Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 05:23

Beste bokkers,

Beetje suffe vraag misschien ofz, maar toe maar dan. :') Het gaat om m'n beste vriendje, dus zekere voor het onzekere.
Het valt ons op dat hij de laatste dagen veel ligt in het land, gewoon lekker liggen en verandert wel geregeld even van houding.

Nou ben ik echt niet de beroerdste om de DA te bellen, maar wat moet die hier nu mee? Verder is er nl niks afwijkends. (Ik zit zelf van jongs af aan in de paarden, en heb dit paard al 15 jaar.) Paard is pas nog gecheckt door de craneo sacraal/osteopaat in 1.
Ik ben wel naar hem toe gelopen, maar hij ligt gewoon relaxt. Reageert adequaat, staat soepel op. Ook als je niet naar hem toe gaat, op een gegeven moment staat hij gewoon weer en gaat rustig verder met zijn bezigheden.

De kudde reageert trouwens ook niet op hem (o.a. 2 oude/wijze vrienden) alsof hij niet oké is. Ik dacht er niet veel van (paard is altijd gevoelig voor stress geweest en heeft nu met de jaren ook wat meer rust gevonden, is milder en heb hem vorig weide seizoen überhaupt voor het eerst eens een keer in het land zien liggen) dus ja beetje op leeftijd en zal normaal zijn.

Hij staat trouwens 's nachts wegens zomereczeem (schemer, muggen) met gezelschap in een verharde uitloop met schuilstal en strobed. Dus pakt daar ook zijn rust, en geen tekenen van veel liggen daar.

Dus ik vroeg mij eens af, liggen jullie wat oudere paarden ook veel?
Kan ik de craneo/osteo hem toch nog weer ergens op laten checken?
Of de DA, bloedonderzoek misschien?
Of gewoon overleggen DA?
Anders..?

Groetjes! Een overbezorgde 'moeder' ;)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Texas02

Berichten: 4567
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 06:11

Ik zou even met de DA overleggen.. Het kan natuurlijk zijn dat jouw paard gewoon graag ligt :) Maar wat ik tot nu toe vooral vaak gezien heb, is dat het toch vaak paarden zijn met pijn aan de benen, die vaak gaan liggen.. Beter even het zekere voor het onzekere nemen?

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars


egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:32

Als een paard ouder wordt, wordt het lichaam ook ouder. Mijn vorige paard is 27 geworden en die ging ook veel vaker liggen in de wei. Hij lag dan echt helemaal plat. Was verder niks mee aan de hand. Hij at goed en was ook alert. Ik reed hem ook nog gewoon. Als de jouwe ook niet kreupel is en gewoon zijn eigen ik is zou ik mij er niet teveel zorgen om maken.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:52

Ik zou mij in eerste instantie ook niet druk maken na aanleiding van jou verhaal (ik zie het paard immers niet).
Oudere mensen en dieren hebben gewoon wat meer rust nodig op een gegeven moment. Hij staat stoepel op en is verder helemaal normaal dus, ik denk dat er eigenlijk niet veel aan de hand is. Hou het gewoon in de gaten.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:05

De mijne ligt niet overdreven veel (24), maar ze slaapt wel wat meer. Met als gevolg dat mensen dachten dat ze dood was :+.
Maar verder is er met haar niks aan de hand, laatst nog APK gehad en de dierenarts vond haar erg goed er ut zien.

Oudjes hebben gewoon wat meer rust nodig.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:10

Is dit het eerste jaar dat hij ‘s nachts gezelschap heeft in uitloop stal en stond hij eerder dan gewoon individueel in een stal?
Misschien dat hij daarom nu meer rust pakt door overdag te gaan slapen?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 09:34

Fijn! *gerustgesteld*

Z'n benen, hij is op zich wel loepzuiver. (Gaat om een tuigpaard, dus vrij duidelijk zichtbaar haha.) En mooi droog beenwerk, zonder bemerkingen.
Dus ik dacht daar in eerste instantie niet aan, osteopaat heeft ook z'n benen nagelopen. Maar wat is dan handig :) DA benen laten nalopen/Buigproef? Hij tilt wel qua hoeven uitkrabben/bekappen normaal op, en buigt tot die hoogte ook probleemloos.

Goede gedachtegang indd! Deze constructie is hetzelfde als de voorgaande 2 seizoenen :) met een shet die grasbeperking heeft.
Hij vindt de Shet lief (heeft ook genoeg aan hem om zich op z'n gemak te voelen) en shet heeft ook super veel respect voor hem. (Niet omdat hij bijdehand is, heel sociaal juist maar gewoon groot. :') )

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:49

Die van mij ligt al jaren heel erg veel. Hij is nu 26 en ligt als het warm is soms wel een paar keer per dag. Lekker te zonnen. Ik zou me er niet druk om maken hoor :)

Dorien66

Berichten: 1645
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:06

Mijn merrie ging vanaf haar 20e zo'n beetje ook ineens veel meer liggen, verder toonde ze geen enkel ongemak.
Uiteindelijk heb ik op aanraden van de dierenarts op PPID (Cushing) laten testen en toen bleek ze dat in ernstige mate te hebben. Dat had ik nooit verwacht, omdat ik PPID altijd associeerde met krullerige vacht, en slechte verharing. Dat was bij haar niet aan de orde. Mijn dierenarts kwam met dat voorstel, want hij vertelde me dat een van de symptomen vermoeidheid is.
PPID, als dat het zou zijn, is goed onder controle te houden.

instagram: @dorien_66

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:12

Gewoon even goed in de gaten houden of ie niet gevoeliger wordt met lopen. Want veel liggen kan idd duiden op pijn in de benen. Mijn 19 jarige shet lag ook meer maar ze is hoefbevangen. Nu de pijn minder is loopt ze meer

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Paard, 20 jr, ligt veel, verder niks a/d hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 12:32

Thanks, Renee!

Hij geeft verder indd geen symptomen maar PPID testen kan geen kwaad, dus gaat op het lijstje. ;)

Hoeven zijn goed, smid/bekapper is het weekend nog geweest en verder geen tekenen van. Ik kan ook zelf bekappen (komt er alleen niet zo van) maar houd dat goed in de gaten. :)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:44

Mijn merrie van 27 had ik eerder nog nooit zien liggen, op koliek gevallen na. Tot een jaar of 3 terug, lag ze ook telkens in het zand. Ook mijn vraagtekens erbij en DA erbij gehaald. In eerste instantie kreeg ik te horen dat ze haar rust aan het pakken was op haar oude dag.
Heb haar toen gelijk op PPID laten testen, aangezien ze ook telkens allergische reacties op vanalles had. Verder ook niks geen symptomen van PPID.
Kreeg een behoorlijk hoge PPID waarde terug. Sinds ik haar aan de Prascend heb zie ik haar eigenlijk nooit meer liggen.

Zou dus idd voor de zekerheid even op de PPID laten testen.
Even een tip hierbij:
In september en oktober is er altijd zon actie dat het ACTH-onderzoek gratis is, dan betaal je alleen je DA voor bloedafname + visite.
Ik maak hier altijd gebruik van om de huidige medicatie dosering te controleren.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eliine, Kaatastrof, Kimsel94, mabellean, mayadeby, PeanutGuapa, Rijsa, schaapie18, Tijn8, Vinny12511 en 105 bezoekers