[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:27

Dank je wel! Misschien binnenkort eens zonder kap proberen, maar ben daar nog niet over uit.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:50

dimma schreef:
Dank je wel! Misschien binnenkort eens zonder kap proberen, maar ben daar nog niet over uit.

Kun je gerust proberen..maar dan liefst wel, eerst niet te lang, en het hoofd,en vooral de oren, voor de zekerheid even met paardenlotion Insprayen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:39

Hee, ik lees al lang mee in dit topic en ga toch Mn probleem even hier neer zetten.

Ik heb sinds september een haflinger, ze had toen sportcoupé manen omdat de oude eigenaresse ze had afgeknipt ivm een hap eruit. Toen ik haar kreeg ben ik begonnen met altijd vlechten erin. Ze groeien heel snel. En ze staat samen met een ijslandertje met ZE, en ik merkte vorig jaar dat de manen een beetje afschuurde, dus ik dacht dat zal die IJslander wel afbijten tijdens het kriebelen, dus nu spray ik er altijd anti-bite in. Toen ben ik een keer luzerne gaan bijvoeren voor eiwitten en toen ging ze schuren, dus allemaal lelijke uitstekende pieken. Dus daar mee gestopt en toen was het al een stuk beter. Heel soms vind ik een losse pluk in de vlechten maar niet rampzalig. En nu geef ik sinds 2 maandjes ofzo muesli, alleen na het rijden zodat ze even wat “extra” krijgt en toch wat hulp met de spieropbouw (ze krijgt trouwens vitalbix als mineraalbrokje, die krijgt ze sinds september al). Maar nu begint ze weer te schuren, en best wel erg. De manen zijn al een stuk dunner en ik haal grote afgeschuurde plukken uit de vlechten. Nu twijfel ik dus of het kan komen van dat kleine beetje muesli (maatbekertje waar volgens mij nog geen 150 gram muesli in kan geef ik en dan alleen na t rijden dus laten we zegen 4 a 5 keer per week), of dat het is omdat de IJslander nu ook al meer jeuk krijgt en ze aan het kriebelen gaan. Of dat ze misschien jeuk heeft van insecten? Ik heb iniedergeval een vliegendeken besteld en hoop dat het daarmee al een stuk verholpen is. Ik denk dat ze misschien ook minder kapotmaakt met een vliegendeken om als ze al zou schuren. Maar wat denken jullie?
We zien haar overigens heel soms even langs fe stenen muur schuren hier (op de hoek ervan, is geen scherpe hoek) dan gaat ze 2 keer op en neer er langs en dan loopt ze weer verder.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:45

Welke muesli geef je dan?
Op zich hoef je de vitalbix niet te mengen he..
Nou ja je weet niet,kan net iets zijn in die muesli waar ze toch niet tegen kan.

Als je twijfelt zou je een keer je dier helemaal kunnen wassen.

En teveel gras geeft toch vaak wel jeuk, en de paarde zoeken elkaar toch op.
doen ze hier ook en ik zie dat ook in de manen terug.
Een deken zal best wel wat gaan helpen :j

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:53

ellepel schreef:
Welke muesli geef je dan?
Op zich hoef je de vitalbix niet te mengen he..
Nou ja je weet niet,kan net iets zijn in die muesli waar ze toch niet tegen kan.

Als je twijfelt zou je een keer je dier helemaal kunnen wassen.

En teveel gras geeft toch vaak wel jeuk, en de paarde zoeken elkaar toch op.
doen ze hier ook en ik zie dat ook in de manen terug.
Een deken zal best wel wat gaan helpen :j

Ik geef de kruiden muesli van subli, wilde eigenlijk de dieetmix of muesli zonder. Maar die hadden ze niet en ik was toch van plan om het per keer af te wisselen omdat ze er maar zo weinig van krijgt. Alleen had ik verkeerd gekeken en zit in deze toch redelijk wat suiker. Ik heb vandaag de manen en de staart helemaal gewassen (staart schuurt ze overigens niet die is altijd mooi heel) ik heb eerst gewoon gewassen zoals ik altijd doe, dus eerst met groene zeep, dan zilvershampo. Toen ben ik verdergegaan met tea tree en dit goed op de manenkam gemasseerd (ik laat alles overigens ongeveer 5 a 10 minuutjes intrekken terwijl ik verder ga met de voetjes/staart) toen dat uitgespoeld en betadine shampo erin, en tot slot nog zilver conditioner. Hele routine dus. Alles uiteraard heel zorgvuldig uitgespoeld. Ik ben benieuwd of het effect heeft. Wit is het er iniedergeval van geworden.

