Wie weet raad koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:07

Hé wat naar. Sterkte, klinkt ernstig.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:10

Hoop dat de da er al is want dit ziet er niet goed uit.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:45

Jet schreef:
En is de tandarts al geweest? Dat schreef je ruim een maand geleden, dat die die week nog langs zou komen, wat vond die van het gebit.


Is de tandarts geweest Ts? Hopelijk gaat je pony het halen en maak je van haar tanden nu eerste prioriteit.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:59

Bij twijfel en steeds door de behandeling van de da heen breken, mijn advies inladen en naar de kliniek!

Heel veel sterkte

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 15:19

De tandarts is vorige keer direct op maandag geweest na haar koliek!! Hij heeft alleen nog niet veel kunnen doen omdat haar conditie niet goed genoeg was.
Met de dierenarts besproken dat hij deze week nog weer komt en dan onder verdoving alles goed gaat aanpakken.

Dierenarts is geweest darmgeluiden waren beter hartslag ook hartslag vanmorgen was 60 en nu 56.
Weer pijnstiller en darmontspanners het waren nu echt krampen die ze had van waarschijnlijk de verstopping die los komt. Na de spuiten begon ze enorm te shaken ineens en dat zakte daarna weg.
Ze heeft geweekte brokken op met veel water ze was iets droog op de slijmvliezen.
Over 3 uur weer controle.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 15:19

kiki1976 schreef:
Bij twijfel en steeds door de behandeling van de da heen breken, mijn advies inladen en naar de kliniek!

Heel veel sterkte


Inladen en naar de kliniek ga ik niet aan beginnen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:29

Hoe gaat het nu met haar? Is de DA al terug lang geweest?
Ik zou zelf ook naar de kliniek rijden, dan hoef je nog niet te laten opereren, ze hebben daar gewoon meer kennis en materiaal ter beschikking... Maar dat is natuurlijk iets wat je helemaal zelf moet uitmaken. Bedoel het ook zeker niet veroordelend trouwens!

Goed dat de DA al wat prognose merkte, maar als je ze daar zo ziet liggen, dat ziet er toch niet zo goed uit... Pff arm mupke!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 18:44

Ze lijkt nu een end verbeterd ze vertoont geen koliek.
We houden haar nog in de gaten en geven haar ieder half uur een paar spuitjes met water

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:49

Je gaat niet naar de kliniek? Kliniek betekend niet altijd operatie he?
En waarom gooi je er toch voer in? De laatste keer werdt je hier al verteld dat dat niet slim is...

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 18:54

Utixo schreef:
Je gaat niet naar de kliniek? Kliniek betekend niet altijd operatie he?
En waarom gooi je er toch voer in? De laatste keer werdt je hier al verteld dat dat niet slim is...


Omdat het moet van de dierenarts geweekte brokken krijgt ze meer niet.
Ik doe enkel wat de dierenarts zegt.
En ik ga niet naar de kliniek omdat de dierenarts nog niet klaar is thuis maar goed het gaat nu goed dus we houden het in de gaten.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:44

Utico iedereen maakt eigen keuzes. Ik zou dezelfde maken als TS, maar los daarvan laten we gewoon voor haar keuze respect opbrengen zoals ik dat ook zou doen voor die van jou!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:35

Als je, wanneer nodig, geen operatie wilt is er nog een eventuele laatste poging te doen met epsomzout. Ik wil geen koliekoperaties laten doen en kreeg met mijn merrie waar we alles verder mee hadden geprobeerd het advies om dit te proberen. Mijn dierenarts wilde het wel proberen en had het spul ook liggen. Na zo'n 24 uur heb je de diarree tot aan het plafond zitten maar zijn ze wel leeg. Het wordt ook wel aan mensen gegeven die helemaal leeg moeten zijn voor een darmonderzoek.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 21:41

dblijham schreef:
Als je, wanneer nodig, geen operatie wilt is er nog een eventuele laatste poging te doen met epsomzout. Ik wil geen koliekoperaties laten doen en kreeg met mijn merrie waar we alles verder mee hadden geprobeerd het advies om dit te proberen. Mijn dierenarts wilde het wel proberen en had het spul ook liggen. Na zo'n 24 uur heb je de diarree tot aan het plafond zitten maar zijn ze wel leeg. Het wordt ook wel aan mensen gegeven die helemaal leeg moeten zijn voor een darmonderzoek.


Kijk daar heb ik wat aan! Dankjewel ga hem onthouden!

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:49

Kan het niet mede iets te maken hebben met haar hengstigheid? Een paard bij ons op stal had regelmatig koliek. Na veel onderzoeken bleek het met haar hengstigheid/hormonen te maken te hebben. Dit had zij al best een tijdje voordat ze erachter kwamen. De darmen waren daardoor helemaal van slag.

