Dieetmix Subli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 12:59

Ik voer mijn 14 jarige ruin (ZZzwaar dressuur 1.68) sinds ruim 2 weken dieetmix. Mijn paard word helaas van lucht dik, en wilde het graag proberen. Hij krijgt hiervan 3 x 0.5 schep per dag en 2x daags ruim droog kuil. Hij krijgt niets extra's meer (op pepermuntje na) hij zit goed in zijn haar, en kan het werk prima hebben. Toch zie ik nog geen verbetering in de omvang. Hoe lang moet ik geduld hebben? En wat zijn jullie ervaringen op lange termijn?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:26

In 2 weken vallen ze niet af.
Wat voerde je hier voor? Als dat ook al een arme brok/muesli was kan het idd zijn dat je weinig verschil zie.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:29

Van 2 weken vallen ze niet af. ik zou eerder over gaan op een goede vitamine korrel ipv 3x halve schep te geven.

Daarnaast wat krijg je paard als beweging? staat hij ook nog op gras? heb je eventueel foto, Een paard mag niet te snel afvallen dat is ook niet goed. En ik zou meten met een meetlint. het kan maanden duren voordat een paard op juiste gewicht is.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:35

Wat is dik? Een gevulde buik? Staat hij veel op stal of de hele dag buiten op en ruime paddock of weide? Zonder genoeg beweging de hele dag door lukt het niet hem slanker te laten worden. Beste remedie is bewegen.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 14:45

Paard staat niet op de weide. Word 5x per week getraind... en kreeg eerder conditiebrok en fitmix van horsefood.... Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:06

Hij staat niet op de wei? Maar wel overdag buiten? Je moet het echt in meer beweging zoeken, dus heel veel naar buiten, liefst met maatjes natuurlijk zodat hij lekker beweegt.

Hoeveel hooi krijgt hij? 2x daags ruin, zegt niks. Als het voordroog is kan hij daar flink van aankomen afhankelijk van soort en kwaliteit.

Je voer moet altijd in verhouding staan tot bewegen. 1 uurtje trainen en of molen bijv is echt niet voldoende tegenover wat hij aan hooi mag krijgen.

Je ruwvoer is de basis en pas daarna ga je aanvullen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:39

Niet op de weide is niet erg, maar hoeveel uren staat hij dan buiten en op hoeveel ruimte? Een paard is gemaakt om vele kilometers te maken onderweg etende. Ruwvoer beperken is, zoals je waarschijnlijk weet, erg slecht voor een paard. Van Subli dieet gaat hij niet afvallen. Hooguit kun je overstappen op een vitamine/mineralenbrok zonder melasse erin. (Metazoa, Vitalbix en aanverwanten)
Mooi dier trouwens.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 22:43

Hij komt iedere dag buiten uiteraard en ook samen met een andere ruin. Erg actief is hij niet buiten.... 4 a 5 uur. Ik heb het idee dat het hem wel in de weg begint te zitten. Zeker nu hij afgelopen half jaar beetje aan het kwakkelen is geweest.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:46

Ik denk dat je paard juist krachtvoer nodig heeft voor wat je van hem vraagt, maar ik zou juist het kuil eraf halen en veranderen naar hooi. Van kuil worden ze buikig en vaak ook vet. Bevat veel meer suiker dan hooi

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 22:56

Het kuil wat hij krijgt is bijna hooi. Ik sta op pension en het is niet te doen om ook het kuil te wisselen naar hooi....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:00

Kun je het voordroog misschien gaan aanbieden in een net, zodat hij langzamer en gelijkmatiger eet?

Ik vind 4/5 uurtjes buiten echt te weinig. + 1 uurtje werken, staat hij toch 18uur op stal waar hij niet kan bewegen. Niet bewegen is heel slecht voor de vertering. Dan krijgt hij in verhouding meer binnen, dan hij kan verbruiken.

Als de training verder goed gaat, heeft hij niet zoveel extra nodig. Maar dat gewicht gaat hem wel in de weg zitten.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:00

Het is niet zo, dat kuil meer suiker bevat dan hooi. Eeuwigdurend misverstand.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:04

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om hun paard langer buiten te laten staan...

Mysa ik denk wel dat kuil meer eiwitten bevat. Of ook een leugen?

Ik kan sommige dingen dus niet wijzigen. 4/5 per dag buiten bv, en het ruwvoer. Kan een sportpaard enkel op een vitaminekorrel zijn werk doen???

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:12

Sorry, maar dat is echt een kwestie van willen. Er zijn altijd mogelijkheden, maar dat moet je wel echt willen. Wij hebben in pension ons in alle bochten gewrongen om het beter te krijgen en huren nu eigen plek. Dat kost extra tijd, maar je paard geeft duidelijk aan dat het niet goed gaat, zoals het nu gaat.