Gras krijgen ze 2 keer per dag een strookje van, ps sinds 2 a 3 weekjes dus het gras is helemaal uitgegroeid/gebloeid dus qua suikers valt dat gelukkig mee. Ik hoop dat de deken effect heeft! Ik vind dit heel zonde.

Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding (het is hier wel nat dus dan ziet het er altijd wel wat zielig uit)

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:51

Faitherr, heb je er geen deken op liggen nu?

Dan een eczeemdeken er over als ze ZE heeft. Dat is de enige manier in mijn ogen om de boel in te perken.
Vliegendeken houdt je geen knutjes mee tegen.

Ja voeding doet veel, dus weinig/geen gras, geen muesli (iig geen volle wat je nu geeft) en smeren met middeltjes tegen de jeuk. Maar alles in combi met een deken in mijn ogen. Het is een en en en, niet het een of het ander.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:07

MarliesV schreef:
Faitherr, heb je er geen deken op liggen nu?

Dan een eczeemdeken er over als ze ZE heeft. Dat is de enige manier in mijn ogen om de boel in te perken.
Vliegendeken houdt je geen knutjes mee tegen.

Ja voeding doet veel, dus weinig/geen gras, geen muesli (iig geen volle wat je nu geeft) en smeren met middeltjes tegen de jeuk. Maar alles in combi met een deken in mijn ogen. Het is een en en en, niet het een of het ander.

Ik denk niet dat ze zomer exceem heeft, ze is 6 en heeft haar hele leven buiten gestaan bij de vorige eigenaar zonder dekens. Bovendien lijken de symptomen voor mij niet op zomerexceem, niet dat constante schuren, nooit een kapot plekje, staart blijft helemaal heel. Ik denk dat het dus ergens anders door moet komen.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:09

Ik heb even een vraagje of iemand hier ook ervaring mee heeft.
Heb een pony die als jaarling zichzelf helemaal open schuurde en als 2 jarige weer.
Dierenarts heeft hem toen een spuit gegeven tegen de jeuk maar bleef schuren.
Heeft toen uiteraard onder ern eczeem deken gestaan :)
Nu is die 3 en schuurt niet heeft geen deken op en staat gewoon in het land.
Het enigste verschil is dat die van de winter is gecastreerd.
Mijn dierenarts was overtuigd van eczeem.
Kan het zomaar weg gaan?
Heeft het misschien aan zijn hengst zijn te maken gehad?
Of is het nog vroeg en kan het alsnog komen?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:19

Ja hoor! De deken van decathlon is binnen! Ontzettend snelle levering! Hij ziet er ontzettend netjes uit. Ik ga zo passen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:34

Fotografie91 schreef:
Ik heb even een vraagje of iemand hier ook ervaring mee heeft.
Heb een pony die als jaarling zichzelf helemaal open schuurde en als 2 jarige weer.
Dierenarts heeft hem toen een spuit gegeven tegen de jeuk maar bleef schuren.
Heeft toen uiteraard onder ern eczeem deken gestaan :)
Nu is die 3 en schuurt niet heeft geen deken op en staat gewoon in het land.
Het enigste verschil is dat die van de winter is gecastreerd.
Mijn dierenarts was overtuigd van eczeem.
Kan het zomaar weg gaan?
Heeft het misschien aan zijn hengst zijn te maken gehad?
Of is het nog vroeg en kan het alsnog komen?