Nu straat er een paard op stal die ook koliek gevoelig is. Die krijgt Lifeforce Elite en Paskamine van paardensupplementen.nl
Lifeforce Elite voer ik zelf ook naast Gastro+ van Havens. Mijn merrie is soms ook wat koliekerig. ik ben zeer tevreden over deze combi. Denk dat jou paardje ook wel een oppepper kan gebruiken straks.

Ik zou zelf wel gelijk richting kliniek gaan. Maar begrijp jou keus ook. in de kliniek kunnen ze net wat meer. En voor mijn gevoel weten ze daar ook vaak meer. Ik denk dat de kosten van een da steeds laten komen, plus medicatie enz. Niet heel veel goedkoper zijn dan onderzoeken op de kliniek.

Succes met je paard. Ik hoop dat het allemaal goed afloopt.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:54

Indi_Vito schreef:
kiki1976 schreef:
Bij twijfel en steeds door de behandeling van de da heen breken, mijn advies inladen en naar de kliniek!

Heel veel sterkte


Inladen en naar de kliniek ga ik niet aan beginnen.

Bedoelde idd niet voor een operatie hoor (die laat ik namelijk ook niet doen), maar meer omdat ze in de kliniek betere onderzoeken naar waarde's kunnen doen.
Daar kunnen ze ook beter inschatten met bv een aanvullende foto of het bv een "gewone"verstopping is of een verstopping van zand.

Pas je wel op met eten geven en darmontspanners, die van mij mocht absoluut niet eten zolang de ontspanner nog werkte. Juist omdat het volgens de kliniek voor een verstopping kan zorgen.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:48

Hoe gaat het nu met Indy?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 00:20

Hey ze is nu opgeknapt lijkt het! Ze heeft weer goed gegeten, zelf weer gedronken! Er is 1 hoop mest met zand afgekomen dus gelijk weer zandkuur begonnen!
Dierenarts is vanmorgen nog wel geweest want toen kreeg ze ineens weer koliek. 750ml water er in en 500ml Parrafine en psyllium vezels en voorlopig de kuur volhouden ze wil alleen geen slobber eten daar baal ik van want ze moet die psyllium binnen krijgen.!!

Er zijn ondertussen 5 hopen mest vanaf met 2 met Parrafine er in dus goede hoop! Morgen weer even bellen met de da voor overleg voor bloedprikken en tandarts. Houd jullie nog even op de hoogte!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:53

Super dat het de goede kant opgaat :):) . Hopelijk zet het herstel nu lekker door. Koliek is echt een drama.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:42

Blijft spannend dus. Fijn dat ze poept, hoe blij kun je zijn met een hoopje poep.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 09:07

Jeeehj 7 hopen mest vannacht en 5l gedronken zo blij! *\o/*

Zometeen even bellen met de dierenarts voor overleg wat betreft bloedonderzoek en tandarts.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:29

Hoe blij kan je wezen met mest *\o/*

Eet ze helemaal geen slobber of komt het door de psyllium?
Ik maak zelf de slobber en voordat ik het geef roer ik de psyllium erdoor, dan eet ze het wel.
Wel moet ik er bij mijn paard opletten dat er geen pulp in de slobber zit, want dat weigert ze het te eten.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:35

kiki1976 schreef:
Hoe blij kan je wezen met mest *\o/*

Eet ze helemaal geen slobber of komt het door de psyllium?
Ik maak zelf de slobber en voordat ik het geef roer ik de psyllium erdoor, dan eet ze het wel.
Wel moet ik er bij mijn paard opletten dat er geen pulp in de slobber zit, want dat weigert ze het te eten.


ja als het niet te nat is wil ze het wel, heb net de seniores priores binnen gehad!
maandag komt de dierenarts voor bloedonderzoek en ze gaat even bellen met de tandarts dat toch met spoed haar gebit gedaan moet worden!

ik zal vanavond eens proberen de psyllium er pas op het einde door te gooien eerst maar een hopen dat ze die slobber lust :')

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:41

SP eet mijn merrie dus ook niet omdat er pulp in zit ;-)
Maar mocht je brok voeren aan je paard, kan je daar ook slobber van maken hoor.
Maar goed jouw paard is de mijne niet, en wellicht eet die van jouw wel de SP hihi.
Desnoods er een geraspte appel/wortel doorheen doen. Belangrijkste is dat ze het eet

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:56

Geraspte appel geven wij hier als kinderen diaree hebben want dat heeft stoppende werking. Bij de paarden geef ik altijd een scheutje appelsap bij medicatie als ze iets niet lekker vinden. Die van mij vinden dat zalig! Maar ieder paard is verschillend.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:59

Ja appelsap heb ik ook aan zitten denken inderdaad! Even kijken vanavond of ze de sp wil hebben. Hoop het wel :')
Mevrouw wordt maar verwend :p