Mijn paard kan niet normaal eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 16:23

Hoi allemaal,

Beetje een gekke titel, maar daar komt het ongeveer wel op neer.
Ik heb sinds 3,5 jaar een appaloosa ruin van inmiddels 7 jaar oud. De paarden staan bij ons 24/7 buiten in een kleine kudde met onbeperkt goed ruwvoer en 's zomers dagelijks een paar uurtjes gras.

Hij krijgt zodoende een vitamine brok bij van Vitalbix met wat supplementen. Toen ik hem net had heeft hij al een keer een kleine slokdarmverstopping gehad door te gulzig eten, dus ik maak sindsdien zijn eten eigenlijk altijd nat zodat hij niet zo kan schrokken.

Maar nu lijkt het erop als hij niet meer de moeite doet om erop te kauwen en het zo naar binnen duwt waardoor hij met eten elke keer moet hoesten op de nog wat hardere stukjes.

Als ik aankom gaat hij zelf al in één van de stallen staan (daar zetten we ze apart als we bijvoeren) en een ontzettend kabaal staan maken, schrapen met z'n been en onrustig heen en weer lopen. Ik heb hem echt nog noooit overgeslagen met voeren en hij ziet er ook erg welvarend uit om het zo maar even te zeggen. Ik snap dus ook niet zo goed waar die onrustigheid en het schrokken vandaan komt.

Vandaag heb ik hem uit m'n hand gevoerd in kleine hapjes en dat ging goed zonder hoesten, maar ik ben toch niet van plan om dat de rest van m'n leven te blijven doen :')

Iemand tips voor gulzige paarden?
Hij doet het wel heel goed verder op de daily complete brokjes dus ik stap niet graag over.

knollentuin
Berichten: 10391
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:25

Hoe zit t met z'n gebit?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:31

Ik maak meestal een prakje van zemelen, daily complete en luzerne. Door de luzerne moeten ze toch flink kauwen.

fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:32

Ook mijn eerste vraag inderdaad.
Is er een tandarts bij geweest in het laatste jaar?
Zo ja, heeft diegene met verdoving en een mondsperder gewerkt?
En is er elektrisch gevijld?

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:35

Door goed te kauwen word er veel speeksel aangemaakt waardoor er een veel minder hoge zuurgraad in de mag zit. Wanneer jouw paard nauwelijks kauwt dan is er een groot risico op maagzweren en wil hij heel graag wat in z'n maag hebben want dit is knap pijnlijk.

Lotto
Berichten: 135
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:47

Als eerste, zijn zijn tanden recent nagekeken door een goede tandarts?
Verder zou ik een paar flinke handen lucerne door zijn vitalbix doen, dat kan schrokken berminderen. En uiteraard het voer pas aanbieden als hij netjes rustig staat.
Ik heb ook een meneertje ongeduld, maar die weet dat als hij gaat schrapen,trappen, ik wegloop met het voer en hij pas krijgt als hij rustig in zijn stal wacht, of daarbuiten, ook goed. Maar schrapen en trappen tegen deuren is subiet omdraaien en weglopen, duurde geen 3 keer voor hij het door had ;-)

Lotto
Berichten: 135
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Noordholland

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:48

Oh ja, en niet meer nat maken dus, zodat hij wel MOET kauwen in combi met de luzerne...

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:55

Doet hij hetzelfde met andere brokjes? Mijn ruin kreeg een heftige verstopping na het eten van Vitalbix en ik ken er meerdere die het niet goed wegkrijgen en ervan gaan hoesten. Je zou kunnen proberen om er luzerne bij te geven zodat hij wel moet kauwen.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:01

Thanks voor de reacties zover.
Gebit wordt 2x per jaar gecontroleerd en indien nodig bijgewerkt. Niet elektrisch, wel met de mondklem. Huub Rietberg komt hier.

Hij krijgt al een paar handjes Optiform (beetje luzerne qua structuur) er doorheen, maar dan maak ik het ook nog steeds nat. Zal het eens proberen droog, vind ik wel een beetje eng.

Hij krijgt nooit andere brokjes, dus misschien toch maar eens het proberen waard om (tijdelijk) over te stappen, kijken of het dan minder is. Samenstelling van de vitalbix bevalt verder erg goed wel.

Even voor de duidelijkheid, het gaat dus om een vitamine brok, het gaat dus maar om 300 gram brokjes.

En weglopen met het eten, zal het eens een paar keer proberen haha, denk dat ik er geen vrienden mee maak :P

knollentuin
Berichten: 10391
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:07

Ga eerst maar eens een keer een tandarts bellen die met verdoving werkt en ook echt dierenarts is, ik ben helemaal af van de tandartsen die niet met verdoving werken en die geen dierenarts zijn.

fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:12

Ik ben het wel eems met knollentuin
Zonder verdoving kan de kaak niet genoeg ontspannen om fatsoenlijk bij de achterste kiezen te komen.
Ook met handmatig vijlen kunnen de achterste kiezen niet voldoende worden geraspt. Hierdoor kan er een enorme schans ontstaan en kan een paard zn kaak niet goed bewegen

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:12

Hmm, zou hem toch keer echt achterin ook laten controleren, hier onlangs bij dierenarts die langs kwam voor gebitten bleek 1 van de paarden die ook al jaren door andere paardengebitsverzorgers was gedaan zelfs een extra kies te hebben achterin, die door de gebitsverzorgers nooit is opgemerkt.

