weidegang en hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:07

Ik zit even ergens mee.

Mijn fjord staat van half 9 tot half 5 op het land. Dit is ook de eerste keer dat hij behoorlijk is aangekomen van het land. Voorheen had daar niet zoveel last van.

Hij word ongeveer 4x per week intensief gereden en de andere dagen gelongeerd.

Nu krijgen ze rond half 11 van de stalbaas hooi. Normaal kreeg hij van een stalgenoot ook nog een
plak hooi en ook soms van mij nog bij binnenkomst. Nu ben ik daar mee gestopt en kreeg hij dus van stalgenoot en om half 11.

Nu heb ik dus gevraagd aan stalgenoot ook niet meer te geven. Dus hij krijg om half 11 nog hooi en dan niet meer.

Verder krijgt hij vitalbix voor de vitamines

Nu zegt de een het is te weinig en de ander zegt nee het is goed.
Ik weet het even niet meer.

Even voor de duidelijkheid. hij kan niet op een kaal stuk land staan, niet in de paddock en niet eerder naar binnen tenzij ik het zelf doet en dat is niet altijd mogelijk.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:14

Graasmasker?

d_baak
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-02-18

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:16

Rond deze tijd zit het gras nog overvol met voedingsstoffen, ik denk dat het vanzelf afneemt en je paard dan ook weer wat afslankt. Je zou een graasmasker kunnen proberen, of 's ochtends bijvoorbeeld Lucerne kunnen voeren zodat 'ie wat minder 'vreet' als hij het land op gelaten wordt.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:20

Het is een fjord he haha. Hij blijft eten. Graasmasker heb ik geprobeerd maar schuurt zich helemaal open.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:28

Wat ik zelf altijd denk, als je hooi bijvoert op de wei, dan is dat toch eigenlijk niet extra? Want hij eet dan toch in die tijd het hooi ipv het gras.. Het is niet alsof hij dan dubbel eet want hij kan geen gras en hooi tegelijk eten haha. Dan kan hij toch beter arm hooi eten dan gras waar veel in zit? Geen idee of dit nu wel of niet een logische gedachte is. Dat terzijde, is er wat veranderd met voorgaande jaren? Kreeg hij toen ook hooi bijgevoerd op de wei?

Je zegt dat je hem niet op een kaal stuk kan zetten, dus neem aan dat er genoeg op de wei staat. Als hij de hele dag gras kan eten zal hij naar mijn mening niet te weinig krijgen als hij geen hooi bijgevoerd krijgt. Fjorden komen uit Noorwegen en hebben echt niet veel nodig, ons gras is eigenlijk te veel voor ze..

Ik weet hoe lastig het is, ik had hetzelfde toen mijn fjord nog op gras stond, zelfs op een kale wei. Ze doet het hier erg goed op een paddock met hooi in slowfeedernetten, met gras bleef ze altijd dik..

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:36

Hmmm nee er is niets veranderd. Hij krijgt geen hooi op het land hoor haha. Op het land is alleen het gras. Het is niet heel lang meer maar hij staat wel op een groot stuk. Ik heb wel meer horen zeggen dat het gras erg rijkvol is dit jaar. Misschien ligt het daaraan want na een paar dagen lang had ik al zoiets van jeetje wat is hij aangekomen.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:43

Oh ik dacht dat hij om half 11 op het land hooi krijgt, maar je bedoelt half 11 's avonds op stal? Als hij om half 5 op stal staat en dan geen hooi krijgt zou hij 6 uur zonder staan.. Dat zou ik zelf te lang vinden. Misschien een hooinet ophangen zodat hij er langer mee doet zonder dat hij extra gevoerd hoeft te worden? :) Heeft hij 's ochtends nog wel hooi (over van de vorige avond) voordat hij het land op gaat?