Ik hoorde laatst van een vriendin dat haar Fries als 1-2-3 jarige vreselijk schuurde en dat het nu over is, alsof hij ‘eroverheen is gegroeid’. Daar hoop ik stiekem ook nog op, mijne is 2 en schuurde met 1 ook al wat

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:50

De deken past! Heb het idee dat ie een heel klein beetje naar achteren trekt dus dat is even afwachten, denk dat ik bij de borst wat gaatjes erbij wil maken. Hij is zeker geschikt voor wat bredere paardjes! Vond de hals goed passen alleen als je paard echt een bredere hals heeft als die van mij kan het wel krap worden. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:12

Even vanonder m’n steen: die deken lijkt vrij “ dicht” of valt dat mee?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:16

Anoniem schreef:
Even vanonder m’n steen: die deken lijkt vrij “ dicht” of valt dat mee?

Het is geen hele grote Maas nee, het viel me ook op dat hij best zwaar is.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:36

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met de bucas sweet itch (zebra). Ik ben echt super tevreden over de deken. Hij past super en veroorzaakt geen kale plekken op de borst, maar nu zorgt de sluiting van de buikflap weer voor kale plekken op de buik. Ik heb hem al minder strak gedaan door een touwtje tussen het haakje en de sluiting te doen zodat er minder druk op komt, maar daardoor heeft ze nu weer een kaal plekje onder de eerste plek. Weet iemand nog een geniale oplossing? Want vind dit verder wel een fijne deken voor haar.

Afbeelding

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:45

Fotografie, hier als 2 jarige in september ook ineens schuren, manen en kuif weg. Nu als 4 jarige gecastreerd en klop af, staat wel met Rambo vliegendeken tegen de horzels en ander gespuis.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:06

Afbeelding


Hier al een paar dagen zonder hoofdbescherming om :D
Heb het mengsel met de zwavel iets dunner gemengd met de olie en wonder boven wonder trekken alle plekjes om de maantop weg en het hele hoofd is aan het opknappen.
Nou kan het allemaal toeval zijn en wie weet ligt volgende week de boel weer open, maar voor nu lijkt het goed.

Wel erge staartjeuk nog steeds

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:00

Wat voor zwavelmengsel gebruik je precies?
Mijn merrie heeft haar maantop en voorhoofd geschuurd, ze heeft zo'n jeuk |(

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:43

Misschien is het helemaal toeval hoor.
Ik heb deze
https://www.deonlinedrogist.nl/chemprop ... cTEALw_wcB

In een bakje wat poeder en aanmengen met olijfolie. En dat aanbrengen
Filmpje daarvan staat wel op een paar paginas terug, even zoekfunctie gebruiken dan vind je het wel.
Kan toeval zijn, maar ik geef ook nog steeds de algae vitalis en merkte daar ook enorm verschil van.

Vervelend he als ze zo een jeuk hebben :(:)

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:55

Dank je wel.
Ja heel vervelend, vind het zo zielig :(

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:12

Het waait nu flink en dan vliegen er amper knutten want die waaien weg. Komende week wordt het weer warm en minder wind. Dan gaan ze weer los.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:23

ellepel schreef:
Misschien is het helemaal toeval hoor.
Ik heb deze
https://www.deonlinedrogist.nl/chemprop ... cTEALw_wcB

In een bakje wat poeder en aanmengen met olijfolie. En dat aanbrengen
Filmpje daarvan staat wel op een paar paginas terug, even zoekfunctie gebruiken dan vind je het wel.
Kan toeval zijn, maar ik geef ook nog steeds de algae vitalis en merkte daar ook enorm verschil van.

Vervelend he als ze zo een jeuk hebben :(:)


Ellepel, ik heb laatst dat filmpje bekeken. Ik begrijp dat je het langs de rand van de manenkam moet aanbrengen en niet zozeer op de huid van de manenkam? Zoals bijv. met de Listerine?

