[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:36

IK kom hier even binnen vallen, heb nooit problemen met het gewicht van mijn 28 jarige merrie gehad, maar zit nu met mijn handen in het haar.

Ze heeft inmiddels een matig gebit, passend bij haar leeftijd en onder controle van tandarts.
Hierdoor eet ze slecht en heel weinig hooi en voordroog. Ze at tot vorige week drie maal daags een emmer seniores priores van Subli. Maar madame heeft besloten dat echt niet meer te willen eten. Inmiddels heeft ze koliek gehad, omdat ze echt niet meer wilde eten. Dierenarts erbij geweest, behandeld met metacam en omeprazol. Toen is ze weer matig gaan eten, een paar plukjes hooi, wat gras (ben niet in de mogelijkheid tot veel weide in deze tijd van het jaar) en ze eet bix. Grasmix krijg ik er ook maar heel slecht in.

Hierdoor zien we haar op dit moment vermageren. Heeft er iemand nog een gouden tip wat we haar zouden kunnen geven.
Zelf heb ik niet het idee dat het gebit de reden is dat ze weigert te eten, maar eerder buikpijn oid. Maar ook met het geven van metacam gaat ze niet beter eten. En aangezien metacam niet bevorderlijk is wil ik dat niet langdurig geven, los van de kosten.

Dus ik ben op zoek naar goede ideeen om haar weer te laten eten. Wie kan mij helpen. Sta voor veel dingen open!


cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:14

De havens gastro+ heb ik inmiddles besteld en kan ik donderdag bij mijn voerleverancier ophalen.
Mabel94, met hoeveel ben jij per dag begonnen? twee keer 1 kilo? En voerde je verder nog iets van ander krachtvoer erbij?

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:22

Mag ik vragen van welk merk jullie de sojaschroot hebben en waar jullie het kopen.
Lijkt mij namelijk een erg interessant product voor de mijne.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 07:41

Top, Wolvega is voor mij te doen!

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:51

Ik ga jullie hulp vragen bij mijn uitdaging......

Ik heb een Welsh a merrie met veulen aan de voet. Veulen is echt een heerlijke dikke buffel, maar trekt de moeder volledig leeg.
En daar zit hem nou net het probleem, ik weet echt niet meer wat ik kan proberen om de merrie niet verder af te laten vallen. Ribben zijn inmiddels zichtbaar. Aankomen met veulen aan de voet is denk ik een utopie.

Op dit moment krijgt de merrie onbeperkt hooi, staat ook op de weide, maar deze is door de droogte kaal. Verder krijgt ze 1 kg merriebrok.

Ik heb bietenpulp, lucerne, seniores priores en soja schroot allemaal geprobeerd, maar dit wil ze niet eten.
Ineens blijkt ze een hele kieskeurige eter te zijn. Nooit eerder achter gekomen, omdat ze zonder veulen eerder te dik dan te dun was.

Dus wie weet nog goede ideeën die ik zou kunnen proberen om haar niet verder af te laten vallen. Doordat ze wel genoeg ruwvoer eet, heeft ze wel een klein buikje, maar de bovenlijn en bij de ribben echt te schraal inmiddels.


cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:24

Bedankt voor de tips.
Met de olie ga ik aan de slag. Morgen even kopen in de winkel en dan hopen dat ze het eet.

Ik had de Hartog compact lucerne geprobeerd, dat is zonder melasse. Die eet ze dus niet, vrees dat de compact gras ook niet gegeten wordt.

Gisterenavond bij kennissen een zak gerstevlokken mee genomen, die eet ze, dus ga ik nu ook mengen met het voer. Weet iemand hoeveel ze hiervan mag hebben?

Ik vrees dat je gelijk hebt mizora, het is niet alleen een eiwit te kort. De pony is nog niet heel lang van mij en heb gisteren ook gehoord dat meerdere van de oud kuddegenoten het ook niet goed doen. Alle pony's moesten bij de fokker weg ivm gezondheidsproblemen van de fokker.
Ondanks dat ik al goed heb ontwormd, heb ik ook even Wormentesten besteld.

