Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:27

Hoi bokkers,

Heb al wat gezocht maar veel topics gaan over merries die totaal onhandelbaar zijn met rijden en op de grond tijdens de hengstigheid.

Mijn merrie is tijdens de hengstigheid ongelooflijk schrikkerig, kijkerig en zenuwachtig. Niet leuk om mee te rijden, maar ook in het land schrikt ze dan van een vallend blaadje.

In de omgang verder niks aan de hand, behalve dat ze aan het touw dus vaker schrikt.
Met rijden kan ik er niks mee, het lijkt alsof ik op een plank zit zo hoog doet ze haar hoofd. En als ze iets eng vind probeert ze te steigeren.
Vorige concours was ze ook hengstig en ben ik er af gevallen.

Heb nog niet echt haar cyclus in de gaten. Maar ze is het nu.
Wat kan ik haar geven?
Graag iets wat geen troep is; ik wil over een paar jaar graag een veulen van haar.
Nu dekken is geen optie en vind dat ook geen oplossing.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:48

Moody Mare kan de scherpte er een beetje af krijgen. Is een kruidenmelange die ze makkelijk eten. De Paarden drogist heeft ook een kruidenmengsel van eigen merk die ook zo werkt. Dagelijks 5 schepjes door het voer mengen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:52

Moody mare inderdaad, of monnikspeper, Puur heeft ook een tinctuur hiervoor.
Daarnaast helpt magnesium ook om spierspanning wat af te laten vloeien.

Mijn merrie is onder het zadel precies hetzelfde, maar in de hand juist wat meer ril, en heeft aanzienlijk meer moeite met het geven van haar achterbenen. Voor haar is enkel magnesium bij geven op dit moment voldoende.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:58

Regumate zou je kunnen proberen in overleg met je DA.

Weet alleen niet of er echt risico's aan zitten als je daarna nog een veulentje wil fokken. Paard van mijn oude werkgever was ook echt gestoord tijdens haar hengstigheid, daar kon ik dan ook echt niet op gaan zitten want die liet me alle hoeken van de bak zien.
Met Regumate was dit een heel stuk beter, en kon ik haar ook gewoon rijden.

Anoniem

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:51

Heb me inderdaad ook ingelezen over Regumate, maar ook al gelezen dat dit later wel gevolgen kan hebben voor een veulen. En dat het vrij prijzig is :( Dus hou die als eventuele laatste optie.

Magnesium kan ik ook nog wel proberen. En moody mare, moet je dat elke dag geven of alleen tijdens de hengstigheid? En monnikspeper ook elke dag?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:52

NAF Oerstress

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:04

Ik geef de kruiden van de paardendrogist waar overigens ook monnikspeper in zit dagelijks alleen rond wedstrijden in de zomer.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:12

Ik weet niet of je absoluut wedstrijd moet rijden (rij je een nationale kalender, of als je de merrie miss ster, keur of prok wilt rijden,..) maar misschien is het wel veiliger om tijdelijk het zadel aan de kant te laten als ze midden in de hengstigheid zit en lekker te longeren. Ik denk dat zoiets rust brengt voor beide partijen, ze zijn niet voor niets ineens zo ril. En dat dan combineren met een kruidenmengeling. :j

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie kijkerig schrikkerig tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:57


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:15

Myrthe3 schreef:
Heb me inderdaad ook ingelezen over Regumate, maar ook al gelezen dat dit later wel gevolgen kan hebben voor een veulen. En dat het vrij prijzig is :( Dus hou die als eventuele laatste optie.

Magnesium kan ik ook nog wel proberen. En moody mare, moet je dat elke dag geven of alleen tijdens de hengstigheid? En monnikspeper ook elke dag?



Hoi, ik heb ook een merrie die veel last heeft van hengstigheid. Als het bij jouw paard ook zo verkrampt in haar baarmoeder (de mijne gaat er in mei/juni zelfs kreupel op lopen als ik niks geef), dan kan die pijn natuurlijk ook de oorzaak van het gedrag zijn.

Mijn merrie kreeg eerder moody mix van de paardendrogist, maar tegenwoordig staat ze op een stapje sterker namelijk merriesupport. Link: https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 420/57834/ Werkt sterker en is bovendien veel goedkoper.

Dit op aanraden van de paardendrogist zelf. Ik gooi het door de bietenpulp en geef het het hele jaar door, in de winter wel wat minder dan in de zomer. Je kunt ook proberen om haar er bijvoorbeeld van oktober tot en met januari af te halen, maar realiseer je wel dat het maand duurt voordat je het volle effect hebt. Magnesium erbij kan inderdaad een goed idee zijn.

Succes!