Overgewicht gaat belasten op gewrichten bijv. Maar ook de spijsvertering is van essentieel belang bij prestaties.

Er zijn paarden die 24/7 buiten lopen hele jaar rond op alleen hooi en gras en goede prestaties leveren. Juist, omdat hun basis conditie heel goed is en ze goed herstellen na inspanning, omdat ze dan nog vrij bewegen.

2x daags ruwvoer is weinig, dus zijn eetgedrag moet dan heel rustig zijn, of hij moet zoveel krijgen dat het niet op gaat.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:16

Eigen plekje is niet te doen. Ik werk 40 per week. Dus ben afhankelijk van pension. Dus willen is iets ander dan kunnen....

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:19

Udo2001 schreef:
Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om hun paard langer buiten te laten staan...

Mysa ik denk wel dat kuil meer eiwitten bevat. Of ook een leugen?

Ik kan sommige dingen dus niet wijzigen. 4/5 per dag buiten bv, en het ruwvoer. Kan een sportpaard enkel op een vitaminekorrel zijn werk doen???


Ok jammer maar goed de omstandigheden zijn. Zoals ze zijn. Kuil bevat zeker meer eiwitten dan hooi.
Ik weet niet hoe energiek jouw paard van zichzelf is maar er zijn paarden die op Vitalbix hoog in de sport lopen. Vitalbix is laag in suiker en zetmeel en heeft ook nog een muesli variant indien hij iets meer nodig heeft

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Dieetmix Subli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:22

Maar ga ik met Vitalbix niet richting Dieetmix? Beide suiker en zetmeel arm...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:22

Udo2001 schreef:
Eigen plekje is niet te doen. Ik werk 40 per week. Dus ben afhankelijk van pension. Dus willen is iets ander dan kunnen....


Mijn man werkt zelfs 50 uur pw en wij hebben 4 paarden.

Je paard laat het je zien, dus je komt voor keuzes te staan. Er zijn geen wonder middeltjes, poedertjes etc.

Ik kom veel bij mensen en mensen proberen en geven van alles, voor ze eindelijk in zien dat management echt anders moet. 4/5 uur buiten is gewoon echt veel te weinig. En dan 2x kuil/voordroog.....Dat zijn de problemen die je hebt en waar je aan moet werken. De rest is willen toveren.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:26

Udo2001 schreef:
Maar ga ik met Vitalbix niet richting Dieetmix? Beide suiker en zetmeel arm...


Dieetmix is een muesli en Vitalbix is een vitaminekorrel.
Misschien kun je ze even voor jezelf naast elkaar zetten op voervergelijk

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:27

Je man werkt en jijzelf superpony? Sorry. Maar hier kan ik niets mee. Ik vroeg geen advies over mijn management.
Laatst bijgewerkt door Udo2001 op 19-06-18 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:28

Udo2001 schreef:
Het kuil wat hij krijgt is bijna hooi. Ik sta op pension en het is niet te doen om ook het kuil te wisselen naar hooi....

Ook als het droog aanvoelt is het nog steeds een gefermenteerd product. En daar kunnen ze een opgeblazen buik van krijgen. Dat is gewoon gas. Te dik vind ik je paard niet.

Om op je vraag te antwoorden: het is alweer járen geleden dat ik die Dieetmix gevoerd heb, en merkte weinig verschil. Hij werd er dikker noch dunner van.

Overigens is Vitalbix niet persé een korrel. Vitalbix is een merknaam. Ze hebben een brokje (Daily Complete), een muesli (Active + ), een slobber, enz.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:28

Dank je Chess zal het eens opzoeken.
Maar ik wil eerst even afkijken wat de subli mix gaat doen. Ik had graag mensen willen horen die dit ook voeren...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:29

Het zal aan mij liggen maar ik vind jouw paard niet "te" dik... Het is een wat grove (ouderwets gebouwde ;-)) warmbloed en er hangt wat vlees aan maar da's imo geen probleem. Sommige paarden zijn nu eenmaal steviger qua fysiek.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:33

Udo2001 schreef:
Je man werkt en jijzelf? Sorry. Maar hier kan ik niets mee. Ik vroeg geen advies over mijn management.


Ik wisselende uren.

Je vraagt over dieetmix omdat je paard te dik is. Ik geef al vele jaren voedingsadviezen en het is gewoon geen oplossing, echt niet. Zoals ik al zei, je kan niet toveren met alleen een ander voer of supplement als je fundering niet goed is.
Het gaat soms jaren goed, tot het fout gaat en dat merk je nu al.

Maar goed, succes dan maar

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:33

Zal het weekend eens een foto maken op stand maximuss... het zal nooit een slanke ballerina zijn. Maar als ik je vertel dat hij 43% Engels volbloed is moet je lachen.... hihi