Ik heb ze hier al 2 weken niet behandeld met het Listerine mengsel. Om de simpele reden dat het niet nodig is :)
Er zijn 2 dingen veranderd. Sinds januari jl. staan ze op hennepzaad en dat bevalt me nog steeds heel goed.
Het 2e is dat ik ze van de Paddock Paradise afgehaald heb. Ze mogen 3 uur 's ochtends in de wei waar het gras inmiddels deels bijna als hooi op het land staat. In elk geval allemaal lange grassen en kruiden.
Ze kunnen wel de PP op maar niet langer dan 3 uur.
De laatste paar jaar mochten ze daar de hele dag op lopen maar omdat er overal gras op de paden staat wat ze dan heel kort houden staan ze veelal het héle korte gras te eten wat meer eiwitten en vooral suikers bevat.

Dit jaar maai ik elke dag al weken lang met een zeis nog 2 kruiwagens lang gras wat ik in 2x 's middags voer in de rijbak en roundpen.
Eigenlijk krijgen ze nu veel meer gras binnen dan voorgaande jaren echter het is allemaal langstengelig spul en dat gaat duidelijk veel beter.

Ze hebben de laatste dagen ook lekker zonder deken gelopen omdat er geen daas te zien was. Gisteren kwamen de 1e dazen weer voor de dag. Dat is de reden van de dekens, niet vanwege de mugjes.
Op 1 na, die staat 's avonds en 's nachts onder een eczeemdeken maar wel 24/7 buiten.
Op zich ben ik niet ontevreden nu :)
Nou maar hopen dat het in de nazomer ook redelijk rustig blijft.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:32

https://youtu.be/X-Z68CYLjDo

Het filmpje nog eens.
je masseert het in de huid op de aangedane gebieden.
Maar het kan bij appie zomaar zijn dat die hele zwavel niks doet, maar misschien juist de olijfolie die de huid verzacht.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:01

Nou pfff... Heb mijn pony nu 3x met de imaverol gewassen, maar het helpt dus echt nog niet eens een beetje. Arm ding stond net zó hard tegen de schuur te jeuken dat ze de muur heeft gesloopt, ik kon echt doen wat ik wilde maar ze kwam er maar niet bij weg totdat de staleigenaar d'r flink hard met een zweep sloeg. Niks anders werkte -O- :(

Ik zag net ook ineens dat ze kloven in haar manen begint te krijgen - van die typische zomereczeem kloven. Zou het dan toch..? Ik ben er een beetje klaar mee. Staleigenaar zoekt het maar uit (meneer denkt nog steeds dat het niks geks is), ik heb tegen m'n pa gezegd dat ik de da erbij wil hebben. Morgen komt in ieder geval een kennis die de da opleiding gedeeltelijk heeft gedaan even kijken of zij het weet, maar als zij niet met zekerheid kan zeggen wat het is dan bel ik een da. Het is echt ontiegelijk sneu om te zien hoeveel last ze er wel niet van heeft ;(

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:20

Eczeemdeken bestellen, zsm want het wordt deze week niet minder met insecten gezien de warmte. Een Master eczeemdeken UV is niet enorm duur, doet het goed en als je 2 of 3 maten groter besteld dan wat je paard moet hebben past ie mooi. Normaal heeft mijn paard 165 en ik heb nu de 185 en het had wel een maatje 195 mogen zijn. Het is een pyjama die over het hoofd moet, maar de hals is lekker wijd en zakt niet af. Ook voer ik sinds 3 weken een handvol hennepzaad bij de vitalbix en ik heb het idee dat dat veel goed doet. En ze zijn er verzot op.
Smeren met kokosvet verzacht goed de plekken.
Wat voer je verder nog aan ruwvoer en brok?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:59

Ze krijgt eigenlijk alleen hooi en na het rijden een schepje muesli, verder geen brok oid. Is de vitalbix ook tegen de jeuk of is dat weer voor wat anders? Dat hennepzaad zat ik ook al naar te kijken aangezien er hier zoveel over wordt gepraat.
Afbeelding
Deze wil ik eigenlijk ook graag hebben voor haar, omdat ze op haar hoofd ook wat kale plekjes heeft. Kan die Master UV eczeemdeken daar gewoon overheen of wordt de hals dan te warm?
Mijn pony heeft nu ook een vliegendeken maat 165 op, dus dan zou die eczeemdeken in 195 moeten?