En ja, er betaan ook gewoon schrokkoppen..... Steen in zijn voerbak helpt dat, zodat hij erlangs moet eten (wel grote substantiele steen )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:23

fleurtjeuh schreef:
Ik ben het wel eems met knollentuin
Zonder verdoving kan de kaak niet genoeg ontspannen om fatsoenlijk bij de achterste kiezen te komen.
Ook met handmatig vijlen kunnen de achterste kiezen niet voldoende worden geraspt. Hierdoor kan er een enorme schans ontstaan en kan een paard zn kaak niet goed bewegen


Dit, ik ben overgestapt naar een ander, ik dacht dat het gebit in orde was maar verre van!!! Dat iemand DA is geeft trouwens ook geen garantie helaas. Ben nu bij cat's special care en daar erg tevreden over.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:37

knollentuin schreef:
Ga eerst maar eens een keer een tandarts bellen die met verdoving werkt en ook echt dierenarts is, ik ben helemaal af van de tandartsen die niet met verdoving werken en die geen dierenarts zijn.

Ben het met je eens behalve het 'geen dierenarts' zijn. Hier komt al jaren Doris von der Aue met meereizende dierenarts voor de sedatie en ik heb toch het idee dat zij een stuk meer bijscholing en ervaring met gebitten heeft dan een gemiddelde dierenarts. Maar goed dat is een andere discussie natuurlijk :)

knollentuin
Berichten: 10391
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:52

Kidde schreef:
knollentuin schreef:
Ga eerst maar eens een keer een tandarts bellen die met verdoving werkt en ook echt dierenarts is, ik ben helemaal af van de tandartsen die niet met verdoving werken en die geen dierenarts zijn.

Ben het met je eens behalve het 'geen dierenarts' zijn. Hier komt al jaren Doris von der Aue met meereizende dierenarts voor de sedatie en ik heb toch het idee dat zij een stuk meer bijscholing en ervaring met gebitten heeft dan een gemiddelde dierenarts. Maar goed dat is een andere discussie natuurlijk :)

Ja, moet ik je meteen gelijk in geven, ik heb ook heel lang cristine dreessen gehad, zelfde verhaal.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:54

Ik ken helaas niemand uit deze regio die ik met elektrisch gereedschap in de mond van m'n paard wil laten.
Roos stoop had ik graag eens willen laten komen, heb een keer een gastcollege van haar gehad en vond haar werkwijze wel interessant, maar die komt niet in mijn regio.

Aanbevelingen regio Gouda/Den haag /Rotterdam hoor ik graag.

henshem
Berichten: 1128
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:58

Patty Stuyver Paardentandarts, echt top!

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:01

Ik ben van de oude stempel: Paar stenen in de voerbak of het krachtvoer door wat ruwvoer mengen

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:03

Bij mij is Klaartje geweest en dat heeft ze heel erg goed gedaan vorig jaar. Dit jaar wil ik haar weer laten komen. Komt uit mijn hoofd uit Cappelle

http://www.paardentandartskvd.nl

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:05

Eventueel een schep Carli Wafer of Lannoo Wafer bijvoeren, daar moet hij wel op knabbelen en kan hij niet schrokken. Zoek maar eens op, krijgen ze hier allemaal.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:07

Zou ook eens een dierenarts en tandarts laten komen. Hoesten is nooit goed, en het maakt de blaasjes in de longen 'kapot'.
Is je paard vroeger verwaarloosd of ondervoed? Ze zien het schrokken vaker bij paarden die ooit ondervoed waren.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:11


knollentuin
Berichten: 10391
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:29

Neem maar contact op met de Raaphorst Wassenaar, daar is geregeld een goede tandarts aan de praktijk die je paard goed kan helpen, dan kan je daarheen

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:58

Mijn paard had vorige week nog een slokdarmverstopping. Zijn 5e al. Ik weet inmiddels niet meer hoe ik hem moet voeren. Hij heeft voernijd. Is nooit iets te kort gekomen maar schraapt ook met zijn benen, klopt tegen de staldeur en is erg onrustig op stal tijdens voeren. Altijd al gehad. Hij staat verder 24/7 buiten in de zomer. Ik geef hem marstall en vital brok. Nat met stenen in zijn voerbak. En toch gulzig schrokken. Het is bijna eng. Misschien luzerne erbij dat heb ik nog niet geprobeerd.
Gaat 1x per jaar naar de tandarts. Gesedeerd en electrisch.

Het kan een tijd goed gaan en dan ineens met een hap is het klaar. Hij heeft 3 predisponerende factoren: een fries, gulzigheid en recidief.

Soms is een paard zo maar het is een dure grap. En ik durf hem bijna niet te voeren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:13

Even ervan uitgaande dat die tandarts in orde komt, maar het probleem niet oplost (ik hoop uiteraard dat de tandarts de oplossing biedt): voeren uit zo'n voerbal? Kost moeite, komen maar kleine beetjes tegelijk uit. Met 300 gram sta je ook geen uren te wachten tot alles op is.

Tandartstip (hoewel ik niet weet of hij in jouw regio komt): Jan Kroes, DAP Krommerijnstreek uit Schalkwijk bij Houten. Hij kwam ook naar Apeldoorn, dus kan me voorstellen dat hij Gouda etc ook doet.