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:46

Hmm dat weet ik eigenlijk niet want hij word altijd op het land gezet dus ik ben er niet om half 9.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:56

Die van mij (ook een fjord) heeft ook hetzelfde, s’ ochtends vitamines en wortels en ‘s avonds ook en hooi en de rest staat ze op het land, en ze is ook echt te dik, dus tips zijn welkom :)

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 23:01

hoe lang op een dag staat ze op het land? Ja ik vind het ook lastig want ze zeggen niet langer dan 6 uur geen eten maar hij word er echt dik van. Kan een graasmasker opdoen maar dan ligt heel zijn onderkant open, ook met een bontje erin. Ja en op de paddock is ook geen optie want dan staat hij alleen. Hij krijgt wel komkommer en een peentje als voer en magnesium erbij en een handje vitalbix maar meer niet.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:11

Ik had een Cheepoo graasmasker en daar kreeg mijn pony geen wondjes van. Deze is wat lager dan normale. Misschien een goeie om naar te kijken. :)
Mijn shet blijft overigens wel alleen achter op de paddock overdag. Hij is stikjaloers maar heb niet het idee dat hij er erg onder lijdt. De wei ligt hier echter wel aan de paddock, als er nog een stuk tussen zat weet ik niet of ik het ook zo gedaan had.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 00:00

Jets schreef:
Oh ik dacht dat hij om half 11 op het land hooi krijgt, maar je bedoelt half 11 's avonds op stal? Als hij om half 5 op stal staat en dan geen hooi krijgt zou hij 6 uur zonder staan.. Dat zou ik zelf te lang vinden.


6 uur zonder ruwvoer is echt te lang ja (richtlijn is max. 4 uur). TS staat je paard op stro? Dan heeft 'ie altijd wat te knabbelen en is minder hooi geen probleem.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 00:18

En een graasmasker van de paardendrogist? Zo'n mandje die je aan het halster vast maakt. Je kan deze bij de paardendrogist huren om te testen.

Deze werkt hier super. Zou echt op zoek gaan naar een graasmasker die net schuurt. Je zit er denk ik ook niet op te wachten dat hij zo bevangen raakt ...
Hier dus graasmasker om en dan verder 3x per dag flink hooi in een slowfeeder en handje vitaminebrokjes. Ze moeten op stal wel wat te eten hebben anders is het wachten op maagproblemen.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 00:52

Gras en vitamine/mineralenbrok is echt voldoende, zeker als je ziet dat je paard aankomt. Dan komt hij echt niks te kort omdat je de vitamine/mineralen behoefte dekt met de korrel. En gras bevat genoeg eiwit nu en zeker dus genoeg energie als hij aankomt. Dus wat dat betreft heeft je fjord echt het hooi nu niet nodig.

Waarom ik het wel zou doen is om de tijd zonder voer niet te lang te maken. 6 uur is wel de max. zonder eten. Maar als er 8 uur tussen zit en je geeft voor 3 uur eten is het natuurlijk geen probleem. Want 1. hij heeft voor 3 uur eten dus staat 5 uur zonder voer en b. het eten is niet gelijk weg dus zit langer in het systeem van het paard dus staat eigenlijk nog korter dan 5 uur zonder eten. Die richtlijn is ooit bedacht omdat je niet wil dat een paard 4 uur echt 'leeg' staat ivm met nadeligheid maag en vertering.

Ik weet niet of je fjord op stro staat? Dan zou ik mij niet zo druk maken over het aantal uur zonder voer. Hij eet dan vanzelf wel af en toe een hapje stro. En door het hoge gehalte droge stof blijft dit lang in zijn systeem. En ik zou nog liever hebben dat mijn paard nu iets stro eet (teveel is niet goed natuurlijk, maar iets kan geen kwaad) dan hooi. Want stro zit minder voedingswaarde is meer meer droge stof. Iets wat in gras maar weinig zit maar wel nodig heeft voor buikvulling en darmwerking.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:09

Ik ga mee in het 'hooinet' verhaal! Mijn merrie (haf) staat van 9 tot 19 op de wei. Bij binnenkomst hangt er een net graszaadhooi. Om middernacht krijgt ze nog een flinke emmer graszaadhooi (maar dan is haar net nog lang niet leeg hoor) en 's ochtends om 7 krijgt ze een klein handje graszaaihooi. Om 9 gaan ze dan weer naar buiten.
Zij krijgt daar nu een beetje lijnzaadbrok (kleine 100 gram per dag) en ongeveer 450gram per dag happy summer mix en / of equifyt greenpower bij (gemengd over het algemeen) en een schepje magnesiumcitraat.

