[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:12

Mijn stalhouder is juist blij als eigenaren hun paarden willen laten afvallen, die vindt ze allemaal te dik. :+

Blondie hier werkt 5-6 keer per week en hoewel hij nog steeds iets overgewicht heeft, begint hij nu echt energie tekort te komen. Na overleg met juf en de voerman blijf ik voeren wat hij al kreeg en hoog ik daarnaast de haver (in de vorm van Havens Kentucky lite) op tot een halve kg om te zien wat dat doet.


Afbeelding


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:18

Hee daar staat een bekende blonde kont op de achtergrond in de wei :))
Of niet? :+

Hij gaat er wel echt steeds beter uitzien :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:47

Nu je het zegt denk ik dat we jullie privacy geschonden hebben, oeps. :P

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:53

Haha Wijslander, dat scheelt! Mijn vorige stalhouder vond mijn paard ook te dik maar er werd wel voordroog gevoerd en ze stonden 24/7 op gras. Waren geen zandpaddocks oid dus was allemaal vrij lastig.

Maar komt vast goed met mijn staleigenaresse :D het is inderdaad nog altijd mijn paard.

Mooie pony heb je wel hoor! Lastig met energie tekort, voer je geen vitaminebrok erbij of is dat niet afdoende? Hopelijk vind je een passende oplossing!

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:27

Heeft iemand hier enig idee of Marstall Faser Light een muesli is zonder granen? Ik dacht van wel maar weet het niet zeker en kan het zo snel ook even niet vinden.. of ik kijk grandioos verkeerd :+

Ik wil graag voor na het rijden iets erbij voeren maar mijn paard heeft een intolerantie voor granen. En aangezien deze muesli nogal wat lager in suiker + zetmeel zit dan Vitalbix Active+ dacht ik dat dit misschien een mooie oplossing is :)

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:52

Ja die is zonder granen :j
Ik heb ‘m ook gevoerd, maar mijn haf was er niet weg van.
Ik geef nu Alpengrun muesli. Die bevalt stukken beter :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:14

Oké! Die zit dan wel weer wat hoger in suiker + zetmeel dacht ik.

Bevalt ie beter omdat je paard het beter eet of om meerdere redenen? Ik las in de reviews van de Faser Light dat er veel gruis in zit.

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:35

Vandaag is de paardenweegschaal bij ons op stal geweest en Azra weegt maarliefst 551 kg, ze is 1,42 dus 425 zou ongeveer goed zijn voor haar.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:50

Oef Charaz. Confronterend. Had je zelf ook het idee dat ze zoveel te zwaar was?

De Agrobs is laag in suiker en zetmeel. Is gebaseerd op grassen en kruiden en wat zaden (zonnebloem). Faser light heeft inderdaad veel gruis. De mijne is een zeikerd met eten en dit moest ie niet :+

Jims rantsoen tegenwoordig.
Agrobs muesli, vitaminebrokje, lijnzaadbrokje, magnesium en zwarte haver. En een appel die ik nog in stukjes snijdt, anders laat hij de helft staan :roll:

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:54

_Nynke schreef:
Oké! Die zit dan wel weer wat hoger in suiker + zetmeel dacht ik.

Bevalt ie beter omdat je paard het beter eet of om meerdere redenen? Ik las in de reviews van de Faser Light dat er veel gruis in zit.


Ik heb de faser light donderdag binnen gegeten en mijn haflinger kruising vind het heerlijk. Hij is sinds kort ook van de granen af en krijgt alleen vitaminekorrel en twee handjes muesli.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:22

Ja idd xLiez ik wil dan ook icm een vitaminebrok voeren. Die voer ik al maar muesli nog niet, maak nu een restje van stalgenootje van vorige stal op maar als dat op is wil ik dat eigenlijk wel doorzetten maar vind het wat te hoog in suiker en zetmeel dus vandaar op zoek naar een geschikte vervanging.

Amanda, op VoerVergelijk staat dat de Marstall lager in suiker en zetmeel staat of klopt die info niet? :o

Mooi rantsoen zo, ziet er prima uit! Mijn paard had vorig jaar een magnesiumtekort en toen we dat aam gingen vullen met een supplement vlogen de kilo's er ook sneller af. Dus dat ga ik nu om die reden en nog wat andere redenen weer bijvoeren, benieuwd of dat toeval was of dat t dit keer weer een prettige bijwerking is haha :P
Wel een kieskeurige eter dat ie zn appel beslist in stukjes wil :')

Oei Charaz dat is idd confronterend :=

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:26

Ja ik wist dat ze veel te zwaar was, ik schatte zelf 525 kilo en dat bleek dus nog iets meer te zijn.
Ze is de afgelopen tijd al afgevallen dus wil niet weten wat ze eerst woog.

Afbeelding
Tijdje geleden


En nu:



Afbeelding

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:37

Oeff, die heeft dan ook wel beduidend veel overgewicht...

Amanda welke vitaminebrok geef jij eigenlijk?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:56

Charaz schreef:
Ja ik wist dat ze veel te zwaar was, ik schatte zelf 525 kilo en dat bleek dus nog iets meer te zijn.
Ze is de afgelopen tijd al afgevallen dus wil niet weten wat ze eerst woog.

