Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 23:22

Ik weet er zijn meerdere topics over equilin producten maar nergens het antwoord gevonden. Ik ben heel nieuwschierig hoeveel jullie geven.

Mijn haflinger weegt ongv 450 kg en staat op 80 gram equilin balancer. Daarnaast 0,5 kg sportbrok van subli zonder haver. En 300 gram dieetmix van subli

Hij staat in hitactief stal en loopt dus 24-7 buiten.
Daar krijgt hij binnen 24/7 0,5 kg brok verdeeld over 4x. De dieetmix is voor naar t werk.

Ruwvoer kan hij elk uur 10 min eten en staar hij nog zo 3-4 uur op t land

Ik zit te twijfelen om de basic bij te gaan geven met glucosamine ivm atrose links voor (minimaal)

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:35

De Basic wil je dan gaan geven ipv de 0.5 kg brok en dieetmix? Ik weet niet wat je haf voor beweging krijgt buiten de hitactief, hoe oud hij/zij is?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 19:41

Ik wil de equilin naast z’n halve kilo subli geven. En Ind de basic wil ik geven.
Naast de 24/7 beweging uit de Hitactief. Rij ik 3/4xper week en 2x per week grondwerk. En van t rijden zit ongv 1x per week (soms 2) een buitenrit

Hij is 20. Met 1 atrose beentje waar hij geen last van heeft

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:11

Ok, de Equilin Balancer is als aanvulling op het ruwvoer en de basic als toevoeging op werk of behoefte aan extra aanvullingen zoals bij artrose. Ik denk dat het een goede keuze is als je de basic als aanvulling gaat geven, er zou in equilin genoeg zitten om een aantal supplementen te kunnen weglaten. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel je dan moet gaan geven, ik denk dat je met de balancer wel goed zit maar de basic zou ik niet weten. Misschien eens een berichtje naar Annette (equilin) zelf sturen voor advies?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:40

Volgens mij moet je 100 gram balancer geven en 150 gram basic

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 07:48

ik heb met annette contact gehad. Maar ik was ook heel nieuwschierig hoeveel jullie geven.

want mijn haflinger valt net niet onder pony maar ook niet onder paard kwa dosering. op moment heeft ze 50 gram balancer geadviseerd naast 160 gram basic en dan de glucosamine erbij.

Als ik alleen balancer wilt geven zou het 80 gram balancer zijn.

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:44

Dat "probleem" heb ik ook met mijn haflinger. Hij is vrij groot maar erg slank gebouwd. Dus hij krijgt 100 gram Balancer. Daar doet hij het tot nu toe erg goed op.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:57

Ik geef het niet meer. Vind de reactie erop te heftig

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:02

lailapri schreef:
Ik geef het niet meer. Vind de reactie erop te heftig


Welke reactie?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:12

AnnemiekeJL schreef:
lailapri schreef:
Ik geef het niet meer. Vind de reactie erop te heftig


Welke reactie?

Jeuk en de hoefsmid zag terug in de hoeven

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 06:31

Dat is een mindere reactie. Elk paard is anders de ene doet het er super op en de ander wat minder.

Maar wat zag de hoefsmid dan aan de hoeven?

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:58

Had je paard al jeuk voordat je de Equilin ging geven (bv zomereczeem)? Misschien dat het in het begin iets verergerd? Ben ook wel benieuwd wat er zichtbaar was aan de hoeven.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:00

Ik geef 120 gram Balancer, 250 gram Immuno. Aan een paard wat 550 kg weegt (of hoort te wegen haha).

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 17:07

Ipsilonka schreef:
Ik geef 120 gram Balancer, 250 gram Immuno. Aan een paard wat 550 kg weegt (of hoort te wegen haha).


Imunno eet die van mij gewoon echt niet.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:34

plutolover schreef:
Dat is een mindere reactie. Elk paard is anders de ene doet het er super op en de ander wat minder.

Maar wat zag de hoefsmid dan aan de hoeven?