Hiermee houd ik haar prima op gewicht.

Zou ik haar nu net als de rest van stal op voordroog hebben staan s nachts, dan denk ik dat ik haar kan rollen. Plus, voordroog + vers gras = slechte mest bij haar.

Graszaadhooi is arm hooi, extreem droog en stengelig en ze moest er enorm aan wennen, maar ze heeft er nog nooit zó goed uit gezien - appeltjes, glanzen, en op gewicht!

Niks geven zou voor mij niet akkoord zijn hoor: ze horen gewoon niet zoveel uur zonder eten te staan... als je niet aan graszaadhooi kunt komen, of geen eigen hooi wil kopen, meng dan hooi met stro in een hooinet voor de buikvulling. Het laatste wat je wil is een paard met maagzweren!

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 08:38

Ik snap het allemaal wel hoor maar hij staat dus op vlas en kan niet mengen met stro en koop hooi in van de stal zelf, komt van hun eigen land. iK vind het ook vrij lastig. Want hij krijgt genoeg binnen aan gras en krijgt rond half 6 ook nog zijn komkommer en een peen gevoerd en dan de laatste hooironde rond half 11.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:42

Jets schreef:
Oh ik dacht dat hij om half 11 op het land hooi krijgt, maar je bedoelt half 11 's avonds op stal? Als hij om half 5 op stal staat en dan geen hooi krijgt zou hij 6 uur zonder staan.. Dat zou ik zelf te lang vinden. Misschien een hooinet ophangen zodat hij er langer mee doet zonder dat hij extra gevoerd hoeft te worden? :) Heeft hij 's ochtends nog wel hooi (over van de vorige avond) voordat hij het land op gaat?


6 uur zonder eten vind ik ook veel te lang. Dat vraagt om maagproblemen. Een hooinet vullen voor de avond is wel een goed idee. En kijk eens naar glucobalance.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:45

loesjeislief schreef:
Ik snap het allemaal wel hoor maar hij staat dus op vlas en kan niet mengen met stro en koop hooi in van de stal zelf, komt van hun eigen land. iK vind het ook vrij lastig. Want hij krijgt genoeg binnen aan gras en krijgt rond half 6 ook nog zijn komkommer en een peen gevoerd en dan de laatste hooironde rond half 11.


Hij krijgt calorisch dus ruim genoeg binnen, maar er is buikvulling nodig om maag/ darmzweren te voorkomen. Dat is de afweging die je moet maken. Mogelijk is de stalsituatie niet optimaal voor jouw specifieke paard... slowfeeder lijkt me om te beginnen het beste... dat is het minst ingrijpend, geeft aanzienlijk langere opnametijd en kost je een hooinetje van een paar tientjes (wel echt met fijne maas, max 3cm).

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:54

Ik heb een shet en een haflinger die dik worden van de lucht... De mijne staan 3-4 uur in de weide en verder op de paddock. Zou ik ze meer op de weide zetten met dit rijke gras dan worden ze tonnetje rond. 's morgens krijgen ze 1 plak hooi, rond 13.00 gaan ze naar de weide dan haal ik ze tussen 16.00 en 17.00 naar binnen. Dan krijgen ze vitamine brok ( Pavo ) en rond 19.00 een plukje hooi en dan voor we naar bed gaan nog een plak. Ze wordt 3-4 x per week bereden en 2-3 x gelongeerd. Slowfeeder zou bij ons geen optie zijn, ze sloopt alles kapot, plus dat ze er erg gefrustreerd van wordt...

