hem zo op maat maken dat de ringen hoger liggen en de kaakriem echt achter de kaak valt. Dan krijgen ze hem veel minder snel af. Je kan ook proberen een losse 'halsband' er aan te bevestigen.

Ik heb van de week toch gluco balance gekocht voor mijn pony. Merk dat de vele suikers in het gras door de droogte toch wat zorgde dat hij strakker in zijn vel ging zitten. En ik twijfelde al een hele tijd om het eens te proberen. Eindeloos ervaringen zitten lezen, maar beste is toch uiteindelijk gewoon zelf proberen. Hij krijgt het nu pas een dag, maar eerste positieve resultaat al gezien. Namelijk hij eet het graag en dat is bij vrijwel elk supplement een probleem.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:50

Als dat zo is Viola dan is dat dikke vette pech en wordt het volgend jaar een nieuwe. Alles moet hier per post komen met extra porto van 13 euro. Gezien alle uitgaven voor ons madammeke van de afgelopen maanden (hoefschoenen, devils support, magnesium citraat) gaan we onderhand richting 1000,-- aan en daar gaan we flink overheen als we de dierenarts bij rekenen. De goede man komt dinsdag ook weer (kassa), dus dat is dan heel jammer maar wordt dus echt volgend jaar, of vrienden van ons moeten nog uit NL deze kant op komen.
Ik baal er zo van want als ik er nog een koop die ze ook uitkrijgt of te groot is, heb ik zo 70 euro in de plomp gegooid. Dat is voor ons heel erg veel geld. Verdorie!

Gluco balance ken ik zelf niet. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:17

Sorry hoor ik wilde je alleen advies geven.
Maar misschien kan je zelf iets proberen te knutselen met een halsband. Zoiets als dit:
Afbeelding
Dan zou ik hem alleen ter hoogte van de oren aan twee kanten vastmaken in plaats van op een plek bovenop.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:30

Mijn paard ging rollen en kreeg hem zo af :') dus ik heb hem vast gemaakt aan de hals van de vliegendeken. Dus toen madam ging rollen en het ding af probeerde te schuren ging dat niet, beteuterd hoofd :P

Maar vervelend dat het niet werkt voor jullie! En lastig dat het zo veel kosten met zich meebrengt.. zou zo 123 ook geen oplossing weten..

Hier heb ik t voor elkaar dat paard weer hooi krijgt. Ze gaat dan helaas wel apart staan.. of nouja draadje ertussen. Baal daar erg van maar het is beter dan een obesitas-paard.. :=

Glucobalance voer ik ook, merk wel dat het enigszins wat doet voor mijn paard!

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:59

Viola ik ben juist blij met je mee denken! Sorry dat je het gevoel hebt dat mijn irritatie / teleurstelling naar jou gericht is want dat is het echt niet. Jouw idee ga ik bespreken met mijn handige vriendin.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:16

Deze foto heb ik vanmiddag gemaakt, een soort van before-afvalkamp foto.
Ik snap niet hoe je niet inziet dat ze niet te zwaar is.. maargoed. Ze gaat op enkel hooi :D
Afbeelding

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:25

Die van mij staat inmiddels zo'n anderhalve week met graasmasker, echter krijgt ze hem steeds uit :(
Ik heb er al een vliegenmasker én een halster overheen, maar ze trekt gewoon alles uit...

Iemand een tip hoe ik dit kan voorkomen? Ik vind binnen zetten bij deze temperaturen echt geen optie.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:07

Ik vlecht het grasmasker dan vast in de voorpluk/manen. Als ze eenmaal weten hoe het af moet, dan blijven ze het proberen. Dit is het enige wat werkt bij mij

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:39

Ook al geprobeerd, maar haar voorpluk/manen zijn zo slap dat het er weer uit glijdt :(

Mag nu via een stalgenoot haar greenguard graasmasker proberen, eens kijken of dat een betere optie is...