Dat zegt men van luzerne ook maar luzerne is gewoon geen geschikt voer voor paarden. Tot 50 gr pd gaat nog maar daarboven zie ik alleen maar negatieve dingen. Bij deze equilin vraag ik me ook serieus af hoe goed het is. Mijn vraag voor de dieren waarbij het wel in eerste instantie goed uitpakt is dan ook: is het voer zo goed of zijn de paarden zo slecht dat ze zo enorm op dit voer verbeteren?

Wat de hoefsmid aan de hoeven ziet (algemeen genomen heb het niet specifiek gevraagt bij de equilin gebruikers) zijn dingen als vasthouden van weefsel (zodat er uiteindelijk een dubbele zool wil groeien) slapte in de hoefballen, verachtering in uitgroei. Maar ook hielen die hoger worden door te hoge spiertonus, paarden die ongemak ervaren tijden bekappen door kramp of door pijn van belasten van de hoef, de kleur van de hoefbalen en kroonrand, er is echt enorm veel aan hoeven te zien.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 18:32

Mijn paard zit door zijn voer lucerne. Heb nergens last van

Ik weet dat metazoa een thimothee gras brokjes heeft ipv lucerne

Equilin is ontwikkeld door een dierenarts. Neem aan als t echt zo slecht is. Waarom ontwikkeld ze t dan? Maar dat is een andere discussie. Het ene paard is t andere niet.

En nee mijn paard is niet zo slecht dat hij daarom verbeterd erop.

Er is tegenwoordig zo veel op de markt kwa vitamine brok enz dat t uitzoeken is wat t beste is voor je paard

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:44

Hoeveel luzerne zit daarin? Dat je de symptomen nog niet herkent betekend niet dat ze er niet zijn. Ik heb zo vaak luzerne proberen voeren. Allerlei verschillende vormen en merken en steeds weer dieren die er minder van werden. Eerst zag ik het ook niet maar inmiddels ben ik wel overtuigd. Ik heb er nu 6 van een ander lopen. Kregen luzerne. Ik stop ermee en spieren worden zachter en dieren worden zachter in gedrag. De huid wordt anders, ze zijn tussendoor nog weer gaan verharen, de hoeven veranderen en moeten dus echt heel regelmatig bijgehouden worden. Nu heb ik dus hetzelfde probleem als jou want nu missen ze wel wat en darmflora moet weer op pijl komen. Ik voer veendrenk en wiesenfasern maar daar moet wat bij. Voor de een is dat wat voor de lever, voor de ander wat voor de darmflora en weer een ander kan wel magnesium gebruiken en daarnaast allemaal extra vit en min. En zo is het zoeken. Onlangs dacht ik, ik zal de luzerne dat er nog staat eens opmaken. Na 3 dagen weer mee gestopt ze waren niet te genieten. Steeds mekaar weer wegsturen en ook echt vuil bijten. Zelfs de zachtaardige beet een ander in zijn been na het stoppen werden de signalen weer zachter en gaat het allemaal alweer een stuk meer op oorbewegingen ipv aanvallen bijten en een trap na. Ze kunnen elkaar ook beter hebben. Het is weer een stuk rustiger en gemoedelijker. Ik voerde 3 scheppen op 9 dieren dus 1/3 schep per dier maar dat is dus al teveel.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 19:55

Maar zin in equilin dan ook lucerne? In bijna alles zit lucerne. Intressant dat wel.

Ik zelf geef geen extra lucerne bij. Het zit alleen een beetje jn z’n krachtvoer ook in de brok vanuit stal. Maar hoeveel geen idee. Zoveel krachtvoer krijgt niet.

Kan je dan in jou geval dan niet beter een vitamine poeder geven

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoeveel equilin korrels geven jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:07

Ik zit ook te twijfelen tussen 3 dingen. De kruiden van purehorse.nl dat zijn 3 mengsels die je dan afwisseld. Ik heb bij vele ponys goede resultaten met bio chi maar nu heb ik dat pas geleden al gevoerd. En anders simpel potje vit/min om ze even te boosteren en het daarna weer anders proberen toe te voegen. Maar ik ben daar nog niet overuit. Nu krijgen ze een balancer op luzerne basis dit gaat wel redelijk maar als deze zak op is wil ik weer een stapje verder/anders. Ze verbeteren er niet/niet meer op.