Nog even een vraag, hoe kan ik de natures best het beste voeren? Is twee keer per dag een volle schel voldoende om mee te beginnen?

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:49

Dank voor de tip, scheelt toch weer!

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:36

Ik ga vanmiddag een emmer grasmix ophalen bij een vriendin, kan ik dit ook proberen.

Wat weegt ze.....heel lastig. Ik heb echt geen idee. Het is een Welsh a die redelijk aan de maat is.

Afbeelding
Dit is haar een maand geleden.
Inmiddels dus best wat schraler op de bovenlijn. Wel nog een dikke ruwvoerbuik.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:05

Grasmix opgehaald en gelijk geprobeerd. Ze lust het. Krijgt ze vanavond de rest van de emmer voor de nacht. Dan zal ik morgen zelf even een paar zakken halen.
Kan ze elke avond voor de nacht, naast haar hooi, hier ook nog een volle emmer van krijgen.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:27

Mijn merrie met veulen ziet er helaas hetzelfde uit.
Mijn veulen is nu drie maanden, maar ga denk ik vanaf vier maanden rustig aan spenen. Door ze een aantal uren uit elkaar te halen dit opbouwen naar de hele nacht. Hierdoor wordt de melkproductie lager. Hopelijk blijft de merrie daarmee stabiel.

Dit zou jij ook kunnen overwegen. Veulen is 4,5 maand oud.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:42

Dat snap ik zeker. Dan heb je een hele andere situatie als met mijn veulen.
Dat is echt een dik buffeltje die zijn moeder leeg trekt.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:30

Ik zou vooral het ruwvoer ophogen.
Ik weet niet op wat voor grondsoort en dus weide het paard staat, maar door de droogte zijn die vaak kaal.

Dus verdubbel het ruwvoer en kijk wat er gebeurd.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:08

Ik koop het bij de Groot diervoeders.
Bezorgen ook.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:08

Ik koop het bij de Groot diervoeders.
Bezorgen ook.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:05

Een betere kwaliteit hooi en voordroog.
Door de droogte van afgelopen jaar is hooi in sommige gevallen te arm en bevat te weinig eiwit, waardoor jonge paarden er niet van groeien. Ongeacht de hoeveelheid die je geeft.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:05

Hier ben ik er inmiddels wel achter dat de kwaliteit van het ruwvoer alles bepalend is.
Dus wat is de kwaliteit van het ruwvoer, is dit rijk genoeg, met voldoende eiwitten?

Op voordroog doen mijn pony's het gewoon zo veel beter dan hooi.
Op arm hooi, dus hooi van natuurland heb ik ondanks onbeperkt ruwvoer bijna al mijn pony's er met een bolle buik bij staan, maar arm in de spieren en bovenlijn.

Dus ondanks dat er veel wordt geschreven dat voordroog niet goed is voor pony's, wil ik niet anders meer. Het scheelt heel veel kilo's brok, lucerne en ander bijvoer.

Nu doen ze het goed op voordroog en een vitamine korrel van Masters, de vitcrix.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:02

Ik heb die zakken mpb mix afgelopen winter gevoerd. Als ik de zakken netjes open maakte, dat ik ze goed dicht kon vouwen, en dan iets zwaars op de sluiting, zodat het goed dicht bleef, kon ik ze een dag of 10 goed houden.
Voor mijn pony was het een goede eiwitrijke dikmaker. Dan hoefde ik geen kilo's brok te voeren. Waardoor het totale zetmeel in het rantsoen ook nog iets mee viel.
En ook qua prijs was dit een vrije voordelige oplossing.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:23

Als mijn paard na opvoeren van flink krachtvoer minder ruwvoer gaat eten, zou ik me zorgen maken over maagzweren.
Wat voor en hoeveel krachtvoer geef je per keer?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, Faya__, GoogleAdsense, QueenBeeBee en 18 bezoekers