Voor jou is dat geen optie begrijp ik... misschien toch een graasmasker?

Ik denk dat je voldoende geeft hoor, het zijn ook nog eens sobere paarden die snel overvoerd zijn

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:04

Van gewoon droog hooi, dus niet te voedingsrijk (of voordroog), worden ze niet dik. Hebben ze echter wel echt nodig.

Zeker als ze de hele nacht op stal staan, zonder stro te kunnen knabbelen, echt niet doen! Dat is echt vragen om problemen. Daarnaast kan hij beter zijn buik vol hebben van droog hooi, dan s morgens honger hebben en extra gulzig gras gaat eten, waar nu nog zo veel in zit dat ie daar wel te dik van wordt.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 09:21

Quir schreef:
Van gewoon droog hooi, dus niet te voedingsrijk (of voordroog), worden ze niet dik. Hebben ze echter wel echt nodig.

Zeker als ze de hele nacht op stal staan, zonder stro te kunnen knabbelen, echt niet doen! Dat is echt vragen om problemen. Daarnaast kan hij beter zijn buik vol hebben van droog hooi, dan s morgens honger hebben en extra gulzig gras gaat eten, waar nu nog zo veel in zit dat ie daar wel te dik van wordt.



hij krijgt om half 11 nog hooi van de stalbaas maar het gaat mij meer over het feit dat hij om half 5 binnen komt. Vol zit met gras en dan ook krijgt hij nog komkommer en een peen en daarna niets meer. Dan pas om half 11 hooi.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:54

loesjeislief schreef:
Quir schreef:
Van gewoon droog hooi, dus niet te voedingsrijk (of voordroog), worden ze niet dik. Hebben ze echter wel echt nodig.

Zeker als ze de hele nacht op stal staan, zonder stro te kunnen knabbelen, echt niet doen! Dat is echt vragen om problemen. Daarnaast kan hij beter zijn buik vol hebben van droog hooi, dan s morgens honger hebben en extra gulzig gras gaat eten, waar nu nog zo veel in zit dat ie daar wel te dik van wordt.



hij krijgt om half 11 nog hooi van de stalbaas maar het gaat mij meer over het feit dat hij om half 5 binnen komt. Vol zit met gras en dan ook krijgt hij nog komkommer en een peen en daarna niets meer. Dan pas om half 11 hooi.


Antwoord is al meerdere keren gegeven. Hooinet met kleine maas ophangen, doet hij er langer mee.
Peen en komkommer is water.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:54

Je stalgenoot en/of jij komen tussen 16.30 en 22.30 ook nog langs toch? Je kan hem dan ook geen hele plak hooi geven, maar net even een handje. Heeft hij wel (wat) voeding in zijn maag, maar niet gelijk een hele plak. Dan heb je het probleem opgelost dat hij te lang zonder staat tussendoor?

In wortels zitten veel suiker lees ik altijd, dus ik zou eigenlijk de peen weglaten en het bij de komkommer houden.

En 's avonds om half 11 het hooi in een fijnmazig net geven scheelt inderdaad al behoorlijk denk ik. Ik weet niet of hij het nu los krijgt of in een net? Anders zou je dagelijks een net kunnen klaarleggen voor de stalbaas.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: weidegang en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 10:23

Hij krijgt het nu los maar ik zit te denken om hem anders een halve plak te geven in een hooinet zodat hij toch wat te knabbelen heeft, dan is de overgang niet zo groot.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:21

Hier doen we het ongeveer hetzelfde. Paarden (Haflingers) staan van 8 tot 5 buiten en krijgen om 22.00 uur een hooinet voor de nacht (staan ook op vlas), ze staan wel met grasmasker op de wei, en zijn alsnog wat aan de vette kant. Ze doen het er verder prima op! Ik zou als ik jou was kijken of je je avondhooi in een hooinet (tip: EJ!) kunt voeren en er verder niks aan veranderen.