[ [url=m/IswuqT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijdje geleden


En nu:



[ [url=m/KmxEeR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaa die zit inderdaad aan de zware kant hihi, zit wel al goed vooruitgang in zo te zien! Mag ik vragen wat je nu voert en hoe dr trainingsschema eruit ziet?

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:02

Je bent al goed bezig idd! Welke paardenweegschaal heb je op bezoek gehad? Gewoon van paardenweegschaal.nl?

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:13

Nee van stal Wagemakers uit Nispen, ik rijd nu (minimaal) 3x in de week vooral buiten stappen en ze krijgt een vol maat bekertje Vitalbix per dag met lifeforce Elite. Verder krijgen ze s ochtends droog hooi, 8 uur naar buiten tot half 6/6 uur, hooi als ze binnen komen en rond 22 uur nog een beetje hooi. Ze staan op een kale wei.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:41

_Nynke schreef:
Amanda, op VoerVergelijk staat dat de Marstall lager in suiker en zetmeel staat of klopt die info niet? :o

Mooi rantsoen zo, ziet er prima uit! Mijn paard had vorig jaar een magnesiumtekort en toen we dat aam gingen vullen met een supplement vlogen de kilo's er ook sneller af. Dus dat ga ik nu om die reden en nog wat andere redenen weer bijvoeren, benieuwd of dat toeval was of dat t dit keer weer een prettige bijwerking is haha :P
Wel een kieskeurige eter dat ie zn appel beslist in stukjes wil :')

Zijn appel eet hij zo wel hoor, maar dan vist hii eerst de appel er uit, een paar happen van de rest en laat het dan staan :+
Als ik er kleine stukjes van snij en dat meng eet hij de rest erbij op :))

Kan best dat de Agrobs hoger is hoor. Maar het is laag genoeg voor mij en graanvrij en van natuurlijke producten. Dat vind ik het belangrijkste :j

Wijslander: Marstall Force. Dat bevalt het beste. Van Metazoa ging hij stuiteren, van Vitalbix zand likken en van Pavo Vital complete schure.
De Force vindt hij minder lekker, maar doet hij het wel heel goed op.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:41

De Agrobs lijkt me ook wel wat. De Faser Light ook wel.

Enige wat me tegenhoudt is het suiker en zetmeel in de Agrobs, al vind ik natuurlijke producten ook erg belangrijk.

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:42

Zit meestal rond de 10% toch? Lijkt me niet veel mis mee?

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:32

Hoi,

Wat vinden jullie van mijn tinker? Ik vind hem nog iets te rond.

Afbeelding

Wat info over wat we doen aan beweging en voeding.
Hij staat 24/7 buiten op de wei met een graasmasker. 4 a 5 dagen in de week wordt hij reden of staat hij voor de wagen en als beloning krijgt hij een klein handje gewelde grasbrokken met glucobalans en magnesium.

Waar kan ik nog meer op winnen op het afvallen?

oja de ritten die we rijden zitten tussen de 10 km en 20 km per rit

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:55

Wat een leuke Tinker! Je zou de afstand die jullie rijden langzaam kunnen uitbreiden, dan niet meteen alle keren dat je rijdt maar beginnen met 2 keer per week iets langer. Qua snelheid is stevig doorstappen of rustig draven het beste voor het afvallen.

Een andere goede zou zijn hem van het gras halen, maar dat moet maar net mogelijk zijn.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:59

Leuk dier hoor! Ik vind je voer/bewegingsbeleid er prima uit zien. Maar inderdaad van het gras af halen wil nog wel eens helpen als dat mogelijk is.
Merk je dat de GlucoBalance wat doet trouwens?

Vooral veel stappen tijdens buitenritten schijnt heel effectief te zijn mits je t goed vlot doet :)

@Wijslander ja opzich valt het mee maar als je het vergelijkt met Vitalbix DC (haar dagelijkse voer) dan zit de Agrobs dubbel. Maar als je t zo bekijkt valt t op zich mee.

Ik twijfel nog even verder :Y)

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:20

@Wijslander Thanks voor het compliment. Hem van de wei afhalen dat is wel een dingetje. Als ik dat doe dan komt hij alleen te staan en dat wil ik niet. Maar dat is goede tip om mijn ritten uit te breiden.

@_Nynke ik merk dat de glucobalans bij hem goed werk. Heb ik heb als experiment het een week niet gegeven en zag hem toen veranderen lichamelijk.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:49

Begrijpelijk, alleen staan is ook echt niet goed. En zo lang er nog andere opties zijn die je kunt proberen, is het altijd fijn als ze op het gras kunnen blijven. Succes met het trainen!

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:52

Wijslander schreef:
Begrijpelijk, alleen staan is ook echt niet goed. En zo lang er nog andere opties zijn die je kunt proberen, is het altijd fijn als ze op het gras kunnen blijven. Succes met het trainen!


Thanks, ik blijf dit topic zeker volgen. Misschien dat er nog goede ideeën voorbij komen. Jij ook veel succes met afvallen met die van jouw ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers