Wat zien jullie aan dit paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:03

cissy schreef:
Morgen om 10.00 afspraak in Utrecht op kliniek.


Super ! Succes !
Ik zou ze ook nog niet afschrijven. Het verschil tussen dec 17 en je laatste filmpjes zijn toch wel erg groot. Hopelijk dus iets wat goed te behandelen.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:24

Wat betreft PSSM: ik heb de (enige) dochter van deze merrie. Mijn merrie is negatief getest op PSSM.

Zowel moeder en dochter zijn taaie doorzetters, op drie benen willen ze nog verder als t effe kan. En aan de andere kant kan je goed zien als er iets niet klopt, de truc is dan wel erachter komen wat haha. Hopelijk komen ze er morgen uit op de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:45

Succes TS, goed van je +:)+

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 21:50

Ik denk niet aan pssm, dan hadden er allang eerder symptomen geweest. Ze heeft in dr hele leven maar weinig gemankeerd gelukkig.
Loopt na langzaam opbouwen van gras nu 24/7 in de wei. Ook daar nog nooit last gehad van gras, ook geen HB geschiedenis.

We gaan het avonturen morgen. Alle filmpjes gaan mee en intakeformulier vd fysio etc gaat ook mee. Wordt dus duimen...

Alvast bedankt voor alle succes wensen, hopelijk heeft ze er wat aan morgen, we gaan het zien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 01:02

Ik ben geen fan van Utrecht, dus dat zou niet mijn keus zijn, maar er moet wel beter naar gekeken worden.

Mijn quarter merrie is ook 25 en kwam bij ons (terug ) toen ze 20 was. Beginnende artrose toen, vaak dikke benen etc. Omdat mn ruin een peesblessure had, zijn ze 24/7 naar buiten gegaan. Ze loopt echt heel goed, altijd slanke benen en is net een trein.
Leeftijd zegt niks, 25 hoeft helemaal niet oud te zijn en alle vooroordelen over western oefeningen zou ik ook laten waar ze zijn.

Haar zoon is 19 en dus wel wat pittiger gereden. Zijn rechter heup staat hoger. vd week aan de veearts, die ook fysio is gevraagd en zij adviseerde juist niet meer teveel te gaan manipuleren en te doen. 19 is echt niet oud, hij is super fit, maar hij loopt wel al vele jaren zo, dus dat moet je niet in 1 keer willen veranderen.

Het is al gezegd, maar ze moeten echt zoveel mogelijk blijven bewegen. Zelfs mn ruin met peesblessures doet het nu prima zo.
Helaas wordt dat advies nog veel te weinig gegeven door veeartsen en klinieken. Wel kan je vele euro's uitgeven bij ze aan onderzoeken, medicatie etc.

Persoonlijk zou ik klinisch en rontgenlogisch onderzoek willen en daarna zelf verder gaan kijken. Voeding en management spelen echt een grote rol in het herstel.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 01:22

Wat goed dat je naar Utrecht gaat! Mijn duimen draaien!

Wat ik persoonlijk denk en ik ben natuurlijk geen arts is toch artrose. En met name links achter in het spronggewricht/knieën.

Ik heb juist het advies gekregen om bij onze 25 jarige niet meer naar de fysio/kraker etc te gaan. Het paard gaat wat anders lopen om iets te ontlasten en door wat zij vaak doen ga je het juist weer belasten.
Ze heeft de afgelopen weken minder beweging gehad waardoor ze ook strammer wordt.

Ik ben benieuwd wat er uit komt morgen!

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:22

En, heb je al meer duidelijkheid? :\

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:38

Ik zie het topic net en heb vooral jouw berichten gelezen.
Ze lijkt me ook stijf in de schouders en dat ze achter niet rad is is ook overduidelijk :) maar dat is geen rocket-science.
Ze houdt haar rug ook stijf.
Ben benieuwd wat je in de kliniek te weten bent gekomen.
Ikzelf zou met mijn quarter naar Wolvega gaan, maar daar heb jij nu niks aan.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 20:45

Ben weer terug na laaaaaange dag Uithof. Was er 9.30 en ging om 16.00 naar huis. Reed zo de file is dus ik was over 5 thuis (is 30 min normaliter)

Om een lang verhaal kort te houden: komt niet uit de rug, is geen artrose, geen kissing spines en geen slijtage.

Na diverse onderzoeken en foto's en echo blijkt ze een fractuur te hebben van dr sesambeentje in linksachter. Op foto's van voorbenen was ook een hele lichte kanteling van hoefbeen te zien maar was niet acuut dus kan er al veel langer hebben gezeten. (Nooit iets van gemerkt overigens en mn smid ook niet) Wel gevoelig rechtsvoor dus ijzers met zooltjes/siliconen eronder om dr nu te ontlasten en beter weg kan voor. Verder had ze gewoon 1tjes op de fotos dus dat viel me alles mee.

De fractuur valt nu niet veel aan te doen en dus 3 mnd wei rust op niet te groot stuk. Wel in beweging houden door te gaan wandelen.

Fijn dat ik nu weet hoe of wat. Kunnen we gericht verder.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:50

Wat goed dat je nu weet wat 't is! Die breuk moet er dus al een paar weken zitten. Konden ze zeggen of de genezing ervan goed verliep?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 20:56

Konden ze nog niks van zeggen. Weten niet hoe lang het er al zit.
Zal als ik de foto's heb ze hier neer zetten.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:58

Na een paar weken is 't toch al weer aardig aan elkaar gegroeid? Ze kunnen toch zien of 't niet verschoven of gedraaid is oid?

In elk geval kun je nu Miss met vakantie sturen, en als het meezit is het niets blijvends :)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:02

Laatst bijgewerkt door cissy op 19-06-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:04

Kan je wat meer vertrllen? Wat was de uitkomst?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:08

Van dat q-horse systeem?
Daaruit bleek rechtsvoor en linksachter niet rad. Na uitverdoven van rechtsvoor voet was het beduidend beter. Daarna linksachter voet uitverdoofd en geen verbetering. Linksachter kogel uitverdoofd en gelijk stukken beter. Je ziet de resultaten dan heel duidelijk terug via die sensoren. Buigproeven gaven niet echt uitsluitsel, maar die bolletjes dus wel.

Heel charmant

Afbeelding

Vooral na wat zweten kwam de boel los

Afbeelding

Dus dan krijg je betere plak :D

Afbeelding

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:12

Ok interessant, maar buiten dat je weet dat hij niet rad is, wat je al wist, is er niet meer duidelijke diagnoses uit gekomen?

Lees verder terug...je hebt diagnose..

Hoop met rust,dat je paard weer te rijden is...sterkte
Laatst bijgewerkt door Indestal op 19-06-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:13

Oei, fractuur van sesambeentje heb ik niet zo goede ervaringen mee.. :(
Zijn er verder nog opties behalve rust?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:15

Indestal schreef:
Ok interessant, maar buiten dat je weet dat hij niet rad is, wat je al wist, is er niet meer duidelijke diagnoses uit gekomen?

Ehm, heb net update geplaatst, er is wel eea uitgekomen

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:16

Celine_Famke schreef:
Oei, fractuur van sesambeentje heb ik niet zo goede ervaringen mee.. :(
Zijn er verder nog opties behalve rust?

Opereren, maar kost wat en paard is 25. Eerst maar eens gewoon rust, dan zie we weer verder.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:19

Moet even gniffelen om de foto's. Fijn dat er een uitkomst is en dat het ook een heleboel niet is! Nu maar hopen dat het goed geneest. Is er een aantal procent slagingskans aan te koppelen?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:19

Hmm, ja, inderdaad, die optie heb ik vorig jaar bij mijn paard ook gehad. Maar de kans dat het werkt is ook erg klein (ligt natuurlijk wel aan het fractuur). Vaak raakt de pees erdoor beschadigd.
Heb je een röntgenfoto?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:57

cissy schreef:
Konden ze nog niks van zeggen. Weten niet hoe lang het er al zit.
Zal als ik de foto's heb ze hier neer zetten.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:38

Niet de fijnste diagnose, maar wel duidelijkheid waar je mee te maken hebt. Hoop dat het met weiderust goed komt. :(:)

pien_2010

Berichten: 43230
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:48

Fijn dat je dit verhaal met ons wilt lezen. Fijn dat je veel kunt uitsluiten. Sterkte met alles en ik hoop dat dit met rust goed komt.

Anoniem

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:53

Oef TS gelukkig weet je nu meer! En wat laat ze het allemaal braaf gebeuren! :)
Ik duim ook mee dat het allemaal weer goed komt, veel beterschap nog in elk geval.